Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Brandstof vliegtuigen

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 26 september 2008, 16:59   #1 (permalink)
robbie1969
Guest

Standaard Vraagjes voor Calamato ARF

Hi Allen,

Met veel interesse deze fora gelezen en veel opgepikt. Ik ben op dit moment bezig met het bouwen van een Calamato Trianer ARF (met OS 46) motor. Ik ben er enkele uren mee bezig geweest om het in elkaar te steken. Maar loop nu toch tegen wat vragen op voordat ik hem goed kan laten testen op een vliegclub (heb zelf nog geen ervaring met vliegen).

Hoe kan ik dit toestel het beste balanceren? Heb ik daar meteen zo'n "balancer" voor nodig of is er een eenvoudiger manier zonder dit.

Mijn tweede vraag is hoe ik kan ik de uitslagen van de roeren trimmen, ik heb een Futaba T6EX zender (geloof ik), maar heb nog geen kans gehad om de manual geheel door te nemen. Moet dit via de zender gebeuren of dien ik via de ingebouwde servo's te doen.

Ik wil graag de motor morgen laten inlopen en vervolgens later deze week naar de club gaan om hem eens te laten inspecteren.

Graag jullie feedback.

Groeten en bij voorbaat dank

Rob

Laatst gewijzigd door robbie1969; 26 september 2008 om 17:07 Reden: typo
  Met citaat reageren
Oud 26 september 2008, 17:27   #2 (permalink)

Berto's schermafbeelding

Leeftijd: 36
Standaard

Citaat:
Hoe kan ik dit toestel het beste balanceren? Heb ik daar meteen zo'n "balancer" voor nodig of is er een eenvoudiger manier zonder dit.
Balancer is zeker geen must.

Gewoon balanceren op je vingetoppen is goed genoeg voor deze (en vele andere) kisten.

Citaat:
Mijn tweede vraag is hoe ik kan ik de uitslagen van de roeren trimmen, ik heb een Futaba T6EX zender (geloof ik), maar heb nog geen kans gehad om de manual geheel door te nemen. Moet dit via de zender gebeuren of dien ik via de ingebouwde servo's te doen.
De juiste methode is om alles mechanisch (dus in de kist) af te stellen zoals het zou moeten.

Hele kleine aanpassingen akn je dan met je zender doen maar de basis (mechanisch in de kist dus) moet eerst goed zijn.

Succes,
Berto.
Oud 26 september 2008, 22:01   #3 (permalink)
robbie1969
Guest

Standaard Dank voor je info

Hi Berto,

Dank voor je info, ga verder met de gegeven tips...... hoop vanavond een behoorlijk eind te komen. Kan ie van de week eens de lucht in. Is het overigens een goed idee om er meteen maar grotere wielen onder te zetten, of is dit onzin voor een beginner?

Gr. Rob
  Met citaat reageren
Oud 26 september 2008, 22:44   #4 (permalink)

Huibert's schermafbeelding

Leeftijd: 52
Standaard

Grotere wielen kan handig zijn, denk zelf dat je ook rustig kan wachten tot het problemen geeft (of niet). Of grotere wielen handig zijn hangt erg af van de kwaliteit van het grasveld. Nog even over het eerst zelf inlopen van je motor, zou hiermee even wachten tot je op de club bent. Helpen ze je graag mee en bij verkeerde behandeling kun je zoveel verpesten bij een nieuwe motor
Oud 28 september 2008, 18:55   #5 (permalink)
robbie1969
Guest

Standaard Dank voor de feedback

Bedankt voor jullie feedback, ben klaar, kan nu niet verder behalve (onderstaande zaken dus en bouwen). Moet dan mijn tijd vanavond maar eens kijken of ik de simulator aan de pruttel kan krijgen.

Groeten

Rob
  Met citaat reageren
Oud 2 oktober 2008, 22:12   #6 (permalink)
jantje16
Guest

Standaard

Hallo,

Ik vroeg me eigenlijk af ofdat je de calmato ook in een soort Robbe charter vorm hebt dat jem dus zelf moet bouwen...

Of zijn er bv. nog andere, BETERER modellen zoals de robbe charter, dus een bouwkist.. maar dat de delen dus al uitgesneden zijn...
  Met citaat reageren
Oud 2 oktober 2008, 22:32   #7 (permalink)

MikeV4's schermafbeelding

Leeftijd: 38
Standaard

De Calmato bestaat niet in kit vorm.

Great Planes heeft ook de PT40 trainer in kit vorm.
MikeV4 is offline   Met citaat reageren
Oud 3 oktober 2008, 16:08   #8 (permalink)

sanka's schermafbeelding

Standaard

@ robbie1969

een groter neuswiel kan makkelijk zijn als je van gras moet starten.
Verder zijn de Calmato's perfecte trainers op de folie details na.
sanka is nu online   Met citaat reageren
Oud 3 oktober 2008, 16:39   #9 (permalink)
robbie1969
Guest

Standaard

Deze week weinig progessie gemaakt omdat mijn kleine jongen in het ziekenhuis lag (is ie gelukkig ook weer uit).
Maar van een maiden of bezoek aan de club is het niet gekomen. Ga denk ik toch wel ff wat grotere wielen halen. Is zo gebeurd en hoor er goede reacties over. Misschien dat ik dit weekend wat verder kom.

greetingzz Rob
  Met citaat reageren
Oud 3 oktober 2008, 19:43   #10 (permalink)

Leeftijd: 42
Standaard

Robbie, allereerst natuurlijk je kleine een goede gezondheid gewenst!

Verder vlieg ik nu 2,5 maand met een Calmato naar grote tevredenheid. Wat je roeruitslagen betreft, probeer die inderdaad enigszins in de kist zelf te stellen zodat de uitslagen niet al te groot zijn. Bij mijn Calmato's maiden bleken de roeruitslagen zodanig te zijn dat ie reageerde als een halve 3D kist. Relatief kleine uitslagen zijn voldoende en kun je eventueel een beetje met de zender trimmen en dan blijft er een vrij gemoedelijk vliegtuig over.

Dan de gewichtsverdeling. Ik heb de accu en de ontvanger ingepakt in het isolatiespul wat men gebruikt om waterleidingen te isoleren. De accu zit tussen het schot en de brandstoftank in. De ontvanger ligt op de bodem onder de servo's en met deze setup zat de gewichtsverhouding helemaal goed. Inpakken van ontvanger en accu is om ze vast te leggen zodat ze niet gaan schuiven onder het vliegen.

Het inlopen van de motor heb ik in de tuin gedaan waar pa niet zo blij mee was achteraf want er zitten nu nog bruine vlekken in het gras. Ik heb de motor rustig 2,5 tank laten draaien met af en toe rustig een beetje gas geven. Nu start de motor perfect.

Loslatende folie is een bekend probleem bij de Calmato, ik ben al wat stripjes verloren. Aan een iets groter neuswiel heb je voldoende, dan gaat ie bter door het gras. Wat je ook zou kunnen doen is het fragiele voorpootje vervangen door een dubbele stang waar het neuswiel in draait. Heb ik ook gedaan omdat je de kans loopt met een hardhandige landing dat stangetje verbuigt. Met en dubbele is die kans "iets" kleiner.

Succes met je Calmato, ik ben er best blij mee!

Marc
Oud 6 oktober 2008, 12:18   #11 (permalink)
robbie1969
Guest

Standaard

Weet inmiddels dat bij de Calmato folie een probleem is, zal dus maar ff lijm meenemen

Grzz

Rob
  Met citaat reageren
Oud 6 oktober 2008, 18:36   #12 (permalink)

Robke's schermafbeelding

Leeftijd: 43
Standaard

Veel plezier met deze fijne en geschikte trainer.
Verder ben ik het met Huibert eens over het inlopen van je motor.
Doe dat op de club, dan weet je zeker dat het goed gaat.

Aan Jantje.
Een Kadett van Sig is ook een goede trainer, en is volgens mij ook als bouwdoos te koop.
Ze hebben hem ook als ARF versie, en die folie is wel van goede kwaliteit.
Oud 6 oktober 2008, 18:51   #13 (permalink)

ron van sommeren's schermafbeelding

Leeftijd: 50
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Huibert Bekijk bericht
... Nog even over het eerst zelf inlopen van je motor, zou hiermee even wachten tot je op de club bent. Helpen ze je graag mee en bij verkeerde behandeling kun je zoveel verpesten bij een nieuwe motor
Om nog maar te zwijgen van de tennisarm. Je moet het een paar keer gezien, geroken en gevoeld hebben, daarna is starten en afstellen goed zelf te doen. Geen startmotor (+12V accu) kopen, daarmee ontwikkel je geen 'motor'feeling en je kunt er als beginner je motor mee beschadigen: kromme drijfstang, drijfstang-oog kapot, alu slijpels in carter. En je bespaart startmotor+accu kosten.
zelfbouw e-motor tipszelfbouw e-motor group • current kills

Laatst gewijzigd door ron van sommeren; 6 oktober 2008 om 18:53
ron van sommeren is offline   Met citaat reageren
Oud 6 oktober 2008, 19:30   #14 (permalink)

eddie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robbie1969 Bekijk bericht
Weet inmiddels dat bij de Calmato folie een probleem is, zal dus maar ff lijm meenemen

Grzz

Rob

Als je t enigzins erop wilt houden de folie is t een goed idee om m in de blanke lak te zetten voordat je ermee gaat vliegen .
Neem er de tijd voor , je zult zien dat het langer mooi blijft en makkelijker schoon te maken is .
Ik heb t zelf gedaan door een 2tal spuitbussen met auto blanke lak te gebruiken dit is brandstofbestendig en werkt perfect .
Wel even vragen of ze t in 2k maken .
Oud 6 oktober 2008, 20:31   #15 (permalink)

Standaard

@Eddie: kan je zo'n 2K-lak in een autoshop o.i.d. kopen?

Heb laatst staan klooien met 2K-lak die je zelf moest aanmaken en rollen. Een hoop gedoe. Een spuitbus lijkt me dan wél veel handiger!
MPXfan is offline   Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Brandstof vliegtuigen
Reageren

Labels
beginner, calmato, trainer

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten