![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 2 mei 2003 Leeftijd: 45
|
Deze week een begin gemaakt met de 4 cilinder tweetakt boxermotor met vertraging. Ik ga deze motor opbouwen uit twee losse 2 cilinder lijnmotoren ,Robin NBT bosmaaier motor 22cc per cilinder. In totaal dus 88cc ![]() Van een motor heb ik de cilinders en zuigers omgedraait zodat ik de uitlaten allemaal onder heb ![]() en de 4 carburateurs allemaal aan de bovenkant. ![]() De vertraging bestaat uit twee losse tandriemen die samen op een grote poelie lopen op de propelloras ![]() Doordat ik tandriemen gebruik blijven de twee losse motoren altijd syncroon lopen. Verder komen er twee boxer ontstekingen op Als alles klaar is komt dit op mijn motorentestbank de Piper Pa18 van 3.2mtr Nou schiet maar eens op het ontwerp en het idee, ik ben benieuwd wat jullie er van vinden. Laatst gewijzigd door Arjan van Werde; 27 juni 2010 om 00:28 |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Guest
|
Heb het in het verre verleden eens geknutseld, en jou setup lijkt veel op zoals ik hem had. Ook toevallig twee stuks NBTwin robin motoren, en ook de tandriem overbrenging. Ik had echter 1 grote pouly, en 1 riem om het geheel. Daarnaast nog een kleine aandrukrol (twee gladde lagertjes die aan de gladde kant van de tandriem drukken), om de riem te spannen. De riem was ruim voldoende sterk. En vooral als je de motoren zo "vertimed" dat echt alle vier slagen goed verdeeld zijn over 360 graden, dan loopt het geheel zo vreselijk mooi, super stil, super smooth, en erg veel kracht. Ik ga dit volgen, ben erg benieuwd, succes, Aldert |
|
| | #5 (permalink) |
|
Het worden twee losse boxer ontstekingen. Ieder motor zijn eigen onsteking met eigen sensor etc. Ik zit nog even te twijfelen of de sensor van motor 2 op de magneet van motor 1 laat werken maar dan 90 graden later. ![]() Op de rechter motor zie je de sensor van motor 1 op 90 graden zou dan de sensor van de 2e motor kunnen komen. |
| | |
| | #6 (permalink) | |
| Citaat:
Ze worden idd zo getimed als een echte 4 cilinder dus onstekingsvolgorde 1,3,2,4 Wat voor vetraging en prop heb jij toen gebruikt Laatst gewijzigd door Arjan van Werde; 20 juli 2009 om 23:40 | |
| | |
| | #8 (permalink) | |
| Lid sinds: 2 november 2003 Locatie: Middelburg (zeeland) Leeftijd: 52
| Citaat:
Volgens mij kom je uit op 1&3 tegelijk ontsteken en 2&4 tegelijk, als je de cylinders zo nummert er vanuitgaand dat 1&3 en 2&4 gelijktijdig naar buiten en naar binnen bewegen; ^^ 1 3 2 4 Ik heb zelf ook nog een 2 cyl Robin liggen, die ik wil ombouwen naar vliegtuigmotor. Ik wil van dat zware vliegwiel en magneten af, dus wil naar electr. ontsteking. Ik ben echter nog geen ontsteking tegengekomen die geschikt is voor een lijnmotor, dus ik zal aangewezen zijn op twee ééncylinder ontstekingen? Welke units ga jij gebruiken? (ik gok hobby King?) Intressant project, ga ik volgen!
__________________ Pulsejet; de meest effectieve manier om brandstof om te zetten in zo veel mogelijk herrie, met als bijproduct een klein beetje stuwdruk | |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 27 juni 2008 Locatie: Zeeland Leeftijd: 64
|
Nico Is het systeem wat Citroen vroeger op zijn 2CV gebruikte geen idee? Dubbele bobine die twee hoogspannings uitgangen heeft die tegelijk worden aangestuurd. Beide bougies vonken dus tegelijk, een na de compressieslag en de andere dus in de uitlaatslag van de andere cylinder. Werkte toen nog op contactpunten maar is natuurlijk electronisch aan te sturen.
__________________ Gr. Harold |
| | |
| | #11 (permalink) | |
| Lid sinds: 6 oktober 2005 Locatie: terneuzen
| Citaat:
ga je hem alleen maar laten lopen op je piper (omdat je spreekt over testbank) of ga je er ook echt mee vliegen? het zal wel een behoorlijk gewicht worden dan..wat weegt die motor bij elkaar eigenlijk?
__________________ Extreme Flight profile Yak 54E,Extreme Flight Extra 58",E-sky LamaV4,Kyosho Calmato,Aeromarine sprintcat,snoopey II.cmp Zero,Freewing F-16, 360 degree vector thrust | |
| | |
| | #13 (permalink) | |
| Lid sinds: 6 oktober 2005 Locatie: terneuzen
| Citaat:
__________________ Extreme Flight profile Yak 54E,Extreme Flight Extra 58",E-sky LamaV4,Kyosho Calmato,Aeromarine sprintcat,snoopey II.cmp Zero,Freewing F-16, 360 degree vector thrust | |
| | |
| | #14 (permalink) |
|
Vandaag heeft mijn vader de poelies uitgedraaid voor de lagers en een hoofdas gemaakt uit 42CrMo4 staal. ![]() bedankt pa netje gemaakt (hij kijkt hier af en toe ook en vind de reacties wel leuk) Nu de bevestigingsgaten voor de hoofdas op de motor en de verstelmogelijkheid om de poelie te spannen. De propelloropname vanavond nog even uittekenen. Wordt vervolgt |
| | |
| | #15 (permalink) | |
| Guest
| Citaat:
De 4 cilinder trok harder dan een 120cc 1 cilinder (Stihl MS88 motor), maar had wel minder snelheid/toeren onder last. Je project ziet er goed uit! Succes, greetz, Aldert | |
|
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |