![]() |
| | #1 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 22 september 2008 Locatie: Katwijk ZH Leeftijd: 20
|
Hallo iedereen, Ik loop al een tijd rond met het idee om een CNC portaal frees te maken. Nu vroeg ik me af op hoeveel euro aan kosten ik mag gaan rekenen als ik dit wil voort zetten. Deze prijs los van de nodige software en dedicated pc. Het lijkt me leuk om zelf te ontwerpen, ik doe tegenwoordig veel met Solidworks... Tevens de nodige ervaring met Inventor. Ik heb al het 1 en ander rond gekeken en gelezen, met name de FAQ's. De tolerantie wil ik kleiner houden als, niet schrikken, 0,5mm. Verder wil ik alleen depron bewerken(freesen of liever met hete draad als dit mogelijk is). Zo blijven in ieder geval de uitwendige krachten beperkt. Voor de werk ruimte zat ik te denken aan 1250mm(X) x 800mm(Y) x 50mm(Z). Dit is relatief groot, maar daar kan precies 1 plaat depron op(+aantal daar boven op) . De onderdelen die ik wil gaan freesen worden ook getekend in Solidworks. Zodra ik een beetje ontwerp heb staan in 3d zal ik renders posten Wat ik in gedachte heb: MDF metrisch draad voor spindels geleiding van lades, voor de grote afstand zoek ik nog een alternatief alvast bedankt
__________________ 'Communicatie is zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten.' |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 6 september 2002 Locatie: Tirol -Oostenrijk Leeftijd: 37
|
@ Hieliew: Hier een geheel verslag van mijn eigenbouw protaal freesmachine: http://www.modelbouwforum.nl/forums/...esmachine.html Tolerantie minder als 0,5mm is geen enkel probleem. Bij mij zit de tolerantie onder de de 0,01 mm en heb daar niet eens mn best voor gedaan. Kosten voor de hardware kwam bij mij op een 1200 euro. succes en ik kijk uit naar je bouwverslag. Cor
__________________ It's fun, frustrating, annoying, tiring, anti social, wonderful and exciting. Usually in the same day! |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Lid sinds: 13 november 2006 Locatie: lille belgie Leeftijd: 21
|
persoonlijk zou ik voor een frees gaan ipv een gloeidraad. dan kan je er altijd ook een stukje triplex op frezen. altijd handig ik heb zelf een machine staan met een bereik van 30*90cm en deze heeft maar een paar honderd euro gekost. het duurste is de stappen sturing. eBay.be: Nema 23 Stepper Motor 270oz-in,3A +3 Axis Board CNC Kit (object 180591673909 eindtijd 23-jan-11 08:04:12 CET) deze set is volgens mij wel voldoende zijn voor uw machine ben je van plan om met kogel omloopspindels of met trapezium draadstangen te werken? alvast veel succes met de bouw
__________________ p51b easysport gws spitfire HB-1 (bijna klaar) |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 22 september 2008 Locatie: Katwijk ZH Leeftijd: 20
|
Dit is dus de eerste render, ipv lade geleiding wil portaal laten rijden over rails, vanwege de grote af te leggen afstand. Hout textuur(ik heb nog geen mooie MDF textuur) = MDF Grijs = RVS 304 voor de rails. Het is niet te zien maar er zitten gaten in de werktafel, voor vacuum. Ik gebruik liever hete draad/staaf, i.v.m. stof en zo nodig kan er later nog een frees op. Maar paar honderd euro klinkt betaalbaar. Die set op E-bay, is dat alles qua elektronische hardware dat ik nodig zal hebben? Verder wil gewone metrische draad stangen gebruiken, dus driehoek ipv trapezium.
__________________ 'Communicatie is zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten.' |
| | |
| | #5 (permalink) | |
| Citaat:
Draadstangen; daar zit (erg veel) backslash op heb ik op verschillende fora gelezen. Alhoewel het in principe werkt, Het zou ten koste gaan van de nauwkeurigheid. Cor
__________________ It's fun, frustrating, annoying, tiring, anti social, wonderful and exciting. Usually in the same day! | |
| | |
| | #6 (permalink) |
|
Ja dat lijkt me makkelijker te maken, een beperkte hoeveelheid RVS 304 kan ik via m'n bij-baan regelen. Het is verder een kwestie van schoon houden. En hete draad produceert geen stof of iets dergelijks, dat scheelt een hoop. Backlash... Ik ben van plan de backlash te beperken door het zelfde principe als in het topic in de link hier boven. Ik zag vandaag ook trapezium draad liggen vandaag, nu nog de juiste moeren vinden .ik ben nu wel tegen een ander probleem op gelopen, de lengte van de draadstangen, op mn werk is dat 1 meter, dat is lang genoeg voor Y en Z. Maar niet voor X... Verder ervaring met hete draad/staaf snijden van depron, het moet natuurlijk niet giftig zijn of blijven plakken aan het gereedschap?
| | |
| | #7 (permalink) | ||||
| Citaat:
Citaat:
Ik heb als moeren 2 kopermoeren, die tegen elkaar aangedraaid en dat omsloten met een beugel die weer vast zit aan een van de assen.... niets geen backslash. Hier een foto van het geheel... het zijn dus 2 koperen moeren niet al te strak tegen elkaar gedaaid. (kan je op ebay vinden): ![]() Citaat:
Citaat:
Cor
__________________ It's fun, frustrating, annoying, tiring, anti social, wonderful and exciting. Usually in the same day! | ||||
| | |
| | #8 (permalink) |
| Lid sinds: 8 juli 2003 Locatie: Mijdrecht Leeftijd: 24
|
2 meter draadeind is ook gewoon in de handel hoor. echter zou ik toch minstens in trapeziumdraad investeren. zelf gebruik ik kogelomloop.
__________________ Mvg. Alwin ►Trucks: Liebherr LTM1090/2 [Bouwfase], Scania VSB met stenentrailer, Scania Torpedo Bergingswagen ►De Asfalt Rockers Liever 8 plofjes, dan 6 die er klappen |
| | |
| | #9 (permalink) | |
| Citaat:
Dat is mooi, scheelt me een probleem. trapezium draad is waar ik nu van uit ga. Rond 20mm? ![]() Zoals je kunt zien is de rail aangepast het is nu rond 10, niet geheel om sloten. Maar wel beter wat betreft speling in Y richting. Gewicht van de portaal zal ook helpen. Ik heb het 1 en ander opgezocht op polystyreen en gezondheid, en zo ver ik heb kunnen zien is het niet ongezond om het te laten smelten. Al lijkt goede ventilatie mij geen slecht idee. Behalve "gaatjes", zo het onhandig zijn als het styreen aan de draad/staaf blijft plakken. EDIT laatste render van vandaag, portaal krijgt gelagerde PE loopwielen.
__________________ 'Communicatie is zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten.' Laatst gewijzigd door HieLieW; 6 januari 2011 om 22:49 | |
| | |
| | #10 (permalink) |
| Lid sinds: 8 december 2004 Locatie: bovenkarspel Leeftijd: 41
|
hou je knip nog ff dicht en zoek eerst uit hoe en wat. je verkijkt je op wat er allemaal bij komt kijken. spaar ff flink door en koop wat knap spul anders is het zonde van je geld. we zijn nederlanders maar goed koop is duur koop blijf er bij. net nog ff naar je tekening gekeken maar enig id wat een vrees doet . je x as tild i er zo af dit gaat niet werken. neem 20mm assen met kogellagers anders gaat het niet werken.
__________________ let niet op me taal ik ben woord blind. nieuwe msn dus me andere licht er uit. Laatst gewijzigd door michel pet; 6 januari 2011 om 23:40 |
| | |
| | #11 (permalink) |
|
kan solidworks geen krachtenberekening doen?
__________________ Mvg. Alwin ►Trucks: Liebherr LTM1090/2 [Bouwfase], Scania VSB met stenentrailer, Scania Torpedo Bergingswagen ►De Asfalt Rockers Liever 8 plofjes, dan 6 die er klappen |
| | |
| | #12 (permalink) | |
| Citaat:
Solidworks heeft inderdaad een simulatie functie. Ik kan er nog niet zo veel mee, in Inventor heb ik het mezelf een stuk sneller aan geleerd.
__________________ 'Communicatie is zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten.' Laatst gewijzigd door HieLieW; 7 januari 2011 om 09:43 | |
| | |
| | #13 (permalink) |
|
Ik had gekeken voor die hete staaf snijder, beetje prijzig vond ik het het zou €55,- kosten, vond ik wat te gortig... dus maar geëxperimenteerd met soldeerbout met een dunne koper staaf, dit ging best goed. Het vervelendste is dat het een beetje schuin weg smelt, en je dus geen rechte kanten krijgt. Eens kijken wat ik daar voor kan verzinnen. weer nieuwe renders Voor de Y richting wordt de balk van de portaal geheel omsloten met wieltjes etc.
| | |
| | #14 (permalink) |
|
een snijdraad heeft vaak een andere constructie nodig dan een portaalfrees. simpelweg soldeerbout zou ik niet doen dan ga je zoveel moeten weg smelten dat je moerdijk achterna gaat. of begrijp ik je nu verkeerd? voor geleiding zou ik zoals al aangegeven eens kijken naar de jgro. die sluit het enigzins op als je je portaal zo van je rails afhaalt krijg je een hoop speling. niet alleen de druk die de frees uitoefent ook vuil in de rails kunnen je portaal uit positie brengen.
| | |
| | #15 (permalink) | |
| Citaat:
Bij zowel wit als zwart/grijs depron geen vuur verschijnselen hoor Dus ik ben mijn ontwerp aan het aanpassen zodat beide mogelijk is. Heb vuilsleper gemaakt voor de rails, en wat overgenomen van JGRO . zodat de motor voor X in het midden kan worden gezet.Ik moet de tafel nog op poten zetten Renders: ![]()
__________________ 'Communicatie is zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten.' | |
| | |
| ||||||
![]() |
| Labels |
| beginner, budget, cnc, depron |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |