![]() |
| | #32 (permalink) |
| Lid sinds: 6 september 2002 Locatie: Tirol -Oostenrijk Leeftijd: 37
|
@ Rik; Hoe ik het heb gedaan; -de 2 assen op gelijke hoogte afgevlakt met een laser die op ca 1 meter afstand stond en alleen kon draaien, dus elke keer als de laser het frame raakte ben ik met de slijptol aan de gang gegaan. -Backslash met een meetklok, meetklok op de te meten as zetten zo ben ik een 50 keer vooruit en achteruit gegaan en het verschil gemeten. -Moeilijkste was om de assen allemaal evenwijdig of onder een hoek van 90 graden tegenover elkaar te zetten. Evenwijdig heb ik gedaan door een stuk metaal op de juiste maat af te zagen en dat ertussen te zetten. De 90 graden elke keer een hoek frezen en dan alles opnieuw verstellen net zo lang tot het goed is. De nieuwe machine die ik wil gaan maken zal op dezelfde manier gebouwd worden, alleen wat groter steviger en nog iets stabieler. Bouwwijze op dezelfde manier, alleen het frame laat ik denk ik afvlakken door een bedrijf ( of misschien ga ik het toch nog zelf doen op de bovenstaande manier). Ben alleen nog aan het twijfelen of ik "roterende moeren" ga gebruiken/maken of de spindels zal laten draaien, werkbereik wordt een 1,25 bij 1 meter ofzo. Cor
__________________ It's fun, frustrating, annoying, tiring, anti social, wonderful and exciting. Usually in the same day! |
| | |
| | #33 (permalink) |
| Lid sinds: 31 maart 2005 Locatie: waalre/demen Leeftijd: 24
|
ahja, laser, goed idee backlash hoef ik niet meten denk ik, vanwege kogelomloop. evenwijdig is goed te meten met schuifmaat, parallelisme moeilijker.. Gr. Rik Laatst gewijzigd door rikdragonfly; 20 december 2011 om 14:18 |
| | |
| | #34 (permalink) |
| Lid sinds: 6 september 2002 Locatie: Tirol -Oostenrijk Leeftijd: 37
|
Het frame, waar alles is opgebouwd; het frame is niet 100% rechthoekig , niet zozeer door het zaagwerk , maar vooral door m'n laskunsten :-/ . Op dat frame heb ik de geleidestangen geplaatst dmv slobbergaten (tip van ???) , onafhankelijk hoe recht het frame is , kan je nu alles zo verschuiven dat het evenwijdig loopt , belangrijk is dat de het frame goed afgevlakt is.... Parallel , maakt ik me minder zorgen om, over bijvoorbeeld de X-as ( de 2 geleide rails) stel dat zichzelf. Irritanter is dan de Y-as tov de X-as (en weer de Z-as). Bij mijn huidige heb ik dat gedaan door "trial and error" en heeft me bijna een dag gekost, afwijking is nu op een hoek van 90 graden , ca 1/3 graad. Bij m'n nieuwe machine zal ik de X-as aansturen over beide geleiderails met 2 stappenmotoren waar ze zichzelf stellen dmv Inductive Proximity Switches Pluggable ,1 keer afstellen en elke keer bij het opstarten van de machine zal alles parallel worden gezet..... (hoop ik dan toch Cor
__________________ It's fun, frustrating, annoying, tiring, anti social, wonderful and exciting. Usually in the same day! |
| | |
| | #39 (permalink) |
| Lid sinds: 16 februari 2003 Locatie: Oegstgeest/ EHGR Leeftijd: 24
|
Ik zie dit draadje nu pas, maar erg mooi gemaakt allemaal!
__________________ Sponsored by 4RC, Edge rotorblades and Scorpion systems helikopter.modelvliegsport.nl |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |