Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Verlijming & constructie > CNC

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 26 oktober 2011, 17:36   #16 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

trebor siuhyn's schermafbeelding

Leeftijd: 41
Standaard

@skiff Arbeidstinspectie het is mijn beroeps Advandce Composite's en als bij mij een werknemer zonder masker koolstof aan het bewerken is mag hij gaan.

Maar ik heb het even voor je opgezocht.

Citaat:
Gezondheidseffecten van Koolstof

Elementair koolstof is vrijwel niet toxisch. Gezondheidseffecten die gerelateerd zijn aan koolstof worden veroorzaakt door organische koolstofverbindingen en kooldioxides en monoxides. Inhalatie van vaste koolstof en koolmonoxide ka leiden tot permanente schade aan de longen en het hart. Arbeiders die betrokken zijn bij de productie van vaste koolstof krijgen vaak te kampen met longontsteking. Door blootstelling via de huid kunnen mensen eczeem en slijmvliesontsteking krijgen.
Carcinogeniteit - Vaste koolstof is door de International Agency for Research on Cancer (IARC) aangemerkt als een groep 3 stof (dat wil zeggen: de stof is niet in te delen naar carcinogeniteit voor mensen).
C14 is een van de radionucleotiden die worden gebruikt bij atmosferische testen van nucleaire wapens. Dit is begonnen in 1945 in Amerika en eindigde in 1980 in China. C14 is een van de radionucleotiden die lang aanwezig blijven op aarde en een risico vormen omdat ze kanker veroorzaken. De risico's zullen nog vele eeuwen aanwezig zijn. C14 kan de placenta passeren en zich binden aan levend weefsel van foetussen, waardoor aangeboren afwijkingen worden veroorzaakt.
Oud 27 oktober 2011, 08:23   #17 (permalink)

Leeftijd: 36
Standaard

In bovenstaande lees ik alleen maar gevaar van C14. De binnenkomst van C14 is niet te voorkomen. Elk organisch materiaal bestaat uit koolstofverbindingen, dus ook C14. En zolang je leeft zal je C14 opnemen. Daarop is ook de C14 koolstofdatering gebaseerd.

Dus zelfs als je enkel andijvie eet, zal je C14 binnenkrijgen...

Waarbij ik het volledig met je eens ben, dat mensen zich altijd moeten beschermen bij het vrijkomen van stof, van welke bron dan ook.
skiff is offline   Met citaat reageren
Oud 11 februari 2012, 21:20   #18 (permalink)

Daniël's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door heimhelicopters Bekijk bericht
Ik frees carbon gewoon op mijn step-four freesbank. Stofafzuiging laat ik via een watertank gaan. Steven
Hoe gaat dat in zijn werk dan stofafzuiging via een watertank.

Ik gebruik zelf een cycloon in combinatie met een stofzuiger met stofzuigerzakken. Vraag me wel eens af hoeveel fijnstof er dan nog vrijkomt.

Mvg,
Oud 11 februari 2012, 21:54   #19 (permalink)

Leeftijd: 42
Standaard

alle fijnstof is zeer slecht voor je.
en een cnc freesmachine voor staal heeft geen afzuiging.
swingkid is offline   Met citaat reageren
Oud 12 februari 2012, 12:15   #20 (permalink)

heimhelicopters's schermafbeelding

Leeftijd: 46
Standaard

Afzuiging via water , als volgt bij mij:

Een overzichtsfoto:

Click the image to open in full size.

De spindel die ik heb is een HF spindel met brushless motor. deze geeft geen wind af. Al het stof blijft dus in de buurt en kan makkelijk afgezogen worden. Let wel , alleen het fijn stof is het probleem. Het groffe stof valt dan ook deels gewoon weer op het werkstuk en blijft vrolijk liggen. Het overige stof gaat via de afzuighals naar de eerste tank waar ik voor 1/3 water in heb zitten. Een lange 32 mm rioolpijp gaat daarin tot de boden van het vat. Ik heb de onderkant van de pijp dicht gemaakt en ervoor in de plaats een stapel gaatjes in de zijkant van de buis geboord. Die natuurlijk volledig onder water moeten komen.

De tweede tank heb ik ertussen geplaatst omdat het in het begin nogal behoorlijk ging klotsen in de tank en het water ook zo de stofzuiger in ging. Het is dus een overloop tank geworden. Later heb ik in de aanzuigbuis die waar de stofzuiger aanzit ook gaatjes geboord zodat hij hier wat valse lucht kan aanzuigen. De stofzuiger zuigt namelijk al op de zachtste stand en dat ging nog steeds te hard. Door de gaatjes wat te versprijden kan ik de laatste luchtstroom hier wat regelen door het buisje in of uit de tank te schuiven. Sinds dit geniale buisje is de overlooptank nu altijd droog.

De gaten van 32 mm in de tanks heb ik gewoon met een platte hout speedboor er in geboord. supermakkelijk..... Een extra stofzuigerslag kun je bij de meeste onderdelenshops wel krijgen. Eventueel koop je een anti statische. Na het frezen van enkele platen carbon is het water zo zwart als roet. In de stofzuiger heb ik nu alleen een oude handdoek zitten. Je kan ook gewoon de stofzak laten zitteen natuurlijk,maar ik wil maar even aangeven dat ik geen zwarte carbonsporen meer aantref in de handdoek. Ook voor het afzuigen van houtstof werkt dit prima. Vergeet niet dan binnen een week de tank weer leeg te maken en te verschonen , want het hout gaat rotten in het water. En dat stinkt!

Greetz
Steven.
Oud 16 februari 2012, 19:40   #21 (permalink)

Standaard

@heimhelicopters

Superidee. Je zegt dat het behoorlijk gaat klotsen in je eerste tank. Ik kan mij zo voorstellen als je deze dan 1 meter of nog hoger maakt het water dan niet meer meegezogen wordt. Heb je dit zelf bedacht of bestond dit al.

Mvg,
Oud 17 februari 2012, 00:13   #22 (permalink)

Standaard

hoi!

Zelf bedacht, maar geen patent dus copieren maar.....

Steven
Oud 17 februari 2012, 19:34   #23 (permalink)

Standaard

Ga het niet direct kopieeren aangezien ik nooit iets frees in cfk. Maar ga het idee wel onthouden want je weet maar nooit.

Mvg,

Daniël.
Oud 18 februari 2012, 13:25   #24 (permalink)

Standaard

Wat ik in de voorgaande posts nog niet heb gezien is het frezen van carbon onder water.
Ik heb een waterdichte bak van trespa gemaakt, waarin de carbonplaat kan worden opgespannen. Vervolgens laat ik de bak vollopen met water totdat de carbonplaat 1 à 2 mm onder water staat. Je vangt dan twee vliegen in één klap: het water bindt zich met het freesstof en koelt de frees en het carbon. Werkt perfect. Het spettert wel een beetje, maar blijft binnen de perken.
Jan Plugge is nu online   Met citaat reageren
Oud 19 februari 2012, 08:39   #25 (permalink)

Standaard

Hallo Jan,

welke frees gebruik jij en hoe staat het met de slijtage van de frees bij onderwaterfrezen?
Ik gebruik zelf een VHM frees van het type F041. Het is een diamantvertande, maar eigenlijk wel een budgetding. De slijtage vind ik eigenlijk erg hoog. Misschien dat onder water frezen betere resutaten geeft? Laat eens horen....

Steven
Oud 19 februari 2012, 10:19   #26 (permalink)

Standaard

Voor het frezen van carbonplaat gebruik ik VHM freesjes van 2 en 3 mm van Dick Best. Zij kosten 7,95. Dezelfde freesjes gebruik ik trouwens ook voor aluminium, trespa, MDF en eikenhout. Ik zie geen overmatige slijtage bij het onderwater frezen van carbon. Ik kan het niet vergelijken met droogfrezen, omdat ik dat nog nooit heb geprobeerd met carbon.
Bij carbon: Freesmotor 20.000 toeren/minuut; voeding 800 mm/minuut; diepte 0,5 mm/freesgang.
Jan Plugge is nu online   Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Verlijming & constructie > CNC
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten