![]() |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 14 februari 2009 Locatie: Lier BE Leeftijd: 19
|
Hallo, Op school moet ik voor mijn opleiding kunnen werken met Autocad en Inventor 9. Zelf vind ik Inventor het aangenaamste werken en heb ik dit programma nu ook op mijn eigen pc. Nu zou ik voor de 1/10touring wagen een eigen chassis willen ontwerpen. Hiervoor zou ik wel moeten weten of het tedoen valt om door 2.5mm of 3mm dik carbon te frezen. Ook moet ik dan weten of iemand dit kan frezen voor mij. Op school hebben we een middelmatige CNC van Masterwoods. Een goede 4meter op 2.5meter is die. Maar hier zal ik geen carbon mogen op frezen aangezien de aanwezige frezen voor hout zijn. Eventueel een mal van triplex zal wel mogen. Om te kijken of die echt past. Dus hierbij de vraag, is er iemand die carbon durft te frezen en of er iemand weet waar je goede carbon kan vinden platen van een goede 150mm+450mm Grtjz Olivier
__________________ Tamiya TRF417X - Tamiya TRF416WE - Tamiya F103 - Team Associated B4.1 WWW.TAMIYA.BE |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 6 oktober 2006 Locatie: Amstelveen
|
Olli, ik was laatst bij een freesbedrijf in Abcoude en daar legden zij mij uit waarom de meeste mensen liever geen carbon frezen. Het fijne stof dat bij het frezen van carbon vrijkomt,komt tussen de verschillende bewegende delen van de cncbank terecht en dit gaat op den duur slijten. Vraag me af hoe de jongens het doen die wel carbon frezen?
__________________ Proef het zure,wil je het zoete weer leren waarderen. |
| | |
| | #4 (permalink) | |
| Banned Lid sinds: 5 augustus 2006 Locatie: Oss Leeftijd: 59
| Citaat:
De fijne stofdelen werden altijd door de zijkanaal blower aangetrokken waar de afvoer via een filter systeem ging. Ook een goeie spaan afzuiging lost dat probleem op (nadeel is het extra lawaai) Mvg Johan | |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Lid sinds: 16 oktober 2003 Locatie: Banned user Leeftijd: 36
|
Vliegend carbon stof is geleidend. Het terechtkomen in de geleidingen is nog niet eens het grootste probleem (met glasvezel en gips overigens meer een probleem) maar als het in elektronica terechtkomt... Een leverancier van me heeft een machine om koolstofweefsel te maken. de elektronica van de machine is compleet afgeschermd, behalve de monitor. Gelukkig is de buurman een handelaar in 2e hands computer apparatuur.... |
| | |
| | #6 (permalink) |
|
Heeft een CNC niet altijd een goede stofafzuiging ? Die dit probleem zou moeten kunnen verhelpen? Nu carbon heb ik al gevonden, op conrad heb je platen in verschillende diktes. Ik ga nog zeker verder zoeken naar carbon en naar een bedrijf die carbon frezen. Tips zijn welkom.
__________________ Tamiya TRF417X - Tamiya TRF416WE - Tamiya F103 - Team Associated B4.1 WWW.TAMIYA.BE |
| | |
| | #8 (permalink) |
|
De basis van de tekening is klaar. Gaten voor vijsjes en etc. moeten juist nog getekend worden en voor de rest is alles klaar. Ik ga nu in het school hetgeen dat ik al getekend heb laten frezen in een volkern plaat. Kijken of het chassis netjes past enzo. Dan ga ik verder afwerken. Uiteindelijk heb ik alles getekend met Inventor 2012. Dus de laatste nieuwe. Is iets ingewikkelder maar was er snel mee weg. Heb nu 3 programma's voor tekenen op de pc en het vraagt toch best veel ruimte (Inventor 9, Inventor 2012 , AutoCad)
| | |
| | #9 (permalink) |
| Lid sinds: 16 oktober 2003 Locatie: Banned user Leeftijd: 36
|
Nieuwe harddisk kopen. Die zijn nu niet meer zo heel duur. Stofafzuiging is idd het beste, maar je houdt altijd wat reststof. Watersnijden is wat dat betreft veel eenvoudiger. En is ook CNC... |
| | |
| | #10 (permalink) |
| Lid sinds: 21 maart 2006 Locatie: Gavere/België Leeftijd: 32
|
ik denk dat laseren ook nog kan in carbon. Nog geen voorbeelden van gezien, maar moet mijns inziens wel lukken?
__________________ Protech Enigma XR Oldtimers Kyosho Raider Pro, PB alpha, MRC Buffalo, Kyosho Burns, Tamiya Blitzer Beetle |
| | |
| | #12 (permalink) |
|
Ik wacht momenteel nog een mailtje af van het bedrijf met een laserapparaat en watersnijder. Eens horen wat ze promoten.
| | |
| | #13 (permalink) |
| Lid sinds: 23 maart 2005 Locatie: hengelo Leeftijd: 46
|
Ik frees carbon gewoon op mijn step-four freesbank. Stofafzuiging laat ik via een watertank gaan. Het gaat aleen om het fijnstof. Het groffere stof blijft gewoon liggen dankzij de spindel die niet waait of blaast. vragen staat vrij overigens, Steven |
| | |
| | #14 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 29 november 2002 Locatie: Eibergen Leeftijd: 41
|
Let op dat Carbon fijnstof kanker verwekkend is
__________________ WWW.F5J.NL <<<>>> F5J nu ook op Facebook |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |