![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 31 maart 2005 Locatie: waalre/demen Leeftijd: 24
|
Hallo iedereen. Na de bouw van mijn eerste CNC freesbank (zie website) vond ik dat het tijd was voor een tweede, alleen dan geheel zelf gebouwd. Allereerst heb ik een ontwerp gemaakt in Cinema4D. Het voordeel is dat ik alle maten weet van elk stukje materiaal wat ik nodig heb. Hier volgt eerst dan de 3D tekening: bovenaanzicht zijaanzicht vooraanzicht onderaanzicht Wat heb ik besteld:
)wat ik nog ga bestellen/halen is oliekeerringen voor de assen, beschermrubbers voor de kogelomloop spindels en energieketting, zodat de bedrading niet tussen de bewegende delen komt. De working enveloppe van het ding is 420 X, 400 Y, 100 Z Dan hier het bestelde aluminium (op de bedsupports en achterwand na): ![]() Vervolgens de motoren: ![]() Het bed: ![]() En de kogelomloopspindels, moeren en axiale lagers: ![]() Ik ben toen begonnen met de blokken die de geleidingen en spindel voor de x-as vasthouden op de grote stukken aluminium te zetten. ![]() ![]() Vanaf zaterdag ga ik verder met de bouw, ik zal foto's blijven posten. Groeten Rik Laatst gewijzigd door rikdragonfly; 18 januari 2011 om 01:37 |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 5 juni 2004 Locatie: Alkmaar Leeftijd: 41
|
Ziet er mooi strak en simpel uit. hoe minder onderdelen hoe beter. Misschien is het beter de laagste spindels met elkaar te verbinden (tandriem aan de achterkant) zodat de haaksheid van het portaal nooit kan verlopen.
__________________ LIFE IS TOO SHORT, ENJOY IT! |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Lid sinds: 5 juni 2004 Locatie: Alkmaar Leeftijd: 41
|
Ik heb trouwens altijd moeite om in alu een gat te krijgen precies waar ik het wil. Een boor wil altijd zelf een weg kiezen. Iemand daar een goede oplossing voor gevonden?
__________________ LIFE IS TOO SHORT, ENJOY IT! Laatst gewijzigd door Oscar; 26 januari 2010 om 22:21 |
| | |
| | #4 (permalink) |
|
hoi oscar, De reden dat ik geen grote riem heb gekozen, is dat deze rekt als er kracht op komt te staan, je hebt dan kans dat het geheel speling gaat vertonen, wat ik absoluut wil uitsluiten. Dat je boor weg wil lopen kun je oplossen door eerst een klein stukje voor te boren met een centerboortje. Op ebay staan er genoeg, een beetje gereedschapszaak zal ze ook hebben (ik verwacht niet dat een bouwmarkt ze heeft) (bij twee berichten achter elkaar kun je trouwens ook edit functie gebruiken, blijft alles overzichtelijk Gr. Rik |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Lid sinds: 13 februari 2005 Locatie: rijssen Leeftijd: 36
|
heej Rik, ik zie dat je ook bezig bent met een portaalfrees, ziet er goed uit joh, en je pakt het in een keer goed aan zo te zien groeten Gertjan
__________________ Kennis is het enige wat zich vermenigvuldigt als je het deelt |
| | |
| | #9 (permalink) |
|
Hej bedankt iedereen. Ik ben eerst nog ff bezig met een CNC PC (computer voor de CNC). meer foto's op de website. zodra deze klaar is ga ik aan de portaal verder. de tandwielen en riempjes e.d. waren nog niet gearriveerd Groeten Rik Laatst gewijzigd door rikdragonfly; 27 augustus 2010 om 14:59 |
| | |
| | #10 (permalink) |
| |
| | |
| | #11 (permalink) |
| |
| | |
| | #14 (permalink) |
| Lid sinds: 27 februari 2006 Locatie: 's-Gravenzande Leeftijd: 21
|
Leuk, zou je mij misschien een pm kunnen sturen als het gaat over prijzen dan de gebruikte spullen? De tekeningen ben ik zelf al aan het maken hehe groet, Mischa
__________________ CrawlerGek! |
| | |
| | #15 (permalink) |
| Lid sinds: 30 december 2003 Locatie: Dongen Leeftijd: 41
|
Hoi Rik dat ziet er goed uit so far. Heb je ook nagedacht hoe je de contructie uitgaat lijnen, bijvoorbeeld langsupport haaks op dwars support, en z-as haaks op het bed. Of de evenwijdigheid van de geleidingen. Doe je dat als alles gereed is door een proefwerkstuk te frezen en op basis daarvan het zaakje te "fine tunen"? Nog een vraag waar haal je aluminium materiaal? Ik ben op zoek naar automaten aluminium om werkstukjes te draaien. succes verder.. groeten, Michiel |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |