Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Verlijming & constructie > CNC

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 17 december 2009, 20:19   #16 (permalink)

plotterwelt's schermafbeelding

Leeftijd: 59
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willy Swart Bekijk bericht
En als ik dan toch in de shit zit: mag ik dan hier om advies vragen?
Zekers .

Ik heb bij Robert al nagevraagt voor een subforum CNC om alles in een subforum te krijgen .

Dan hoeven we niet meer zo te zoeken en hebben alles bij elkaar.

Mvg Johan

Ps: ik kan mijn bank ook op 70 mm/sec laten lopen , helemaal geen probleem.
Maar er niet op laten frezen met 1,2 mm freesjes , daar kan ik dan niet tegen kopen.

www.plotterwelt.nl
plotterwelt is offline   Met citaat reageren
Oud 17 december 2009, 20:36   #17 (permalink)

Willy Swart's schermafbeelding

Standaard

Ik lees en volg vrij veel over frezen en freestafels. Maar ik kom vrij weinig concrete informatie tegen tegen wat zinvolle snelheden zijn.

Even mijn eigen ervaringen met 3 mm vliegtuigtriplex:
- Mijn Zoltar freest met een 2mm frees op 10000 toeren 600 mm/min (dus 10mm/s)
- De Challenge hebben ik gefreesd op een Ciella, een professionele freestafel. Frees 2mm, 20000 toeren, 800 mm/min (13 mm/s)
- Snelheid opvoeren naar 1200 mm/min (20mm/sec) was eigenlijk geen succes. de snede werd rafelig. We zijn weer terug gegaan naar 800 mm/min.
- Frezen van depron met 1200 mm/min was geen enkel probleem; ik ga t.z.t. nog een keer 1800 mm/sec proberen.

Overigens: een programmeerfoutje liet de tafel met 8800/min (150mm/sec) door een stuk 3mmm balsa lopen. Dat was schrikken.

Her en der lezend is bij mij het beeld ontstaan dat zo'n 1200 mm/min (20mm/sec) voor freeswerk van balsa, triplex met een 2mm frees een zinvolle maximale snelheid is.

Iemand die zijn feitelijke ervaringen wil delen?
Oud 17 december 2009, 21:29   #18 (permalink)

Standaard

Ik frees in moment met 1,2 mm vhm freesjes spiraal vertand : (edit ook 2 snijder)

Depron 10.000 toeren en 20 mm/sec
Balsa tot 5 mm 24.000 toeren en 20 mm/sec
Gammaply tot 5 mm 24.000 toeren en 15 mm/sec

Mvg Johan

www.plotterwelt.nl

Laatst gewijzigd door plotterwelt; 17 december 2009 om 22:03
Oud 17 december 2009, 21:38   #19 (permalink)

Standaard

Een aanvulling. Als frees gebruik ik een tweesnijder.

GFK gaat met 1,5 mm of 2 mm, 10.000 toeren, 400 mm/min, spiraal vertand diamantfreesje
Oud 17 december 2009, 23:23   #20 (permalink)

corvl's schermafbeelding

Leeftijd: 37
Standaard

Citaat:
Een aanvulling. Als frees gebruik ik een tweesnijder.

GFK gaat met 1,5 mm of 2 mm, 10.000 toeren, 400 mm/min, spiraal vertand diamantfreesje

Als je de info heb, kan je misschien zeggen voor welk materiaal je welke frees het beste kan gebruiken en op welke snelheid? Aluminium, gfk, hout, depron ijzer(??) etc.

bedankt,
Cor
Oud 18 december 2009, 10:41   #21 (permalink)

Standaard

De aanvulling was bedoeld op 2 berichten ervoor. Maar voor de volledigheid hieronder een samenvatting en wat meer achtergrond.

Even voor de goede orde: op onderstaande gegevens ben ik de afgelopen jaren al experimenterend en lezend gekomen. Ik heb een automatiserings- en een electronica achtergrond. En als modelbouwer experimenteer ik nu een jaar of tien met freestafels. Dus onderstaande gegevens zijn hoofdzakelijk proefondervindelijk op m'n Zoltar tafel tot stand gekomen.

Balsa tot 6 mm en triplex tot 3 mm frees ik met een 2 mm tweesnijder op 10.000 toeren, normaliter met 400 mm/min.

GFK tot 2 mm frees ik met een 2 mm wat de leverancier noemt "Hartmetallfräser diamantverzahnt" freesje.

PU-schuim tot 25 mm 3-D (dus laagsgewijs, max 8 mm per laag) met een 4.2 mm dremel tweesnijder frees 10.000 toeren, 500 mm/min.

Ik heb geen ervaring met het frezen van aluminium of ijzer.

Als gaatjes of sleufjes het kleiner zijn dan 2 mm stap ik over op een 1,5 mm frees.

De 10.000 toeren en de 400 mm/min hebben een pragmatische achtergrond.
- Als ik boven de 10.000 toeren kom begint mijn freesmotor (een Proxxon) veel geluid te produceren. Vind ik. Objectief gezien valt het wel mee, maar als je een dag in de herrie moet zitten......
- Bij 400 mm/min blijft mijn tafel foutloos draaien, zonder enig stappenverlies.
- Bij 600 mm/min gaat het heel soms fout. Zo eens op de 20 freesplaatjes.
- Bij 800 mm/min heb ik regelmatig een stappenverlies fout.

Dus 600 mm/min is voor mij het praktisch maximum als ik in de buurt van m'n tafel blijf, 400 mm/min als ik tussendoor koffie ga drinken.
Oud 21 december 2009, 18:25   #22 (permalink)

Standaard

Het ijzerwerk is aan elkaar gelijmd. Eigenlijk geen noemenswaardige issues tegengekomen.

Wat ik wel spannend vind is de constructie van het portaal en de wijze waarop hij aan de geleiders gevestigd wordt. Je lijmt het hele portaal in elkaar. Straks worden daar de glijlagers aan bevestigd en dat moet precies om de X-as geleider passen.

Voor mijn gevoel is het toeval als dat exact past. En als dat onder spanning gemonteerd wordt heb je wrijving.

Maar eens zien hoe dat uitvalt

De komende 2 weken zal er niet zoveel gebeuren. Schroeven en moeren staan op levering week 1 en de leverdatum van de spindels en geleiders is nog niet afgegeven, maar dat zal ook wel niet meer dit jaar worden.

Wat ik nog kan doen is het ijzer lakken en de driverkaart in elkaar solderen.
Oud 3 januari 2010, 04:06   #23 (permalink)

Standaard

Als het gaat over boren, frezen, draaien en tappen...
Bekijk dan ook eens de site van de Hoffmann Group. En dan met name de volgende twee links gebruiken:

Hoffmann Group Eshop
In het rechtergedeelte vind je de knop GASTGEBRUIK. In deze demoversie zie je weliswaar geen prijzen, maar de nodige info over types frezen vind je wel.

Daarnaast is het (duitstalige) verspaningshandboek van de Hoffmann Group erg nuttig om de bij de (in het Eshop gevonden) freesjes passende verspaningssnelheden in een veelvoud van materiaalsoorten te vinden.

Succes!

PS. De Hoffmann Group levert alleen B2B, maar dat is slechts een 'probleempje' voor de particulier, niet voor bijv. ' ...CENSUUR... ' (gewijzigd ivm verkeerde conclusie door mij)

Laatst gewijzigd door MartinGr; 3 januari 2010 om 12:29 Reden: verkeerde conclusie
MartinGr is offline   Met citaat reageren
Oud 3 januari 2010, 07:48   #24 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MartinGr Bekijk bericht
PS. De Hoffmann Group levert alleen B2B, maar dat is slechts een 'probleempje' voor de particulier, niet voor bijv. 'plotterwelt'...
Plotterwelt heeft dat gelijke 'probleempje' maar Garant krijg je ook via normale kanalen en is dan vaak goedkoper .

Mijn freesjes komen van een Duitse leverant en die is 1 van de goedkoperen bij 1A qualiteit.

Mvg Johan

www.plotterwelt.nl
Oud 4 januari 2010, 20:03   #25 (permalink)

Standaard

Dank voor de info betreffende de Hoffmann Group. Weer een boel leesvoer

Wat betreft de voortgang van de bouw van de TRON-plus: het plaatwerk is nu volledig gelijmd en voorzien van een Hammerite laklaag. Daarnaast heb ik in een verloren moment de driverprint alvast van onderdelen voorzien. Had ik als bouwpakket gekocht. Scheelde een paar tientjes.

Het lakken viel me niet echt mee. Gelukkig eerst als proefstukje de Z-as gedaan. Na de eerste laag zag het er perfect uit. Een tweede laag, aangebracht conform de gebruiksaanwijzing na 4 uur en binnen 8 uur, werd een grote klodderpartij. Ik heb het grootste deel van de tafel daarna maar één keer in de lak gezet. En ben over het resultaat best tevreden.

Het wachten is nu op de levering van de geleideassen en de schroeven, bouten en moeren. Ik hoop dat dat deze week binnen komt. Dan kan de bouw van de tafel echt beginnen.
Oud 19 januari 2010, 10:02   #26 (permalink)

Standaard

De afgelopen week is de laatste bestelling binnen gekomen. Dus gisteren gestart met het in elkaar zetten van de TRON-plus. Begonnen met de Y-as.

In plaats van de "standaard" lagering zoals die op de tekening staat heb ik gekozen voor de uitvoering van Mixware. De enige verrassing die ik tegenkwam is dat een aantal bouten met de verkeerde lengte besteld zijn. Ik had de bij de tekening geadviseerde aantallen bouten en moeren besteld. Maar Mixware levert een dubbele lagering en daardoor krijg je dus dikkere lagerhuizen. En heb je dus langere bouten nodig. Gelukkig had de Praxis de juiste maat.

Puzzel voor mij was de volgorde van de diverse componenten op de as. Je ontvangt een hele verzameling lagers, moeren, ringen, veerringen e.d. Het was een uitdaging om uit de dokteren in welke volgorde de delen op de as passen. Maar met de internetsite van Mixware ernaast ben ik er denk ik wel uit.

De passing van de assen in de kogellagers en lagerblokken is een klempassing. Moet er met kracht ingezet worden. Vergde enig beleid on dat in elkaar te krijgen.

De y-as zit nu in elkaar. Ziet er wat betreft speing en wrijving perfect uit. Veelbelovend!

De geleidingen voor de Z-as moesten aan de kopse kant nog van gaten worden voorzien. Met behulp van Jaap zijn deze er gisteravond in gekomen. Nogmaals dank Jaap. DE Z-as kan nu ook in elkaar gezet worden.

Maar voorlopig richt ik mij nu eerst op de besturing. De diverse onderdelen daarvan moeten in een behuizing worden gezet en getest worden. Hiervoor wil ik de geassembleerde Y-as gebruiken. Is als testopstelling wat handzamer dan een hele tafel.

Click the image to open in full size.

Laatst gewijzigd door Willy Swart; 19 januari 2010 om 10:07
Willy Swart is offline   Met citaat reageren
Oud 21 januari 2010, 23:47   #27 (permalink)

Jaap Gaasbeek's schermafbeelding

Leeftijd: 61
Standaard

@Willy

Kerel kom ik dit draadje tegen op het forum hier, helemal toppie ik blijf je volgen.

Succes met de bouw

Gr Japioooooooooo
Oud 22 januari 2010, 11:20   #28 (permalink)

Standaard Besturing

Voor de aansturing van de stappenmotoren heb ik een 4 kanaals driverkaart bij GWR gekocht.
4 Kanal Schrittmotorsteuerung SM44PCV5.2 -Bausatz- - CNC-Steuerkarten - Relaiskarten - Elektronik
Die heb ik op een rustig moment de afgelopen weken in elkaar gesoldeerd.

Als behuizing voor de besturing heb ik een 19 inch kast aangeschaft. Een stevige kast. 1 mm plaatstaal. Maar een beetje lastig voor mij om daar uitsparingen in te krijgen waar de diverse componenten in passen. Dus heb ik de achterkant maar vervangen door een gefreesde GFK plaat.

Vervolgens hebben alle componenten een plek gekregen in de behuizing. De voorkant heb ik vrij gehouden. Ik heb idee om daar in de toekomst nog eens een microprocessor of een microPC in te zetten. Maar dat zijn ideeën voor de toekomst. In de eerste versie zal dit er niet in zitten.

Hieronder de besturing met een een volledig bedraadde as en aangesloten op de stappenmotor.

Oud 22 januari 2010, 11:45   #29 (permalink)

Standaard Rook en vuur

Op basis van de bovenstaande configuratie stapsgewijs gisteren begonnen de componenten in bedrijf te stellen.

- Trafo aangesloten. Gecheckt of er daadwerkelijk 24V wissel uitkomt;
- Voedingsprint aangesloten en gecheckt of er 35V en 5V gelijkspanning uitkomt;
- De 5V aangesloten op de driverprint;
- De stroombegrenzing van de drivers afgeregeld op 2A;
- Computer verbinding aangesloten. De meegeleverde connector blijkt een mannetje te zijn. Mijn printerkabels gaan uit van vrouwtjes. Dus maar even een verloop gesoldeerd.
- Motorspanning aangeloten en de stappenmotor aangesloten en getest. Als de noodstop niet overbrugd is loopt er geen stroom.
- De noodstopschakelaar overbrugt;
- En toen het hoogtepunt: de spanning er op.

Doet hij het of doet hij het niet?

Nou hij doet het niet. De L298 driver produceerde even vuur en rook. En daarna doofden alle ledjes. Eerste indruk van de schade: de L298 is zeker kapot en de zekeringen moeten vervangen worden.

Blijkbaar toch iets fout aan gesloten.

Alles eerst nog maar eens nagelopen. Alles lijkt volgens plan aangesloten te zitten.

Vanmorgen contact op genomen met Sorotec, de leverancier van de stappenmotoren. Gecheckt of ik de documentatie goed geïnterpreteerd had en de juiste aders voor een bipolaire seriële schakeling had aangesloten. Door Sorotec is bevestigd dat dat goed zit. Zeer snelle reactie )

En contact op genomen met GWR, leverancier van de driverkaart. De documentatie die ik van de kaart heb is summier. Zo missen de aansluitgegevens voor de parallelle poort aansluiting en de +/- aansluiting voor de stappenmotoren. Ik heb de stappenmotoren conform de teksten op de print aangesloten. Maar zeker weten of dat goed zit? Nog niet.

Ik wacht nog wat aanvullende informatie van GWR af.

En ondertussen maar eens wat componenten vervangen.

Laatst gewijzigd door Willy Swart; 22 januari 2010 om 11:48
Willy Swart is offline   Met citaat reageren
Oud 22 januari 2010, 12:00   #30 (permalink)

Standaard

Citaat:
- Computer verbinding aangesloten. De meegeleverde connector blijkt een mannetje te zijn. Mijn printerkabels gaan uit van vrouwtjes. Dus maar even een verloop gesoldeerd.
Ik heb ook wel eens een plotter naar de ewige jachtgronden geholpen door er een verkeerde printerkabel op aan te sluiten .

Elke merk heeft vaak zijn eigene kabel .

Mvg Johan

www.plotterwelt.nl
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Verlijming & constructie > CNC
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten