![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #31 (permalink) |
| Lid sinds: 22 april 2006 Locatie: Eerbeek Leeftijd: 61
|
Plotje plotje plotje wat stom wat stom wat stom van je Gr Japiooooooooooo
__________________ Mijn thuis basis is wel bekend he!!!! Ik ouwehoer niet (soms wel), ik heb wat te vertellen (soms niet). |
| | |
| | #32 (permalink) |
| Lid sinds: 19 juli 2006 Locatie: Voorst Leeftijd: 59
|
Het is onwaarschijnlijk dat het een foute printerkabel is. Er zit een volledige galvanische scheiding tussen de computer aansluiting en de besturingselektronica. De driver kijkt maar naar twee signalen: puls en richting. En ongeacht of die hoog of laag zijn zal de driver niet mogen uitfikken. Als de printerkabel fout is kunnen hoogstens de optocouplers er uitgaan denk ik.
__________________ http://www.propa.nl |
| | |
| | #33 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 12 mei 2003 Locatie: Velserbroek Leeftijd: 45
|
Misschien ten overvloede of schoppende tegen het hobby been: Ik ben erg lang bezig geweest om mijn CNC machine goed te laten draaien, lang aan het rommelen geweest met eigen bouw drivers, goedekope 'koop' drivers, maar het bleef rommelen, stappen missen en geen snelheid. In december toch de knoop doorgehakt en bij damencnc (oops mag dat) de HP 5042 drivers gekocht. Resultaat is dat mijn machine veel mooier en sneller loopt, geen stappen mist. En het concept van die drivers is dat je ze kortsluit vast zijn en enorm makkelijk te wisselen. Als ik eerder had geweten dat stappenmotoren zo konden lopen, had ik niet al die tijd en geld aan die 'hobby' producten besteed. Succes met de bouw van je mooie machine! Groet Winfried |
| | |
| | #34 (permalink) | ||
| Citaat:
Overigens: als de leverancier niet met aanvullende documentatie komt gaat de kaart er alsnog uit. Mijn "hobby been" is ongeveer een week lang. Als ik de kaart medio volgende week niet aan de praat heb, wordt ie vervangen door iets anders. Citaat:
Een vraag: Heb je behalve de drivers ook nog de voeding aangepast?
__________________ http://www.propa.nl | ||
| | |
| | #35 (permalink) |
|
Ik ben weer in de situatie waar ik gisteren was vóór de kaart uitbrandde. Ik heb de L298 en de zekeringen vervangen. Tot het aansluiten van de stappenmotor lijkt alles te werken. Aangezien ik nog geen oorzaak voor de sluiting heb gevonden en nog niets veranderd heb in de bekabeling, sluit ik de stappenmotor nog even niet aan. Maar even pauze houden en een nieuw plan bedenken. Komt tijd, komt raad......
| | |
| | #36 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 12 mei 2003 Locatie: Velserbroek Leeftijd: 45
|
HOi Willy Omdat ik alles in 1 kast wilde hebben, heb ik er meteen een kleine 36 volt geschakelde voeding bij gekocht. De oude voeding zou ook moeten werken, die HP drivers kunnen van 24 tot 50 volt. Groet Winfried |
| | |
| | #37 (permalink) |
|
Ik was wel nieuwsgierig of je de voeding ook aangepast of opgekrikt had. Wat meer toelichting hoe ik tot de huidige keuze ben gekomen. 10 jaar geleden deed ik de eerst pogingen een freestafel (of iets dat er op leek) te bouwen. Ik had een stappenmotor op de kop getikt: 5V, 1A stond er op het label. Dus braaf een voedinkje van 5V, 1A georganiseerd. Drivertje eraan en getest: werkte van geen kant. Later kwam ik erachter dat stappenmotoren eigenlijk altijd op stroom geregeld worden. En de voedingsspanning opkrikken met behoud van de max stroom die door de motor mag lopen doet wonderen. Wat ik hieraan overgehouden heb is, dat naast het toepassen van goede drivers, een stevige voeding ook helpt. De L297/L298 combinatie die op de driverkaart zit zou ruim voldoende moeten zijn voor de 2 Nm servo's die ik aangeschaft heb. Daarnaast zijn deze chips laag geprijsd en eenvoudig verkrijgbaar. Dus een foutje is eenvoudig te herstellen. En de combinatie werkt al jaren naar volle tevredenheid op mijn huidige tafel. Op basis hiervan ben ik tot de keuze gekomen van de drivers die ik nu toepas. Ik ga de wikkkelingen van de stappenmotor in serie zetten en daar gaat de max stroom doorheen van 2A. Ik heb een 24V 10A trafo. Gelijkgericht met en stevige elko levert dat zo'n 33V onbelast. Dat zou voldoende moeten zijn om de TRON foutloos te laten opereren verwacht ik. Jaren geleden uitgezocht dat wikkelingen in serie zetten voor mijn toepassing het beste was. Waarom ben ik even vergeten. Scenario 2 is de wikkelingen parallel zetten en de stroom per wikkeling op 1 A zetten. Ik moet weer eens opzoeken of dit voordelen heeft. Noodscenario 1 -> voedingsspanning opkrikken naar 45V. Hiervoor moet ik een andere trafo aanschaffen. Noodscenario 2 -> wikkelingen parallel zetten en de spanning opkrikken naar 45V. Betekent dat er per stappenmotor 4A gaat lopen. Hiervoor moet vrijwel de hele besturing vervangen worden.
| | |
| | #38 (permalink) |
| Lid sinds: 27 augustus 2009 Locatie: Oost Gelderland Leeftijd: 35
|
Ik wil ook een CNC vrees gaan bouwen en heb zelf via ebay een 5 Axis TB6560 driver board besteld. Totaal incl. verzending was Eur 80,- Misschien nog een leuk alternatief als het met dit board niet lukt.
|
| | |
| | #39 (permalink) |
|
Ik had het bord met de TB6560 ook gezien. Voorlopig links laten liggen om dat de max spanning tot 35V gaat. Maar wel betere documentatie Overigens lijk ik het bord weer operationeel te hebben. Ik heb nu de strijd aangebonden met de PC en Mach3: er komen geen signalen uit.........
| | |
| | #40 (permalink) |
|
Ik heb gisteravond besloten de GWR kaart af te schrijven en verder te gaan met 4 HP5042's. Even de GWR kaart: - Fatsoenlijke documentatie ontbreekt. - De X-as doet het. Maar de PIC reageert niet op het verwijderen van de 50% brug. Als ik de spanning uitschakel, geeft de kaart spontaan pulsen. - De Y-as doet het een “beetje”, schokkering. Het lijkt alsof maar een deel van de pulsen worden doorgegeven. Na ca 30 seconden zakt de spanning van m’n MSN voeding in. Van 20_> 3V. Sluiting??? - De Z-as nog niet getest. Maar de 50% stroombegrenzing wordt niet uitgeschakeld; blijkbaar ziet de PIC geen pulsen. - De W-as werkt niet; geen koppel als ik hem aansluit. Was uitgebrand, mogelijk dat er nog wat diodes o.i.d. uitliggen. Of de L297. Mijn conclusie: met de beperkte middelen en kennis die ik heb krijg ik dit niet aan de gang. Met het risico dat elders schade ontstaat. En dan krijg ik een van de regen in de drup verhaal. Ik heb dus andere drivers besteld.
__________________ http://www.propa.nl Laatst gewijzigd door Willy Swart; 26 januari 2010 om 10:27 |
| | |
| | #41 (permalink) |
|
Hoi Willy, Ik denk dat je een verstandige keus hebt gemaakt! Wel zorgen dat Mach3 op een voldoende schone machine loopt om voor een mooi signaal (pulstrein) te kunnen zorgen..... Met de HP drivers kan je de pulsbreedte in mach3 op < 5ms zetten, dat geeft ook wat lucht aan de processor... Wil je in 1 keer van alle timing geneuzel af zijn en gewoon kunnen tekenen, mail lezen, en je computer kunnen gebruiken tijdens het frezen dan kiezen voor USBCNC. Succes met je machine! Groet Winfried |
| | |
| | #42 (permalink) |
|
De freestafel krijgt zijn eigen PC. Kaal en getuned voor Mach3. Alleen een netwerkverbinding om freesfiles te syncen. De freestafel staat gepland voor de onverwarmde garage. Momenteel -8 graden Celsius. Dus mail lezen doe ik ergens anders Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig of de kant-en-klare drives nu beter zijn. Dus maar even een referentietest gedaan op de kale Y-as. Eén as werkt van de GWR. Met de GWR L297/L298 haalt de stappenmotor, half step aangestuurd, onbelast (alleen de trapeziumas hang er aan) 3000 mm/min. Bij 3300 mm/min stopt ie. Belast met alleen de trapeziummoer belast 2400. Bij 2700/min stopt hij. Half step aangestuurd is 100 pulsen per mm; resolutie 0.01mm. Ik heb even globaal gemeten of dat klopt. Over 100 mm doet hij bij 1000 mm/min 6 seconden. Dus dat klopt wel. Ik ben benieuwd of de HP 5042 hier verbetering in gaat brengen.
| | |
| | #43 (permalink) | ||
| Lid sinds: 31 maart 2005 Locatie: waalre/demen Leeftijd: 24
| Citaat:
De aansluitingen lijken me behoorlijk recht toe recht aan Ik wil ook nog opmerken dat microstepping voor een smoothere beweging zorgt. Full en half step zijn vaak wat schokkerig. Wat moet je met een PIC, wat doet ie? Met die HP drivers heb je naar mijn mening een dure keuze gemaakt, maar wel een degelijke - instellen maximale stroom - 1/8e of 1/16e microstep - voeding aansluiten - STEP en DIR van de printerkabel Heb je al eens hier naar gekeken? Een belangrijk punt, gebruik je bufferelko's? Je motoren zijn spoelen, en spoelen houden niet van grote stroomveranderingen. Om dat op te vangen gebruik je bufferelko's (condensators), welke de spoelen compenseren. Je moet ongeveer denken aan 4700uF per ampere. Stel je trekt dus 10A op 24V DC, dan heb je 10 bufferelko's nodig van 4700uF met meer dan 24V werkspanning. Deze verbind je parallel met je voeding(zie schema FAQ). De bekerelko's zijn hier te bestellen. Ik heb ooit eens een FAQ geschreven voor CNC onderdelen, misschien heb je er iets aan. Citaat:
Succes. Gr. Rik Laatst gewijzigd door rikdragonfly; 26 januari 2010 om 21:28 | ||
| | |
| | #44 (permalink) |
|
@Rik Ik ben er niet op uit om een oorlogje te ontketenen over welke onderdelen nu het beste zijn, mijn meldingen zijn gebasseerd op mijn eigen ervaringen waarbij ik ettelijke euro's heb uitgegeven aan producten die het net niet zijn. Voor minder dan 'twee keer fout' heb ik nu '1 keer goed' en daar ben ik blij mee. Met de vermelde producten heb ik inmiddels zoveel ervaring opgedaan dat ik rustig kan stellen dat het erg goed werkt.....dus zowel de HP drivers als de (plug en play) aansturing van die drivers met USBCNC vanaf mijn laptopje. Zoals altijd zijn er meerdere wegen die naar rome leiden.... maar als dat via allemaal onnodige (tol) wegen gaat, is de ene trip duurder dan de andere..... en dan overleg je ook welke weg een goede is.... Groet Winfried |
| | |
| | #45 (permalink) | |
| Citaat:
Ik dacht hetzelfde van de GWR kaart met de 297/298 combinatie. Maar 't zat even tegen De PIC zit op de GWR kaart. Wordt gebruikt om de 50% "stromsenkung" na 1 seconde te realiseren. Daarnaast wordt het ding, voor zover ik kan nagaan, gebruikt om een nette puls voor de 297 te maken. Op mijn voedingskaart zit 2x10.000 uF. Is gekocht op basis van de spec van de leverancier 45Vdc, 15A.
__________________ http://www.propa.nl | |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |