Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Verlijming & constructie > CNC

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 22 januari 2010, 12:29   #31 (permalink)

Jaap Gaasbeek's schermafbeelding

Leeftijd: 61
Standaard

Plotje plotje plotje wat stom wat stom wat stom van je

Gr Japiooooooooooo
Oud 22 januari 2010, 12:32   #32 (permalink)

Willy Swart's schermafbeelding

Leeftijd: 59
Standaard

Het is onwaarschijnlijk dat het een foute printerkabel is. Er zit een volledige galvanische scheiding tussen de computer aansluiting en de besturingselektronica. De driver kijkt maar naar twee signalen: puls en richting. En ongeacht of die hoog of laag zijn zal de driver niet mogen uitfikken. Als de printerkabel fout is kunnen hoogstens de optocouplers er uitgaan denk ik.
Oud 22 januari 2010, 14:03   #33 (permalink)
wvr
Vriend van modelbouwforum.nl

Leeftijd: 45
Standaard

Misschien ten overvloede of schoppende tegen het hobby been:

Ik ben erg lang bezig geweest om mijn CNC machine goed te laten draaien, lang aan het rommelen geweest met eigen bouw drivers, goedekope 'koop' drivers, maar het bleef rommelen, stappen missen en geen snelheid.

In december toch de knoop doorgehakt en bij damencnc (oops mag dat) de HP 5042 drivers gekocht.

Resultaat is dat mijn machine veel mooier en sneller loopt, geen stappen mist. En het concept van die drivers is dat je ze kortsluit vast zijn en enorm makkelijk te wisselen.

Als ik eerder had geweten dat stappenmotoren zo konden lopen, had ik niet al die tijd en geld aan die 'hobby' producten besteed.

Succes met de bouw van je mooie machine!

Groet
Winfried
wvr is nu online   Met citaat reageren
Oud 22 januari 2010, 16:31   #34 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wvr Bekijk bericht
Misschien ten overvloede of schoppende tegen het hobby been:

Ik ben erg lang bezig geweest om mijn CNC machine goed te laten draaien, lang aan het rommelen geweest met eigen bouw drivers, goedekope 'koop' drivers, maar het bleef rommelen, stappen missen en geen snelheid.
De keuze voor deze driverkaart is gebaseerd op aan de ene kant prijs, aan de andere kant spanning en stroom die ik denk te gaan verstoken: 2A, 35V per motor. En dat kan deze kaart net aan.

Overigens: als de leverancier niet met aanvullende documentatie komt gaat de kaart er alsnog uit. Mijn "hobby been" is ongeveer een week lang. Als ik de kaart medio volgende week niet aan de praat heb, wordt ie vervangen door iets anders.

Citaat:
In december toch de knoop doorgehakt en bij damencnc (oops mag dat) de HP 5042 drivers gekocht.
???? Als je tevreden bent over spullen mag je toch wel aangeven waar je die vandaan hebt? Zo niet, dan moeten er heel wat items op dit forum aangepast worden.

Een vraag: Heb je behalve de drivers ook nog de voeding aangepast?
Oud 22 januari 2010, 17:22   #35 (permalink)

Standaard

Ik ben weer in de situatie waar ik gisteren was vóór de kaart uitbrandde. Ik heb de L298 en de zekeringen vervangen. Tot het aansluiten van de stappenmotor lijkt alles te werken.

Aangezien ik nog geen oorzaak voor de sluiting heb gevonden en nog niets veranderd heb in de bekabeling, sluit ik de stappenmotor nog even niet aan.

Maar even pauze houden en een nieuw plan bedenken.

Komt tijd, komt raad......
Oud 22 januari 2010, 17:58   #36 (permalink)
wvr

Standaard

HOi Willy

Omdat ik alles in 1 kast wilde hebben, heb ik er meteen een kleine 36 volt geschakelde voeding bij gekocht. De oude voeding zou ook moeten werken, die HP drivers kunnen van 24 tot 50 volt.

Groet
Winfried
Oud 23 januari 2010, 11:05   #37 (permalink)

Standaard

Ik was wel nieuwsgierig of je de voeding ook aangepast of opgekrikt had.

Wat meer toelichting hoe ik tot de huidige keuze ben gekomen.

10 jaar geleden deed ik de eerst pogingen een freestafel (of iets dat er op leek) te bouwen. Ik had een stappenmotor op de kop getikt: 5V, 1A stond er op het label. Dus braaf een voedinkje van 5V, 1A georganiseerd. Drivertje eraan en getest: werkte van geen kant.

Later kwam ik erachter dat stappenmotoren eigenlijk altijd op stroom geregeld worden. En de voedingsspanning opkrikken met behoud van de max stroom die door de motor mag lopen doet wonderen.

Wat ik hieraan overgehouden heb is, dat naast het toepassen van goede drivers, een stevige voeding ook helpt.

De L297/L298 combinatie die op de driverkaart zit zou ruim voldoende moeten zijn voor de 2 Nm servo's die ik aangeschaft heb. Daarnaast zijn deze chips laag geprijsd en eenvoudig verkrijgbaar. Dus een foutje is eenvoudig te herstellen. En de combinatie werkt al jaren naar volle tevredenheid op mijn huidige tafel.

Op basis hiervan ben ik tot de keuze gekomen van de drivers die ik nu toepas. Ik ga de wikkkelingen van de stappenmotor in serie zetten en daar gaat de max stroom doorheen van 2A. Ik heb een 24V 10A trafo. Gelijkgericht met en stevige elko levert dat zo'n 33V onbelast. Dat zou voldoende moeten zijn om de TRON foutloos te laten opereren verwacht ik.

Jaren geleden uitgezocht dat wikkelingen in serie zetten voor mijn toepassing het beste was. Waarom ben ik even vergeten. Scenario 2 is de wikkelingen parallel zetten en de stroom per wikkeling op 1 A zetten. Ik moet weer eens opzoeken of dit voordelen heeft.

Noodscenario 1 -> voedingsspanning opkrikken naar 45V. Hiervoor moet ik een andere trafo aanschaffen.

Noodscenario 2 -> wikkelingen parallel zetten en de spanning opkrikken naar 45V. Betekent dat er per stappenmotor 4A gaat lopen. Hiervoor moet vrijwel de hele besturing vervangen worden.
Oud 23 januari 2010, 20:31   #38 (permalink)

Leeftijd: 35
Standaard

Ik wil ook een CNC vrees gaan bouwen en heb zelf via ebay een 5 Axis TB6560 driver board besteld. Totaal incl. verzending was Eur 80,- Misschien nog een leuk alternatief als het met dit board niet lukt.
martkrui is offline   Met citaat reageren
Oud 24 januari 2010, 17:37   #39 (permalink)

Standaard

Ik had het bord met de TB6560 ook gezien. Voorlopig links laten liggen om dat de max spanning tot 35V gaat. Maar wel betere documentatie

Overigens lijk ik het bord weer operationeel te hebben. Ik heb nu de strijd aangebonden met de PC en Mach3: er komen geen signalen uit.........
Oud 26 januari 2010, 10:25   #40 (permalink)

Thumbs down

Ik heb gisteravond besloten de GWR kaart af te schrijven en verder te gaan met 4 HP5042's.

Even de GWR kaart:
- Fatsoenlijke documentatie ontbreekt.
- De X-as doet het. Maar de PIC reageert niet op het verwijderen van de 50% brug. Als ik de spanning uitschakel, geeft de kaart spontaan pulsen.
- De Y-as doet het een “beetje”, schokkering. Het lijkt alsof maar een deel van de pulsen worden doorgegeven. Na ca 30 seconden zakt de spanning van m’n MSN voeding in. Van 20_> 3V. Sluiting???
- De Z-as nog niet getest. Maar de 50% stroombegrenzing wordt niet uitgeschakeld; blijkbaar ziet de PIC geen pulsen.
- De W-as werkt niet; geen koppel als ik hem aansluit. Was uitgebrand, mogelijk dat er nog wat diodes o.i.d. uitliggen. Of de L297.

Mijn conclusie: met de beperkte middelen en kennis die ik heb krijg ik dit niet aan de gang. Met het risico dat elders schade ontstaat.
En dan krijg ik een van de regen in de drup verhaal.

Ik heb dus andere drivers besteld.

Laatst gewijzigd door Willy Swart; 26 januari 2010 om 10:27
Willy Swart is offline   Met citaat reageren
Oud 26 januari 2010, 12:04   #41 (permalink)
wvr

Standaard

Hoi Willy,

Ik denk dat je een verstandige keus hebt gemaakt!

Wel zorgen dat Mach3 op een voldoende schone machine loopt om voor een mooi signaal (pulstrein) te kunnen zorgen.....

Met de HP drivers kan je de pulsbreedte in mach3 op < 5ms zetten, dat geeft ook wat lucht aan de processor...

Wil je in 1 keer van alle timing geneuzel af zijn en gewoon kunnen tekenen, mail lezen, en je computer kunnen gebruiken tijdens het frezen dan kiezen voor USBCNC.

Succes met je machine!

Groet
Winfried
Oud 26 januari 2010, 12:19   #42 (permalink)

Standaard

De freestafel krijgt zijn eigen PC. Kaal en getuned voor Mach3. Alleen een netwerkverbinding om freesfiles te syncen.

De freestafel staat gepland voor de onverwarmde garage. Momenteel -8 graden Celsius. Dus mail lezen doe ik ergens anders .

Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig of de kant-en-klare drives nu beter zijn.

Dus maar even een referentietest gedaan op de kale Y-as. Eén as werkt van de GWR.
Met de GWR L297/L298 haalt de stappenmotor, half step aangestuurd, onbelast (alleen de trapeziumas hang er aan) 3000 mm/min. Bij 3300 mm/min stopt ie.
Belast met alleen de trapeziummoer belast 2400. Bij 2700/min stopt hij.
Half step aangestuurd is 100 pulsen per mm; resolutie 0.01mm. Ik heb even globaal gemeten of dat klopt. Over 100 mm doet hij bij 1000 mm/min 6 seconden. Dus dat klopt wel.

Ik ben benieuwd of de HP 5042 hier verbetering in gaat brengen.
Oud 26 januari 2010, 13:49   #43 (permalink)

rikdragonfly's schermafbeelding

Leeftijd: 24
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willy Swart Bekijk bericht
Ik had het bord met de TB6560 ook gezien. Voorlopig links laten liggen om dat de max spanning tot 35V gaat. Maar wel betere documentatie
En wat maakt dat uit ? Ik ga dat bord gebruiken icm een 24V voeding. De enige reden waarom je meer spanning zou willen hebben, is geloof ik vanwege acceleratie. Je motoren verliezen geen koppel omdat de sturing stroomgestuurd is, en niet spanningsgestuurd. Ik ga m gebruiken voor een aluminium freestafel. Het lijkt me dat hij voor een hobby machine niet minder geschikt is

De aansluitingen lijken me behoorlijk recht toe recht aan .

Ik wil ook nog opmerken dat microstepping voor een smoothere beweging zorgt. Full en half step zijn vaak wat schokkerig.

Wat moet je met een PIC, wat doet ie? de step en dir kun je na een optocoupler rechtsreeks op je driver aansluiten. De optocoupler voorkomt dat je je printerpoort opstookt. De Hp drivers hebben volgens mij zelf intern ook al optocouplers.

Met die HP drivers heb je naar mijn mening een dure keuze gemaakt, maar wel een degelijke .Zolang de ingangsspanning klopt, kan er weinig aan kapot.
- instellen maximale stroom
- 1/8e of 1/16e microstep
- voeding aansluiten
- STEP en DIR van de printerkabel
Heb je al eens hier naar gekeken?

Een belangrijk punt, gebruik je bufferelko's? Je motoren zijn spoelen, en spoelen houden niet van grote stroomveranderingen. Om dat op te vangen gebruik je bufferelko's (condensators), welke de spoelen compenseren. Je moet ongeveer denken aan 4700uF per ampere. Stel je trekt dus 10A op 24V DC, dan heb je 10 bufferelko's nodig van 4700uF met meer dan 24V werkspanning. Deze verbind je parallel met je voeding(zie schema FAQ).
De bekerelko's zijn hier te bestellen.

Ik heb ooit eens een FAQ geschreven voor CNC onderdelen, misschien heb je er iets aan.

Citaat:

Wil je in 1 keer van alle timing geneuzel af zijn en gewoon kunnen tekenen, mail lezen, en je computer kunnen gebruiken tijdens het frezen dan kiezen voor USBCNC.
Waar baseer je dit op?

Succes.

Gr. Rik

Laatst gewijzigd door rikdragonfly; 26 januari 2010 om 21:28
rikdragonfly is offline   Met citaat reageren
Oud 26 januari 2010, 14:52   #44 (permalink)
wvr

Standaard

@Rik

Ik ben er niet op uit om een oorlogje te ontketenen over welke onderdelen nu het beste zijn, mijn meldingen zijn gebasseerd op mijn eigen ervaringen waarbij ik ettelijke euro's heb uitgegeven aan producten die het net niet zijn. Voor minder dan 'twee keer fout' heb ik nu '1 keer goed' en daar ben ik blij mee.

Met de vermelde producten heb ik inmiddels zoveel ervaring opgedaan dat ik rustig kan stellen dat het erg goed werkt.....dus zowel de HP drivers als de (plug en play) aansturing van die drivers met USBCNC vanaf mijn laptopje.

Zoals altijd zijn er meerdere wegen die naar rome leiden.... maar als dat via allemaal onnodige (tol) wegen gaat, is de ene trip duurder dan de andere..... en dan overleg je ook welke weg een goede is....

Groet
Winfried
Oud 26 januari 2010, 19:39   #45 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikdragonfly Bekijk bericht
En wat maakt dat uit? Ik ga dat bord gebruiken icm een 24V voeding. De enige reden waarom je meer spanning zou willen hebben, is geloof ik vanwege acceleratie. Je motoren verliezen geen koppel omdat de sturing stroomgestuurd is, en niet spanningsgestuurd. Ik ga m gebruiken voor een aluminium freestafel. Het lijkt me dat hij voor een hobby machine niet minder geschikt is
Ik heb een 24V trafo. Onbelast komt de spanning net boven de 35V uit. Is me te kritisch. Overigens deel ik wel degelijk je mening dat de kaart voor een hobby machine goed zou kunnen voldoen. Ik ben benieuwd naar je ervaringen.

Ik dacht hetzelfde van de GWR kaart met de 297/298 combinatie. Maar 't zat even tegen .

Citaat:
Wat moet je met een PIC?
De PIC zit op de GWR kaart. Wordt gebruikt om de 50% "stromsenkung" na 1 seconde te realiseren. Daarnaast wordt het ding, voor zover ik kan nagaan, gebruikt om een nette puls voor de 297 te maken.

Citaat:
Een belangrijk punt, gebruik je bufferelko's?
Op mijn voedingskaart zit 2x10.000 uF. Is gekocht op basis van de spec van de leverancier 45Vdc, 15A.
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten