![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #46 (permalink) | ||
| Lid sinds: 31 maart 2005 Locatie: waalre/demen Leeftijd: 24
| Citaat:
Ik ook Citaat:
Als er iets niet lukt wil ik je wel proberen te helpen. succes Gr. rik Laatst gewijzigd door rikdragonfly; 26 januari 2010 om 20:29 | ||
| | |
| | #47 (permalink) |
| Lid sinds: 19 juli 2006 Locatie: Voorst Leeftijd: 59
|
De Z-as heb ik in elkaar gezet. Past probleemloos. Wel loopt oopt vrij zwaar, maar moet nog afgesteld worden. Komt vast wel goed. Wel is een aandachtspunt dat de stelschroeven van de trapeziummoer behuizing niet meer bereikbaar zijn als de as in elkaar zit. Dus "even" nastellen kun je wel vergeten. Geld trouwens ook voor de moerbehuizing van de Y-as. Gisteren zijn de nieuwe drivers ook gearriveerd. Deze in de behuizing gebouwd. En er één aangesloten op de Z-as. Wat observaties: Zonder de Z-as af te stellen, gewoon vastschroeven, draaide hij op de "oude" 297/298 driver half step -> 2000 mm/min De HP5042 aangesloten, half step: identiek Kaart toen op 1/8 step gezet -> loopt nu soepel 2400 mm/min. 3000 doet ie niet er tussen in niet geprobeerd. Even voor de beeldvorming: is dus in 4 sec van helemaal onder naar helemaal boven Voorlopige conclusie -> de HP 5042 lijkt het beter te doen. Vandaag eens wat verschillende configuraties testen.
__________________ http://www.propa.nl |
| | |
| | #49 (permalink) |
|
@Jaap Van harte welkom.
| | |
| | #50 (permalink) |
|
Vandaag de Y-as en Z-as volledig in elkaar gezet. En getest. De Y-as haalt, belast met de Z-as constructie 4200 mm/min. Mijn ambitie was 3000 mm/min dus dit zit er ver boven. Ik heb de plannen om allerlei configuraties en instellingen te testen maar laten varen. De Z-as verliep wat moeizamer. De constructie van de Z-as laat geen afstellen toe. Het bewegende deel van de Z-as word bevestigd aan de huls voor de trapeziummoer en de glijlagers. Deze moeten dus in één vlak liggen. Als dat iets afwijkt heb je veel wrijving. En dat is al gauw het geval. Momenteel loopt de Z-as met 2700 mm/min. Voorlopig goed genoeg. Ik ga er van uit dat als de hele tafel in elkaar zit ik nog wel een paar dagen aan het afstellen ben. En dan stel ik alles wel exact af. Waarschijnlijk moet het hele spul om de een of andere reden toch nog wel een keer uit elkaar. Al was het maar om de eindschakelaars voor de Z-as te monteren Even
| | |
| | #51 (permalink) |
| Lid sinds: 11 juni 2006 Locatie: bilthoven Leeftijd: 18
|
heel mooi!! ga ik volgen
__________________ rijden: tt zk2 brushless-lipo, varen: depron airboat, t2m seacret vliegen: axn floater jet, extra 330 shocky, multiplex magister, extra 330 55", mini quadje, mx-12, lama v4! |
| | |
| | #52 (permalink) |
|
De X-as spindels, geleiders en stappenmotoren heb ik er op gezet en het portaal gemonteerd. Het monteren van de X-as was nogal een martelpartij. Een wat uitgebreider verhaal volgt nog. Proefdraaien geeft op de X-as een snelheid van zon 1200 mm/min. Daar moet vandaag of morgen nog aan gesleuteld worden. Eens kijken of dat wat soepeler wil lopen.
| | |
| | #53 (permalink) |
|
Overzicht van de X-as met aan de voorkant het loslager en aan de achterkant het vaste lager. ![]() Detail van het vaste lager. ![]() Detail van het loslager. ![]() De uitdaging zit in de lagerhuizen die aan de binnenkant van de behuizing. Deze passen zodanig precies dat ze eigenlijk net niet passen. Zoals de as nu in elkaar zit zit er geen enkele vorm van ruimte in om een eventuele mismatch met de geleider weg te werken. Al met al loopt de as zwaar, zeker vergeleken met de Y-as die als een zonnetje loopt. Het idee van deze lagering is niet verkeerd. Maar als het niet precies goed valt..... ..... dan past het niet.
__________________ http://www.propa.nl Laatst gewijzigd door Willy Swart; 3 februari 2010 om 14:37 |
| | |
| | #54 (permalink) |
|
Gisteren maar teruggevallen op het orginele ontwerp. Plan: de lagerhuizen aan de binnenkant verwijderen. Wel het lager laten zitten aan de vaste kant i.v.m. maar meer als vulring. Dat is op zichzelf een hele operatie. Aangezien alles met een zeer nauwe tolerantie in elkaar past en je nergens grip op hebt is dat een hele worstel partij. Maar uiteindelijk de assen er uit gekregen. De lagerhuizen er uit gehaald en weer in elkaar zetten...... ...... maar de trapeziummoer is er alleen zeer zwaar lopend op te krijgen. Waarschijnlijke oorzaak: de twee assen worden aan de loslagerkant gekoppeld met tandwielen. Om de bussen op de assen vast te zetten wordt je geacht ze met een imbus op de as vast te zetten. En als je dat goed vast zet, beschadig je de draad. Dat had ik dus gedaan. Moer maar even terzijde gelegd, de moer van de Z-as gepakt en de bramen op de draad met een vijltje verwijderd. Daarna de X-as weer in elkaar gezet. En ja : nu kan alles binnen de speling van de schroefgaten (0,2 mm o.i.d.) netjes afgesteld worden. Met de vingertoppen zijn de twee gekoppelde assen te bewegen. Ziet er zeer goed uit. Stappenmotoren aangesloten: X-as loopt als een zonnetje. 3000 mm/min is geen probleem. Tevreden de snelheid naar 2000 mm/min teruggebracht, de beoogde operationele snelheid. En indraaien en testen. Loopt goed over de hele lengte van de as, zonder haperen en zo op het oog zonder stapverlies. YES!!! Tot gistermiddag half twee. Met een klap komt de X-as tot stilstand. Assen zijn met de hand niet meer te bewegen????????? Dus alles maar weer uit elkaar. De ene as draait er soepel uit, maar de andere zit muurvast. Met het nodige geworstel er uit gekregen. De moer is met de hand alleen met erg veel kracht rond te krijgen. Oorzaak? Geen idee. Gisteravond de Z-as met de twee "defecte" moeten mee naar de club (Apeldoorn) genomen. En het issue in de groep gegooid. Vele ogen geven vele ideeën. De moeren lijken vervuild. Ik had ze gesmeerd met Teflon spray. Schoonmaken met thinner zou een oplossing kunnen zijn. Dat vanmorgen gedaan, maar dat biedt geen soelaas. De twee "kapotte" moeren blijven zwaar lopen. Ook een mail gestuurd naar Mixware, leverancier van de assen en de moeren. Prompte reactie. De door mij aangegeven mogelijke oorzaken: te hoge snelheid of Teflon smering lijken niet waarschijnlijk. Advies van Mixware: stuur maar op. Dat heb ik vanmorgen gedaan. Dus dit bouwverslag gaat even in de wacht in afwachting van de diagnose van Mixware.
__________________ http://www.propa.nl Laatst gewijzigd door Willy Swart; 3 februari 2010 om 14:38 |
| | |
| | #55 (permalink) |
| Lid sinds: 16 oktober 2003 Locatie: Banned user Leeftijd: 36
|
Ik ben erg benieuwd. Heb hier ook geen pasklaar antwoord op. Zeker niet omdat het eerst wel werkte. Wellicht toch wat vervuiling tussen gekomen, een braampje oid. Ik heb zoiets gehad met een kogelkraan. Deze zou goed zijn tot 200 bar, maar met 100 bar blies ik al een gat in de kogel. Bleek een achtergebleven braampje te zijn... |
| | |
| | #56 (permalink) | |
| Lid sinds: 26 mei 2006 Locatie: Apeldoorn
| Citaat:
Willy, Ik ken dit probleem,, als je meer speling op de loop blokken geeft dan is het meestal we opgelost.. bij mij iig.. kijk ook even of alles wel waterpas staat en er geen frictie is. Mijn machine draait weer als een zonnetje en draait overuren.! Mvg, Bart ( EX ARMC) | |
| | |
| | #57 (permalink) |
| Banned Lid sinds: 22 april 2006 Locatie: Eerbeek Leeftijd: 62
|
@Foziebear Dus niet he, ik heb die spindels in mijn handen gehad en de loopblokken totaal niet afgesteld op eventuele speling dus gewoon los erop, maar dan lopen die nog veel te zwaar op de as en dat mag niet. Trouwens leuk dat je weer even hier hebt gereageerd je bent een KANJER Bart, ik hou wel van mannen die recht voor zijn raap zijn, maar laat de ARMC hierbuiten die club heeft hier niets mee te maken. Laterssssssssssssssssssssss Bart Gr Japioooooooooooo |
| | |
| | #58 (permalink) | |
| Citaat:
Willy
__________________ http://www.propa.nl | |
| | |
| | #59 (permalink) | |
| Lid sinds: 26 mei 2006 Locatie: Apeldoorn
| Citaat:
Heb nu net ook een vacuum pomp gekocht en een tafel ingetekend dus volgende week maar eens testen als alles draait. Enne @ Jaap ,,,, Dat EX ARMX was voor de duidelijkheid mocht Willie me naam niet meer kennen Niets tegen de club... alleen tegen sommige mensen .. krom, recht of mediators dat doet er niet toe... Greets Bart | |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |