![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #16 (permalink) | |
| Lid sinds: 20 december 2004 Locatie: Limburg, Land der Belgen Leeftijd: 21
| Citaat:
@Sponge; als ik zo jou teksten lees, zou ik niet weten waarop mensen zo direct kritiek zouden kunnen hebben. Je hebt het dan wel over het feit dat je vaak die afkortingen gebruikt, maar je erkent tenminste wel dat je daarmee mogelijk onduidelijk zou kunnen overkomen. Dat is al een goed punt. Ik denk dat die afkortingen door pakweg de helft wel begrepen worden als ze alleen worden gelezen. Maar meestal plaats je ze in een volledige zin, waardoor de context wel min of meer uitwijst wat de strekking van je boodschap is, dus ik zou me er niet zo druk om maken. | |
| |
| | #17 (permalink) |
| Guest
|
@Sponge, Ik denk dat iig en oid gewoon reguliere afkortingen zijn. ff is bijv. MSN taal net zoals w8 (denk ik). Effe is ook geen officieel woord, toch? Het juiste woord is even. Aan de andere kant zie ik ook forums waar je compleet afgemaakt wordt als je een spellingsfout maakt, daar heb je dus ook niets aan. Vraag me nu niet welke want dat weet ik niet meer omdat ik daar na een paar berichtjes gelezen te hebben niet meer ben geweest en ik het niet gewaagd heb daar zelf iets te plaatsen. Laatst gewijzigd door SCRT Pilot; 7 maart 2010 om 01:52 |
| | #18 (permalink) |
| Lid sinds: 22 februari 2004 Locatie: Roosendaal Leeftijd: 28
|
Dat typen met nummertjes krijg ik ook de kriebels van, "ff w88 ben toch niet 8erlijk". Maar wanneer is het goed genoeg vraag ik me dan af. Mag een half doorgelekt dialect of een schrijfstijl bestraft worden? Sommige tokkelen zonder te enteren aan een stuk door, anderen, zoals ik, proberen de tekst blokken smal te houden omdat dat makkelijker leest. Als er plannen komen om schrijfstijl, grammatica en spelling aan te pakken, dan moet er wel eerst een duidelijker reglement voor komen, denk ik dan.
__________________ Geen KNVvL lid en toch gelukkig! |
| |
| | #19 (permalink) | |
| Guest
| Citaat:
Waar bijv. me auto ipv mijn auto vandaan komt ben ik wel weer benieuwd naar. Is het echt zoveel teveel moeite 2 letters meer te typen? Ik heb ooit de moeite genomen een typediploma te halen, iedere dag plezier van en een paar letters meer of minder maakt mij | |
| | #20 (permalink) | |
| Citaat:
Ik vond em wel grappig. Maar je ziet, het is moeilijk een lijn te trekken denk ik.
__________________ Geen KNVvL lid en toch gelukkig! | |
| |
| | #21 (permalink) |
| Lid sinds: 25 juni 2006 Locatie: Groot Ammers Leeftijd: 32
|
Nee Sven, die vlieger gaat niet op. Hetgeen jij quote zijn allemaal gangbare, algemeen bekende, correcte afkortingen, hetgeen SCRT Pilot aankaart is wel degelijk een grammaticale fout die vaak ook nog eens bewust wordt gemaakt. Net zoals sommige mensen schijnbaar het verschil niet weten tussen na en naar, ik kan me mateloos irriteren aan zoiets en vaak heb ik het idee dat ze het wel weten maar dat het gewoon gemakzucht is of dat er gewoon niet over nagedacht wordt.
__________________ Ik gebruik nooit Google, mijn vrouw weet alles. Landcapes by Jesse de Boom, on Flickr Laatst gewijzigd door jesse; 7 maart 2010 om 09:40 Reden: tiepvout ;) |
| |
| | #23 (permalink) |
| Lid sinds: 7 maart 2009 Locatie: Rijsenhout Leeftijd: 47
|
Ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is. Een forum is inderdaad een afspiegeling van de maatschappij, maar het type forum trekt wel een bepaald type persoon aan. Modelbouw heeft een hoog technisch gehalte. Je zult hier niet zo snel een neerlandicus aantreffen (iig niet in de topic's die ik volg). Techneuten zijn imo geen goede spellers. (lekker gegeneraliseerd). Over het gebruik van turbo taal of MSN taal zijn ook al boeken vol overgeschreven, maar ik zie het als een evolutie. Taal leeft. Je wilt nu echt geen teksten meer lezen die volgens de regels van 40 jaar geleden zijn geschreven. Over de hoeveelheid spelfouten; ik ben wel eens heftig uitgevallen tegen een mede forummer die nodeloos kwetsende opmerkingen maakte over de hoeveelheid spelfouten in iemands reactie. Natuurlijk is dat storend om zoveel spelfouten te plaatsen, maar dan verplaats ik me even in de positie van bijvoorbeeld een dyslect of gewoon maar iemand met beperkte verstandelijke mogelijkheden. Die horen zich hier net zo thuis te voelen als wie dan ook. Ook over het gebruik van de zoekfunctie heb ik een iets afwijkende mening. Ik vind zoeken in een forum een crime. Ik zoek veel via google, maar als ik daar mijn antwoord niet kan vinden, ga ik niet meer in het forum zoeken. En waarom zou ik. Het forum is geen naslagwerk, maar de plek waar mensen elkaar "ontmoeten". En in de gewone wereld praten men ook met elkaar, en stelt men ook vragen. Ik kon laatst mijn foto camera niet vinden. Dan kan ik een uur zoeken, of mijn vrouw vragen of zij weet waar die ligt. Blijkt ie gewoon op zijn plek te liggen, maar in een nieuw hoesje. . Het meest waardevolle wat je een ander persoon kunt geven is aandacht. @Psygho; er is mij een hoop duidelijk geworden over de zinnespinselen van een mod
__________________ www.machheemstede.nl Andre van der Steen M-03/T3-011 (in aanbouw)/Transponder 6609697 |
| |
| | #24 (permalink) |
| Guest
| Duidelijk lijkt me. Je neemt iig Als je in zo'n topic dan NEUTRAAL gereageerd, "je kan zus en zo zoeken", en er word in dezelfde reactie dan als "extra" nog één of meerdere links met gerelateerde topics of zelfs antwoorden geplaatst, krijg je in een enkel geval nog een grote mond terug. Deze gebruikers mogen m.i. een (paar) week(jes) op de bank! Vriendelijke groeten, Aldert |
| | #25 (permalink) | |
|
Sorry, maar ook dyslectici hebben geen excuus meer om foutief te spellen. Het is je misschien al eens opgevallen dat als je wat verkeerd typt, er een rood streepje onder komt te staan. Erop rechter klikken geeft je zelfs een lijstje met mogelijke woorden. Die niet corrigeren is pure luiheid, want ze zijn misschien wel letterblind maar vast niet kleurenblind. En waarom is ed/ipv/bijv dan "netter" als bijvoorbeeld ff en w8? Het zijn ook gewoon afkortingen, alleen niet zo traditioneel. Taal is progressief, ik vind het ook niet zo prettig maar zo werkt het helaas wel. Als je dan echt, ECHT hollands wil, dan zouden we zo moeten typen: Citaat:
__________________ Geen KNVvL lid en toch gelukkig! | |
| |
| | #26 (permalink) |
| Lid sinds: 7 maart 2009 Locatie: Rijsenhout Leeftijd: 47
|
Ik werk maar met standaard Explorer, maar ik zie geen rooi dingetljes als ik voute mak
__________________ www.machheemstede.nl Andre van der Steen M-03/T3-011 (in aanbouw)/Transponder 6609697 |
| |
| | #27 (permalink) |
| Guest
|
Hey Sven, leuk stukje, en ik zou het juist geweldig vinden om een modelbouwgerelateerde reactie te lezen in de oer-oude Hollands. Geweldig! Het respectloze waar ik op doel is overigens NIET de per ongeluk spellingsfoutjes, of de NIET moedwillige gemaakte meerdere foutjes, maar de bewust gemaakte fouten, of de kompleet niet kloppende reacties, omdat de schrijver overduidelijk te laks is om dit correct te willen doen! Het is aan de moderators om dit te beoordelen, en ik ben ervan overtuigd dat ze meer dan capabel genoeg zijn om deze reacties te herkennen. Ik zou dan graag willen dat ze in die gevallen strak optreden, dat is m.i. een verbeter puntje op het forum! Vriendelijke groeten, Aldert |
| | #28 (permalink) | |
|
Dat isch waer, menschen kunnen zomtyds raer typen. Modderaertorsch zullen het moeilyk krygen met spellink ende gramaetika. Grappig trouwens dat vroeger gij/jij/jouw een nette manier was om iemand aan te spreken, maar nu wordt dit als ongepast beschouwd, zeker als je een ouder iemand aanspreekt (U/uw). Toch een beetje het turbotaal gevoel van onze generatie. Maar je hebt gelijk hoor Aldert, Ik zie soms ook reacties van amper 3 woorden waarvan ik denk tjonge moet dat nou. Maar wat je dan wel zult krijgen is dat die brutale nozems gaan roepen "ja maar hij dan?". En dan moet je het wel uit kunnen leggen denk ik. Citaat:
Ik dacht dat dat wel gemeen goed zou zijn, zeker bij microsoft zelf. In hun Email programma zit het namenlijk ook, die rode onderstreping. Ik kan, als ik dat wil, zelfs rechterklikken en een taal (engels/nederlands) kiezen. Het schijnt dat als je de google bar installeert, dat IE dan wel spellcheck heeft.
__________________ Geen KNVvL lid en toch gelukkig! Laatst gewijzigd door sven; 7 maart 2010 om 10:27 | |
| |
| | #29 (permalink) | |
| Guest
| Citaat:
"Maar CJIB, waarom krijg ik die snelheidsovertreding? Mijn buurman rijd hier ook te hard, die krijgt er geen!" Wie zijn billen brand, moet op de blaren zitten. Reageer jij asociaal, dan ga jij op de bank! Dat heeft met Pietje of Jantje niets te maken Vriendelijke groeten, Aldert Laatst gewijzigd door Aaalie; 7 maart 2010 om 10:26 Reden: quote toegevoegd | |
| | #30 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 7 augustus 2006 Locatie: Hilversum Leeftijd: 65
| Citaat:
Maar Chrome is wel lekker snel dus hou ik het. (edit- ik zie nu het antwoord van Sven, nou ja...)Het moeilijke qua respectgedoe is natuurlijk dat het een glijdende schaal is. Over het algemeen maak ik het mezelf makkelijk en negeer de mensen waarvan ik al weet dat hun taalgebruik of spelling me stoort... maar op zich is het zinvol voor de mods om er een standaard werkwijze voor te hebben. Iets dat naar mijn mening overigens meer gepromoot zou moeten worden is: HERLEES WAT JE GESCHREVEN HEBT. Ik denk dat veel spelfouten, maar ook veel grof taalgebruik, bij herlezing herkend en gecorrigeerd zou worden. Juist omdat je zo makkelijk snel even een reaktie typt worden we daar laconiek in, maar naar mijn mening zou het herlezen alvorens op Send te klikken, heel veel narigheid schelen.
__________________ Bart Doets The older I get, the better I was | |
| |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |