Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen > De Modelbouwkroeg

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 17 januari 2008, 17:25   #1 (permalink)

skyhigh's schermafbeelding

Leeftijd: 17
Weblogartikelen: 1
Standaard Hoe zag jouw eerste vlucht eruit

Ik ben wel een beetje benieuwd hoe
de eerste vlucht van de piloten onder
ons eruit zagen, en het liefst geen reacties
van : "nou ik steeg op en ik stortte neer"
maar wat gedetaillerdere versie daarvan
mijn eerste vlucht ging zo :

ik was toen nog pas net 11, ik had van m'n laatste
centen een easystar gekocht en de laatste 20 euro
betaalde m'n vader , het was voor het huis van
m'n opa en oma hierzo http://maps.google.nl/maps?f=q&hl=nl...&t=h&z=17&om=0
dus dan sta je daar, totaal benieuwd en zenuwachtig
dus alle servobewegingen checken, zullen we hem toch
niet gewoon aan het plafond hangen? nee, dus eerst
een paar werptestjes en dan met een beetje gas erop
een stukje vliegen, en dan nu een bochtje, hoppa...
radslag, oke ook up trekken, dus... en heel geleidelijk
voorzichtig aan, steeds hoger vliegen, en uiteindelijk
ook nog rondjes, en heel snel een 8tje gevlogen, dus
opgelucht en blij, met een warm gevoel naar opa en
oma, die alles vanuit het raam hadden gevolgd, en
trots waren ze..........

Skyhigh

Laatst gewijzigd door skyhigh; 17 januari 2008 om 17:33
skyhigh is offline   Met citaat reageren
Oud 17 januari 2008, 17:57   #2 (permalink)

Standaard

haha..

ik was 12 en ik ben via internet geinteresseerd geraakt.
en ben naar de modelbouwzaak in almelo gegaan ,
depron gekocht, en rc..
met een zender van een lamaV3 die ik al een tijdje vloog.
ik ben thuis gaan bouwen met als voorbeeld een verslag van dit forum,
shocks waren toen nog "nieuw" .
en had geen idee , dat het totaal geen beginners toestel zou zijn.. de knuffel,
en toen hij af was maar naar een veldje gelopen.
vliegtuig gegooid, volgas, up trekken.... niet zuinig .. nee gelijk een looping .
hij lag wat scheef, dus ik geef rechts rolroer.. en hij rolde helemaal... crash :P
daarna wat meer gaan lezen op`t forum en een holiday280 gekocht.. duurde ook geen 2 minuten en crash.. die heb ik verkocht na reparatie.
en in de zomer een minimag aangeschaft waarmee ik { mezelf } prima mee heb kunnen leren vliegen, later ermee naar een club gegaan...ze keken wel op hoe ik al vloog voor de eerste vlucht {bij de club} rollen , inverted , loops.., daar nog wat meer tips enz gekregen,
maar vlieg nu nog 80% wild
Oud 17 januari 2008, 19:29   #3 (permalink)

mattiejplane's schermafbeelding

Leeftijd: 21
Standaard

Nou ik was denk ik ook een jaar of 10/12
En na eerst wat geproefd te hebben van de hobby doormiddel van enkele speelgoed modellen van al mijn zakcentjes maar eens een echt vliegtuig gekocht.
Ma meerdere malen kijken en me laten voorlichten bij de 2 brothers een jamara freedomflyer gekocht.
Click the image to open in full size.
Toen alles maar eens uitgeprobeerd en het ging gewoon niet het ding ging met een mooie hoek de lucht in maar na een meter of 20 ging die gekke bewegingen maken en stortte hij neer dit is zo een keer of 5 gegaan toen ben ik weer terug naar de broers gegaan en het probleem voorgelegt. Ze zeiden van kom maar even mee naar buiten hier heb je je zender en hij ging lopen met het vliegtuig en ik moest maar die roeren bewegen. Tot het moment dat er enorme storing optrad hij zei kom maar even hier, draaide aan wat schroefjes en zei ga maar weer eens proberen.

Ik natuurlijk vol goedde moed terug naar de hei en ja hoor hij vloog fantastisch. Ik had hiervoor al met een zender op de computer geoefend en dat was te merken.
Als 2e model heb ik een bmi cap 232 gekocht vloog ook goed maar is vanwege tipstall en storing gecrasht.
Vlieg nu nog met meerdere dingen rond en zit ook bij een club.

groeten Matthijs
Oud 19 januari 2008, 09:46   #4 (permalink)

RC-mike's schermafbeelding

Standaard

dan ik ook maar even..

ik was 11 toen ik al graag wilde gaan modelvliegen,
maar je kent het wel , niet het geld , en nog niet de juiste vaardigheden om een goed vliegend model te bouwen.
toen ik 13 was had ik toch van me laatste centen wat besturing en een accu gekocht en heb ik een dizzy bird gekocht, het vloog voor geen meter , maarjah , het was wel lache!!
dan krijg je de smaak te pakken en wil je tog meer.
via dit forum in contact gekomen met hans(TITA) en gevraagd of ik een keer mee mocht te vliegen,
op een avond in de zomdervakantie belde hij me op dat ze aan de rand van de stad (vlak bij mijn huis) zouden gaan vliegen met 2 electro zwefers,
dus ik daar heen het was super!! helemaal stil je hoorde niks en dan die 2 kisten zo hoog in de lucht.... ik was verkocht!!
die avond heb ik zelfs nog heel eventjes met 1 van die zwefers mogen vliegen en dat ging al redenlijk goed, ik had al vaak op de simulator gevlogen,
enkele dagen daarna was ik bij mijn oom op visite die ook aan modelvliegen deed,
en die zij dat hij wel wat voor mij had, dus hij loopt naar zolder en hij komt terug met een taxi !!
dus weer even gespaard en toen alles aangeschaft en daarmee nog beter leren vliegen,
ondertussen al veel anderre kistjes gebouwd, maar nogsteeds geen brefet XD
die zal ik volgende maand ``even`` halen ....

mike
Oud 19 januari 2008, 10:07   #5 (permalink)

skyhigh's schermafbeelding

Leeftijd: 17
Weblogartikelen: 1
Standaard

, leuk om te horen, zijn er ook nog oude rotten in
het vak die iets willen laten weten? of zijn ze daar te oud voor X)

Skyhigh
skyhigh is offline   Met citaat reageren
Oud 19 januari 2008, 13:24   #6 (permalink)

sven311's schermafbeelding

Standaard

ik was 16 jaar toen ik voor het eerst gevlogen had.
Mijn 1e toestel was een protech airblade,dat ding bleef maar niet in de lucht..Op dat moment dacht ik dat elk toestel zo"stom" zou vliegen en was bijna de moed kwijt..HEt toestel werd echt super hard opgegooid maar dat ding had niet genoeg power met die motor dusjah,dat weet je natuurlijk als beginner niet he!Na een hele tijd naar een club gegaan en dan maar een kyosho calmato aangeschaft,eerst had ik wel al geoefend op een similulator.Ik heb in de club een"les" of 3 gehad van elk een max 20 minuutjes,nou ik vond het eigenlijk geen les hoor,het was altijd hetzelfde:8en vliegen,wat ik dus al beu gevlogen had(je wil natuurlijk meer he!).Dan heb ik me een minmiag aangeschaft en heb ik in de club(voor de ogen van mijn instructeur) gevlogen,rolls,invert,loopings,alles erop en eraan en dan lande ik het toestel nog mooi ook!Toen ik dan terug met de calmato deed zei hij"ik zie dat je het al kan,je mag proberen landen" en ik lande het toestel,mijn broer en andere leden dachten dat de insructeur geland was,ik natuurlijk zuper fier!En jah momenteel hebek veel toestellen...

grtz
sven
Oud 19 januari 2008, 13:49   #7 (permalink)

mattiejplane's schermafbeelding

Standaard

haha leuk hoe het dan kan lopen!
Oud 19 januari 2008, 13:59   #8 (permalink)
P51d man
Guest

Standaard

ik was geloof ik 8 ofzo toen toen ik voor mijn verjaardag een alpha v2 had gekrege,
en toen zijn we in belgie gaan vliegen.
mijn vader (die ook aan modelbouw deed) gooide hem, en hij stuurde zelf.
toen hij erg hoog was, mocht ik de zender over nemen.
en zo is het gegaan(voor zover ik het nog weet:P)
  Met citaat reageren
Oud 19 januari 2008, 14:33   #9 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

hubris's schermafbeelding

Leeftijd: 26
Standaard

Op mijn 12e was ik geïnteresseerd geraakt in het modelheli vliegen. Samen met een van de leden van RMVC Cumulus heb ik toen een ontzettend uitgebreide spreekbeurt voorbereid. Ook heeft hij (deels samen met mij) een kleine vliegshow georganiseerd op het veld van Cumulus. De hele klas natuurlijk enthousiast daarover!

Na het interview dat ik ter voorbereiding van mijn spreekbeurt met deze heli-piloot hield, zijn we ook even naar het veld van Cumulus gegaan zodat ik hem kon zien vliegen. HEEL even kreeg ik de controle over zijn heli, toen deze op grote hoogte hing. Na ongeveer 2-3 seconde nam hij echter de zender weer terug, omdat duidelijk was dat dit nergens toe ging leiden, behalve de grond in!
Maar... mijn eerste korte ervaring was er!

In de tijd daarna nog veel gedroomd van modelheli vliegen, maar helaas.... de guldens (toen nog) waren niet toereikend. Bij lange niet zelfs! Dus in de loop van de tijd vervaagde die droom...

Tot ik zo'n 9 jaar later ineens weer ergens een filmpje van een modelheli tegen kwam. De oude vlam kwam meteen weer in volle hevigheid terug! Meteen de website van Cumulus weer opgezocht, het internet af gestruind en hier het forum gevonden. Ook zag ik bij Conrad een aanbieding, een Silverlit Gyrotor. Meteen aangeschaft en in huis mee begonnen. Het gevoel was een groot succes, maar de heli niet echt.

In die tijd ben ik op goed geluk maar een zondagmiddag naar het veld van Cumulus gegaan, in de hoop heli-piloten aan te treffen. Helaas, geen heli's te bekennen die dag. Maar... ik was nog geen 3 minuten op het veld of ik kreeg de vraag; "heb je al ooit gevlogen?" Na mijn stamelend "Euh.. nee" kreeg ik een zender in mijn handen gedrukt, werd er een Robbe Charter gestart, kreeg ik 1,5 minuut uitleg over de bediening en mocht ik gaan proberen een parkoersje te vliegen.
WAT VIEL DAT TEGEN! Hij bleef wel in de lucht, daar niet van, maar om het nou echt controle te noemen... nee. Wederom een vette kick gekregen van het vliegen. Al was ik nog niet zo enthousiast als de mensen van Cumulus hadden verwacht; mijn eerste reactie was dan ook "Als vliegtuig vliegen al zo gaaf is, dan moet heli vliegen helemaal GEWELDIG zijn!". Dat was geloof ik niet helemaal wat ze wilden horen

Maargoed, kort daarna heb ik dan ook een Honey Bee CP2 overgenomen, van iemand die me waarschuwde dat het écht moeilijker was dan het leek!
Ik zou dat wel even doen, had ik bedacht. Tsja... Viel dat even tegen... De eerste vluchtjes waren niet meer dan een beetje schuifelen over de straat. Intussen kan ik op de sim redelijk hoveren en rondjes vliegen en in het echt.. ach.. ik geef de schuld gewoon aan de 'niet zo stabiele' heli!

Intussen ben ik al een flink bedrag aan spares verder en druk aan het zoeken naar een geschikte brandstofheli. Een Raptor 30/50 of TRex 600 (N). Want dat ik verder wil met heli's vliegen; HELL YEAH!

Hoe het verder gaat... we'll see!
Oud 19 januari 2008, 14:56   #10 (permalink)

Commander Clumsy's schermafbeelding

Leeftijd: 46
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door skyhigh Bekijk bericht
, leuk om te horen, zijn er ook nog oude rotten in
het vak die iets willen laten weten? of zijn ze daar te oud voor X)
Wij zijn al blij als we met bibberende vingertjes ons vliegtuigje in de lucht kunnen houden, laat staan dat we daarover ook nog eens verhalen moeten typen

Mijn eerst vlucht was gewoon saai.
Was wel in de prehistorie van het electrovliegen: stel je een ARF-trainer voor met 1,24m spanwijdte, 1,3kg gewicht, als motor een Mabuchi 540 met vertraging 3:1 en een racingpack 6 cellen NiCad van 1700 mAh.
(Ter vergelijking: een Easystar weegt 700 gram voor 1,4m spanwijdte)
Daarmee mocht ik 5 minuutjes stilhangend tegen de wind opboksen waarna mijn instucteur overpakte en landde.
Derde of vierde vlucht gooide ik hem zelf omhoog, vijfde of zesde vlucht landde ik zelf.

Later met veel finetuning (Tamiya buggymotor, kogellagers, teflonvet, proptestbankje om trekkracht te meten) de vliegtijden tot 12-15 minuten kunnen rekken.
Meer zat er niet in en verticaal alleen maar tijdens dat stukje moeizame looping.

Ik heb hem nog altijd liggen, mijn Hirobo Professor, ik zou hem eens terug in orde moeten maken voor old times sake.
Oud 29 januari 2008, 02:08   #11 (permalink)

ron van sommeren's schermafbeelding

Leeftijd: 50
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hubris Bekijk bericht
mijn eerste reactie was dan ook "Als vliegtuig vliegen al zo gaaf is, dan moet heli vliegen helemaal GEWELDIG zijn!". Dat was geloof ik niet helemaal wat ze wilden horen ...
Het is wel handig om als helivlieger bestand te zijn tegen vriendelijke plagerijen van Cumulus-vliegtuigvliegers.
zelfbouw e-motor tipszelfbouw e-motor group • current kills

ron van sommeren is offline   Met citaat reageren
Oud 29 januari 2008, 09:13   #12 (permalink)
Moderatorteam

Leeftijd: 27
Standaard

Interesse in modelbouw heb ik altijd al gehad.
Vooral heli's trekken mij erg aan, en heb dus een paar manden terug een piccolo gehaald, wat naar mijn (en de mensen in de winkel) een goede beginnersheli was

Mijn eerste vlucht...

Net na het bouwen vol goeie moed het geheel aangezet en een poosje door de kamer geschuifeld.
Ging allemaal goed, tot ik (per ongeluk) de zender uitzette en de heli volgas richting plafond vertrok.
Gelukkig heeft hij dit overleefd, en gelukkig heb ik nu beter leren vliegen
Student is offline   Met citaat reageren
Oud 29 januari 2008, 20:58   #13 (permalink)

ron van sommeren's schermafbeelding

Leeftijd: 50
Standaard

Ik denk dat ik de volgende tekst ook maar eens in mijn bestand met voorgebakken antwoorden opneem, ik heb hem de laatste week al (te) vaak moeten plaatsen:

De ontvanger mag nooit zonder signaal komen te zitten, anders pikt hij allerlei rommel op en gaan de servo's en regelaar alle kanten op. Bij begin eerst zender aanzetten, daarna ontvanger aanzetten. Na het vliegen eerst de ontvanger uit, daarna pas de zender uitzetten. Altijd deze volgorde aanhouden. Eerste ding wat je leert op een club.
zelfbouw e-motor tipszelfbouw e-motor group • current kills

ron van sommeren is offline   Met citaat reageren
Oud 29 januari 2008, 22:58   #14 (permalink)

Commander Clumsy's schermafbeelding

Leeftijd: 46
Standaard

FAQ'jes schrijven, Ron!
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten