Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > De Spuitcabine

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 16 mei 2011, 23:41   #1 (permalink)

fredmens's schermafbeelding

Leeftijd: 51
Standaard kan me iemand helpen? als ik spuitmallen maak blijft de lak aan de randen plakken

Hi.

Ik ben een enorme leek op het gebied van lakken en folie. Ik heb een snijplotter waarmee ik letters en eenvoudige voorstellingen plot. Deze plak ik dan in een mal om daar vleugels mee te vacumeren. De mal is voorbewerkt met losmiddel. als ik de letters in de mal plak en dan een acryllak er overheen spuit, blijft de lak gedeeltelijk aan de letters plakken als ik die verwijder. Hierdoor krijg je geen strakke letters, erg jammer. Weet iemand een trucje ? wellicht andere folie gebruiken ? de leters ook met losmiddel insmeren ? of nog iets heel anders??

ik lees het met interesse

Bij voorbaat dank

Fred
Oud 17 mei 2011, 09:31   #2 (permalink)

Leon325i's schermafbeelding

Leeftijd: 40
Standaard

hoelang laat je het zitten ?
want volgens mij moet je na het spuiten gelijk
de letters weghalen
Oud 17 mei 2011, 12:17   #3 (permalink)

Standaard

Hi leon,

Ik weet dat ik het snel moet verwijderen. als de lak 10 minuten heeft gekregen om te drogen is het al veel. Kortom ERG snel eruit gehaald. De andere mal heb ik 30 minuten mee gewacht > zelfde resultaat helaas.

Bedankt voor je bijdrage

Fred

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leon325i Bekijk bericht
hoelang laat je het zitten ?
want volgens mij moet je na het spuiten gelijk
de letters weghalen
Oud 17 mei 2011, 13:12   #4 (permalink)

RCKJ's schermafbeelding

Leeftijd: 21
Standaard

Hoe spuit je op de stickers , je moet de spuitbus of airbrush altijd haaks er ophouden anders spuit je op de randen van de stickers en lost het daarin op. Ontvet je wel goed genoeg als ik het zo lees trek je de verse verf kapot dat blijft aan je sticker hangen, dat komt omdat je geen goeie hechting hebt. En heb je ook primer onder de acryl verf dat maakt ook een enorm verschil.
Oud 17 mei 2011, 14:46   #5 (permalink)

GJVO's schermafbeelding

Leeftijd: 47
Standaard

Fred, gebruik je de Metamark vinylfolie of iets dergelijks?
Je moet deze gebruiken, de maskeerfolie.
Maskeer folie
En dan eigenlijk na het drogen de randjes met een scalpel of naaldje langsgaan zodat je de laklaag doorbreekt.

GJ
Oud 17 mei 2011, 15:23   #6 (permalink)

Standaard

Oi GJ,

nee ben je gek, ik gebruik de folie die ik ook voor plakletters gebruik. daar zal wel een deel van het probleem in zitten. Bedankt voor de link, ik zal er eens wat gaan bestellen, ik kon het al nergens vinden. alleen jammer dat de randjes nog steeds "gebroken" moeten worden. ik heb er een hekel an om (ook voorzichtig) met een mesje in een mal te klooien.

Keep in touch

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GJVO Bekijk bericht
Maskeer folie
En dan eigenlijk na het drogen de randjes met een scalpel of naaldje langsgaan zodat je de laklaag doorbreekt.

GJ
Oud 17 mei 2011, 15:32   #7 (permalink)

Standaard

Besteld, kost maar iets net boven de 2 euro per meter. om het te testen eerst ff 10 meter besteld. De rest komt later wel.

Ciao

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GJVO Bekijk bericht
Maskeer folie

GJ
Oud 17 mei 2011, 15:34   #8 (permalink)

Standaard

hi,

dat klopt, ik heb geen goede hechting en da's maar goed ook ik spuit nml; verf in mallen. En die verf moet overgedragen worden bij het lossen van het werkstuk. Bedankt voor je bijdrage, ik denk dat ik er nu uitben. gewoon de foute folie gebruikt.

Ciao

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RCKJ Bekijk bericht
Hoe spuit je op de stickers , je moet de spuitbus of airbrush altijd haaks er ophouden anders spuit je op de randen van de stickers en lost het daarin op. Ontvet je wel goed genoeg als ik het zo lees trek je de verse verf kapot dat blijft aan je sticker hangen, dat komt omdat je geen goeie hechting hebt. En heb je ook primer onder de acryl verf dat maakt ook een enorm verschil.
Oud 17 mei 2011, 20:45   #9 (permalink)

RCKJ's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fredmens Bekijk bericht
hi,

dat klopt, ik heb geen goede hechting en da's maar goed ook ik spuit nml; verf in mallen. En die verf moet overgedragen worden bij het lossen van het werkstuk. Bedankt voor je bijdrage, ik denk dat ik er nu uitben. gewoon de foute folie gebruikt.

Ciao
Okej dan denk ik dat ik het probleem niet begrijpt hoe gaat dat precies in zijn werking dan??
Oud 17 mei 2011, 22:28   #10 (permalink)

Standaard

Ik heb meerdere mallen, o.a. van een F3J vliegtuig. De vleugels worden bv in mallen gebouwd. Die hebben de juiste vorm waarin losmiddel gestreken wordt. Daar overheen spuit je de lak (in mijn geval incl letters) letters breng je negatief aan.
daar gaan glasmatten/carboin etc overheen met epoxy lijm. Dat hele zooitje vacumeer je dan (trek je dus gewoon erg hard tegen de mal aan. Als je dat met de boven en onderzijde doet heb je dus 2 halve vleugels. Je kan je voorstellen dat er vanalles in die vleugel moet om het sterk te maken zoals leggers etc. Daarna verlijm je de bovenhelft op de onderhelft en je haalt alles uit de mallen in de gewenste eindvorm.

Voor dat uit de mallen halen moet er losmiddel in de mallen zitten, zodat het er uit KAN. Dat is de reden waarom de lak slecht op de mallen hecht.

klinkt complex, is relatief simpel.

Ciao

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RCKJ Bekijk bericht
Okej dan denk ik dat ik het probleem niet begrijpt hoe gaat dat precies in zijn werking dan??
Oud 18 mei 2011, 20:32   #11 (permalink)

RCKJ's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fredmens Bekijk bericht
Ik heb meerdere mallen, o.a. van een F3J vliegtuig. De vleugels worden bv in mallen gebouwd. Die hebben de juiste vorm waarin losmiddel gestreken wordt. Daar overheen spuit je de lak (in mijn geval incl letters) letters breng je negatief aan.
daar gaan glasmatten/carboin etc overheen met epoxy lijm. Dat hele zooitje vacumeer je dan (trek je dus gewoon erg hard tegen de mal aan. Als je dat met de boven en onderzijde doet heb je dus 2 halve vleugels. Je kan je voorstellen dat er vanalles in die vleugel moet om het sterk te maken zoals leggers etc. Daarna verlijm je de bovenhelft op de onderhelft en je haalt alles uit de mallen in de gewenste eindvorm.

Voor dat uit de mallen halen moet er losmiddel in de mallen zitten, zodat het er uit KAN. Dat is de reden waarom de lak slecht op de mallen hecht.

klinkt complex, is relatief simpel.

Ciao
aha interesant nou bedankt voor de uit;eg weet ik ook hoe dat gaat. bedankt en succes er mee.
Oud 8 september 2011, 16:44   #12 (permalink)

Leeftijd: 39
Standaard

2 dingen volgens mij,

1. inderdaad goede folie gebruiken
2. tape/folie/mask meteen wegnemen na het spuiten, verf mag niet drogen. dan hou je het beste resultaat volgens mij
kuperus is nu online   Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > De Spuitcabine
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten