Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > De Spuitcabine

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 4 september 2011, 22:13   #16 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Dazzler's schermafbeelding

Leeftijd: 35
Standaard

Kip 308 ken ik niet - de tapes die ik gebruikt heb zijn voornamelijk tapes die hier bij de plaatselijke, lokale DHZ-zaken te verkrijgen zijn.

1) Tamiya afplaktape --> kent iedereen wel denk ik, zie tamiya website

2) Supertape Gold (Van den Broeck plaatselijke DHZ) --> Supertape: De enige tape-producent in de Benelux!
Click the image to open in full size.

3) HPX (Auto 5) --> WWW.HPX.BE high quality technical tapes

4) Pro Mask Blue (Gamma DHZ) --> geen info over gevonden

5) Tesa Precision Outdoor (Gamma DHZ) --> Manufacturer of self-adhesive tape solutions for industry, trade, and consumers. - tesa SE

6) Storch Paats (Van den Broeck lokale DHZ) --> STORCH - Alle Malerwerkzeuge und Gerte fr Profi-Bedarf

7) Tesa Afplak voor lakverf (Gamma DHZ) --> Manufacturer of self-adhesive tape solutions for industry, trade, and consumers. - tesa SE

Ik zal eens kijken of ik die Kip tape kan vinden, en als ik tijd heb even mijn proef herhalen met elke tape, waarbij ik enerzijds de verschillende tapes zal verwijderen onmiddelijk na het spuiten, en anderzijds pas na enkele dagen... ook in combinatie met verf die slechts 1 dag heeft uitgehard en verf die reeds langer heeft uitgehard...
Dazzler is nu online   Met citaat reageren
Oud 5 september 2011, 10:41   #17 (permalink)

Baggeraar's schermafbeelding

Leeftijd: 48
Standaard

Dazzler , bedankt voor de uitgebreide informatie.
Baggeraar is offline   Met citaat reageren
Oud 5 september 2011, 12:35   #18 (permalink)

rexonamen's schermafbeelding

Leeftijd: 55
Standaard

Dazzler ,als je gelakt/spuiten , klaar is probeer in eerste instantie de tape te verwijderen want dan is het herstel van de lakrand doordat de verf nog niet hard is bijna vanzelf ,vloeit namelijk nog ff na , als je de tape verwijderd na een aantal dagen krijg heel gauw dat de breuklijn verf/tape je lak daar gaat knappen /scheuren en van al je deftige voorbereiding geen mooie scherpe overgang krijgt , zul je weer moeten schuren , en kwa tape voor dit werk gebruik ik blauwe die ze inde winkel gebruiken om bv broodzakken te sluiten , is scherp van rand plakt perfekt overal en als er lijm achterblijft ff verwijderen met spiritus .

gr Rexonamen

dit tape is ook in rood/geel
rexonamen is offline   Met citaat reageren
Oud 5 september 2011, 12:35   #19 (permalink)

Standaard

Ben een plaatje aan het voorbereiden om eens uitgebreid verschillende tapes te testen, in combinatie met motip spray paint, met levis lakverf, en alle tapes zowel onmiddelijk verwijderen als na enkele dagen, zowel op verf die pas 1 dag droog is als op verf die reeds langer droog is

Ik zou graag die Kip 308 mee testen, maar waar kan ik deze vinden? ik ben hem nog niet tegengekomen in de DHZ zaken in Belgie, ben zonet even in de Gamma in Nederland gaan kijken, maar daar vond ik hem ook niet.... waar koop ik die Kip 308??
Oud 5 september 2011, 12:39   #20 (permalink)

rexonamen's schermafbeelding

Leeftijd: 55
Standaard

Dazz dat kip 308 is bijna hetzelfde als wat ik je schreef ga eens kijken bij klinkt stom maar bij de bakker om de hoek .+goedkoper en meer op de rol.

gr rexonamen
rexonamen is offline   Met citaat reageren
Oud 6 september 2011, 20:07   #21 (permalink)

ph1033's schermafbeelding

Leeftijd: 48
Standaard

KIP tape kun je krijgen bij zaken als
Hornbach (weet alleen niet of ze de 308 hebben)
heul veul online:
AIRBRUSH SERVICES ALMERE - Search
Goegel
Kip Masking tape 308 FineLine geel 30 mm – Sikkens – Het Online Sikkens Service Center

enniewee. ik denk dat online bestellen het snelste gaat. Er zit erg veel op een rol, dus je kunt even vooruit. Iedere goede verfshop kan t ook voor je bestellen, mocht je het internet niet op willen. Ikzelf heb t besteld in Almere. Is een echte winkel, en je krijgt er goed advies. Aanrader.
Oud 7 september 2011, 13:39   #22 (permalink)

Standaard

ter info: ik was nog wat proefstukjes aan het spuiten, en ik heb gemerkt dat eigenlijk elke papiertape, maakt niet uit welke, vroeg of laat in meer of mindere mate lijmsporen nalaat, al dan niet met beschadiging van de onderliggende lak.

Elk van deze papiertapes, kan zonder probleem wel dagenlang op de verf gelaten worden en probleemloos verwijderd worden, als deze niet overspoten is met verf.

Van zodra er verf over gespoten is (en ja, ik heb bij de testen wel echt een (te) dikke laag gespoten) begint de lijlaag in bepaalde mate te reageren met de onderliggene lak.

Hier is dus echt duidelijk sprake van reactie tussen de lijm en de onderliggende lak, door het papier van de tape door, onder invloed van de overspuiten verflaag.

Ik heb 1 soort tape welke niet van papier is, maar van plastic, hier kan de verf echt niet doorheen, en dit is de enige tape die probleemloos en zonder sporen te verwijderen is, zelf met een (te) dikke verflaag erover.

Tevens een stuk afgeplakt met papiertape die erg duidelijk sporen naliet eens er verf overgespoten werd, maar deze papiertape nog eens extra afgeplakt met een stuk plastic tape.
Resultaat: perfect! geen sporen, in dit geval gaat de lijm van de papiertape namelijk ook niet reageren met de onderliggende lak, omdat de overgespoten lak wordt tegengehouden door de bovenliggende plastic tape, en er dus geen reactie doorheen het papier van de tape ontstaat.
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > De Spuitcabine
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten