![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 8 juli 2003 Locatie: Mijdrecht Leeftijd: 24
|
afgelopen zondag avond heb ik het volgende gespoten met createx pearlized orange. ![]() nu wil ik op deze cabine nog wat zwarte effecten aanbrengen echter moet ik daarvoor de boel afplakken. Volgens mij moet ik dan eerst de oranje laag afschermen met blanke lak of kan dit ook zonder? Op het moment heb ik 2K lak staan van ppg echter met een droogtijd van 24 uur en uithard tijd van 72 uur. Voor een tussenlaagje dus erg lang helaas. Ook heb ik motip clear varnish in spuitbus staan. Op een proefstukje reageert dit niet met de airbrush verf. Echter hoe zit dit op lange termijn en wat met de uiteindelijk 2K lak?
__________________ Mvg. Alwin ►Trucks: Liebherr LTM1090/2 [Bouwfase], Scania VSB met stenentrailer, Scania Torpedo Bergingswagen ►De Asfalt Rockers Liever 8 plofjes, dan 6 die er klappen |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Lid sinds: 8 juli 2003 Locatie: Mijdrecht Leeftijd: 24
|
hoi ultimate, ik heb ander advies gehad van de airbrush shop. Die adviseren na elke kleur een blanke lak te zetten omdat anders afplakken niet gaat.
__________________ Mvg. Alwin ►Trucks: Liebherr LTM1090/2 [Bouwfase], Scania VSB met stenentrailer, Scania Torpedo Bergingswagen ►De Asfalt Rockers Liever 8 plofjes, dan 6 die er klappen |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Guest
|
oke ??? nou met alles wat ik gespoten heb in mijn leven heb ik altijd volgens dit principe gewerkt . eerst primer dan basecote en dan clearcote. of primer en hoogglans lak zonde blanke lak . misschien dat het bij airbrush verf anders gaat . |
|
| | #5 (permalink) |
| Lid sinds: 23 januari 2008 Locatie: Oevel,België
|
Hoi Cheeta, Afplaktape van de beste kwaliteit (3M, KIP,...) is onontbeerlijk! Vaak is zo'n rolletje schilderstape heel duur (soms wel 15EUR), maar de kleeflaag is van betere kwaliteit (geen lijmresten, en minder risico op het meetrekken van verf). Normaal gezien spuit men eerst alle kleurlagen (basecoats). Er wordt ook rechtstreeks op die lagen afgeplakt. Pas als het hele ontwerp is gespoten, wordt de vernislaag (clearcoat) er opgezet. Als je niet zeker bent of je door het afplakken geen verf gaat meetrekken, kan je altijd een transparante tussenlaag (mid-clearcoat) spuiten tussen de verschillende gekleurde lagen. Als je dit doet, kan je best verf en vernis van hetzelfde merk/type gebruiken. Als dit niet het geval is moet je eerst testen, maar op de twee mogelijke manieren. Dus clearcoat op basecoat en basecoat op clearcoat! Dit is zo omdat het soms voorkomt dat twee soorten verf compatibel zijn als A op B wordt gespoten, maar niet al B op A wordt gespoten. Ik wens je veel succes met je project! Vincent
__________________ www.f3j.be |
| | |
| | #6 (permalink) |
|
Een tussenlaag blanke lak spuiten kan je altijd proberen. Het corrigeren van kleine foutjes met afplakken wordt heel eenvoudig op die manier. Ook nog, stel je moet lijmresten van het tape eraf halen, dat betekent de onderliggende kleur wordt lelijk zonder de bescherming. Ik geloof zelfs dat je de metallic altijd moet spuiten met een tussenlaag juist om die reden.
__________________ Liebherr hijskraan 1/8 | |
| | |
| | #7 (permalink) | |
| Citaat:
__________________ www.f3j.be | |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Lid sinds: 29 augustus 2009 Locatie: België, omgeving Mechelen en Antwerpen Leeftijd: 21
|
Misschien een beetje offtopic maar aangezien het hier over vernis gaat stel ik mijn vraag hier. Ik wil binnenkort nog een model airbrushen met 3 kleuren. Nu had ik gelezen bij de fabrikant dat ik bij de verf een deel vernis mocht mengen om het sterker te maken en dan op het einde een volledige vernislaag. Heeft iemand hiermee ervaringen? Het gaat over de Vallejo Model Air verven
__________________ VOLVO FH16 1/16 VOLVO FH 12 1/14 VOLVO XC60 BOBCAT Yale Forklift www.RC-powertrucks.be |
| | |
| | #9 (permalink) | |
| Citaat:
| | |
| | #10 (permalink) | |
| Lid sinds: 17 november 2008 Locatie: waspik Leeftijd: 81
| Citaat:
| |
| | |
| | #11 (permalink) | |
| Citaat:
| | |
| | #12 (permalink) |
|
Wat zegt de verffabrikant van het spuiten van extra laklagen? Zo ja dan gaat het qua verf, of je het wil is een tweede.
__________________ Liebherr hijskraan 1/8 | |
| | |
| | #13 (permalink) |
| Moderatorteam Lid sinds: 7 september 2002 Locatie: eindhoven, El diablo. Leeftijd: 36
|
mijn persoonlijke ervaring (veeel vreatex ervaring) is dat je de parels, mettaliccs en zeker de perlecent kleuren aven af moet dekken met een tussenlaag blanke lak hoeft geen 2k (zou ik zelfs iet doen, ivm de oplosmiddelen die later door de andere laklagen bloeden bij niet voldoende harding) maar mag gewoon een 1k laagje zijn, createx heeft er zelfs iets voor, de midcoat. doe je dat niet, verwacht dan allende als lostrekken van lak met de tape, vlekken, vingers in de laag, die je as ziet bij aflakken etc. als je perlecent oranje goed erop staat cheeta, zeker beschermen, dat is zowiso een erg lastig kleurtje om egaal en mooi dekkend erop te krijgen vind ik, erg dunne sheisss wel een coole kleur als ie dalijk afgelakt is succes en keep us posted.
__________________ "The secret to heli flying is printed on the bottom of some empty fuel cans, keep looking untill you find one." www.mvsb.nl |
| | |
| | #14 (permalink) |
| Lid sinds: 28 december 2008 Locatie: Heel ver in het zuiden richting de zee Leeftijd: 38
|
Een kennis van me heeft een spuiterij. Daar heb ik ooit eens een paar rollen fineline tape gehaald. Deze afplaktape is zeer dun (dus geen harde spuitranden) en belangrijker; Hij laat geen lijmresten na en bloed ook niet door. Zulke tape is vast wel ergens te vinden op het internet bij toeleveranciers van spuiterijen.
__________________ My spare time is controlled by a Weatronic FX-30 2,4 Ghz dual FHSS |
| | |
| | #15 (permalink) |
| Lid sinds: 4 januari 2012 Locatie: westervoort/voorthuizen Leeftijd: 12
|
ja moet niet steets blanke lak er op spuiten anders kan je niet meer de foutjes bij stippen. en als je af plakt moet je geen ducktape gebruiken dan trek je de verf er af haha Laatst gewijzigd door crg; 6 januari 2012 om 11:55 |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |