Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > De Spuitcabine

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 20 december 2011, 15:31   #1 (permalink)

Leeftijd: 32
Standaard Motip

Hallo medefanaten,

Ik ben jaap, en sinds een kleine 2 jaar verknocht aan het modelvliegen.
Ik heb mijzelf een 4 tal weken geleden een oude 2 dekker aangeschaft, deze compleet ontdaan van de bespanning, hersteld waar ik nodig achte en terug opnieuw bespannen met oratex, aardig gelukt en dan maar even in de verf gezet, namelijk gespoten met hoogglans wit en karmijnrood RAL, beide van motip, (grondlaag gebruikt van action).
Nu vroeg ik mij af of er iemand antwoord kon geven op volgende vragen.
:Is het aan te raden achteraf een blanke laag op te zetten en zo ja, wat is de wachttijd ong wanneer ik het mag riskeren om de blanke lak erop te zetten (1 week?...)
De wit hoogglans spuitbussen zijn van slechte kwaliteit...lekken, precies geen druk genoeg enz..(zelfs na meer dan 5 min schudden aan de spuitbus.....precies een waterachtige substantie waarmee je spuit, nu mijn vraag: is het te doen om de spuitbus volledig te ontdoen van de druk en eventueel de verf te gebruiken in een spuitpistool (wees gerust, ik weet dat de bus onder druk staat maar ik heb in het verleden ook al eens een spuitbus van druk ontdaan en de verf gebruikt met een kwastje, )
ik heb namelijk 3 nieuwe hoogglans wit spuitbussen dat ik uiteraart allemaal heb geprobeert om te zien om ze allemaal in "invalide" toestand bevonden, dit is de reden dat ik ze eventueel wil "recupereren"
beide kleuren hebben een schitterende glans op de romp en ben bang dat de glans zou vergaan door er achteraf een blanke laag op te zetten (spreek uit ervaring)
Graag even jullie mening!

Hartelijk dank,

Mvg

Jaap
knikker is offline   Met citaat reageren
Oud 20 december 2011, 16:00   #2 (permalink)

perk's schermafbeelding

Leeftijd: 41
Standaard

Het kan zijn dat de spuitbus snel afkoelt bij het gebruik, en dan valt de druk ook weg.

Ik loste dat op door de bus eerst (en ook tijdens spuiten af en toe) in een pot met lauw-warm water te zetten.

Ik heb nooit echt extra lang gewacht voor de lak erop te doen, gewoon als het droog was.

maare, ik ben geen expert met die spuitbussen. Soms lukt het mij ook niet goed.

Patrick
Oud 20 december 2011, 16:03   #3 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door perk Bekijk bericht
Het kan zijn dat de spuitbus snel afkoelt bij het gebruik, en dan valt de druk ook weg.

Ik loste dat op door de bus eerst (en ook tijdens spuiten af en toe) in een pot met lauw-warm water te zetten.

Ik heb nooit echt extra lang gewacht voor de lak erop te doen, gewoon als het droog was.

maare, ik ben geen expert met die spuitbussen. Soms lukt het mij ook niet goed.

Patrick
Hoi Patrick,

Heb ik tevens geprobeert om deze ook op een "kamertemperatuur te houden (stond dicht bij mijn lamp van 500w) maar helaas...geen effect, ik zal eens proberen met lauw water, bedankt voor de tip,

Jaap
knikker is offline   Met citaat reageren
Oud 20 december 2011, 16:12   #4 (permalink)

perk's schermafbeelding

Leeftijd: 41
Standaard

wow... ze naast zo een lamp zetten zou ik niet durven.

Zoals je aangeeft, het gaat niet altijd zo goed. Sommige spuitbussen werken bij mij ook niet mee
Oud 20 december 2011, 16:13   #5 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Dazzler's schermafbeelding

Leeftijd: 35
Standaard

Je hebt waarschijnlijk een lading slechte bussen te pakken, ofwel gewoon fabricage fout, ofwel te oud.

Als je ze net gekocht hebt best mee terug naar de winkel. Er kan wel eens wat verschil zitten tussen de ene en de andere bus, maar als je goed geschut hebt en verwarmd hebt moeten ze minstens voldoende druk hebben...
Dazzler is nu online   Met citaat reageren
Oud 20 december 2011, 16:35   #6 (permalink)

Leeftijd: 22
Standaard

Ik zou goedkoop een compressor (indien je die nog niet hebt) en een echt spuitpistool kopen, in een mum van tijd spaar je je geld uit door geen spuitbussen meer te moeten kopen, plus het resultaat is zoveel beter. Zelf spuiten kan goedkoper dan je denkt.
SandorV is offline   Met citaat reageren
Oud 20 december 2011, 17:51   #7 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door perk Bekijk bericht
wow... ze naast zo een lamp zetten zou ik niet durven.

Zoals je aangeeft, het gaat niet altijd zo goed. Sommige spuitbussen werken bij mij ook niet mee

Stond een 50 cm van de lamp ong, niet echt erbij, bus onder druk en warmtebronnen gaan niet zo goed samen, maar lauw water is mss wel een optie
Oud 20 december 2011, 17:53   #8 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dazzler Bekijk bericht
Je hebt waarschijnlijk een lading slechte bussen te pakken, ofwel gewoon fabricage fout, ofwel te oud.

Als je ze net gekocht hebt best mee terug naar de winkel. Er kan wel eens wat verschil zitten tussen de ene en de andere bus, maar als je goed geschut hebt en verwarmd hebt moeten ze minstens voldoende druk hebben...
Hoi,
Ik heb hetzelfde idee, maar de Motip RAL werkte schitterend, ik ga even naar de verfboer morgen om witte RAL bussen, geen risico nemen
Oud 20 december 2011, 17:55   #9 (permalink)

Standaard re

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SandorV Bekijk bericht
Ik zou goedkoop een compressor (indien je die nog niet hebt) en een echt spuitpistool kopen, in een mum van tijd spaar je je geld uit door geen spuitbussen meer te moeten kopen, plus het resultaat is zoveel beter. Zelf spuiten kan goedkoper dan je denkt.

Hoi Sander,

Ik heb een compressor in mijn bezit en alsook een stuk of 3 devillbis pistolen, maar helaas zou deze wat teveel lawaai maken in de hobbykamer, best mogelijk dat ik een etage lager zou zitten zonder dat ik het wil, haha
Oud 20 december 2011, 17:57   #10 (permalink)

Standaard

Iedereen bedankt voor de reactie's,
ik denk dat de beste optie is om even naar de verfboer te gaan om nieuwe bussen, maar dan de Motip Ral, deze hebben bij mijn inziens een groter dekvermogen.

Mvg

Jaap
Oud 20 december 2011, 20:47   #11 (permalink)

adrie van gerwen's schermafbeelding

Leeftijd: 81
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door knikker Bekijk bericht
Iedereen bedankt voor de reactie's,
ik denk dat de beste optie is om even naar de verfboer te gaan om nieuwe bussen, maar dan de Motip Ral, deze hebben bij mijn inziens een groter dekvermogen.

Mvg

Jaap
Hoogglans hoeft men niet met blanke lak over te spuiten.Als men een metalic of parelmoer gebruikt dient men deze wel over te spuiten met blanke lak.
gr.adrie
adrie van gerwen is offline   Met citaat reageren
Oud 21 december 2011, 19:47   #12 (permalink)

Zore's schermafbeelding

Weblogartikelen: 1
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door knikker Bekijk bericht
Ik heb een compressor in mijn bezit en alsook een stuk of 3 devillbis pistolen,
Het is alleen maar uitwisselen van technische ideetjes eigenlijk maar ik ben het eens met de opmerking van SandorV over de verfspuit. Ze zijn niet zo duur meer tegenwoordig, of een stille compressor als het daar om gaat.
Oud 30 december 2011, 11:26   #13 (permalink)

Ghossie's schermafbeelding

Standaard

Ik spuit al jaren eigenlijk alles met Motip verf, van te voren leg ik de spuitbus op de verwarming en ook het te spuiten onderdeel. Als het warm is hecht alles redelijk snel en krijg je ook geen lopers. Daarom hebben ze in spuitcabine's ook zulke hoge temperaturen.
De blankelak laag spuit ik redelijk snel na de gewone verf. Tot op heden nog nooit geen problemen gehad.
Veel sux6.
Ghossie is offline   Met citaat reageren
Oud 31 december 2011, 13:58   #14 (permalink)

Standaard

Ik ben momenteel aan het experimenteren met Motip in mijn airbrush. Het betreft Motip acryl lak, maar waarmee kan ik die het beste verdunnen?

gr

Arno
ArnoL is offline   Met citaat reageren
Oud 31 december 2011, 21:18   #15 (permalink)

adrie van gerwen's schermafbeelding

Leeftijd: 81
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ArnoL Bekijk bericht
Ik ben momenteel aan het experimenteren met Motip in mijn airbrush. Het betreft Motip acryl lak, maar waarmee kan ik die het beste verdunnen?

gr

Arno
Hiervoor is een speciale verdunning,maar ik kan niet zeggen welke aangezien voor airbrush spuiten alles bij pieter staat.Het beste is informeren bij de motip dealer.
gr.adrie
adrie van gerwen is offline   Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > De Spuitcabine
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten