| | | | ||||
![]() |
| |||||||
| Registreer | FAQ | Vrienden Foto Upload | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
|
Hallo allemaal, Zoals somige van jullie al zullen weten heb ik al geruime tijd een Krill Katana staan die op het punt staat om gespoten te worden. Omdat ik voor aankomend seizoen de intentie heb om er mee te gaan vliegen moet hij nu toch echt eens afgemaakt worden. Technisch is hij voor ca. 90% klaar. Ik ben nu op het punt gekomen om hem te gaan airbrushen en daar heb ik even wat vragen over. 1, Wat voor verf kan ik gebruiken op de gelcoat. 2, Met welke blanke lak kan ik hem aflakken. De volgende dingen vindt ik belangrijk: Graag houd ik het allemaal zo licht mogelijk en zou daarom de blanke lak willen verdunnen om hem zodoende heel dun te kunnen aanbrengen. Graag zou ik de base lak (de kleuren) watergedragen willen hebben omdat ik dit prettig vind werken. Het airbrushen ga ik gewoon thuis doen, voor het aflakken kan ik terecht in een mooie spuitcabine. Zijn er mensen die ervaring hebben met het spuiten en aflakken van een met gelcoat afgewerkte kist en mij hierin met wat advies kunnen voorzien? | |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Moderatorteam |
jeroen, je gaat verbluffende resulaten halen met createx auto air kleuren (waterbasis) aflakken met een 2k blanke lak. die paar gram zou ik niet besparen, lak verdunnen bereik je niks mee, enkel dat je het niet hoogglans krijgt.
__________________ "The secret to heli flying is printed on the bottom of some empty fuel cans, keep looking untill you find one." www.mvsb.nl |
| | |
| | #4 (permalink) |
|
O.k., moet ik dan nog een primer gebruiken of kan ik de auto air colors direct spuiten op de licht opgeschuurde gelcoat. Ik heb hier trouwens van createx potjes staan waar alleen airbrush colors op staat. Kan ik die ook gebruiken of een combinatie van die twee?
| |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Moderatorteam |
hoi jeroen, de gellcoat licht opschuren met korrel 600 waterproof of rode scoth brite. dan kan je er rechtstreeks op met de auto air. de airbrusch colours is van de zelfde fabrikant (createx) je kan ze moeiteloos door elkaar gebruiken. de autoair is iets steviger, maar als alles in de blanke lak komt maakt dat geen drol uit. erg belangrijk bij die verf,spuit dunne ZEER dunne lagen, tussen drogen met een fohn. dan word de laag keihard en voorkom je dat je ergens iets aftrekt later. als je langer als 10 seconden moet fohnen per laag (je ziet het opdrogen voor je neus) heb je eigenlijk te dik gespoten. de auotairs hebben ook de mooiere metallics en pearls en flakes kleuren enzo.
__________________ "The secret to heli flying is printed on the bottom of some empty fuel cans, keep looking untill you find one." www.mvsb.nl |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Moderatorteam |
ja tuurlijk. als voorbeeld ppg of glasurit lak dat word knoepert hard en is evt te polijsten tot extreme hoogglans
| | |
| | #9 (permalink) |
| Moderatorteam |
en gebruik voor de vlakken groter dan 40x40 een spuitpistool ipv een airbrush jeroen, das veel gemakkelijker om dekkend te spuiten. ook de 2k lak niet met een airbrush doen, je krijgt te weinig lak erdoor. er zijn prima goedkopere lakpistolen die het prima doen voor dit werk (een 40 euro zoiets) dat verdient zich echt terug in de finish !
| | |
| | #12 (permalink) |
| Marktmeester |
Heb je al een ontwerp in je hoofd Jeroen?
__________________ 2x T14MZ 2.4Ghz 3.30m Yak-54 3W200iB2 TS 3.20m EA 300S 3W157Xi 3.10m EA 300L 3W157Xi 3.16m EA 330L DA150 3.20m EA 300S 3.0m Edge 540T 1.98m F3A E-Evolution 1.97m F3A E-High Society 1.40m E-Yak-54 1.26m YAK 54-E Profile ......... |
| | |
| | #13 (permalink) |
|
Nog even een vraag, ik heb eens ergens opgevangen dat een GFK romp hygroscopisch zou zijn. Het zou dus vocht aantrekken wanneer ik hem nat ga schuren voor het spuiten. Is het verstandig om daarom dit schuren droog te doen of zie ik dat later terug in het eindresultaat? @Alexzz, Ik heb verschillende schema's in mijn hoofd. Toch wordt het meestal pas bepaald wanneer de eerste kleur erop zit. Leuk om te horen dat verschillende mensen intresse hebben om het te gaan volgen. | |
| | |
| | #15 (permalink) | |
| Citaat:
Montagefoto's zijn ook altijd leerzaam.
__________________ Oei, al meer dan 1000 posts. | ||
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |