Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Scheepsmodelbouw > Duikboten

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 7 mei 2010, 21:47   #16 (permalink)
MFR

MFR's schermafbeelding

Leeftijd: 47
Weblogartikelen: 1
Standaard

Ik ben weer wat verder met de bouw aan de V80, heb uiteraard het draadje van Raalst doorgelezen, het is inderdaad meer werk maar niet onoverkomelijk.
De ribben die lopen vanaf het midden naar voren en achteren zijn gereconstrueerd en geplaatst, heb het eerste begin gemaakt met de voorzijde en de achterzijde.
Click the image to open in full size.

Het opnieuw uittekenen van de spanten was een aardige klus, maar met wat gezond verstand lukt het aardig.

Na flink wat plakken en zagen en schuren krijg je dit als resultaat, ik heb meteen het achterstuk eraan bevestigd.

Ook de neus heb ik erop gezet, wil de contouren meer gebruiken voor de vorm, het zal nog een aardige klus worden om deze symmetrisch te krijgen.
En ja, styrodure is heerlijk spul om mee te werken, als er wat fout gaat, uitsnijden, opnieuw inlijmen en weer in vorm brengen.
Oud 15 mei 2010, 19:34   #17 (permalink)
MFR

MFR's schermafbeelding

Standaard

Ik ben weer wat verder met de romp van de V80, het begint nu een beetje op een grote vis te lijken.

Eerst maar een paar blokken styrodure tegen het staartstuk aangelijmd, na het drogen van de lijm begon het zagen en schuren weer.

En dan ziet het er zo uit, het moeilijkste in het staartstuk was, en de ronding en het verloop mooi vloeiend te krijgen, en wel zo dat ik minimaal plamuur nodig heb in de toekomst.

Ook de contouren van de bovenbouw uitgezaagd, de onderplaat komt te vervallen en is meer om de onderkant goed vlak te krijgen, het koepeltje wat erop hoort ben ik nog niet over uit, ik zal dat wel zien tijdens het zagen en schuren of dit eenvoudig niet los te maken valt.

Een proefpassing om te zien hoe het er uit gaat zien, de bovenbouw komt 8 mm lager te zitten want de Mdf grondplaat vervalt uiteindelijk, het begint een beetje op een duikboot te lijken ipv een grote vis.

Raf,

Je zou nog iets plaatsen over hoe je een goede mal kan maken, ik ga dit zeker nodig hebben in de toekomst, kan je een goede uitleg schrijven in dit topic zodat ik het woord voor woord kan volgen en hiermee hopelijk een mooie bruikbare mal kan maken.
Oud 15 mei 2010, 22:12   #18 (permalink)
raf

raf's schermafbeelding

Leeftijd: 55
Standaard

hallo manfed

je bent goed bezig LOL
je weet ik vind die plaatjes tussen de styrodure niet goed
laten zich moeilijk schuren
maar als je alles klaar hebt voor de epoxy
dan moet je dit doen

een doorsnede uit zagen omdat je de helft van de romp maar eerst moet maken
deze lijm je vast met warme lijm aan de houten langs doorsnede die je in de plug hebt zitten
en wel zo dat je half half hebt
zit het niet 100 % juist is geen bezwaar
de naden werk je af met een soort plasticine die voor epoxy en polyester resistent is zodat de kant volkomen glad wordt

borstel een laag epoxy over je plug
niet kijken naar de putjes maar gewoon door borstelen
en als de epoxy aan begint te trekken een tweede laag op borstelen
je gaat zien dat deze IN de styrodure trekt
nu neem je de 45 GR glas doek (geweven)en je snijd een stuk dat groter is dan je plug
het probleem dat je met deze bouw wijze is dat je de helft niet kan los nemen zoals ik ze bouw
maar daar kan je niets meer aan veranderen
het probleem wordt de hoek die de romp maakt met het vertikale stuk
het is nu om het doek zo glad mogelijk over de romp te spannen niet borstelen maar spannen als een trommel
zo worden de putjes die in de styrodure zitten als het ware weg gewerkt
de hoek zal je moeten in knippen daar kom je niet onder uit
als de doek gelemaal glad aan ligt deze laten harden tot hij nog plakt
dan de tweede laag aan brengen

en deze laten uit harden minstens 24 uur of langer

daarna maak je de warme lijm los en kan je de andere kant opdezelfde manier doen
wel niet vergeten om aan de opstaande kant loslack aan te brengen

hier moeten nog geen centreer pennen in
want deze naad moet je weg schuren dus zeker niet teveel laten over steken

nu kan je beginnen met plamuren en als je de doek mooi gespannen hebt zal dit niet zoveel zijn (mij lukt haast met niets )

je kan nu de plug plamuren met polyester plamuur zolang dat je niet door de epoxy heen gaat
de reden is dat polyester plamuur makkelijker schuurt
eerst droog schuren metredelijk grof schuur papier en dan met aluminiumoxide papier met water en heeeeeel veel water gebruiken
want het stof maakt krassen

als je nu de romp klaar hebt kan je aflakken met plamuur (grijs)en kijken of hij glad is
gewoon over de primer terug plamuren het is toch een plug en hoeft niet stevig te zijn
na de tweede plamuur spuiten met een andere kleur primer zo jie je als je te ver schuurt doordat dan de ondeer laag er terug door komt
nu als de boot lasnaden heeft kan je die nu aan brengen
kleefband of garen draad en dan alles terug in de primer zetten

nu zou je de plug in twee moeten kunnen doen in de lengte maar dat lukt dus niet met je bouw wijze

dus terug de uitgezaagde plank aan passen en zoals voorheen terug vast zetten en met de boetseer klei terug de gaten afdichten en glad afwerken
voldoende los lak en los wacs aan brengen

nu kan je een polyester gelcoat een brengen (de epoxy zit als scherm tussen de styrodure en de polyester
in de hoeken de gelcoat mooi in de hoek laten lopen en zien dat er geen lucht bellen komen te zitten
je kan het beste 2 lagen gelcoat aan brengen en tijdens de tweede laag doe je voor de hoeken gekapte glasdoek in de gelcoat zodat je een dikkere laag kan zetten
je rond als het ware de hoeken af zodat je glasweefsel niet onder een scherpe knik komt te liggen
dit kan je doen voor alle scherpe hoeken
laten drogen (tijd staat op de bussen)en daarna glasweefsel aan brengen
eerst weer 45 gr daarna kan je dikkere doek gebruiken
het is belangrijk dat je een ruime marge overschot hebt aan de kant waar je de plank hebt aan gebracht
daar kan je een latje rond lijmen (contact lijm)weer losmiddel en tot deze lat zet je glasdoek

na het uitharden haal je die plank weg en herhaal je alles aan de andere kant niet vergeten los middel te zetten(ja ik zeg dit dikwijls omdat ik reeds een paar mensen heb gezien die dat vergeten waren met alle gevolgen vandien)

als je beide kanten hebt gedaan en alles is uitgehard dan kan je de flappen van boorgaten voorzien waar je schroeven in kan zetten
niet te ruimboren ze moeten er juist doorheen passen want anders zitten je romp helften niet over elkaar

daarom moet die overstekende rand redelijk dik zijn omdat deze de mal later in vorm houd
polyester wil namelijk na een tijdje dicht trekken
dat was het probleem met de skip jack mal

nadat je dat alles hebt gedaan en alles zeer stevig is geworden
moeten de twee helften los van elkaar gemaakt worden

nu zou je warm water willen gaan gebruiken maar dat mag je niet doen

gewoon koud water met een heel goeie geut azijn er doorheen
en dit tussen de naad laten lopen
het probleem is dat de vezels van de eerste vlakke kant niet echt 100% vlak is ook niet na de loslack en dan gaat de gelcoat van de volgende laag daar echt in vast geankerd worden
dus een scherp mesje (aardappel mesje)zonder tanden want die maken krassen
stilletjes de twee helften van elkaar wrikken
steeds water met azijn blijven gieten (handschoenen dragen met dat spul)
dan zie je de lucht onder de mal komen en komt de plug los

als je een helft los hebt is de andere makkelijker LOL

daarna de twee helften uit wassen met weer dezelfde water azijn mengeling tot alle restjes uit de mal zijn en dan is je malletje klaar

de twee delen tegen elkaar schroeven en zo weg leggen tot je begint te polyesteren
je zal op een of andere manier moeten zoeken hoe je de twee helften tegen elkaar ga zetten want zo twee helften tegen elkaar daar kom je langs binnen niet aan

ik werk met een wtc buis en doe reeds de zaag merken in de mal mee gieten

een lange posting amaj
als je der niet aan uit kan dan ga ik proberen een mal mee te brengen naar bidding huizen van de akula
en hebben we heel de dag om te kijken hoe het moet

groetjes raf
"I'm selfish, impatient and a little insecure. I make mistakes, I am out of control and at times hard to handle. But if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best."
raf is offline   Met citaat reageren
Oud 15 mei 2010, 22:34   #19 (permalink)
MFR

MFR's schermafbeelding

Standaard

Hoi Raf,

Phoe, dat is best wel een hele geschiedenis, en dan te bedenken dat ik dit al eens eerder heb gedaan in het verleden met de schaal 1:100 dolfijnklasse, maar dan met een gipsmal.
De kennis is bij mij zeker niet up to date aanwezig, ik ben blij met deze duidelijke uitleg en daar ga ik zeker mijn voordeel mee doen.
Als je nog ruimte overhoud in de auto voor de mal hebt, graag, dan kan ik het in het echt zien, dat werkt voor mij beter.
Voorlopig wordt het streven deze zomer het hele proces gedaan te hebben, het gaat wel even duren voor ik daar uiteindelijk rompen van wil maken, eerst nog aankomende winter voor het afronden van de VIIC.
Oud 15 mei 2010, 22:55   #20 (permalink)
raf

raf's schermafbeelding

Standaard

hallo lanfred

probeer de plug heel te houden

dan kan je ze terug in de mal drukken als je deze niet nodig hebt
zo blijft de vorm zeker bewaard
en de gips mal was anders die kon niet weg smelten door de hars

groetjes raf
"I'm selfish, impatient and a little insecure. I make mistakes, I am out of control and at times hard to handle. But if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best."
Oud 16 mei 2010, 14:42   #21 (permalink)
MFR

MFR's schermafbeelding

Standaard

Hoi Raf,

Dat van die plug terug in de mal leggen is een goed idee, wellicht dat ik de mal nog kan verstevigen met externe ribben en een soort ruggegraat, of gaat dit problemen geven met de werking van het materiaal.
Die gipsen mal van vroeger was voor eenmalig gebruik, wordt ietwat onhandelbaar met groottes boven de 1 mtr, om nog niet maar te spreken van de hoeveelheid gips die je nodig hebt.
Ik ga in ieder geval de benodigde spullen halen voor het lamineren van de romp, die gelcoat wordt dat blank geleverd, of zit daar al een kleur in.
Een kleur lijkt mij handig ivm het aanbrengen, kan je goed zien of de laag goed is aangebracht.
Oud 22 mei 2010, 21:26   #22 (permalink)
raf

raf's schermafbeelding

Standaard

hallo

die gelcoat wordt blank gelevert maar die is een beetje melk achtig en dik
je ziet echt wel waar je blijft als je aan het lanineren bent
pigment kan je bij de gelcoat doen maar het voor en nadeel is als je een krasd krijgt en je hebt de kelur van je lak dan zie je ze niet zo dadelijk
het nadeel is dat de gelcoat niet 100% zijn stevigte haalt

maar het is echt voor het lamineren niet nodig om de gelcoat te kleuren

groetjes raf
Oud 30 mei 2010, 10:48   #23 (permalink)
MFR

MFR's schermafbeelding

Standaard

Ben weer even aan het stoeien met de V80, het begin van de toren had ik al gemaakt, de onderzijde is nu bekleed met styrodure en in vorm gemaakt.

Ik heb aan de onderzijde van de toren ribben geplaatst in de vorm van de basis zodat ik de vorm goed kan uitsnijden.

Telkens wanneer ik een deel af heb probeer ik de passing op de romp, meer om te zien of de verhouding van het geheel nog klopt.

De volgende fase in het maken van de bovenbouw, de stryodure is tegen de vorm van de toren gelijmd, hiermee weer het begin van het zagen en schuren om hem in de juiste vorm te krijgen.
Oud 30 mei 2010, 11:03   #24 (permalink)
raf

raf's schermafbeelding

Standaard

hallo manfred

zo te zien heb je de styrodure bacterie goe te pakken

eens je weet hoe en wat je met dit materiaal kan is het een lust om mee te werken
nog steeds goe bezig LOL
groetjes raf
Oud 30 mei 2010, 20:29   #25 (permalink)
MFR

MFR's schermafbeelding

Standaard

Raf,

Het is inderdaad heel leuk spul om mee te werken, lukt iets niet in een keer dan wordt het snijden en een nieuw stuk inlijmen, kan je gewoon opnieuw beginnen.
Ik denk zelfs dat styrodure beter te verwerken is als roofmate, je weet wel de blauwe variant, mij bevalt het uiterst goed.
Ik heb nog wel een hele weg te gaan maar we komen er wel, eerst maar nog wat snijden en schuren, komt het glassen uiteindelijk vanzelf in zicht.
Oud 30 mei 2010, 22:02   #26 (permalink)

raalst's schermafbeelding

Standaard

Hoi Manfred, waar heb jij dat spul gevonden ?
de DHZ winkels alhier hebben het spul blijkbaar niet.
Oud 31 mei 2010, 18:38   #27 (permalink)
MFR

MFR's schermafbeelding

Standaard

Hoi Ronald,

Ik heb het spul gehaald bij een dakdekkers bedrijf, niet alle DHZ winkels verkopen het.
Als je geluk hebt en er is een bouwput in de buurt dan liggen er soms rest- stukken in de afvalcontainer
Oud 31 mei 2010, 20:55   #28 (permalink)

SuPer's schermafbeelding

Leeftijd: 39
Standaard

Ik kan het wel halen dat spul, alleen heb je dan meteen een plaat van 125X60X5cm € 12,60 ex btw. Ook leverbaar in lengte van 250 cm. Maar dat lijkt mij wat overdreven.
Oud 31 mei 2010, 23:00   #29 (permalink)
raf

raf's schermafbeelding

Standaard

hallo

zoals aangegeven door manfred en mijzelf is niet alles hetzelfde wat lijkt te zijn

sommige platen laten zich helemaal niet schuren of ze trekken een soort van vezels dat je der zot van word
er zijn ook platen bij met harde stukken er in dit zijn allemaal minderwaardige platen

de blauwe ,groene en roze zijn bruikbaar al zit er nog verschil tussen de drie kleuren van stevigheid
de gele met een randje en een inkeping (soort klik platen)zijn niet bruikbaar deze hebben een glad afgewerkte zijkant
en die laat zich haast niet schuren

liever ietsje meer uitgeven dan rommel kopen
je spaart het uit in werk en schuurpapier

groetjes raf
Oud 21 juni 2010, 22:18   #30 (permalink)
MFR

MFR's schermafbeelding

Standaard

Door omstandigheden helaas niet in staat geweest om naar de meeting in Mol te gaan, dus maar verder gegaan met de werkzaamheden aan de V80.

Allereerst even gestoeid met de stabilisatie vlakken aan de zijkant, even met tape vastgezet om te zien of het formaat en de plaats goed is.
Uiteindelijk zal ik deze vlakken van polyester maken, plexiglas valt af omdat ik de stuurhevels uit zicht wil hebben, hiervoor moeten de vlakken hol zijn.

Ook nog het een en ander geschuurd en gesneden om dit als resultaat te krijgen, over het koepeltje ben ik nog niet uit, het is wel gelukt maar wellicht niet zo handig voor de mal.
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten