Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Scheepsmodelbouw > Duikboten

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 22 juni 2010, 00:04   #31 (permalink)
raf

raf's schermafbeelding

Leeftijd: 55
Standaard

hallo manfred

er waren er wel een paar aanwezig
zeker goed op de foto's te zien LOL
en geloof me zeker die krengen die hadden er een rot vaart op zitten

groetjes raf
"I'm selfish, impatient and a little insecure. I make mistakes, I am out of control and at times hard to handle. But if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best."
raf is offline   Met citaat reageren
Oud 22 juni 2010, 18:40   #32 (permalink)
MFR

MFR's schermafbeelding

Leeftijd: 47
Weblogartikelen: 1
Standaard

Hoi Raf,

Die foto's waren mij al opgevallen in je eerste filmpje, heb je daar ook nog losse foto's van?, het liefst een beetje dichterbij.
Volgens mij was dat de V80 van Stefan, een van de leden van Sonar, heb behoorlijk veel info gekregen van hem over de bouw van zijn V80.
Wat de snelheid betrefd, dat kan wel kloppen, Stefan vaart met een brushless motor erin, vraag mij alleen af of dat niet ten koste gaat van de langsstabiliteit.
Oud 22 juni 2010, 23:58   #33 (permalink)
raf

raf's schermafbeelding

Standaard

hallo manfred

ja heb ik foto's van en stuur ik je wel door
inder daad deze boot was van stefan en wat stabiliteit betreft die boot licht als een huis in het water

groetjes raf
"I'm selfish, impatient and a little insecure. I make mistakes, I am out of control and at times hard to handle. But if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best."
Oud 23 juni 2010, 00:57   #34 (permalink)

Den Eds's schermafbeelding

Standaard

Helemaal onderin de romp zitten dan ook bijna 20 cellen van 7000Mah gekleefd, er zit ook een dikke brushless motor in.
Kreeg zomaar eventjes dat techrek met staart in m'n handen gepropt, stond gelukkig dichtbij, want zelfs dat alléén woog meer dan genoeg.
Hier zit dan ook weer het meeste gewicht onderaan, zal wel iets te maken hebben waarom die zo stabiel in het water vliegt, want varen kan je dat echt niet noemen...
Oud 26 juni 2010, 16:33   #35 (permalink)
MFR

MFR's schermafbeelding

Standaard

Deze week de bovenbouw op de romp geplaatst en vastgelijmd, ook een begin gemaakt om de opening tussen de romp en de bovenbouw op te vullen.
Affijn foto's dus,

Click the image to open in full size.

Allereerst de bovenbouw losgesneden van de basisplaat, hierdoor heb ik een mooie vlakke kant gekregen om vast te lijmen.

Om het vastzetten op de romp eenvoudiger te maken heb ik stalen pennetjes in de bovenbouw gemaakt, het idee hierachter was om de bovenbouw vast te kunnen steken op de styrodure vlakken van de romp.

Na eerst de positie bepaald te hebben van de bovenbouw deze vastgestoken op de romp.
Op de achtervinnen een hulpmiddel bevestigd om te zien of de bovenbouw echt haaks op de romp staat.
Daarna een flinke laag 2 componenten lijm aangebracht en de bovenbouw haaks uitgelijnd, na een nachtje uitharden zit deze permanent verlijmd met de romp.

Om dat gat op te vullen tussen de romp en de bovenbouw heb ik strookjes styrodure gesneden, deze vastgelijmd en gefixeerd met spelden.
De vorm maakt niet echt uit aangezien ik het meeste weer ga wegschuren om een vloeiende overgang te krijgen, er wordt nog een tweede bredere kraag omheengezet, want de overgang moet mooi vloeiend worden.
Oud 5 juli 2010, 22:31   #36 (permalink)
MFR

MFR's schermafbeelding

Standaard

Afgelopen week weer lekker aan de styrodure bacterie gesnoven, de tweede ring erop gelijmd en weer weggeschuurd.
In de basis is ze nu klaar, ik wil alvast wat grote afwijkingen met allervuller bewerken, dat scheelt weer plamuur na het polyesteren.
Foto's dus,

De tweede opzet van een iets bredere ring om de overgang mooi vloeiend te krijgen.

Allereerst het koepeltje toch weggehaald, hierdoor heb ik wat minder complicaties met de toekomstige mal, het is trouwens eenvoudiger om een los koepeltje te plaatsen.

Na de strookjes weggeschuurd te hebben krijg je dit als resultaat, het begint zowaar er echt op te lijken.

Nog wat foto's van dichtbij, zo lijkt het wel een kolossale boot, maar dat valt reuze mee met een lengte van 1 meter.
Volgende stap gaat worden het vullen van bepaalde delen die te grote oneffenheden vertonen, en het glad maken van de overgang van de bovenbouw naar de romp.
Oud 5 juli 2010, 22:47   #37 (permalink)
raf

raf's schermafbeelding

Standaard

hallo

MANFRED geen polyester gebruiken op die styrodure grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
je moet epoxy nemen want anders kan je ze beter zo de vuilbak in kieperen

wordt er wel eigenlijk gelezen wat ik soms schrijf ????de styrene wreet de styrodure gewoon weg op
kap er dan meteen aceton over heen dat is minder werk LOL

dus epoxy gebruiken beste vriend want anders gaat je het niet over leven door de hart stilstand die je gaat krijgen

na een paar lagen epoxy kan je wel polyester plamuur gebruiken om puten weg te werken

groetjes raf
Oud 6 juli 2010, 07:48   #38 (permalink)
MFR

MFR's schermafbeelding

Standaard

Mogge Raf,

Juist ja, ik bedoelde ook Epoxyhars, anders heb ik afgelopen keer mooi het verkeerde spul gekocht.
Ik heb trouwens ook een lichtgewicht vuller gekocht die te gebruiken is op Styrodure, daarmee wil ik wat grote dingen alvast te lijf gaan voordat de boot in de Epoxy gaat, heb het spul al getest op een stukje afval.
En ik moet zeggen het is grappig spul, weegt zowat niets, tast de styrodure niet aan en laat zich goed schuren.
Oud 13 juli 2010, 22:37   #39 (permalink)
MFR

MFR's schermafbeelding

Standaard

Een kleine update over de stand van zaken,

De meest in het oog vallende deuken en plekken ingesmeerd met allesvuller, en dan maar schuren en schuren.
Alles dus met het handje, ik heb een stukje uitgeprobeerd met de schuurmachine maar dat gaf geen goed resultaat, moest eigenlijk weer opnieuw allesvuller smeren.
Affijn foto's,

Ik kom nu langzaam in het stadium van het glassen van de romp, ga mijzelf dit weekeinde maar weer eens verdiepen in de beschrijving die Raf voor mij heeft geschreven, en dan een poging wagen om de boel in de glasvezel te zetten.
Oud 24 juli 2010, 21:26   #40 (permalink)
MFR

MFR's schermafbeelding

Standaard

Met de handleiding die Raf voor mij heeft gemaakt aan de wand de eerste stap gedaan om de plug te gaan glassen.
Ik heb twee lagen toegepast en het resultaat valt niet tegen.

Om een mooie overgang te krijgen heb ik tijdens het uitharden op het midden van de boot de snede overlangs gemaakt.
Hierdoor heb ik geen opstaande rand in het midden van de boot.

Je kan nog net het witte lijntje op de neus hiervan zien.

Allereerst heb een laag primer gespoten op de romp om de kleine gaatjes op te sporen.

Daarna een laagje spray putty om de kleinste gaatjes af te dichten, en uiteraard de eerste schuursessie om het overtollige te verwijderen.

Omdat de romp nog wat grotere plekken vertoonde die mij niet aanstonden een lik polyesterplamuur toegepast, en uiteraard weer het schuren om de boel glad te krijgen.

Na het schuren kwam ik op dit resultaat, de romp voorzien van een nieuwe laag primer om de kleine plekjes op te sporen.

En geloof me, ze zaten er echt nog wel, gezien het resultaat van de volgende plamuur sessie waren het er wel minder geworden.
Ik ben nu nog bezig in deze fase, dus het wordt nog steeds plamuren en schuren maar weer.
Oud 24 juli 2010, 21:31   #41 (permalink)

raalst's schermafbeelding

Standaard

ziet er mooi uit. ik snap alleen niet waar je nu
in dat glas hebt gesneden en waarom ?
Oud 24 juli 2010, 21:43   #42 (permalink)
MFR

MFR's schermafbeelding

Standaard

Het is over het midden van de romp waar ik de snede heb gemaakt, als je dit niet op tijd doet krijg je een opstaande rand door de overlappende glasmat in het midden, laat ik het volledig uitharden dan moet ik de opstaande rand wegslijpen.
Doe je dit op tijd dan kan je nog snijden in de niet volledig uitgeharde epoxy en hou je bijna geen naad over.
Oud 25 juli 2010, 09:34   #43 (permalink)
raf

raf's schermafbeelding

Standaard

hallo manfred

mooi resultaat zo te zien
en je hebt de epoxy mat ook mooi over de ronddingen gekregen
als je dit alleen hebt gedaan proficiat want dat zo strak krijgen binnen de potlife tijd is niet eenv oudig
al heb je met epoxy wel een langere potlife dan met polyester
het weg werken van de putjes ja dat blijft schuren en plamuren
ik gebruik twee kleuren primer dan zie je makkelijker waar je blijft met schuren
dus 1 laag grijs en dan plamuren
daarna een laag donkerrode primer
als je dan schuurt en je hebt een bultje dan komt die grijze pimer er terug doorheen en zie je het beter

je gaat dus de romp ook in twee helften maken over langs
eerst voldoende gelcoqt zetten (2 a 3 lagen )en dan de hoeken opvullen met gehakte polyester vezels deze zorgen dat er geen lucht bellen ontstaan in de mal
en laten zich beter in de hoeken wurmen dan dat je met doek zou werken
daarna een paar lagen doek er over heen en vooral aan de kant voldoende flappen laten over steken
als je met de bak methode wilwerken zoals ik heb je die nodig om de mal op de bak vast te schroeven

groetjes raf goe bezig
Oud 25 juli 2010, 13:26   #44 (permalink)

Jonkje's schermafbeelding

Leeftijd: 28
Standaard

Ziet er goed uit Manfred!
U-869 1:40 scale Type IXC/40 U-boot.
Jonkje is offline   Met citaat reageren
Oud 25 juli 2010, 15:32   #45 (permalink)
MFR

MFR's schermafbeelding

Standaard

Hoi Raf,

Ik heb dat inderdaad in mijn eentje gedaan,de romp is niet zo groot dus dat ging relatief eenvoudig, ik gebruik jouw eerder verkregen beschrijving als leidraad voor de verdere stappen.
Na de laatste fase waarmee ik nu bezig ben krijgt de romp een andere kleur, donkergrijs, precies om de reden die jij al beschreef.
Ik denk dat ik volgende week aan het maken van de mal toekom, eerst nog wat materiaal halen voor het maken van de mal.
Ze gaat inderdaad door tweeen overlangs, dat leek mij voor dit model de meest eenvoudige oplossing.
Andere vraag, hoe dik moet de glasmat van de mal uiteindelijk worden?, zelf zit ik te denken aan 4 a 5 mm.
Dat plamuren en schuren geeft niet, als je dit goed doet in het begin dan krijg ik wel een mooie afdruk voor de mal, wat dan weer minder werk geeft als ik de rompdelen kan trekken.

Hoi Merlijn,

Dank je wel, na elke laag verf en plamuur gaat ze er beter uitzien, ik heb in het verleden al meerdere rompen gemaakt, dus ik weet hoeveel tijd erin gaat zitten.
Het wordt in ieder geval wel een speciaaltje, geeft weer een aparte uitdaging.

Laatst gewijzigd door MFR; 25 juli 2010 om 15:34
MFR is offline   Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Scheepsmodelbouw > Duikboten
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten