Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Scheepsmodelbouw > Duikboten

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 26 augustus 2010, 22:31   #76 (permalink)

raalst's schermafbeelding

Leeftijd: 48
Standaard

Maar, toen je de zaag/dremel er in zette, toen zaten de linker en rechter helft toch al aan elkaar ?
hoe heb je dat geplakt ?
Oud 27 augustus 2010, 07:37   #77 (permalink)

bosreus's schermafbeelding

Leeftijd: 54
Standaard

Hallo Manfred,

Ben wel benieuwt hoe je verder het WTC gaat opbouwen en is de wanddikte niet te weinig als je geen buis als WTC gebruikt?
Ik begrijp dat je een deksel gaat gebruiken zoals bij mijn typhoon, maar hoe je het verder opbouwt is wel interessant.
Het wordt wel een leuke "cursus ", zoals je alles aanvult met foto's.

Hans
Oud 27 augustus 2010, 17:58   #78 (permalink)
MFR

MFR's schermafbeelding

Leeftijd: 47
Weblogartikelen: 1
Standaard

Ronald,

De twee helften uit de mal heb ik verlijmd met 2K lijm, waardoor je inderdaad een volledige romp krijgt.
Ik heb dit gedaan vanwege het afzagen van de bovenkant, de lijmnaad is goed genoeg om de rompdelen tegen elkaar te houden.
Komen er zwaardere krachten op dan zal deze dat niet houden, vandaar dat ik alles met glasdoek moet verstevigen op de naad waar ik de boot gelijmd heb.

Hans,

De wanddikte is meer dan je denkt, de bovenkant is van 1,5 mm dikte om het gewicht boven water zo laag mogelijk te houden.
Het rompgedeelte is voorzien van een grotere dikte, deze is rond de 2 a 3 mm, door plaatsing van de waterdichte spanten voor en achter krijg je meer stevigheid.
De ballasttank wordt in de vorm van de binnenzijde gebouwd en op de juiste plaats verlijmd met de wand van de romp, hierdoor krijg ik nog meer sterkte in de romp.
Wat betrefd het cursusgehalte, ik probeer alles zoveel mogelijk met foto's toe te lichten, wellicht hebben anderen er ook wat aan.
Oud 20 september 2010, 17:03   #79 (permalink)
MFR

MFR's schermafbeelding

Standaard

Weer een update over de bouw, ben eerst begonnen met de stabilisatievlakken en het maken van een mal om ze goed uit te richten.
Daarna het achterste glijlager erin gelijmd voor de schroef en de bevestigingspunten voor het richtingsroer en duikroer.

Click the image to open in full size.

Allereerst de mal gemaakt met de posities voor de stabilisatievlakken, tevens een buisje erin gesoldeerd voor de geleiding van de as.
Het geheel is haaks afgesteld en tijdelijk vastgezet met een paar druppels hotglue.

Het glijlager erin gelijmd en de as doorgestoken de romp in.

Voordat de as werd verlijmd eerst het hele model waterpas afgesteld, de oude vlakken van hout kon ik mooi gebruiken voor het afstellen en aftekenen op de romp.

Het lamineren van de nieuwe stabilisatie vin, de buis voor de doorvoer zit erin verlijmd.

De vin is opgebouwd uit drie lagen plexiglas van 3 mm, de middelste laag is voorzien van een uitsparing voor het buisje.

Het verlijmen van een van de vinnen, ik heb aan de vin een soort lippen gemaakt en die uitgefreesd in de romp, dan kan ik later het geheel met epoxy ingieten.

Het begin van de ovale vlakken waarin de richtings en duikroeren moeten komen, van koperen buisjes de glijlagers gemaakt waarin de assen moeten komen.

Het plaatsen van de vlakken, ze zijn vastgezet met M2 schroefjes, dit is zo gedaan voor een later stadium waarin de covers nog geplaatst moeten worden.

De assen uitgelijnd voor het richtings en duikroer, ik kan nu de uiteindelijke maten hiervan gaan bepalen en uitzagen uit 1 mm koperen plaat.
Oud 20 september 2010, 23:11   #80 (permalink)

Standaard

hoi manfred,

ik hik wat aan tegen het monteren van de staartvlakken,
jij hebt ze dus verlijmd, en giet er dan van binnen nog wat epoxy over ?

Ik heb nog steeds geen echt vertrouwen in dat gelijm,
mijn staartvlakken zijn nogal groot. ik ben bang dat ze uitbreken
als ze eens ongelukkig worden aangetikt.

Je brengt dus geen mechanische verstevigingen aan (
zoals een buisje tussen de linker en de rechter of zo) ?
Oud 21 september 2010, 09:08   #81 (permalink)
raf

raf's schermafbeelding

Leeftijd: 55
Standaard

hallo

ik zou de stukjes die naar binnen lopen iets langer hebben gemaakt en zou er dan gaatjes in boren
zodat de polyester waar ze mee worden vast gezet door die gaatjes een betere hechting zou geven
maar er is niet veel plaats in dat achter stukje en er moet nog een as stuur stangen en een motor in komen

groetjes raf
"I'm selfish, impatient and a little insecure. I make mistakes, I am out of control and at times hard to handle. But if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best."
raf is nu online   Met citaat reageren
Oud 21 september 2010, 09:59   #82 (permalink)
MFR

MFR's schermafbeelding

Standaard

Hoi Ronald,

Ik heb dit als volgt gedaan,

Het verlijmen van de vin is meer om de goede positie vast te houden en geeft maar een kleine sterkte hieraan.
Je loopt dan inderdaad het risico dat bij een aanvaring de vin zal afbreken, allereerst zitten er lippen aan de vin, zoals Raf al had beschreven, die passen in de uitgezaagde uitsparingen in de romp.
Ik heb met klei de vin rondom eerst afgedicht om lekken tijden het gieten aan de binnenzijde te voorkomen.

De lippen zijn flink grof opgeruwd voor betere hechting voor de epoxy, gaatjes erin boren voor nog betere hechting is ook een goed idee, loopt de epoxy er goed in.

Daarna de boel volgegoten met epoxy en laten uitharden, klei er weer vanaf gepulkt want de overgang moet nog vloeiend gemaakt worden.
Na het uitharden de stevigheid uitgeprobeert, je kan er aan rukken en trekken wat je wil, maar het zit muurvast.
De holle vinnen worden ook nog voorzien van een vulling van epoxy voor meer stevigheid, maar dat kan ik pas in een later stadium doen.

Laatst gewijzigd door MFR; 21 september 2010 om 10:21
MFR is offline   Met citaat reageren
Oud 3 oktober 2010, 20:50   #83 (permalink)
MFR

MFR's schermafbeelding

Standaard

Even een update over de V80,

Allereerst het setje richtings en duikroer gemaakt.

Alles op maat gemaakt voor de achterzijde, ze moeten nog bekleed worden met plexiglas, wat ik dan weer in de uiteindelijke vorm kan plamuren en schuren.

Volgende stap was het maken van de stuurhevels, omdat ik nog een soort kappen over de platen ga maken, heb ik geprobeert dit zo klein mogelijk te houden.

De rest stukken die ik nog had bewaard heb ik hier aangepast voor de toekomstige kappen, ik wil ze afneembaar houden voor onderhoud.

Om dat mogelijk te maken heb ik aan de ene kant een pennetje gemaakt en een M2 schroefje waarmee ik de boel kan vastzetten.

Hier kan je het pennetje zien dat in een gaatje schuift.

Aan de onderkant draai je dan het M2 schroefje aan, nu gebruik ik nog schroefjes met een platte kop, maar ik heb al met een conische kop in bestelling staan voor vervanging.

Zat ik alleen nog met de kappen, ben teruggevallen op het vertrouwde styrodure, alles wordt op maat gesneden en geschuurt om daarna van wat glasdoek te voorzien, hierdoor kan het meer een stootje hebben.
Oud 11 oktober 2010, 21:25   #84 (permalink)
MFR

MFR's schermafbeelding

Standaard

Het bouwen aan de V80 gaat gestadig door,

Allereerst de basisvorm van de kappen uitgesneden, eigenlijk volg je de vormen van de ovale basisstukken en de stabilisatie vinnen, ik heb de bovenste kap al in de vorm geschuurd.

Door tijdens het lijmen met plakband de boel af te schermen is het gelukt ze afneembaar te houden.

Door stukje voor stukje te snijden en gericht te schuren krijg je dan deze vormen.

Het begint er al een beetje op te lijken, gelukkig heb ik aardig wat foto's van de achterzijde van het origineel.

Op deze foto's is te zien dat er een soort deuken zitten in de kappen, geprobeert deze na te maken door ze voorzichtig in te schuren.

Deze spanten had ik afgelopen zomer al gezaagd gelijk met de houten spanten, koperen 1,5 mm plaat, net als bij de VIIC komt er het een en ander op te zitten.

Nog een stukje huiswerk van afgelopen zomer, het begin van de as, compleet met penlager en keerring, het lager wordt gezekert met een wormschoefje M2.

Dan was er nog het nodige werk te doen met de draaibank, rechts de afgemaakte doorvoer met een insparing voor de keerring, links nog een in wording.
Er is nog meer werk verzet in het bouwen van de losse onderdelen deze zomer, heb nu een aardige stapel losse onderdelen liggen die een plekje moeten vinden in de V80.
Oud 23 oktober 2010, 17:39   #85 (permalink)
MFR

MFR's schermafbeelding

Standaard

Afgelopen weken weer wat gedaan, begin van de motorsteun, het bepalen van de grootte van de ballasttank, en de tank gebouwd.

Allereerst de ashouder in het achterste schot gesoldeerd, ik heb geprobeert het schot zover mogelijk naar achteren te plaatsen, en toch voldoende ruimte te houden voor werkzaamheden in het staartgedeelte.

De gedeeltelijke houder van de motor, er moet nog een soort beugel komen waarmee de motor zelf wordt vastgezet.

Door het plaatsen van de motor en het schot kon ik eindelijk bepalen met kartonnen mallen waar de tank zou moeten komen.

Het begin van de tank, ik heb ervoor gekozen om hem in de vorm van de romp te maken.

Het passen van de tank in de romp, met een beetje duwen schuift hij er zo in, kon ik meteen kijken of hij de vorm van de romp volgt zonder te klemmen tegen de wanden.

De tank in een latere fase van de bouw, de combinatie van het buisje bovenin de tank met de ruimte in de deksel zorgt voor een goede afvoer van de luchtbellen.

Aangezien ik nog niet weet of het een pomp of persluchtsysteem gaat worden, heb ik wel de sensoren ingebouwd voor hoog en laag water.
Zo kan ik toch alle kanten uit.

Zo staat ze nu te wachten tot het plaatsen in de romp, ben ondertussen druk bezig met de schotten, hierop moeten verschillende voorzieningen gemaakt worden voor de servo's en de doorvoeren.
Pas wanneer dat klaar is kan ik beginnen met het bovendek met luiken.
Oud 28 oktober 2010, 21:08   #86 (permalink)
MFR

MFR's schermafbeelding

Standaard

De doorvoeren op het schot gesoldeerd, meteen de stangen gemaakt voor de bediening van het richtingsroer en duikroer.

Ook de servo's geplaatst met de eerste set steunen op het schot gesoldeerd, alles vastgezet met M2 schroeven.

De eerste stap in het koppelen van de stangen, richtingsroer was eenvoudig, het duikroergedeelte zit een behoorlijk stuk lager in de boot, dus daar moest ik wat anders op verzinnen.

De eerste poging met deze constructie mislukte omdat het teveel kracht kostte om het duikroer te kunnen bewegen, terug naar het tekenbord voor een nieuwe poging.

De tweede poging lukte beter, het is uiteindelijk een soort hevelconstructie geworden die soepel loopt.

Een ander punt wat nog gedaan moest worden was het maken van de achterste steunen voor de servo's en de motor.

Ook heb ik het accu pakket aangeschaft, 12 V 5 Ah, verdeelt over 6 cellen voor de tank en 4 cellen achter de tank onder de motor.

Ook een constructie gemaakt voor het plaatsen van de stabilisators voor onderwatervaart, weet nog niet zeker of ik degene voor de dwarsrichting ook ga gebruiken.

Intussen ben ik druk met het waterdichte dek, daarvoor heb ik dit instrumentje gemaakt, hiermee kan ik de breedte meten op de hoogte waar het dek moet komen.

En zo werkt het dan, ophangen op de haakjes, dan het geheel uitschuifen en zekeren met het schroefje, enige nadeel hieraan is, dat je de romp over het geheel moet markeren, pas dan kan ik de maten regelmatig overzetten op de aluminium plaat die het dek moet worden.
Oud 28 oktober 2010, 23:42   #87 (permalink)

Standaard

je lagereglers zitten wel heel dicht op de motor. ik zou even proberen of het niet stoort.
Oud 29 oktober 2010, 10:54   #88 (permalink)

Jan Huizenga's schermafbeelding

Standaard

Hoi Manfred,

Je gaat weer als de intercity ziet er weer mooi uit en die messing duiktank ziet er echt wel mooi uit.
(nooit aan gedacht om in de stoom machines te gaan want dat kun je ook vast)

Dat hoogte verschil oplossen met een hevel is gewoon de beste methode alleen wordt dan altijd de beweging omgedraaid maar met de tegenwoordige zenders is dat geen probleem meer.

Leuk breedte overneem tooltje heb je gecreëerd handig.

In jouw stangen doorvoeringen zitten daar O-Ringen in of gewoon een lipseal van Engel of norbert?

Groeten,

Jan.
Oud 29 oktober 2010, 12:47   #89 (permalink)
raf

raf's schermafbeelding

Leeftijd: 55
Standaard

hallo manfred

gaat dat aan de servo zijde niet wat veel wringen die stuurstangen
normaal zou je beter zijn met linaere servo's maar doordat je nu de gewone hebt gebruikt is er bij de rotatie sprake van een bepaalde zijdelingse beweging en deze dikke stangen gaan hier dus veel spanning op je O ring zetten
normaal doen ze de beide uiteinden met een stukje verend materiaal om dit op te vangen

groetjes en ge zijt weer goe bezig
"I'm selfish, impatient and a little insecure. I make mistakes, I am out of control and at times hard to handle. But if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best."
raf is nu online   Met citaat reageren
Oud 29 oktober 2010, 17:48   #90 (permalink)
MFR

MFR's schermafbeelding

Standaard

Ronald,

Ik heb geen idee of dat problemen gaat geven, verplaatsen kan altijd nog, bij de VIIC hangt hij tussen de motoren en geeft geen problemen, wordt
dus gewoon uitproberen.

Jan,

Hm, volgens mij waren er ook stoom aangedreven duikboten, dus wie weet.
Het hevel mechaniek werkt goed, wat de richting omkeren betrefd, daar heb ik speciale printjes voor van Kavan, eenvoudig ertussen zetten en de servo draait andersom.
Tja, het overneem apparaatje, heb ik aardig mee zitten stoeien voordat het concept er was, ik moest namelijk ook nog een constante hoogte hebben, opgelost door die twee voelers eraan te solderen.
De doorvoeren worden afgedicht met lipseals van 8x2x4, gewoon bij een naburige groothandel vandaan, scheelt aardig in de prijs, de wrijving die een lipseal geeft is marginaal tov een O ring en slijt niet in.

Raf,

Het mooiste zijn inderdaad de lineare servo´s, ik heb met de draaibank de kogelverbinding aangepast waardoor het minder tot niet wringt, wat ik nog was vergeten, de slag die ik nodig heb voor de uitslag van de roeren hoeft maar 1 cm te zijn, komt door het kleine mechaniek van de roeren .
Mede omdat ik lipseals gebruik loopt het mooi soepel, en ja een verend eindstukje was ook een mooie optie geweest.

Ik ben nu druk bezig met het verlijmen van het dek in de romp, volgen uiteraard foto´s van, hopelijk kan ze volgende week voor het eerst onderwater in de badkuip voor een druktest, eens zien of er nog lekken inzitten.

Laatst gewijzigd door MFR; 29 oktober 2010 om 17:51 Reden: tekst bijvoegen
MFR is offline   Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Scheepsmodelbouw > Duikboten
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten