![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 28 oktober 2005 Locatie: Bennekom
|
Hallo allemaal, onlangs heeft mijn UNIMAT 3 de geest gegeven. Nou gebruikte ik hem niet zoveel, maar je zult altijd zien dat er zich juist dàn een karweitje aandient waar je een draaibank voor nodig hebt. Nu dus ook: ik heb een lager nodig voor een schroefas van 4,1mm doorsnede. Die lager moet 10mm lang zijn, doorsnede ook zoiets (dat laatste luistert niet zo nauw). Is er iemand die een draaibank heeft en mij uit de brand wil helpen? Kosten worden uiteraard vergoed en er is niet heel veel haast bij, want ik ga morgen eerst voor twee weken op vakantie. Groeten, Rob |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Lid sinds: 28 oktober 2005 Locatie: Bennekom
|
Ik heb even gekeken, maar ik heb ook geen boor 4,2mm. Nu is dat op zichzelf geen probleem. Als ik er nu eens eentje aanschaf en die naar jou opstuur? Dat wordt dan wel over ruim twee weken, als ik weer terug ben van vakantie. Rob |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Lid sinds: 12 september 2003 Locatie: Monster Leeftijd: 46
|
Ik mis misschien wat, maar waarom ga je 4,2mm boren als je een as moet lageren van 4,1mm? Daarnaast is messing niet het meest ideale lager materiaal zeker niet voor sneller draaiende assen. Waarom bestel je niet een sinterbrons lagerbusje van 4mm wat je opboort naar 4,1mm |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 31 januari 2010 Locatie: zuid holland Leeftijd: 48
|
Als het een lager moet worden neem ik aan dat het geen rammelpassing moet zijn. Dan draai je er na het boren toch een ruimer doorheen? Als je 4.0 boort kan je het daarna niet meer opboren naar 4.1. Dan krijg je een driehoekig gat wat niet aan de maat is.
__________________ Op de werf: onderlosser ; Stoombaggermolen uit 1932 ; Stoomsleepboot ; verre toekomst ; droom ; tussendoortje? Leer van andermans fouten, je wordt niet oud genoeg om ze allemaal zelf te maken! |
| | |
| | #10 (permalink) |
| Lid sinds: 29 augustus 2009 Locatie: Goes Leeftijd: 32
|
Ik gebruik altijd brons als lager materiaal, Maar een vreemde maat 4,1 ?? Mvg Vincent.
__________________ Op dok : SL 109 , Op de werf : ITC Bluster, Planning ITC ?????? Aliquando et insanire iucundum est |
| | |
| | #11 (permalink) |
| Lid sinds: 15 mei 2010 Locatie: Enkhuizen/Amsterdam Leeftijd: 39
|
Misschien overbodige info, toch meld ik het even. Vergeet niet te boren met een negatieve spaanhoek, anders is het schrikken met boren in brons of messing! Succes!
__________________ Met vriendelijke groet, Peter |
| | |
| | #12 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 30 oktober 2006 Locatie: den helder
|
Heren heren We gaan toch geen gat boren ja voorboren maar nabewerken met een ruimer 4.1 bovendien zou ik inderdaad geen messing gebruiken is veel te zacht, sinterbrons of nog beter ruimen naar 8 mm en gebruik maken van een naaldlager met een simmerring |
| | |
| | #13 (permalink) |
| Lid sinds: 12 februari 2006 Locatie: eindhoven
|
Môgge, Heel een voudig gewoon ruimen , met ruimer 4.1, lagerbusje klaar (sinterbrons) is echt niet moeilijk ! Gr. Rob
__________________ kokers naar de wind stellen Laatst gewijzigd door rob niezing; 4 juli 2011 om 08:52 |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |