![]() |
| | #136 (permalink) |
| Lid sinds: 17 juli 2008 Locatie: Frauenfeld, Zwitserland Leeftijd: 50
|
Ja helaas! Ik had fotos gamaakt van de twee KXVIII modellenin het marinemuseum en die hebben beide een rode romp voor het onderwaterschip. Echter bij navraag bij het NIMH werd bevestigd dat die rode menie voor de oorlog niet gebruikt is voor onderzeeboten, en dat de boten waarschijnlijk grijs waren ( wel met groen bovenwaterschip wegens de kleur van de zee in toenmalig Nederlands Indie). Ook Fred Huygens heeft zijn KXVIII model (wat in het juttersmuseum in Terschilling staat) in grijs geschilderd. Ik zal de romp dus tzt overschilderen. Ik heb net een 1.5 kg loden kiel gegoten (de KXVIII hadden een aangehangen kiel van beton geloof ik). En die gemonteerd dus ik moet toch weer schuren en plamuren. Het word nog een uitdaging de rest van het balast in het schip te krijgen. Freek |
| | |
| | #137 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 10 februari 2005 Locatie: Provincie Groningen Leeftijd: 59
|
op verzoek
__________________ Houd altijd een handbreed water onder je kiel. 206, Skipjack, Deepdive, de werf; Moray en nog meer modellen Laatst gewijzigd door mdg; 26 september 2011 om 10:20 |
| | |
| | #138 (permalink) |
| Lid sinds: 28 oktober 2005 Locatie: Bennekom
|
Hein, je gaat nu appels met peren vergelijken! Inderdaad, de onderste helft van de Skipjack was in eerste instantie rood en dat is pas later in zwart veranderd. Dus als je de Skipjack modelleert als schip tijdens die eerste fase is een rood deel onder de waterlijn correct. Volgens de informatie die Freek zelf bij het NIMH heeft opgevraagd, omdat hij een natuurgetrouw model wil maken, is dat bij de KXVIII nooit het geval geweest, dus die rode onderhelft is doodgewoon niet natuurgetrouw. Zo simpel is het. En het argument dat de boot met een rode onderhelft iets aparter is dan anderen snap ik al helemaal niet. Zoveel KXVIII´s varen er ook niet rond. En als je iets aparts wilt hebben maar geen boodschap hebt aan natuurgetrouwheid moet je een Typhoon van de marine van de Centraal-Afrikaanse Republiek maken....... En nu weer even naar het echte onderwerp. Freek, hoe heb je die kiel gemonteerd? Heb je foto's? Rob |
| | |
| | #139 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 10 februari 2005 Locatie: Provincie Groningen Leeftijd: 59
|
Op verzoek.
__________________ Houd altijd een handbreed water onder je kiel. 206, Skipjack, Deepdive, de werf; Moray en nog meer modellen Laatst gewijzigd door mdg; 26 september 2011 om 10:20 |
| | |
| | #140 (permalink) |
|
Kort door de bocht Hein? Ik vond het nogal een uitgebreide posting, waar je trouwens niet inhoudelijk op in gaat. En inderdaad, vrijheid blijheid, dus je mag zelf bepalen of en hoe je reageert. Maar dan moet je ook incalculeren dat mensen daar weer op reageren. En dat geldt dan ook voor jou en mij.... Zullen we nu stoppen met het vervuilen van dit dit draadje en de aandacht weer laten uitgaan naar Freeks schitterende model? Rob |
| | |
| | #141 (permalink) |
|
Ik heb de "Forum vervuiling" maar weg gehaald voor jou Rob. Dan heb je ook geen "Vuil Draadje" meer. En zal het nooit meer doen en heb me ook maar uitgelogd. Hein
__________________ Houd altijd een handbreed water onder je kiel. 206, Skipjack, Deepdive, de werf; Moray en nog meer modellen |
| | |
| | #142 (permalink) |
|
Nou, het spijt me dat ik het moet zeggen Hein, maar ik vind je reacties nogal kinderachtig. Blijkbaar kun je er niet goed tegen als iemand inhoudelijk commentaar levert op wat je schrijft. En het was ook niet mijn draadje dat we aan het vervuilen waren, maar dat van Freek. Ik laat mijn bijdragen wèl gewoon staan, want iedereen mag het lezen en er zijn eigen mening over vormen. Maar ik laat dit punt nu ècht verder rusten en kijk met belangstelling uit naar de foto's van de kiel die Freek onlangs aangebracht heeft! Groeten, Rob |
| | |
| | #143 (permalink) |
|
Nou, ga je een dagje werken, breekt er een vlammetjesoorlog uit op je draad! Hoewel ik geleerd heb ruziende jongen niet te belonen hier toch maar de fotos van het gieten van de Kiel, en van het resultaat. ![]() Dus gewoon de gasfles van de BBQ met mijn oude bunzenbrandertje gebruikt om lood van het dak (van mijn vorige huis) te smelten in een houten/klei mal. Lood tast de ontwikkeling van de hersenen van groeiende kinderen aan dus dat is geen probleem en hopelijk leest de Zwitserse millieupolitie geen nederlandse fora. ![]() Lood oxideert snel tot dof grijs dus na het gieten een beetje in vorm geveild en met 2 componenten epoxy afgelakt. ![]() Natuurlijk nog even reclame maken voor mijn Bread and Butter bouwmethode; 5mm gat boren door de 6mm dikke romp, twee M5 bouten die in het lood meegegoten waren erdoor, aanschroeven met een ringetje en kwistig 2 componenten epoxy tussen de kiel en het hout en het zit zo vast als een huis. Groeten maar weer, |
| | |
| | #144 (permalink) |
|
Ziet er goed uit Freek! Dat zal inderdaad niet zo snel meer loskomen. En dat oude daklood was toch al gewend aan een natte omgeving, dus dat zal wel goed gaan. (Waarom was je ook alweer verhuisd? Omdat het dak lekte? Groeten, Rob (overigens niks vlammetjes hoor, gewoon een modelgerelateerd verschil van opvatting) |
| | |
| | #145 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 30 oktober 2004 Locatie: Lelystad Leeftijd: 48
|
En je had nog wat bagageruimte over bij de verhuizing, dus ach, ik neem wat extra daklood mee ... ??
__________________ Groeten, Lex. . >Triple-S: Duiksysteem, Magneetschakelaar, Knoopwaterpas, Liposave< |
| | |
| | #146 (permalink) |
|
Lex, Ja, dat lood kwam van mijn oude huis, was over na reparatie na een lekkage in een storm! Is door de verhuizers keurig ingepakt! Vandaag weer een mijlpaal, de duiktank met watersensoren is gemaakt. Ik heb gewoon een heel compartiment tussen twee schotten tot duiktank benoemd en ben dat waterdicht aan het maken. Ook heb ik je Triple S duiksysteem aangesloten en werd beloond met een kerstboom van groene lampjes en een keurig samentrekkende servo. De handleiding was prima voor een electronoob. Nu de boel economisch met ruimte inbouwen en accupakketten kopen, ik denk aan twee sets van 10 Sanyo eneloop met 2000mAh, een voor de pomp en een voor de motoren. Groeten, Freek |
| | |
| | #147 (permalink) |
|
Ik heb een vraag, Ik heb nu in mijn boot achter de motoren regelaar en ontvanger, en ruimte voor twee sets van 5 eneloops in serie, 12 V 2000 mAh dus. Voor heb ik de kavanpomp om de duiktank vol en leeg te pompen, met ruimte voor nog twee sets van 5. Nu heb ik gelezen dat die eneloops met 2C, dus 4 A ontladen kunnen worden. De motoren komen daar denk ik dichtbij, de pomp waarschijnlijk niet. Nu is mijn idee die vier pakketten te koppelen tot 1 pakket van 12V en 4000mAh, die zowel de pomp, en regelaar met BEC van stroom voorzien. Dat geeft misschien meer zekerheid dat de stroom niet inzakt. Is deze redenering goed of vergeet ik iets? |
| | |
| | #148 (permalink) |
|
Hier een drietal fotos van de boot met ingebouwd: -Voorschip: eerste pakket van 10 2000mAh eneloop AAA accus (verbonden met tweede in achterschip), module 1 en twee van het triple S duiksysteem, servoklep voor afsluiten van wateringang (nog niet verbonden), kavan pomp on duiktank te vullen en legen plus extra servokabel voor eventueel toekomstige servo voor voorduikroeren en de failsafe. ![]() - Middenschip: Duiktank met leegmelder, volmelder en plus kabel en twee doorvoeren voor stroomkabels (boven) en gignaal kabels (onder) ![]() -Achterschip: Magneetschakelaar, zekering, motoren, regelaar, roer en duikroerservo plus tweede pakket van 10 2000mAh eneloop AAA accus ![]() Volgende stap is testen! |
| | |
| | #149 (permalink) |
|
Hallo Freek, ziet er weer goed uit! Overigens zou ik zelf voor die doorvoeren door de ballasttank voor plastic buizen (perspex of polystyreen) hebben gekozen. Niet zozeer vanwege de invloed van het messing op het signaal, want ik weet niet zeker of dat hier zo veel zou uitmaken. Maar meer omdat het messing zal gaan oxideren; tenzij je het verft natuurlijk. Misschien iets voor een volgende keer. Groeten, Rob |
| | |
| | #150 (permalink) |
| |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |