Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Scheepsmodelbouw > Duikboten

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 11 januari 2010, 18:31   #16 (permalink)

Leeftijd: 21
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profielwerkstuk2009 Bekijk bericht
okidoki...
first of all.. we hebben geprobeerd zoveel mogelijk zelf te maken naast de remote control onderdelen natuurlijk,, daarom moeten jullie niet meteen lachen, want het ziet er natuurlijk heel anders uit dan jullie ervaren duikbootbouwers tot nu toe in een duikboot gezien hebben..

dit is wat we tot nu toe gemaakt hebben:
de aandrijving(foto)
een motortje(die op de foto is wel heel zwak, we hebben er nu een sterker motortje aan hangen, maar we kunnen altijd nog een ander motortje nemen, zodra we weten wat voor vermogen we nodig hebben), met alleen een aan/uit functie, deze activeren we door middel van de beweging afkomstig van de servo, we hebben schakelaar gemaakt die de stroomkring steeds 'omdraait' zodat de motor toch voor en achteruit kan draaien

de diepteregeling(de rest staat op een filmpje, maar ik weet niet hoe ik die moet uploaden)
een enorme spuit die we door middel van een legomotortje water op laten zuigen, waardoor de boot een beetje zinkt en dezelfde dichtheid van het water aanneemt.. als we de spuit het water weg laten duwen zal het gewicht weer een beetje afnemen en zal hij langzaam naar de oppervlakte drijven.. het motortje werkt opdezelfde manier als bij de motor voor de aandrijving

de aansturing
x-as
servo zit vast aan een as, die moet dan naar de roeren lopen

duikroeren moeten we nog even kijken,, want daar komt volgens mij een ingewikkeld stukje electronica bij kijken,, maar we hopen het gewicht in de duikboot zo te verdelen waardoor de duikboot met zn neus naar de horizon blijft wijzen, waardoor we geen aansturing over andere assen nodig zullen hebben..

ik heb het idee dat dit zo wel moet werken, stel dat we het ooit nog in omhulsel proppen..
maar ik kan altijd nog een servo voor besturing over de y-as bijkopen,, ik heb nog een plekje vrij in mn ontvanger..

goed,, dit is het tot zover,, zeg maar wat jullie er van vinden,,
denken jullie dat we het geheel nog varende krijgen als we er een pvc omheen wikkelen??

Bedankt voor jullie advies

hmm.. maar waar die foto nu is gebleven??
k zal nog wel n keer proberen, maar moet er nu vandoor

EDIT: oohw hier issie al http://img696.imageshack.us/content_.../imag0010g.jpg
Profielwerkstuk2009 is offline   Met citaat reageren
Oud 11 januari 2010, 18:50   #17 (permalink)

Leeftijd: 41
Standaard

zet het filmpje op youtube en de link hier op het forum, want hopelijk kunnen we daaraan zien wat jullie nu gefabriceerd hebben.

groeten,
Jan
Jan de K is offline   Met citaat reageren
Oud 6 februari 2010, 20:11   #18 (permalink)

jvanakker's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profielwerkstuk2009 Bekijk bericht
met alleen een aan/uit functie, deze activeren we door middel van de beweging afkomstig van de servo, we hebben schakelaar gemaakt die de stroomkring steeds 'omdraait' zodat de motor toch voor en achteruit kan draaien
Waarom gebruiken jullie niet gewoon een elektronische snelheidsregelaar? (zie bijv. conrad.nl)
Scheelt die constructie en dan je tevens traploos (voor/achteruit) regelen. Ook gelijk meer betrouwbaarheid bij hogere stromen als je straks een normale (grotere) motor en accu gaat gebruiken.

[edit]
Indien jullie t.b.v. het profielwerkstuk zoveel mogelijk onderdelen zelf willen maken, kan ik het begrijpen. Maar ook dan zo je misschien beter een mechanische snelheidsregelaar kunnen maken (of met een microcontroller als je hier wat ervaring en nog veel tijd voor hebt).
[/edit]

Laatst gewijzigd door jvanakker; 6 februari 2010 om 20:16
jvanakker is offline   Met citaat reageren
Oud 6 februari 2010, 22:57   #19 (permalink)

Leeftijd: 23
Standaard

Een roer direct achter een schroef wil je trouwens omdat je dan meer druk op het roer krijgt, waardoor het 'schip' makkelijker bestuurbaar is
Pieberedmer is offline   Met citaat reageren
Oud 7 februari 2010, 10:18   #20 (permalink)
raf

raf's schermafbeelding

Leeftijd: 55
Standaard

hallo

er zijn nog andere redenen hoor dat een roer niet direct achter een schroef staat
zoals al de amerikaanse nucleaire schepen hebben die de roeren voor de schroeven staan
dit om minder lawaai te maken en een max rendement van de schroef te hebben

dat is ook de reden dat ze zijn over gegaan naar 7 en meer bladerige schroeven die cikkelvormig zijn van blad

als een prop draait ontstaat er onder druk op sommige plaatsen van het blad
door de onderdruk krijg je kleine belletjes die gevuld zijn met stoom
die worden van het blad af gezogen en ontsnappen dus in het water waar ze na een paar seconden exploderen (een miniskuul klein plopje)
zo 1 belletje maakt haast geen lawaai maar miljoenen van deze belletjes maken wel herri
daarom grote propellers die langzaam draaien en door de vorm van het blad zo weinig mogelijk lage druk gebieden produceert zodat de stoom belletjes zoweinig mogelijk worden geproduceert

als nu de roeren achter de schroef staan dan knallen deze belletjes tegen de roer oppervlakten en maken zo het kabaal nog groter
ook de trillingen die worden geproduceert door het afwijkende schroef water maken een enorm lawaai

het is dus een keuze die je moet maken
een boot die scherp kan draaien of eentje die heel stil is
en dan denk ik dat je voor het laatste gaat gaan

groetjes raf

ps een skipjack draait ook heel kort hoor
maar die heeft dan ook grote roeren
"I'm selfish, impatient and a little insecure. I make mistakes, I am out of control and at times hard to handle. But if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best."
raf is offline   Met citaat reageren
Oud 7 februari 2010, 11:15   #21 (permalink)

Leeftijd: 46
Standaard

Dat noemt men cavitatie Raf.

Verder mankeert er niets aan je uitleg.

Cavitatie - Wikipedia
Oud 7 februari 2010, 12:18   #22 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door raf Bekijk bericht
hallo

er zijn nog andere redenen hoor dat een roer niet direct achter een schroef staat
zoals al de amerikaanse nucleaire schepen hebben die de roeren voor de schroeven staan
dit om minder lawaai te maken en een max rendement van de schroef te hebben
Bij een marineschip wil je inderdaad ook zo stil mogelijk

Citaat:
dat is ook de reden dat ze zijn over gegaan naar 7 en meer bladerige schroeven die cikkelvormig zijn van blad
Een 2 bladige schroef heeft in principe het hoogst mogelijke rendement (tot 90%). Smalle, sikkelvormige bladen zijn het beste om in de stroming van het achterschip te stoppen en zullen leiden tot weinig cavitatie. Je hebt zoveel bladen nodig op een schip om binnen een beperkte diamater toch genoeg stuwkracht te kunnen leveren.

Citaat:
als een prop draait ontstaat er onder druk op sommige plaatsen van het blad
door de onderdruk krijg je kleine belletjes die gevuld zijn met stoom
die worden van het blad af gezogen en ontsnappen dus in het water waar ze na een paar seconden exploderen (een miniskuul klein plopje)
zo 1 belletje maakt haast geen lawaai maar miljoenen van deze belletjes maken wel herri
Op de zuigzuide van de schroef kan de druk inderdaad zo laag worden dat er zich bellen vormen, stoom. Als deze bellen zich ontwikkelen komen ze vaak weer in een gebied met hogere druk, waardoor de bellen imploderen, dit geeft geluid en trillingen (Maar er zijn verschillende vormen van cavitatie), de PHV is het meest schadelijk en geeft veel kabaal.

Citaat:
daarom grote propellers die langzaam draaien en door de vorm van het blad zo weinig mogelijk lage druk gebieden produceert zodat de stoombelletjes zoweinig mogelijk worden geproduceert
als nu de roeren achter de schroef staan dan knallen deze belletjes tegen de roer oppervlakten en maken zo het kabaal nog groter
ook de trillingen die worden geproduceert door het afwijkende schroef water maken een enorm lawaai
Op normale schepen houd je toch graag de roeren achter de schroeven om goed te kunnen manoeuvreren. Als je stil wilt zijn ga je voor een absoluut-niet caviterende schroef of de roeren op een andere plaats.

Citaat:
het is dus een keuze die je moet maken
een boot die scherp kan draaien of eentje die heel stil is
en dan denk ik dat je voor het laatste gaat gaan
Klopt, ook bijna elke schroef caviteert...
Oud 7 februari 2010, 13:49   #23 (permalink)
raf

raf's schermafbeelding

Leeftijd: 55
Standaard

hallo

op normale oppervlakte schepen staan inderdaad de roeren achter de schroeven al i dit niet altijd waar
op sommige rivier schepen zetten ze de roeren zo achter en langs de schroeven zodat twee roeren toch een soort straalbuis vormen
zo zie je schepen met drie schroeven en 6 roeren
zo kunnen de roeren klein blijven en toch max rendement hebben
maar een duikboot heeft een hele oceaan om een bochtje te maken LOL
en in de haven worden deze schepen toch door sleepboten naar hun plaatsje aan de kade gebracht
moderne schepen zoals de queen elisabet hebben zelfs geen roeren meer maar actieve schroeven of pod's genoemd
deze draaien als een shottle en stuwen de volle power van de schroef die richting uit die gewenst is
en deze pod's hebben meestal ook een cikkel vormig schroef blad
want inderdaad cavitatie kan je props vernielen
groetjes raf
"I'm selfish, impatient and a little insecure. I make mistakes, I am out of control and at times hard to handle. But if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best."
raf is offline   Met citaat reageren
Oud 7 februari 2010, 17:14   #24 (permalink)

Standaard

Ja klopt allemaal, maar dit wist ik allemaal wel xD... Ik studeer hier voor...

Overigens zijn cruiseschepen tegenwoordig meer hotels en entertainmentcentra die ook kunnen varen, dan schepen die passagiers vervoeren...

Alleen roeren kunnen geen straalbuis vormen. (niet in de zin van dat ze het rendement van de voortstuwing verbeteren). Dubbele roeren geven veel meer weerstand overigens, maar in de binnenvaart kunnen de bochten smal zijn en is er maar beperkt ruimte achter de schroeven...

Laatst gewijzigd door Pieberedmer; 7 februari 2010 om 17:16
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Scheepsmodelbouw > Duikboten
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten