Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Scheepsmodelbouw > Duikboten

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 10 januari 2010, 22:38   #16 (permalink)
raf

raf's schermafbeelding

Leeftijd: 55
Standaard

hallo

@ ronald ???????

ik doe het altijd zo
motor op de hulp spant zetten en de koppeling er op
dan de zaak langzaam laten draaien (voeding aan sluiten)en de ampere's in de gaten houden
zitten deze op het laagst dan druppeltje ca lijm tussen de hulp spant laten lopen

na het uitharden gaten boren en draad tappen en de zaak vast zetten

altijd juist en het minste verbruil exept de kriek das een kL**t boot

groetjes raf
"I'm selfish, impatient and a little insecure. I make mistakes, I am out of control and at times hard to handle. But if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best."
raf is offline   Met citaat reageren
Oud 11 januari 2010, 08:34   #17 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Lex Verkuijl's schermafbeelding

Leeftijd: 48
Standaard

@Eric,

Dat is een zelfgebogen messing buis. ik heb een dikwandige 8x6mm buis genomen en die met vogelzand gevuld. Dat beperkt het vervormen tijdens het buigen. Dan heet stoken met een gasbrander en voorzichtig buigen totdat je voelt dat de 'rek' uit het messing is. Dan weer heetstoken en weer buigen, en herhalen totdat de ronding voldoende is. Tussentijds heb ik de bocht in de bankschroef steeds in vorm gedrukt, door het buigen wordt de buis toch wat ovaal gedrukt haaks op de buigrichting. Als het klaar is klop je het zand er weer uit.

@Ronald,

Eerst een foto terughalen ter illustratie:

Click the image to open in full size.

Het linker 'sportstuur' is de nieuwe steunspant voor de motorsteun, rechts is de motorsteun zelf

Eerst heb ik de twee delen zo in vorm uitgezaagd en exact in het midden bij beiden een 4mm gat geboord. Daar dan een 4mm pin in om alles gecentreerd te houden. vervolgens heb ik de drie bevestigingspunten aan de buitenzijde geboord en de drie motorbevestigingsgaten exact uitgemeten en geboord. Toen boutjes door de bevestigingen en het pinnetje uit het centrale gat. Nu een lange 4mm as door de schroefas naar binnen, en daar de spant-motorsteun combinatie overheen geschoven. Met epoxy lijm erop het hele spul op een spant in het achterschip laten zakken, beetje heen en weer draaien, en op de staart staand de lijm laten drogen. het lijnt dan automatisch uit. Na uitharden heb ik het centrale deel uit de steunspant weggezaagd en het 4mm gat in de motorstuen op 14mm opgeboord zodat de motor er in kon. Ik kan nu de motor plus steun en koppeling over het koppelingdeel op de schroefas laten vallen en vastzetten met de drie schroeven aan de buitenkant. Loopt prima zo!
Lex Verkuijl is offline   Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Scheepsmodelbouw > Duikboten
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten