![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 4 februari 2010 Leeftijd: 39
|
Bij conrad heb je torq motoren met (aantal turns X2) Dubbel gewikkeld. Hoe bereken je dan dan naar singel turns. Maal 2 of delen lijkt mij stug. Draad is dunner in quadraad. Welke max. turn X2 aantal past op de TAMIYA ESC TEU-101?(23T max.) en bij een 10T regelaar? Is daar geen algemene eenheidsnorm voor? Zoals de regelaar aanduiding doet vermoeden. Dan mag dat bij de motoren erbij staan, hoe ze ook gewikkeld zijn. Alvast bedankt. M@rc.nl |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 12 januari 2005 Locatie: Schiedam
|
Beste Marc, Een motor kan gewikkeld zijn met een enkele draad, twee, drie of meer draden per wikkeling. Je kunt niet terugrekenen. Een 10x2 ( tien dubbel) is een motor die met een dubbele draad 10x om een pool van het anker gewikkeld is. Daarbij maakt het ook uit met welke draaddikte gewikkeld is. De tamiya ESC TEU 101 kan max 23 wikkelingen aan. Let daarbij wel op dat je dan geen handgewikkelde 23 turns motor neemt want daar kan de regelaar niet tegen. Voor de 10T regelaar zou ik een handgewikkelde 13 turns als max houden. |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Lid sinds: 20 augustus 2003 Locatie: Sassenheim Leeftijd: 42
|
Handgewikkeld is optimaal gewikkeld waardoor er in totaal een mindere lengte aan koperdraad gebruikt is. Het begrip Turns is een breed begrip en zou dat niet veel uit mogen maken gezien ook de vertanding een gote rol speelt in de stroomsterkte. Probeer er zeker een marge tussen motor en regelaar in te houden.
__________________ Micro RS4: 100+ km/h, Mugen MRX4, Kyosho TF4-R spider, een ver verbouwde M18 en een Zoom400 voor het betere laagvliegwerk |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Lid sinds: 4 februari 2010 Leeftijd: 39
|
De aantal wikkelingen zit het meer in magnetisch generatie dan weerstand. en dubbel is ongeveer het zelfde dikte(Ohm weerstand) als enkel draads. Begrijp ik dat goed. En het lijkt mij ook verstandig om een marge te gebruiken te aanzichten van je ESC. Terug komend op mijn tamiya ESC TEU 101 voor een JEEP WRANGLER daar een mooie goede koppel genererend elektromoter te vinden. Dus de Motor Torque Machine 17x2 van conrad valt dan af? Zal de LRP Crawler Special een goede keus zijn? Of zijn er (door ervaring) betere opties? M@rc.nl |
| | |
| ||||||
![]() |
| Labels |
| t. x2, torq, turns |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |