Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Auto's en andere voertuigen (graag duidelijke topic-titels!) > Electro auto's

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 5 oktober 2010, 20:06   #16 (permalink)

Leeftijd: 18
Standaard

@ Roelof, bedankt voor je uitleg om zelf goedkoop een servotester te maken, na wat na denken hoop ik deze niet nodig te hebben, maar het is goed om er op terug te kunnen vallen

@ Allemaal, inmiddels ben ik in het bezit van een Tamiya TT-01 met de volgende specificaties:

- Modelcraft 27,095 Mhz ontvanger
- Tamiya TEU-101bk motorregelaar
- Mabuchi 540 motor
- Robbe FS100 servo

Ik zou jullie graag willen vragen om te bevestigen wat ik zeg en me anders te verbeteren, aangezien ik niet geheel zeker weet hoe alles in elkaar zit. Klopt het als ik zeg dat er een setje van 3 draden van de receiver naar de servo loopt, dat er een setje van 3 draden van de receiver naar de motorregelaar loopt en dat er van de accu 2 draden naar de ontvanger lopen?

Zo ja, dan moeten de rode en zwarte draad die van de ontvanger naar de motorregelaar voeding zijn en dit betekent dat het signaal van de ontvanger via het witte draadje naar de motorregelaar loopt.

Ik vroeg me af wat voor een type signaal er van de ontvanger naar de motorregelaar loopt; ik verwacht dat dit een PPM signaal is (in tegenstelling tot een PWM signaal) aangezien het de motorregelaar aanstuurt en niet een servo/motor (het snel aan/uit schakelen van stroom heeft hier geen zin en PWM zou niet op zijn plaats zijn). Hopelijk kan iemand mijn verhaal bevestigen/verbeteren en antwoord geven op mijn vraag!

Alvast heel hartelijk bedankt voor uw interesse!
YannickvDijk is offline   Met citaat reageren
Oud 5 oktober 2010, 21:30   #17 (permalink)

Roelof's schermafbeelding

Leeftijd: 42
Standaard

Je doet er verstandig aan om de manual eerst te bekijken:
http://www.tamico.de/manuals/45029.pdf

Uit de regelaar komt een appart 2-polig draadje die je in de BAT aansluiting van de ontvanger moet steken maar dat mag alleen een ontvanger met ingebouwde BEC zijn, is dat niet het geval moet je er een BEC tussen plaatsen (5v spanningsregelaar)

De draden kloppen, zwart/rood voor spanning en wit is de puls

Beide kanalen werken hetzelfde, eens in de 20ms een puls van 1 tot 2ms, waar in een electro de regelaar aan geknoopt wordt zal in een brandeof auto een servo bevatten.
Oud 5 oktober 2010, 22:24   #18 (permalink)

Standaard

@ Roelof, je hebt inderdaad gelijk, de ontvanger (Modelcraft 2 kanaals) krijgt zijn voeding van de ESC, ik had de handleiding gelezen, maar ik snap het nog steeds niet helemaal:

Als de receiver zijn voeding krijgt van de ESC (via ingebouwde Battery Eliminator Circuit) waarom lopen er dan 3 (rood +, zwart - en wit puls) draadjes weer terug naar de ESC? Zijn de rode en de zwarte niet in gebruik aangezien de ESC al voeding heeft? Of is de ESC uit twee delen opgebouwd, namelijk BEC deel (van ESC) en ESC zelf?

Voor de duidelijkheid: van de ontvanger lopen drie draadjes naar de stuurservo (rood, zwart en wit: logisch aangezien stuurservo nog geen voeding heeft) en drie draadjes terug naar de ESC (die al voeding heeft van accu); de witte draad is volkomen logisch, maar waar dienen de rode en de zwarte dan voor?

Bedankt!
Oud 5 oktober 2010, 22:33   #19 (permalink)

Standaard

Die regelaar van Tamiya is een rare, door het gebrek aan een ingebouwde BEC kan die goedkoop geproduceert worden en laten ze de BEC over aan de ontvanger (bij veel RTR ontvangers zit er wel een BEC in). Mogelijk zal de de + die bij de stuurkabel weer uit de ontvanger komt weer eeen stukje 5 volt techniek in de regelaar voeden.

Dat je alleen een puls naar de regelaar nodig denkt te hebben kan wel waar zijn maar die puls moet je minimaal tov. een ander niveau sturen en heb je dus een massa zeker erbij nodig.

Als je een normale ESC hebt komt er alleen een 3-polig kabeltje uit waar op de rode draad vanuit de ESC een gestabiliseerde 5v hebt als voeding voor de ontvanger en servo
Oud 5 oktober 2010, 23:16   #20 (permalink)

Standaard

Kan ik hieruit concluderen dat er zowel een stroom loopt via de ESC naar de ontvanger als van de ontvanger (terug) naar de ESC? Om hier achter te komen heb ik een paar simpele proefjes bedacht:

1) Ik haal de battery plug uit de ontvanger en kijk of de ESC nog reageert, zo ja dan is de stroom terug naar de ESC niet noodzakelijk, of slechts deels nodig. Als beiden geen stroom hebben dan is de ontvanger noodzakelijk voor de stroom van de ESC.

2) Ik haal de Ch.1 plug uit de ontvanger en dan kijk ik of de receiver zelf nog werkt (m.b.v. stuurservo) en daarna of de ESC nog werkt. Zo niet, dan heeft deze stroom nodig via de ontvanger. Als de ESC het wel doet dan zijn de + en - van de ontvanger naar de ESC nutteloos in dit geval...

Nu is mijn vraag: kan ik bij deze twee opstellingen de motor aangesloten houden (het liefste wel, namelijk vrijwel waterdichte aansluiting incl. Tie-rip)?

Kan het geen kwaad om deze twee testjes uit te voeren?

Graag enige gedachten hierover, dankuwel!
Oud 6 oktober 2010, 08:04   #21 (permalink)

Standaard

Die proefjes zijn al gedaan, het enige wat je kunt proberen is de rode draad bij de 3-polige kabel loshalen en kijken wat die doet. Maar wat heeft het voor nut?Motor kan je aangesloten houden, zorg wel dat die stevig ligt of als die in je auto zit de auto op een ophoging staat.

Wees er wel zeker van dat je ontvanger een BEC heeft, zo niet komt de volle 7.2v op de ontvanger en servo te staan.....
Oud 6 oktober 2010, 17:32   #22 (permalink)

Standaard

Nu zijn die proefjes inderdaad gedaan , het resultaat van 1) is dat de ESC zijn LED knippert en een alarm laat horen, ik neem aan dat dit een gebrek aan voeding is voor bepaalde onderdelen van de ESC, daaruit concludeer ik dat de ESC inderdaad voeding terug krijgt van de BEC van mijn ontvanger.

Hierbij heb ik meteen onderzocht welke Channel bij welk onderdeel hoort, Channel 1 gaat naar de stuurservo en Channel 2 gaat naar de ESC. Indien ik Channel 1 (stuurservo) losmaak is er uiteraard niets aan de hand aangezien de ESC daar niet tussenkomt.

Is het signaal dat via de witte draad komt een PPM signaal? Hoe kan ik dat precies meten? (En kan ik dit opvangen met een Arduino/microcontroller?)

Ook heb ik de schakeling getekend van de TT-01 en zijn onderdelen, voor de duidelijkheid. De ESC krijgt zijn signaal van de receiver via de witte draad, maar is het mogelijk om dit signaal te onderscheppen en een ander signaal door te sturen? Hier is de schakeling:

Imageshack - tt01v.jpg

Bedankt!
Oud 6 oktober 2010, 18:10   #23 (permalink)

Standaard

Yep, dat ziet er goed uit.

Je kunt tov de massa gewoon het signaal op de witte draad meten en ook ontkoppelen en wat anders invoeren. Het signaal is een 5 volt puls van 1 tot 2ms en dan voor een kleine 20ms niets. Vaak is de ontvanger een open collector en kan je een pull-up weerstand van 4k7 nodig hebben...
Reageren

Labels
arduino, modelcraft, pwm, tamiya, teu-101bk

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten