Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Auto's en andere voertuigen (graag duidelijke topic-titels!) > Electro auto's

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 28 augustus 2008, 23:12   #16 (permalink)

Leeftijd: 43
Standaard

ik vind deze 1/14-klasse een zeer goed idee omdat je hiermee toch een wagen hebt, nét zoals de grotere 1/10 touring klasse, maar dan toch klein genoeg om goed op de parcours te passen die we aandoen met de M-autocup.

Nu heb je de Swift, wat een leuk beginnersmodel is, 2-wielaangedreven vooraan, daarnaast de 1/12 wagentjes die toch ook weer zeer specifiek zijn met hun 2WD achteraangedreven, foam-bandjes, rechtsreeks gekoppelde motor.
Als ik vorig jaar de 1/12 2wd 's zag rondrazen, schrok ik echt van de snelheid qua rijsnelheid maar ook kwa rijreflexen die je nodig moet hebben voor dit type.

De 1/14-wagentjes rijden imho vergelijkbaar als de gewone 1/10 tourings en zijn dus makkelijk in te stappen als de 1/12 2WD je afschrikt en de Swift-klasse je niet aantrekt

In alle geval hebben jullie me al aan het twijfelen gekregen. Ik was vast van plan om Swift te rijden, maar die 1/14 spreekt me erg aan.
Oud 29 augustus 2008, 00:21   #17 (permalink)

Standaard

Ben even gaan verder lezen en vergelijken.
De bijgeleverde motor, de Graupner Inline 380 levert zo'n 5800 toeren per volt (volgens de data op de graupner-site
Dan even naar de LRP-site gegaan en even opgezocht met welke motoren daarmee overeen komen qua prestaties ... en ik viel van mijne stoel (en da's pertang ne goeie!).
5800 revs/volt, (= 5800kv) dat komt overeen met een 10T brushed of een goeie 6.5 Brushless.

Is dat niet wat veel voor dat kleine lichtere wagentje?
Of heb ik een verkeerde vergelijking gemaakt?
Oud 29 augustus 2008, 01:24   #18 (permalink)

Sleurhutje's schermafbeelding

Leeftijd: 42
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Low_E Bekijk bericht
Ben even gaan verder lezen en vergelijken.
De bijgeleverde motor, de Graupner Inline 380 levert zo'n 5800 toeren per volt (volgens de data op de graupner-site
Dan even naar de LRP-site gegaan en even opgezocht met welke motoren daarmee overeen komen qua prestaties ... en ik viel van mijne stoel (en da's pertang ne goeie!).
5800 revs/volt, (= 5800kv) dat komt overeen met een 10T brushed of een goeie 6.5 Brushless.

Is dat niet wat veel voor dat kleine lichtere wagentje?
Of heb ik een verkeerde vergelijking gemaakt?
Ja, vermogen heb je genoeg. Maar.... Je hebt wel aanmerkelijk kleinere wieltjes dan een 1:10, het aantal Kv is bij benadering en zal in de praktijk bij belasting wel lager uitvallen en de accu is redelijk beperkt voor het vermogen wat die maximaal kan leveren. Op dit moment stop die bij 1600mAh dus als je 10A gedurende een paar minuten kunt trekken, dan heb je het ook wel gehad. Ik denk dat er ook zeker een zuinigheidsrace-aspect aan vast komt te zitten.
Oud 29 augustus 2008, 01:27   #19 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door _cyclops_ Bekijk bericht
Daar zat ik ook al aan te denken ja... 'k denk dat ze daar heel duidelijk in moeten zijn... zoals bij de 1/18 had ik namelijk al een carbon cardan as in gedachte...

Ik denk persoonlijk dat ze er goed aan doen als je NIETS mag veranderen...
De cardan as is bij deze versie van aluminium. Het niets mogen modificeren en enkel de keuze aan foam banden (3 soorten foam leverbaar: 25/30/35 shore), stuurservo en merk 2/3A cellen vrij laten, zal wel bijdragen aan een betere gelijkheid in de klasse. Eigenlijk net als de Swift's maar dan een beetje sneller.
Oud 29 augustus 2008, 09:08   #20 (permalink)

Roelof's schermafbeelding

Standaard

Met zo'n motor zal een lichtere aandrijving niets uitmaken, de motor trekt het nu al met 2 vingers in zijn neus.

Standaard houden is een idee, de auto heeft al genoeg afstelpunten wat ik bij een 1:18 wel mis.
Oud 29 augustus 2008, 19:08   #21 (permalink)

Standaard

Het pionierswerk met de GT14 Pro gaat verder.

Bij de aanschaf was alles al gemonteerd allen ston dhet chassis als een banaan op de grond. Geen ramp want ik heb toch alles uit elkaar gehaald in het kader van "leren wat waar zit" en alle lagers ontdoen van het fabrieksvet en smeren met lagerolie. Bij de assemblage erachter gekomen dat één lagertje al een plat kantje had (tikte bij het ronddraaien), dus die gelijk vervangen. En één van de tandwielen van het kogeldiff is niet vlak waardoor deze slingert en er een zwaar punt is. Jammer dus, gaat de mooie kwaliteit van het carbon verloren door dit soort onnozelheden.

Verder wordt de ARR geleverd als een chassis met losse brushless motor en regelaar. Helaas zijn ze bij Graupner vergeten dat hun Brushless Inline 380 een as heeft van 2,3mm diameter en de standaard tandwielen dus uit gaan van de 370-motor met een as-maat van 2,0mm. Dus geen passen pinion. En nergens staat vermeld welke pitch het tandwiel moet zijn. In ieder geval komt een 0.5 pitch niet overeen en die zitten op de meeste heli's.

Dus project staat even stil, eerst de juiste pinion(s) regelen...
Oud 29 augustus 2008, 20:27   #22 (permalink)

Roelof's schermafbeelding

Standaard

Zal wel gewoon .48 pitch zijn zoals bij vele electro auto's. Van de Kyosho mini Inferno zijn er tandwielen te vinden als ook gewoon 1:10 tandwielen die je met een adaptertje pas kan maken, een aluminium pijpje van 1/8" heeft precies de binnenmaat van 2.3mm en een buitenmaat van 3.2mm.
Even op maat afzagen en op de plek van de schroef een gaatje maken zodat je de schroef ook echt tegen de motor-as vast zet.

Wel slordig, misschien iets om terug te koppelen......
Oud 29 augustus 2008, 20:38   #23 (permalink)

Standaard

Wat nazoeken op de internets levert op de de pitch Mod 0.5 is en niet 48DP. Althans dat zeggen de mensen aan de andere kant van de grote plas die rondrijden met de Sportwerks Recoil. Dat is hetzelfde autootje.
Oud 29 augustus 2008, 21:41   #24 (permalink)

MRCTMD's schermafbeelding

Leeftijd: 48
Standaard

In alle geval hebben jullie me al aan het twijfelen gekregen. Ik was vast van plan om Swift te rijden, maar die 1/14 spreekt me erg aan.
(Low E)

Gisteren hadden ze er in Ronse al binnen ook, mooi wagentje ze.
Mooi afgewerkt allezins ,zelfs in details redelijk behoorlijk.
Oud 29 augustus 2008, 22:11   #25 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MRCTMD Bekijk bericht
(Low E)

Mwah, die van mij rijdt nu een paar minuten. Het chassis is prachtig maar de rest... Ik had het er net over dat het meer een TamTech met carbon chassis was. Er zijn wel wat mooiere dingetjes maar zonder "modificaties" is het geen beste wagen om professioneel mee te racen (denk ik). Morgen even testen op de indoor baan en dan een eerste echtere conclusie.
Oud 29 augustus 2008, 23:36   #26 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MRCTMD Bekijk bericht
(Low E)

?????

Danny, ik vind het tof om dat te horen .... maar sta hier stomverbaasd. Ik kan u echt niet meer volgen zene.
De keren al dat jij stopt met RC, wagens koopt en weer verkoopt, ...
Afijn, ik wens je veel plezier met de 1/14 of met de swift. Zelf weet ik niet meer zo zeker of ik nog ga deelnemen aan de M-autocup.

Laatst gewijzigd door Low_E; 30 augustus 2008 om 01:23
Low_E is offline   Met citaat reageren
Oud 30 augustus 2008, 00:55   #27 (permalink)

crashingbird's schermafbeelding

Wink

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Low_E Bekijk bericht
?????

Danny, ik vind het tof om dat te horen .... maar sta hier stomverbaasd. Ik kan u echt niet meer volgen zene.
De keren al dat jij stopt met RC, wagens koopt en weer verkoopt, ...
Afijn, ik wens je veel plezier met de 1/14 of met de swift. Zelf weet ik niet meer zo zeker of ik nog ga deelnemen aan de Nederlandse M-autocup.
tja,

'k had ook al zoiets gelezen bij de verkoop van die laatste (ongebruikte! ) TT01E van Danny, zo van 'géén interesse méér in electro' en 'enkel nog offroad met de Elcon Cleon' of zoiets en 'puur voor amusement, want alle mogelijke klasses gereden'

Die gaat waarschijnlijk nog in het Guinness Book terechtkomen als meest veelzijdig R/C-piloot ooit

-> oftewel denk ik dat dit 'stééds' terugkeert als verkoopsargument bij zijn 'véle' koopjes
(net zoals die 'ééé's trouwens , miss. is de gewone 'e' kapot op zijn toetsenbord, hihi)

enfin, in ieder geval toch plezier gewenst op de komende M-Auto cup!

grtz,
Kurt
Oud 30 augustus 2008, 01:26   #28 (permalink)

Standaard

en da zal hij nu terug een swift moeten kopen.
Als je dan bedenkt dat Danny er vorig jaar nog een stuk of 4 (of meer) kocht én weer verkocht (waarvan sommige nooit gereden hadden).

Danny maat, da moet u geld kosten, jong!
Oud 30 augustus 2008, 02:44   #29 (permalink)

crashingbird's schermafbeelding

Standaard

Denk toch dat hij nog ene heeft achtergehouden : die rood/witte die je in zijn avatar ziet!
Oud 30 augustus 2008, 10:48   #30 (permalink)

Zjeraar's schermafbeelding

Leeftijd: 24
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MRCTMD
(Low E)
Ik vermoed dat dit bedoeld was als een qoute van iets wat jij gezegd hebt Low E... En niet dat hij zelf van plan was om ook (weer) Swift/GT14 te gaan rijden.
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten