Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Auto's en andere voertuigen (graag duidelijke topic-titels!) > Electro auto's

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 23 maart 2009, 09:03   #31 (permalink)

HighSpeedDirt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BrushlessRacer Bekijk bericht
Wat versta je onder splashproof??? de MMM is redelijk goed afgesloten maar niet waterdicht. De ventilator zorgt bij offroad gebruik voor eventuele problemen als er vuil tussen komt.

Ik heb de MMM bij iemand ingebouwd en daarbij de FAN en de BEC uitgeschakeld. werkt prima overigens en wordt ook niet warm.
(6S setup)
Met splashproof bedoel ik spatwaterdicht. Dus waterdicht zolang je hem niet onderdompelt of de hogedrukreiniger erop zet.
Het lijkt me fijn om de revo te kunnen schoonmaken met de tuinslang, waarbij ik me niet druk hoef te maken als er flink wat spetters op de ESC komen.

Heeft het uitschakelen van de BEC voordelen?

Met 6S rijden bij een lichtere vertanding loopt koeler omdat de stroom lager is bij een gelijk vermogen. Maar denk je dat je misschien in een minder gunstig deel van de efficiency curve van de motor terecht komt?

De motor draait natuurlijk een hoger aantal toeren bij hetzelfde vermogen. Meestal is de maximale efficiency gekoppeld aan een bepaald aantal toeren. Bij een brede/vlakke efficiency curve zou 6S vooral voordelen hebben door de lagere stroom.
Oud 23 maart 2009, 13:04   #32 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HighSpeedDirt Bekijk bericht
Met splashproof bedoel ik spatwaterdicht. Dus waterdicht zolang je hem niet onderdompelt of de hogedrukreiniger erop zet.
Het lijkt me fijn om de revo te kunnen schoonmaken met de tuinslang, waarbij ik me niet druk hoef te maken als er flink wat spetters op de ESC komen.

Heeft het uitschakelen van de BEC voordelen?

Met 6S rijden bij een lichtere vertanding loopt koeler omdat de stroom lager is bij een gelijk vermogen. Maar denk je dat je misschien in een minder gunstig deel van de efficiency curve van de motor terecht komt?

De motor draait natuurlijk een hoger aantal toeren bij hetzelfde vermogen. Meestal is de maximale efficiency gekoppeld aan een bepaald aantal toeren. Bij een brede/vlakke efficiency curve zou 6S vooral voordelen hebben door de lagere stroom.
Ik denk als je een auto graag met een TUINSLANG wil schoonmaken je beter een 1op1 kunt kopen. Water en rc auto's zijn geen goede combinatie, daar het onmogelijk is om hierna ook alles goed droog te maken, denk aan water wat in je diffs komt etc.
Oud 23 maart 2009, 13:16   #33 (permalink)

Nard Cox's schermafbeelding

Leeftijd: 26
Standaard

De nieuwe E-Maxx, E-Revo's en Summit wagens kunnen er best tegen zoals te zien is. Natuurlijk is het beter om niet te doen, maar dat het direct 'schadelijk' is kan ik niet echt zeggen. Eventueel nadrogen met een compressor kan al veel uitmaken.
Oud 23 maart 2009, 13:32   #34 (permalink)

bricks's schermafbeelding

Leeftijd: 47
Standaard

Ik ben heel erg blij (en mijn vrouw ook) dat ik de e-revo lekker met de tuinslag af kan spuiten. daarna goed laten drogen en een beetje WD 40 in de rondte spuiten, en het gaat allemaal goed.

ik krijg wel eens het verwijt dat ik mijn revo beter was dan mijn 1:1 auto, Die laatste heeft de tuinslag al 3 maanden niet meer gezien!!
Oud 23 maart 2009, 14:26   #35 (permalink)

Standaard

Goed het gebruiksgemak komt het zeker ten goede, maar 10 minuten meer tijd uittrekken, en deze gewoon met een doek en een kwast goed schoonmaken, zal de levensduur zeker ten goede komen.
Oud 23 maart 2009, 17:47   #36 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CircusAso Bekijk bericht
Goed het gebruiksgemak komt het zeker ten goede, maar 10 minuten meer tijd uittrekken, en deze gewoon met een doek en een kwast goed schoonmaken, zal de levensduur zeker ten goede komen.
Na een flinke mep 'High Speed Dirt' (lees: 'vochtige aarde en klei') helpt een kwast niet

Die kleine hoekjes gaan toch het best met wat stromend water naar mijn idee.
Oud 23 maart 2009, 17:56   #37 (permalink)

Klamath's schermafbeelding

Leeftijd: 24
Standaard

Citaat:
Die kleine hoekjes gaan toch het best met wat stromend water naar mijn idee.
Kompressor en een smal tuitje gebruik ik, werkt ook erg goed hoor. (hier zitten we met veengrond, dat plakt ook nog eens extra goed >.<
Oud 23 maart 2009, 18:15   #38 (permalink)

bricks's schermafbeelding

Leeftijd: 47
Standaard

Risico met compressor is weer dat je de afdichtingsringen stuk blaast. Als het effe kan gaat bij mij de tuinslag erop.
Oud 23 maart 2009, 19:19   #39 (permalink)

Klamath's schermafbeelding

Leeftijd: 24
Standaard

Het risico wat je met de tuinslang loopt is dat je water de afdichting inblaast. geen mannier is +100 veilig als je het zo bekijkt. het komt er gewoon op need waar je op right, en welke kant je het op spuit.
Oud 23 maart 2009, 19:22   #40 (permalink)

Standaard

Ik heb tot nu toe nog altijd met theedoek, handboek en kwast gedaan
Oud 23 maart 2009, 19:39   #41 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nard Cox Bekijk bericht
Ik heb tot nu toe nog altijd met theedoek, handboek en kwast gedaan
Handboek? Of handdoek ?

Mijn eerste en enige handboek is van Tamiya. Daarin werd geadviseerd om de electronica eruit te halen en de auto in een emmer onder te dompelen.
Oud 23 maart 2009, 20:12   #42 (permalink)

BrushlessRacer's schermafbeelding

Leeftijd: 31
Wink

@highspeeddirt,

De "curve" van het koppel van een electromotor is eigenlijk een rechte lijn uitgezet op het toerental. dus overal en altijd het zelfde koppel bij wat voor toerental dan ook.

Het is zaak om de juiste verhouding tussen motor/tandwielen/regelaar/accu's te kiezen. Dit klinkt heel stom maar er komt toch wel wat bij kijken. het is namelijk belangrijk om de temperatuur te meten als je een setup bouwt. Als een motor hele hoge toerentallen moet draaien om vooruit te komen zal de regelaar warmer worden omdat deze een hogere pulsfrequentie heeft. M.a.w. heb je een te kleine overbrenging dan kan de regelaar dus te warm worden. Als je nu een motor hebt die in verhouding veel warmer wordt dan de regelaar dan heb je een te grote overbrenging(auto moet zwaar trekken). Zorg ervoor dat beide tempraturen ongeveer gelijk blijven dan zit je veilig. Blijf in ieder geval voor beide onder de 50 graden om een efficiente combinatie te behouden. Dit kun je dus d.m.v de overbrenging al redelijk onder controle houden. Bij een brushed combinatie is dit fenomeen dus anders om.....

Hierbij een uitdraai uit mijn MGM compro regelaar. Je ziet wat voor peikstromen er gemeten worden:

Gereden met een 6S lipo en 1360kv Tekno Neu

Maximal current peak [A] :216,48Current in full throttle [A] :29,52Voltage of battery at switch off [V] :20,3875Max. temperature [°C] :40,93
Oud 23 maart 2009, 20:57   #43 (permalink)

Standaard

Citaat:
Handboek? Of handdoek ?

Mijn eerste en enige handboek is van Tamiya. Daarin werd geadviseerd om de electronica eruit te halen en de auto in een emmer onder te dompelen.
Vroegah werden in de geneeskunde ook bloedzuigers toegepast...

Laatst gewijzigd door CircusAso; 23 maart 2009 om 21:10
CircusAso is offline   Met citaat reageren
Oud 23 maart 2009, 21:17   #44 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BrushlessRacer Bekijk bericht
@highspeeddirt,

De "curve" van het koppel van een electromotor is eigenlijk een rechte lijn uitgezet op het toerental. dus overal en altijd het zelfde koppel bij wat voor toerental dan ook.

Het is zaak om de juiste verhouding tussen motor/tandwielen/regelaar/accu's te kiezen. Dit klinkt heel stom maar er komt toch wel wat bij kijken. het is namelijk belangrijk om de temperatuur te meten als je een setup bouwt. Als een motor hele hoge toerentallen moet draaien om vooruit te komen zal de regelaar warmer worden omdat deze een hogere pulsfrequentie heeft. M.a.w. heb je een te kleine overbrenging dan kan de regelaar dus te warm worden. Als je nu een motor hebt die in verhouding veel warmer wordt dan de regelaar dan heb je een te grote overbrenging(auto moet zwaar trekken). Zorg ervoor dat beide tempraturen ongeveer gelijk blijven dan zit je veilig. Blijf in ieder geval voor beide onder de 50 graden om een efficiente combinatie te behouden. Dit kun je dus d.m.v de overbrenging al redelijk onder controle houden. Bij een brushed combinatie is dit fenomeen dus anders om.....

Hierbij een uitdraai uit mijn MGM compro regelaar. Je ziet wat voor peikstromen er gemeten worden:

Gereden met een 6S lipo en 1360kv Tekno Neu

Maximal current peak [A] :216,48Current in full throttle [A] :29,52Voltage of battery at switch off [V] :20,3875Max. temperature [°C] :40,93

De curve die ik bedoel is niet de koppel uitgezet tegen het toerental. Ik bedoel efficiency (vermogensoutput tegen vermogensopname) uitgezet tegen het toerental. Dus bij welk toerental is de efficientie het hoogst (en vermogensverlies aan warmte het meest gering)*.

Als je trouwens met een heel hoog toerental van de motor werkt dan moet de rotor steeds opspinnen naar veel rpm. Omdat de kinetische energie oploopt met het kwadraat van de hoeksnelheid kan dat aardig wat energie kosten bij veel optrekken.

Ik gok (met een paar grove aannames) dat het verschil in rotatieenergie bij topspeed van de rotor tussen 6S en 4S ruwweg zo'n 60 joule is (bij de monster max motor).

Als je in 3 seconden optrekt vergt die 60 joule zo'n 20 watt extra vermogen (zolang je accellereert). Maar goed, dat valt wellicht weg tegen de winst van de lagere amperestroom als je op hoger voltage rijdt bij en lagere vertanding.

Maar uiteraard, meten is weten .

P.S. Wat betreft jouw meetgegevens: Wat is de haalbare topspeed en het gewicht van de wagen bij die meetopstelling?

* Edit: Dit verschilt ook naar gelang het voltage.

Laatst gewijzigd door HighSpeedDirt; 23 maart 2009 om 21:32
HighSpeedDirt is offline   Met citaat reageren
Oud 23 maart 2009, 21:57   #45 (permalink)

Standaard

Citaat:
Handboek? Of handdoek ?
Een handboek over hoe je een handdoek het beste kon gebruiken
Reageren

Labels
brushless, e-revo, mamba, novak

Discussietools
Weergave