Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Auto's en andere voertuigen (graag duidelijke topic-titels!) > Electro auto's

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 7 oktober 2009, 17:44   #31 (permalink)

cooper's schermafbeelding

Leeftijd: 25
Standaard

hij heeft zijn naam niet gestolen
Oud 7 oktober 2009, 17:55   #32 (permalink)

Alienbliep's schermafbeelding

Leeftijd: 24
Standaard

Maargoed daar ging het niet over.
Is het motortje nou goed of niet? Dat was de vraag.
Het lijkt mij dat als je hem niet in de auto hebt zitten en je bedient hem met 6aa's dat hij wel gewoon moet draaien toch?
Gaat hij het op die accu van mij wel gewoon doen?
Oud 7 oktober 2009, 18:33   #33 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alienbliep Bekijk bericht
Maargoed daar ging het niet over.
Is het motortje nou goed of niet? Dat was de vraag.
Het lijkt mij dat als je hem niet in de auto hebt zitten en je bedient hem met 6aa's dat hij wel gewoon moet draaien toch?
Gaat hij het op die accu van mij wel gewoon doen?
Een vanuit stilstand opstartende motor heeft even een enorm lage weerstand(vergelijkbaar met een kortsluiting)*. In die tijd (en we hebben het nu over 0.01 seconde ofzo) trekt hij vreselijk veel stroom om weg te komen. Als je accu die stroom niet kan leveren blijf je dus stilstaan. Door nu zelf de motor een zetje te geven hef je dat probleem op, en kun je dus ook rijden met een veel zwakkere accu. dus dat de motor van de TS wel als werkt ie hem zetje geeft valt idd te verklaren door een te zwakke accu.

Van de andere kant heb je natuurlijk ook gewoon kans dat je een maandagochtend motortje hebt gekregen met ergens een kabelbreuk of kortsluiting, zal ook niet de eerste keer zijn

*dit is trouwens ook de reden dat je nooit gas moet geven als je wielen allebei vastzitten, je sluit dan effectief de regelaar kort

Laatst gewijzigd door heuveltje; 7 oktober 2009 om 18:35 Reden: tikfouten , hoe kom je erbij................
heuveltje is offline   Met citaat reageren
Oud 7 oktober 2009, 18:55   #34 (permalink)

Alienbliep's schermafbeelding

Standaard

Ok,
Ja dat klopt allemaal.
Is hetzelfde bij een drie fasen motor waar je één fase van mist.
Die stotter dan....
Als je hem een zet geeft draait hij ook normaal alleen heb je geen kracht.
Oud 8 oktober 2009, 06:30   #35 (permalink)

Standaard

Slechts bij de allereerste start was het nodig om de motor een zetje te geven, dat was gewoon nieuwigheid denk ik... Daarna maakte het volgens mij niet eens uit of de motor belast of onbelast draaide, altijd ging het stuur willekeurig draaien (maar de motor draaide dus wel, hoewel waarschijnlijk niet zo goed als zou moeten).

Of de motor helemaal goed is of niet, zal komende week blijken als ik weer naar Hobma ga. Maar dat vind ik niet zo belangrijk voor de vraag of ik een nieuw accupack wil, dat zal sowieso wel een prima plan zijn.

Jammer trouwens, dat niemand er nog in is geslaagd cijfers over het vermogen van verschillende cellen te geven, laat staan bronnen ervan. Weet iemand misschien specs of een test te vinden? Dat zou natuurlijk een stuk nauwkeuriger inzicht geven.

Voor geďnteresseerden: ik las trouwens dat de moderne, nieuwe NiMh's (low self-discharge) een lagere interne weerstand hebben en ook meer stroom kunnen leveren. Ik heb er inmiddels al een bergje van (Duracell ActiveCharge, Varta Ready2Use en Panasonic Infinium) en kan ze iedereen aanraden. Sanyo Eneloop was geloof ik als beste getest, zag ik later. In racingpacks wordt deze technologie nog niet gebruikt voor zover ik weet.
Bij aankoop van nieuwe AA's of AAA's zou ik ouderwetse NiMh's vermijden, aangezien de nog wat lagere capaciteit ruim goedgemaakt wordt door de trage zelfontlading en andere voordelen.

Laatst gewijzigd door Marijnvdzaag; 8 oktober 2009 om 07:19
Marijnvdzaag is offline   Met citaat reageren
Oud 8 oktober 2009, 09:47   #36 (permalink)

Pasqual's schermafbeelding

Leeftijd: 30
Standaard

Hier wat cijfers van GP batterijen dit zijn in ieder geval cijfers van de fabrikant. In de praktijk zullen de Sub-C makkelijk veel meer kunnen leveren voor korte tijd.

2100mAh AA cellen tot max. 6.3A (Continue)
1300mAh 2/3A cellen tot max. 15A (Continue)
3700mAh Sub-C cellen tot max. 30A (Continue)

Er staan ook wat grafiekjes in de datasheets. Over de spanningsval tijdens ontlading. Dan zie je dat bij 30A de Sub-C net onder de 1,2V blijft zitten maar de AA cell bij 6,3A al bijna onder de 1,1V zit.

Het zit hem voornamelijk in de Interne weerstand van deze cellen. Uit je verhaal geven ze wel aan dat ze een lage interne weerstand hebben. Maar hoe laag is dat. Die is namelijk van een AA cell nog is 8x zo hoog als dat van een Sub-C cell. 3mOhm voor een Sub-C cell en 24mOhm voor een AA cell. Als je daar mee gaat rekenen dan zie je waar al je spanning blijft met hoge belasting. Dat is ook de reden waarom iedereen je een Sub-C pack adviseert en waarom je beter niet met AA cellen kan rijden. Dat het werkt is leuk maar je zit de AA cellen zwaar de overbelasten en de levensduur zwaar te verkorten.
Oud 8 oktober 2009, 17:40   #37 (permalink)

Standaard

Bedankt (al zie ik niet waar je het vandaan hebt)

Dat jullie gelijk hebben over het verschil twijfelde ik al niet meer aan hoor. Ik was alleen nogal benieuwd naar iets specifiekers.

De batterijen die ik had gebundeld waren overigens gewoon nog ouderwetse NiMh's.
Oud 17 oktober 2009, 19:35   #38 (permalink)

Standaard Opgelost.

Right, ik heb het karretje eindelijk terug, en met een accu van Alienbliep doet hij het goed

Nou moet ik alleen de banden nog op de velgen lijmen... haha, dat was eerst ook niet eens nodig. Nu duidelijk wel.

Bedankt voor de hulp everybody.

Voetnoot: een van de AA's blijkt overleden te zijn

Laatst gewijzigd door Marijnvdzaag; 18 oktober 2009 om 16:13
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Auto's en andere voertuigen (graag duidelijke topic-titels!) > Electro auto's
Reageren

Labels
superstock, tamiya, tt-01

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten