Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Auto's en andere voertuigen (graag duidelijke topic-titels!) > Electro auto's

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 18 oktober 2009, 12:06   #16 (permalink)

Alex F.'s schermafbeelding

Leeftijd: 37
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aaalie Bekijk bericht
Als je een balancer bezit, waarom gebruik je hem dan niet? Het is wel een extra veiligheid, komt er een cel boven de max spanning, dan kapt je balancer het laadproces af.
En de gebruikte hardcase lipo's kan je toch niet zien of er een deukje o.i.d. in de lipo zit? En het kan heel eenvoudig, er komt wat zand naar binnen, hoopt zich op bij een stukje dubbelzijdig tape of waar ook ruimte is, één tik tegen een ander, of tegen de bording en je hebt je deuk (die je niet zien kan).
Als je een balancer hebt, gebruik hem dan!

Greetz, Aldert
Ik ben geen electro techicus maar volgens mij werkt een ballancer zo niet. De ballancer ontlaad de cell met 150-300 mah als de cell te veel verschilt met de andere. Hier zit tevens de bottleneck. Bij grote lipo's pomp je er bijvoorbeeld 5000 of 6000 per uur erin en de ballancer ballanced het met maar 150-300 /uur ( afhankelijk van type ballancer). De ballancer zal dan altijd achter lopen. Sommige individuele cellen worden dus overladen als de cellen ver uitelkaar liggen kwa voltage, zelfs met 1c laden.

Persoonlijk heb ik nooit problemen gehad met lipo's.

Laatst gewijzigd door Alex F.; 18 oktober 2009 om 12:09
Alex F. is offline   Met citaat reageren
Oud 18 oktober 2009, 12:33   #17 (permalink)
Aaalie
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 2wd Bekijk bericht
Ik ben geen electro techicus maar volgens mij werkt een ballancer zo niet. De ballancer ontlaad de cell met 150-300 mah als de cell te veel verschilt met de andere. Hier zit tevens de bottleneck. Bij grote lipo's pomp je er bijvoorbeeld 5000 of 6000 per uur erin en de ballancer ballanced het met maar 150-300 /uur ( afhankelijk van type ballancer). De ballancer zal dan altijd achter lopen. Sommige individuele cellen worden dus overladen als de cellen ver uitelkaar liggen kwa voltage, zelfs met 1c laden.

Persoonlijk heb ik nooit problemen gehad met lipo's.
Een goede balancer, of eigenlijk bijna alle balancers, werken idd zo. Echter nog een functie van de balancer is, wanneer de celspanning dus WEL te hoog word, kapt hij het laadproces af. Zoals je zelf aangeeft, is het mogelijk dat een balancer niet voldoende stroom kan "verbranden", waardoor alsnog een cel te vol word. Dan komt de veiligheid in aktie, en stopt de balancer het laadproces!

De Schulze balancers werken overigens wel anders, deze hevelen daadwerkelijk de stroom over van de ene naar de andere cel. Deze balancers kunnen zelfs 1 Ah overhevelen. Dit kan handig zijn voor hele grote pakketten.

Greetz, Aldert
  Met citaat reageren
Oud 18 oktober 2009, 12:57   #18 (permalink)

Nard Cox's schermafbeelding

Leeftijd: 26
Standaard

Voor alle slimmeriken hier die denken slim te zijn door hun LiPo weg / in de prullebak te gooien, DOE DIT NIET ZOMAAR!!!

YouTube - How to safely dispose of Lipo batteries
Oud 18 oktober 2009, 18:54   #19 (permalink)

bricks's schermafbeelding

Leeftijd: 47
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cooper Bekijk bericht
Is volgens mij een regel in Duitsland.
Je mag de zak wel gebruiken om te vervoeren, niet om te laden.
Duitsland, is dat niet dat land waar je verplicht bent om met een badmuts te zwemmen?
Oud 18 oktober 2009, 20:27   #20 (permalink)
Moderatorteam

Psygho (Emil)'s schermafbeelding

Leeftijd: 34
Standaard

Boeit dat?, is dat relevant ?
Nee, maa rik ben van mening dat je tijdens het laden, er iemand in de buurt is, (in het zelfde vertrek) constant met je oog erop hoeft ook weer niet.

Ik berg me lipo's wel op in een speciale liposack.(hee het ding heet lipo sack, geen lipo charge sack).
Denk ik dat dat nodig is??, nee met de storage mode zit je wel veilig,heb je ze nodig?, op de lader, en je bent met een dik half uurtje vol. Maar zekerheid voor alles, die 15 euro kan er wel vanaf. En heb ik ook de verzekering wat te vertellen mocht het wel misgaan.

Benieuwd naar de regels op ons mooie forum? Modelbouwforum.nl - >> Regels & voorwaarden <<
Psygho (Emil) is offline   Met citaat reageren
Oud 18 oktober 2009, 20:28   #21 (permalink)

Leeftijd: 22
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
Ik weet niet meer waar, maar er is laatst een onderzoek geweest naar de lipozak. Uitkomst was dat het GEVAARLIJKER was om in een zak te laden dan er niet in.... Een van de redenen is dat je niet kan zien wat er gebeurt met een accu.
Tuurlijk is het altijd veiliger om gewoon er bij te blijven maar ik ga ook niet constant naar mijn lipo's staren totdat ze helemaal vol zijn...

Het niet gebruiken van een lipozak zal inderdaad in sommige gevallen voorkomen dat een lipo ontbrand wanneer toevallig iemand een ballon vormige lipo ziet liggen... maar ik heb toch liever dat er 2x een lipo in een zak ploft dan 1x zonder zak waarbij het huis afbrand.
I Xyzyx I is offline   Met citaat reageren
Oud 22 oktober 2009, 23:59   #22 (permalink)

Gonzo's schermafbeelding

Standaard

Het enige wat ik al zien ontploffen heb was niet eens een Lipo. Het was een gewoon pack van Simon Bettens (weer zwaar gaas gegeven ws) , IB4200's ofzo. Eerst aan het sissen, weggegooid in het gras, en na een 5 tal seconden een knal. Van 1 of 2 cellen bleef niks meer over. Dus volgens mij zijn de "zware" gewone cellen even gevaarlijk als Lipo's, misschien minder qua branden, wel qua ontploffen bij overbelasting of fabricagefout.

Bij 1 hard case lipo heb ik eens dmv een crash vol tegen een betonnen blok het bovendeksel 5 mm verschoven (ging nog even door na de crash) tov het onderdeksel (stond direct stil, want zat vooraan tegen het chassis). Het was een Orion 3800, dus de 2 connectoren die erin zitten stonden ongeveer op 45 graden.
2 schroevendraaiers erin en teruggeplooid, en ik gebruik dat pack nog altijd zonder probleem. Eens het pack binnenin doorboord is of een deuk in, dan zou ik het ook wel wegdoen.
Gonzo is offline   Met citaat reageren
Oud 23 oktober 2009, 05:08   #23 (permalink)

Ericjooo's schermafbeelding

Leeftijd: 46
Standaard

Zowel tijdens de IIC in Vegas als de afgelopen ETS-race in Kastellaun is er door de 300 + deelnemers alleen maar lipo gebruikt; geen enkel probleem met de hardcase lipo's. Lijkt me toch wel een redelijke test. Bijkomend "voordeel" is dat de resultaten enorm close zijn en je positie afhangt van een goede chassis-setup en zo min mogelijk fouten maken. Overigens verlopen de pakketten ook niet zomaar, na 5 ongebalanceerde ladingen zat er 0,01v verschil tussen twee cellen!!

Ik vind het helemaal goed en velen met mij!!

groet,

Eric
Ericjooo is offline   Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Auto's en andere voertuigen (graag duidelijke topic-titels!) > Electro auto's
Reageren

Labels
brand, lipo, veiligheid

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten