Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Auto's en andere voertuigen (graag duidelijke topic-titels!) > Electro auto's > Electro offroad

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 24 november 2010, 17:11   #16 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ook peter Bekijk bericht
Motortandwielen; je zou er achter moeten zien te komen wat de module (afstand tussen de tanden) van je motor tandwiel is. Ook bij Conrad verkopen ze dit kleine tandwiel in alle maten zie ik. Er is alleen niet wijs uit te worden welke afstand de tanden ervan t.o.v. elkaar moeten hebben.

Ik heb zelf de hotlander banden voor in de winter (soort traktorband met blokken). Hard rubber maar goed schoonrijdend profiel, zowel grip op de weg maar vooral ernaast gaat leuk. Inderdaad het motortandwiel van 19 tanden naar 14 teruggebracht. Overgang van 8cm naar 11 cm betekent dat je de overzet verhouding eigenlijk met ong. 25% mag aanpassen. Moet wel kunnen met de ruimte tussen motor en de omgeving, ik kan niet minder dan 14 tanden monteren.

Zag pas later de film. Voor de skatebaan zijn wegbanden veeel leuker. Glijden gebeurt gauw genoeg op die gladde ondergrond.
Bedankt. Ik ben inderdaad erg benieuwd naar welk tandwieltje ik nu moet hebben.Bandjes zijn inmiddels binnen. Echt heel mooi afgewerkt. Misschien moet ik een ander motortje kopen. DAarvoor heb ik een andere discussie gestart. Maar ben nog wel erg benieuwd naar updates van anderen over dit tandwiel.
reely bertus is offline   Met citaat reageren
Oud 24 november 2010, 21:47   #17 (permalink)

wiebe's schermafbeelding

Standaard

Bericht van forumbeheer:
ik heb je vraag over de zwaardere motor ook hier neergezet al je vragen over deze wagen kunnen prima hier ,daar hoef je geen nieuw topic voor te openen.
Oud 24 november 2010, 22:35   #18 (permalink)

ook peter's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reely bertus Bekijk bericht
Ik heb sinds kort een Reely Ranger met een 3650 KV (3215) motortje erin.
Nu wil ik met grotere wielen gaan rijden en kan (mogelijk moet) ik de tandwielen aanpassen. Maar kan ik niet ook een zwaarder motortje plaatsen?
....
Dat met die motor en die tandwielen luistert redelijk nauw. Ik heb zelf al twee 'zware' motoren door oververhitting kapot gemaakt omdat ik de gearing/koeling niet afgestemd had. Alleen maar een zwaardere motor levert alleen maar meer vermogen op de wielen.
De belasting op de motor wordt o.a. bepaald door de rollout. Dit is het aantal mm afgelegde weg per omwenteling van de motor-as. Voor een truck is een roll-out van ong. 26mm/omw gebruikelijk en voor een buggy iets van 30mm/omw.
Waarschijnlijk dat je met een efficiëntere motor de waarde iets op kan rekken maar ik weet niet of kosten het waard zijn.
Ik dacht dat de Mamba motoren een efficiëntie van 89% hadden. Met een rollout van 30 bij 11cm banden, in de sneeuw dus er was voldoende koeling, werden deze motoren toch nog veel te warm. Met veel stop-n-go ben je gauw continue 70W aan het verstoken en die moet ergens heen. Geforceerde koeling kan dan helpen.
NB Als je wilt experimenteren met een Mamba 5700kV, laat maar weten ik heb een gereviseerde liggen.
Oud 6 december 2010, 16:24   #19 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ook peter Bekijk bericht
Dat met die motor en die tandwielen luistert redelijk nauw. Ik heb zelf al twee 'zware' motoren door oververhitting kapot gemaakt omdat ik de gearing/koeling niet afgestemd had. Alleen maar een zwaardere motor levert alleen maar meer vermogen op de wielen.
De belasting op de motor wordt o.a. bepaald door de rollout. Dit is het aantal mm afgelegde weg per omwenteling van de motor-as. Voor een truck is een roll-out van ong. 26mm/omw gebruikelijk en voor een buggy iets van 30mm/omw.
Waarschijnlijk dat je met een efficiëntere motor de waarde iets op kan rekken maar ik weet niet of kosten het waard zijn.
Ik dacht dat de Mamba motoren een efficiëntie van 89% hadden. Met een rollout van 30 bij 11cm banden, in de sneeuw dus er was voldoende koeling, werden deze motoren toch nog veel te warm. Met veel stop-n-go ben je gauw continue 70W aan het verstoken en die moet ergens heen. Geforceerde koeling kan dan helpen.
NB Als je wilt experimenteren met een Mamba 5700kV, laat maar weten ik heb een gereviseerde liggen.
Heel mooi. Bedankt alvast voor het aanbod. Wat zal het motortje moeten kosten? Ik zal dat op hobby king er oo verschijdene worden aangeboden. Helaas ben ik nog niet verder met het tandwiel, kan geen kleindere vinden. Buggy zelf is terug naar Conrad. Rijregelijk werkte ook niet goed en motortje kapte er gewoon mee. Was trouwens totaal niet warm. Kan deze dan toch (intern of zo) worden oververhit?
Als iemand nog tips heeft voor het vinden van een passend tandwieltje, ik hoor het graag.
Oud 19 maart 2012, 13:57   #20 (permalink)

Standaard update

Inmiddels ben ik zover dat ik de tandwielen heb, maar ik kan met geen mogelijkheid vinden hoe de tandwielen los te krijgen. Kan iemand me helpen met een uitleg? Moet bijv de as los gehaald worden? Alvast dank voor de mogelijke hulp.
Oud 19 maart 2012, 15:04   #21 (permalink)

Hackroader's schermafbeelding

Leeftijd: 16
Standaard Foutje

De pinion zou je met een klein inbus schroefje zo van de motor-as los kunnen maken , de spur daar heb ik geen weet van bij deze auto , kan hem ook zo snel even niet vinden bij conrad.

Laatst gewijzigd door Hackroader; 19 maart 2012 om 15:12 Reden: Foutje
Hackroader is offline   Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Auto's en andere voertuigen (graag duidelijke topic-titels!) > Electro auto's > Electro offroad
Reageren

Labels
onderdelen, ranger, reely, tandwiel, voeding

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten