Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Auto's en andere voertuigen (graag duidelijke topic-titels!) > Electro auto's > Electro offroad

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 17 november 2010, 14:41   #1 (permalink)

Question Reely Ranger BL: accu, onderdelen en tip

Hallo ieder,
Sinds kort de blije bezitter van Reely Ranger BL. Zoals altijd veel verschillen in meningen waar het gaat om kwaliteit. Maar ik geloof dat deze wel goed kan zijn (heb het nog niet lang in bezit).

Wel heb ik een paar vragen waarop ik maar geen antwoord kan vinden, ook niet op verschillende fora. Ik hoop dus dat iemand me kan helpen (en ik verwacht ook anderen die deze zelfde info zoeken):

1. Welke accu kan ik het beste nemen en waarom?
- Po-Li 5000 Mah 2S ?C (zwaarder)?
- Po-Li 3200 Mah 2S 30C (lichter)? Al gekocht, nog niet binnen
- Po-Li 2200 Mah 2S 20C (nog lichter)? Al gekocht, nog niet binnen
- Po-Li 5000 Mah 3S ?C (kan dit in dit model?) ?

2. Heeft iemand een adres voor onderdelen? Bandjes heb ik al gevonden bij Conrad, maar tandwielen (die snel slijten) nog niet.

3. Heeft iemand misschien tips over hoe een bescherm te maken voor over de blootliggende aandrijftandwielen? Ik lees dat hiervoor iets te krijg is, maar nogmaals, heel internet afgezocht (best wat werk maar niets kunnen vinden.

4. Ik heb de lader HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy Accucel-6 50W 6A Balancer/Charger (DE Warehouse) gekocht. Maar nog geen voeding. Ook hierover lees ik vaak, neem een laptop voeding. Maar gaat dat zomaar passen? ZIjn hiervoor nog eenvoudige tips?

Ik hoor het heel graag. Alvast bedankt.
reely bertus is offline   Met citaat reageren
Oud 17 november 2010, 18:07   #2 (permalink)

Lochii's schermafbeelding

Leeftijd: 22
Standaard

1. Er is geen maximale capaciteit voor in een model. Je zal de afmetingen na moeten kijken welke past.

2. Reely = het huismerk van Conrad. Ik ben bang dat je daar aan vast zit. Als je voorheen op NiMH reed en daarmee de tandwielen al snel sleten, dan vraag ik me af of je wel zo verstandig doet aan LiPo.

3. -

4. Kijk enkele dingen in elk geval na:
De output spanning (moet tussen de 11 en 17V zitten).
De stekker moet passen
De adapter moet minimaal 5A continu kunnen leveren.
Oud 17 november 2010, 19:37   #3 (permalink)

Standaard

update:
Zojuist gevonden de link naar onderdelen van deze reely ranger. Logisch dat ik ze niet kon vinden; ze stonden in één regel met de Tamiya TC-04. Zegt misschien toch wel wat over de kwaliteit. Om eerlijk te zijn, ik moet het nog zien, maar vooralsnog volgens mij een heel prima autootje. Link naar onderdelen: Onderdelen Tamiya TC-04 / Ranger - Conrad Electronic - Modelauto tuning Tamiya TB-01 Ik kan me voorstellen dat anderen hier ook naar op zoek zijn.
Oud 17 november 2010, 19:40   #4 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lochii Bekijk bericht
1. Er is geen maximale capaciteit voor in een model. Je zal de afmetingen na moeten kijken welke past.

2. Reely = het huismerk van Conrad. Ik ben bang dat je daar aan vast zit. Als je voorheen op NiMH reed en daarmee de tandwielen al snel sleten, dan vraag ik me af of je wel zo verstandig doet aan LiPo.

3. -

4. Kijk enkele dingen in elk geval na:
De output spanning (moet tussen de 11 en 17V zitten).
De stekker moet passen
De adapter moet minimaal 5A continu kunnen leveren.
Bedankt voor je reactie.
1: waarom staat er dan S2 lipo bij de advertentie? Is het zo trouwens dat een hoger getal in MaH ervoor zorgt dat een auto harder kan? ZO nee, wat zijn dan de criteria?
4: Ik lees dat 19V ook nog geen problemen geeft. ALs een stekker niet past, is dit eenvoudig op te lossen?
Oud 17 november 2010, 19:44   #5 (permalink)

Tinus-online's schermafbeelding

Leeftijd: 31
Standaard

conrad gebruikt ook wel bestaande modellen die ze kopieren, bijvoorbeeld de reely red tanga, een 4wd buggy, dit is een exacte copy van de tamiya DF-03 onderdelen schijnen zelfs uitwisselbaar te zijn.

voor jouw is het dan wel de moeite waard om te kijken of ze dit bij deze ranger ook gedaan hebben

ik zat eens te kijken, de ranger lijkt wel veel op de HPI forza flux maar ook weer niet helemaal, wellicht kunnen anderen uitsluitsel geven ?

Laatst gewijzigd door Tinus-online; 17 november 2010 om 19:48
Tinus-online is offline   Met citaat reageren
Oud 17 november 2010, 19:46   #6 (permalink)

Hackroader's schermafbeelding

Leeftijd: 16
Standaard

hee ,

het aantal mAh geeft de capaciteit aan van de accu dus :

hoe hoger de mAh ----> Hoe langer de rijtijd.

voorbeeld : met 5000 mAh lipo kan je met een , 8.5t 4200kv brushless motor , ongeveer 30 á 40 minuten mee.

Hoe meer aantal cellen ----> hoe meer volt.

het aantal Volt geeft de kracht/snelheid aan van de accu/auto :

Hoe hoger het voltage ----> hoe sneller/krachtiger je auto wordt.

voorbeeld : 7,4 volt lipo (8.4v normaal ik weet niet waarom) gaat een , 8.5t 4200kv brushless motor , ongeveer 60 km/h

Het aantal C kan je het beste uitleggen met dit :

je hebt bijv. een bagger machine , die heeft allemaal kleine bakjes die rond gaan en dus de bagger afleveren , elke keer dat zo'n bakje wordt geleegd in een seconde is dat 1 C , dus in dit geval zijn de ''bakjes'' gevult met stroom en de bakjes worden gevuld als ze bij de accu zijn en bij de regelaar worden ze geleegd en als er 1tje word geleegd is dat 1C dus als je 30C hebt worden er 30 ''bakjes'' geleegd in 1 seconde.

Hackroader

Laatst gewijzigd door Hackroader; 17 november 2010 om 20:52
Hackroader is offline   Met citaat reageren
Oud 17 november 2010, 20:09   #7 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tinus-online Bekijk bericht
conrad gebruikt ook wel bestaande modellen die ze kopieren, bijvoorbeeld de reely red tanga, een 4wd buggy, dit is een exacte copy van de tamiya DF-03 onderdelen schijnen zelfs uitwisselbaar te zijn.

voor jouw is het dan wel de moeite waard om te kijken of ze dit bij deze ranger ook gedaan hebben

ik zat eens te kijken, de ranger lijkt wel veel op de HPI forza flux maar ook weer niet helemaal, wellicht kunnen anderen uitsluitsel geven ?
Lijkt er inderdaad behoorlijk op. Maar de opbouw is toch weer anders. De onderdelen worden in ieder geval op één hoop gegooid bij Conrad met het Tamiya chassis TL-01 (maar zei ik al geloof ik). Trouwens, prachtige boot zeg. WAT een werk lijkt me dat voor dat je het zover hebt. Echt heel mooi !
Oud 17 november 2010, 20:15   #8 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hackroader Bekijk bericht
hee ,

het aantal mAh geeft de capaciteit aan van de accu dus :

hoe hoger de mAh ----> Hoe langer de rijtijd.

voorbeeld : met 5000 mAh lipo kan je met een , 8.5t 4200kv brushless motor , ongeveer 30 á 40 minuten mee.

het aantal Volt geeft de kracht/snelheid aan van de accu/auto :

Hoe hoger het voltage ----> hoe sneller/krachtiger je auto wordt.

voorbeeld : 7,4 volt lipo (8.4v normaal ik weet niet waarom) gaat een , 8.5t 4200kv brushless motor , ongeveer 60 km/h

Hackroader
Na alles wat ik erover las, heeft het aantal cellen er ook mee te maken. 3S geeft dus meer "vermogen" volgens de deskundigen. MAar helemaal helder krijg ik het maar niet.
Oud 17 november 2010, 20:16   #9 (permalink)

Tinus-online's schermafbeelding

Leeftijd: 31
Standaard

dank je. romp heb ik zo gekocht, de rest is er zelf ingebouwd.
Oud 17 november 2010, 20:21   #10 (permalink)
bzb

Standaard

vooral tandwielen heb je kans dat je andere kan kopen van een ander merk, vooral het motortandwiel wil wel eens van alu zijn dat snel scherpe tanden krijgt, als je deze uitwisselt met eentje met dezelfde pitch maar dan gehard alu loopt het veel langer heel

in een 4wd met kroontandwielen in de voor en achter as is schimmen (ringetjes erin doen om de juiste speling in de tandwielen te krijgen) vaak erg belangrijk om de boel heel te houden

als die grote tandwielen ook but zijn kan je wellicht de hele set vervangen door een ander merk, dan kan je zelf de pitch kiezen (48 pitch is mooi stil en sterk genoeg) je moet dan alleen tandwielen zoeken die de gaatjes op dezelfde plek hebben, woon je bij een modelbouwzaak in de buurt? (hopelijk niet hobma want die gaan je nooit helpen met je niet bij hun gekochte meuk)

mocht je eenmaal weten welke tandwielen passen (robinson zal wel wat hebben) kan je het via liquid rc o.i.d. bestelen voor en prikkie

Laatst gewijzigd door bzb; 17 november 2010 om 20:28
bzb is offline   Met citaat reageren
Oud 17 november 2010, 20:52   #11 (permalink)

Hackroader's schermafbeelding

Leeftijd: 16
Standaard

ik heb mijn post geupdate
Oud 18 november 2010, 09:12   #12 (permalink)

Standaard

Bij conrad.nl tik je bij zoeken EB-04 in en daar staan een paar onderdelen! onderanderen ook een hoofdtandwiel! EB-04 is jouw auto
Oud 21 november 2010, 20:04   #13 (permalink)

Standaard

dank ieder voor de reacties. Karretje tijdje in bezit er werkt aardig. Helaas al wel gezeur met rijregelaar. Deze doet niet wat het moet doen en hapert regelmatig. Ik hoop van Conrad te horen.
Heb inmiddels wel een andere vraag. Heeft iemand ervaring met de tractor banden verkrijgbaar bij Conrad? Zie tractor wielen Ik heb hiervan een filmpje gezien en ziet goed uit. Ik vraag me alleen af welke aanpassingen, indien dit nodig was, hij heeft moeten doen. Zie filmpje tractor wielen.
Oud 24 november 2010, 02:58   #14 (permalink)

ook peter's schermafbeelding

Standaard

Motortandwielen; je zou er achter moeten zien te komen wat de module (afstand tussen de tanden) van je motor tandwiel is. Ook bij Conrad verkopen ze dit kleine tandwiel in alle maten zie ik. Er is alleen niet wijs uit te worden welke afstand de tanden ervan t.o.v. elkaar moeten hebben.

Ik heb zelf de hotlander banden voor in de winter (soort traktorband met blokken). Hard rubber maar goed schoonrijdend profiel, zowel grip op de weg maar vooral ernaast gaat leuk. Inderdaad het motortandwiel van 19 tanden naar 14 teruggebracht. Overgang van 8cm naar 11 cm betekent dat je de overzet verhouding eigenlijk met ong. 25% mag aanpassen. Moet wel kunnen met de ruimte tussen motor en de omgeving, ik kan niet minder dan 14 tanden monteren.

Zag pas later de film. Voor de skatebaan zijn wegbanden veeel leuker. Glijden gebeurt gauw genoeg op die gladde ondergrond.

Laatst gewijzigd door ook peter; 24 november 2010 om 03:03
ook peter is offline   Met citaat reageren
Oud 24 november 2010, 17:06   #15 (permalink)

Standaard andere motor (zwaardere)

Ik heb sinds kort een Reely Ranger met een 3650 KV (3215) motortje erin.
Nu wil ik met grotere wielen gaan rijden en kan (mogelijk moet) ik de tandwielen aanpassen. Maar kan ik niet ook een zwaarder motortje plaatsen?
Ik heb in ieder geval 2 cels LIPO accus En kan natuurlijk ook 3 cels gaan aanschaffen. Het chassis en de rest is in ieder geval sterk en goed genoeg om dit aan te kunnen. Ik ben heel benieuwd want ik wil dit graag gaan aanschaffen. Maar hangt dus van de keuze af.
Alvast heel erg bedankt.
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Auto's en andere voertuigen (graag duidelijke topic-titels!) > Electro auto's > Electro offroad
Reageren

Labels
onderdelen, ranger, reely, tandwiel, voeding

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten