Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Auto's en andere voertuigen (graag duidelijke topic-titels!) > Electro auto's > Electro onroad

Bekijk resultaten enquête: Welke combi van regelaar motor en accu voor 2010/11
10,5 Regelaar vrij accu vrij 3 6,00%
10,5 Regelaar vrij Lipo 16 32,00%
10,5 Regelaar zonder vertiming accu vrij 5 10,00%
10,5 regelaar zonder vertiming Lipo 22 44,00%
13,5 regelaar vrij en accu vrij 4 8,00%
Aantal stemmers: 50. Je mag niet stemmen in deze enquête

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 10 september 2010, 21:24   #31 (permalink)

Alex F.'s schermafbeelding

Leeftijd: 37
Standaard

ok dan lul ik uit mijne grote dikke nek

Ik lees dat er rijders dumpen met 10.5t op 1s in 7 minuten wat ik dan erg vreemd vind aangezien wij maar iets van 3200-3500mah oprijden met 2s en 10.5t op een groot 1:8 circuit.

Maar goed, weer wat geleerd.
Alex F. is offline   Met citaat reageren
Oud 10 september 2010, 21:35   #32 (permalink)

Leeftijd: 39
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hansdo Bekijk bericht
vermogen druk je uit in aantal watt. Watt is volt (keer) ampere . Voor een bepaalde snelheid is een bepaald vermogen nodig (watt), lage voltage bij een gelijk vermogen is een hoog amperage .(les 2 ) .Een autolamp op 12 volt kan meer licht geven dan een woonkamerlamp bij 220 . Voltage alleen zegt dus niets. Wat nu gebeurd is dat het gezocht wordt in een hoge stroom. Accupakketten die een hoge stroom kunnen leveren ,regelaars die dat dan aan kunnen en dito motoren .Dikke weinig windingen . De weerstand die deze motoren opleveren zal dan ook laag zijn . Meer turns motoren = hogere weerstand = minder stroom = lager vermogen (watt) = minder snelheid. Vooropgesteld dat de dikte van de windingen gelijk zijn.
Tja, maar omdat de motor op 10,5 wikkelingen is gelimiteerd is er dus verlies aan vermogen als de spanning daalt. De auto's gaan gek genoeg ook minder hard...
Oud 10 september 2010, 21:42   #33 (permalink)

Leeftijd: 57
Standaard

Je moet eigelijk meer rekenen met het vermogen (watts) wat een accu kan leveren . Een 3.7 volt met een capaciteit van 5 amp(uur) levert 18.5 watt (uur) , een 7.2 volt accu van 2,5 amp(uur) levert ook 18,5 W . m.a.w. een 1C lipo moet een dubbele capaciteit (A) hebben om hetzelfde vermogen (rijtijd) te kunnen leveren t.o.v. een 2C.Afgezien van verliezen e.d.
Het is voor mij een tijdje geleden dat ik al die formule's uit het hoofd heb geleerd maar zal mijn kennis nog wat op gaan frissen. Bij brandstof heb je dat allemaal niet nodig ,een tankfles is voldoende

Laatst gewijzigd door hansdo; 10 september 2010 om 22:11
hansdo is offline   Met citaat reageren
Oud 10 september 2010, 21:51   #34 (permalink)

Nismo's schermafbeelding

Leeftijd: 47
Standaard

Mannen....

Hogere weerstand (of lager voltage ) betekend minder punch!!
Dus ja, minder verbruik maaarrrr.... de rijder gaat meer aan zijn gas trekken om bij te blijven en dan ga je leeg.

(en Dokkie, you are right)

Laatst gewijzigd door Nismo; 10 september 2010 om 21:54
Nismo is offline   Met citaat reageren
Oud 10 september 2010, 22:01   #35 (permalink)

Roelof's schermafbeelding

Leeftijd: 42
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door juliuskolff Bekijk bericht
Tja, maar omdat de motor op 10,5 wikkelingen is gelimiteerd is er dus verlies aan vermogen als de spanning daalt.
Bij behoud van dezelfde tandwielverhouding..... Op 1S LiPo wordt er "gek genoeg" bijna 2x zo'n grote pinion gebruikt waardoor de stromen weer omhoog lopen om de motor weer op gelijkwaardige prestaties te brengen.
Het enige wat je omlaag brengt is de piekstroom bij 0 toeren, de gelijkstroomweerstand van de spoel in de motor zal de beperkende factor zijn

Maar waarom rijden treinen en trams dan op hoge voltages?
Oud 10 september 2010, 22:04   #36 (permalink)

Standaard

Julius, je ziet gewoon dat de huidige accu's steeds meer in staat zijn om hogere stromen te genereren waardoor de snelheid weleenswaar terug loopt met 1C maar niet met de helft . In een electra keten wordt de hoogte v/d stroom bepaald door het deel met de meeste weerstand . Als de accu de beperkende factor geweest is kan een moderne accu een hoop schelen met dezelfde motor ,ook de regelaar speelt een rol .
Voor al diegene die hun kennis weer wat op willen frissen :http://www.bemoc.nl/techniek/pdf/elektrogegevens.pdf
Oud 10 september 2010, 22:08   #37 (permalink)

Nismo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roelof Bekijk bericht
Bij behoud van dezelfde tandwielverhouding..... Op 1S LiPo wordt er "gek genoeg" bijna 2x zo'n grote pinion gebruikt waardoor de stromen weer omhoog lopen om de motor weer op gelijkwaardige prestaties te brengen.
Het enige wat je omlaag brengt is de piekstroom bij 0 toeren, de gelijkstroomweerstand van de spoel in de motor zal de beperkende factor zijn

Maar waarom rijden treinen en trams dan op hoge voltages?
Klopt helemaal, de rollout bij 1S lipo is bijna 2x zo hoog (mod). Bij treinen en trams komt er wat gewicht bij kijken dus zeer hoge start-Amps.
Oud 10 september 2010, 22:10   #38 (permalink)

Standaard

Roelof (weet je waarschijlijk wel) Hoge voltage's zijn minder gevoelig voor spanningsverliezen door stekkers/soldeerverbindingen en kabels . spanning (verlies) is stroom (ampere) maal weerstand (ohm) . Dus hoge stromen bij een bepaalde weerstand (door kabels /stekkers etc) geven een hoog spanningsverlies en als je maar 3.7 heb kan je niet veel meer missen . Dus hogere stromen vereisen dikke kabels ,stekkers etc. Daarom dat we spreken over hoogspannings masten omdat het transporteren van hoge spanning /lagere stromen veel gemakkelijker is dan andersom.
Oud 10 september 2010, 23:45   #39 (permalink)

Michael L's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door juliuskolff Bekijk bericht
In t 1:12 topic schreef je iets over snelheidsvermindering op 1s Lipo. Hoeveel scheelde dat in rondetijd? Ik neem aan dat dat met een vertimende regelaar was? Was dat al voldoende langzamer om 1:12 voor iedereen weer rijdbaar te maken?
Dat was inderdaad met een vertimede regelaar.
Maar dat is wel alweer een jaar geleden en de regelaars (lees software) zijn alweer een stuk sneller geworden.
Het verschil (met 4cell) in ronde tijden was ongeveer 0,3 tot 0,5s wat voor 1:12 en 8 minuten rijden natuurlijk heel veel is.
Maar wat vooral opviel was dat als je probeerde de 4cell auto's bij te houden dat de snelheid na een paar minuten inzakte en de verschillen dan snel opliepen.
(Wat ook wel logisch is, het verschil tussen 3,7V en 4,8V is ook behoorlijk groot)

Mijn voorkeur voor de 0grd regelaars heeft niet zozeer met de snelheid te maken maar meer met de moeilijkheid van het juist instellen van de software, in combinatie met de juiste verplaatsing.
Er zullen uiteindelijk maar een paar mensen zijn die het goed voor elkaar hebben en de rest raakt alleen maar gefrustreerd omdat het hun niet lukt.
Michael Lepelaar | MBC de sluis | Tamiya TRF417 | Tekin | KoPropo | On-point 1:12
Organisatie DTC2012 | Kom een lekker stukje rijden bij de Dutch Tamiya Challenge 2012!
Michael L is offline   Met citaat reageren
Oud 11 september 2010, 09:32   #40 (permalink)

Leeftijd: 39
Standaard

[QUOTE=hansdo;1817825]Je moet eigelijk meer rekenen met het vermogen (watts) wat een accu kan leveren . Een 3.7 volt met een capaciteit van 5 amp(uur) levert 18.5 watt (uur) , een 7.2 volt accu van 2,5 amp(uur) levert ook 18,5 W . m.a.w. een 1C lipo moet een dubbele capaciteit (A) hebben om hetzelfde vermogen (rijtijd) te kunnen leveren t.o.v. een 2C.QUOTE]

Voor een stuk ga ik met je mee. Echter de NiMh accus hebben een vrijwel gelijke inhoud (rond de 4800mAh tegen 5200mAh NiMh vs Lipo). Dus uiteindelijk is de totale beschikbare energie vrijwel gelijk. Een 2s Lipo van dezelfde capaciteit zal dan ook 2x zoveel vermogen hebben en bij gelijke rijtijd (bij 4wd touring zelfs nog korter!) gemiddeld 2x zo hoge stromen leveren. Aangezien het grootste deel van het verbruik komt van accelereren zullen daar de piekstromen nog veel hoger zijn.

Dat 1:12 10,5 nu weer leeg gaat in 8 minuten heeft niet met lipo vs NiMh te maken maar met de vertimende regelaars. Door die techniek zal er relatief meer stroomverbruik zijn bij hoge snelheid tov. niet vertimende regelaars. In 1:12 10.5 zonder vertimende regelaars is al gauw de motor limiterend en kun je niet onbeperkt hoger verplaatsen omdat de motor dat niet aankan en zul je niet meer toekomen om de hele accu capaciteit in 8 minuten te gebruiken.
Oud 11 september 2010, 10:58   #41 (permalink)

Ericjooo's schermafbeelding

Standaard

Volgens mij zou je gewoon met 3 NiMh-cellen moeten gaan rijden (= 3.6v, 4.5v op piek), m.i.zou dit veel beter aansluiten bij de 1s-lipo (= 3.7v, 4.2 maximale piek)

En bij een hogere spanning heb je inderdaad minder stroom lopen om hetzelfde vermogen te verkrijgen.

tot zover mijn herinneringen aan het technisch onderwijs....haha

Eric
Ericjooo is offline   Met citaat reageren
Oud 11 september 2010, 23:23   #42 (permalink)
djiewie
Guest

Standaard

[QUOTE=juliuskolff;1818176]gemiddeld 2x zo hoge stromen leveren. Aangezien het grootste deel van het verbruik komt van accelereren zullen daar de piekstromen nog veel hoger zijn.[QUOTE]

Min ervaring met de vertimde regelaar is anders namelijk.
Toen ik begon met brusless met weinig timing werd de moter erg warm, zeg maar heet. toen kwam er nieuwe software(tekin in mijn geval, en toen moest ik het pinion veel kleiner maken met een hoge vertiming. resultaat de moter liep als een raket en werd maar handwarm. In mijn ogen de beste manier om je spullen heel te houden. Dus regelaar lekker vertimen en idereen mag mijn isntaelling copieren en maken die dan stock. gaat iedereen hard met pielen met de pinion en spur wat nog overblijft.

Regelaar op 0 graden gaat de moter weer veel uitmaken en ook de pinion met spur verhoudig , en de moter wordt weer heet. Dan is de punch nog belangrijker wat je uit je accu haalt. Lijkt erg op de brushed orion moter 19 turns klasse zeg maar. Is dit wel wat we willen Nou, ik niet in ieder geval.
Jongens graag verstandig hier mee omgaan wat is er nu zo verkeerd aan vertimen? We hebben toch de swift klasse voor de gelijkwaardige race klasse?

Overigens is bij lage toeren de stroom hoog maar bij hoge toeren de stroom laag.
dat verklaart waarom de moter met een licht verzet koeler blijft. Lijkt mij de juiste manier. Je zou ook spur en pinion kunnen opleggen zeg met maximaal 20T pinion met een 88 spur als kleinste. Lijkt mij een zeer goed idee en dan de regelaar verder vrij. Wat vinden jullie?

Just my opinion , Greetz JW

greetz JW

Laatst gewijzigd door djiewie; 11 september 2010 om 23:31
  Met citaat reageren
Oud 11 september 2010, 23:57   #43 (permalink)

Nismo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djiewie Bekijk bericht
Regelaar op 0 graden gaat de moter weer veel uitmaken en ook de pinion met spur verhoudig , en de moter wordt weer heet.

Overigens is bij lage toeren de stroom hoog maar bij hoge toeren de stroom laag. dat verklaart waarom de moter met een licht verzet koeler blijft.
greetz JW
Motoren (LRP, Orion) kunnen tegenwoordig 100+ graden worden zonder echt veel problemen, de meeste GM motoren hebben ook geen problemen met hogere temperaturen. Het afgelopen jaren hebben we met de mafste vertimingen en rollout gereden op 4 cellen, een motor op +80 graden is ons nog nooit gelukt.
Een motor oververhitten op 3,7V zal alleen maar moeilijker worden, zelfs in modified.
Oud 12 september 2010, 00:52   #44 (permalink)
Moderatorteam

Joost K.'s schermafbeelding

Leeftijd: 36
Standaard

Ik ben er vanavond achter gekomen dat een GM motor op 150 graden rijden toch iets te veel van het goede is haha... LOL... Eén GM motor in de min maar dat was wel met een Pro10 en 2S lipo dus...

Overigens heb ik vanavond met Niels de Zwijger gesproken en dat er een 0 graden regelement komt is niet waarschijnlijk op de MACH. Het argument was dat er inmiddels ook al manieren schijnen te zijn om de regelaars te laten knipperen met de leds als zijnde een 0 graden programma maar dat dan niet zijn. En het zou dus of te moeilijk of te veel tijd kosten om dan alle regelaars aan een laptop te hangen... De kans zit er dus in dat 1/12 gewoon met veritimebare ESC's wordt gereden...
Joost K. is nu online   Met citaat reageren
Oud 12 september 2010, 00:56   #45 (permalink)

Alex F.'s schermafbeelding

Leeftijd: 37
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nismo Bekijk bericht
Motoren (LRP, Orion) kunnen tegenwoordig 100+ graden worden zonder echt veel problemen, de meeste GM motoren hebben ook geen problemen met hogere temperaturen. Het afgelopen jaren hebben we met de mafste vertimingen en rollout gereden op 4 cellen, een motor op +80 graden is ons nog nooit gelukt.
Een motor oververhitten op 3,7V zal alleen maar moeilijker worden, zelfs in modified.
Nou een GM motor laten oververhitten is heel makkelijk te doen hoor en daar had die motor echt wel serieus problemen mee ........hebben we bij net bij de ZAC gezien (ok was op 2s)

Wat de fabrikanten aangeven is leuk en aardig maar die magneten worden echt wel minder bij die temperaturen. Hoe vaker je dat doet hoe sneller de motor warmer gaat worden en hoe sneller je vermogen mist. Als je de motor meet aan de buitenkant dan is die aan de binnenkant nog veel heter.

Wat djewie schrijft is ook mijn visie en reeds ook reeds meerdere malen aangegeven. Waarom allemaal problemen gaan zoeken terwijl het allemaal veel makkelijker kan.

Dynamische vertiming is de toekomst. Hard gaan met koele motoren.....of als je langzamer wil dan kan het ook...maar nog steeds koelere motoren vanwege het feit wat Djewie reeds aangaf.

Het 3.7v verhaal staat hier een klein beetje los van. Ga maar na in de 1:8......waarom wordt er nu gekozen voor 14.8v lipos en lagere kv motoren ipv 7.4v en hogere kv motoren? Simpelweg omdat regelaars affikken en alles veel te warm wordt met 7.4v....bij de 1:12 is het net zo maar dan op een wat kleinere schaal

edit
.......jammer..... joost was me net even voor haha
Alex F. is offline   Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Auto's en andere voertuigen (graag duidelijke topic-titels!) > Electro auto's > Electro onroad
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten