![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
| Bekijk resultaten enquête: Welke combi van regelaar motor en accu voor 2010/11 | |||
| 10,5 Regelaar vrij accu vrij | | 3 | 6,00% |
| 10,5 Regelaar vrij Lipo | | 16 | 32,00% |
| 10,5 Regelaar zonder vertiming accu vrij | | 5 | 10,00% |
| 10,5 regelaar zonder vertiming Lipo | | 22 | 44,00% |
| 13,5 regelaar vrij en accu vrij | | 4 | 8,00% |
| Aantal stemmers: 50. Je mag niet stemmen in deze enquête | |||
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #31 (permalink) |
| Lid sinds: 25 oktober 2006 Locatie: Den Haag Leeftijd: 37
|
ok dan lul ik uit mijne grote dikke nek Ik lees dat er rijders dumpen met 10.5t op 1s in 7 minuten wat ik dan erg vreemd vind aangezien wij maar iets van 3200-3500mah oprijden met 2s en 10.5t op een groot 1:8 circuit. Maar goed, weer wat geleerd. |
| | |
| | #32 (permalink) | |
| Lid sinds: 23 februari 2005 Locatie: Amsterdam Leeftijd: 39
| Citaat:
__________________ Serpent 733, 120, 835, Tamyia M03M Fiat 500 Sanwa Exzess | |
| | |
| | #33 (permalink) |
| Lid sinds: 13 januari 2006 Locatie: Zoetermeer Leeftijd: 57
|
Je moet eigelijk meer rekenen met het vermogen (watts) wat een accu kan leveren . Een 3.7 volt met een capaciteit van 5 amp(uur) levert 18.5 watt (uur) , een 7.2 volt accu van 2,5 amp(uur) levert ook 18,5 W . m.a.w. een 1C lipo moet een dubbele capaciteit (A) hebben om hetzelfde vermogen (rijtijd) te kunnen leveren t.o.v. een 2C.Afgezien van verliezen e.d. Het is voor mij een tijdje geleden dat ik al die formule's uit het hoofd heb geleerd maar zal mijn kennis nog wat op gaan frissen. Bij brandstof heb je dat allemaal niet nodig ,een tankfles is voldoende
__________________ live begins at 40 Laatst gewijzigd door hansdo; 10 september 2010 om 22:11 |
| | |
| | #34 (permalink) |
| Lid sinds: 23 september 2003 Locatie: Assen Leeftijd: 47
|
Mannen.... Hogere weerstand (of lager voltage Dus ja, minder verbruik maaarrrr.... de rijder gaat meer aan zijn gas trekken om bij te blijven en dan ga je leeg. (en Dokkie, you are right)
__________________ Shepherd Sonic BENELUX Laatst gewijzigd door Nismo; 10 september 2010 om 21:54 |
| | |
| | #35 (permalink) | |
| Lid sinds: 20 augustus 2003 Locatie: Sassenheim Leeftijd: 42
| Citaat:
Het enige wat je omlaag brengt is de piekstroom bij 0 toeren, de gelijkstroomweerstand van de spoel in de motor zal de beperkende factor zijn Maar waarom rijden treinen en trams dan op hoge voltages?
__________________ Micro RS4: 100+ km/h, Mugen MRX4, Kyosho TF4-R spider, een ver verbouwde M18 en een Zoom400 voor het betere laagvliegwerk | |
| | |
| | #36 (permalink) |
|
Julius, je ziet gewoon dat de huidige accu's steeds meer in staat zijn om hogere stromen te genereren waardoor de snelheid weleenswaar terug loopt met 1C maar niet met de helft . In een electra keten wordt de hoogte v/d stroom bepaald door het deel met de meeste weerstand . Als de accu de beperkende factor geweest is kan een moderne accu een hoop schelen met dezelfde motor ,ook de regelaar speelt een rol . Voor al diegene die hun kennis weer wat op willen frissen :http://www.bemoc.nl/techniek/pdf/elektrogegevens.pdf
__________________ live begins at 40 |
| | |
| | #37 (permalink) | |
| Citaat:
__________________ Shepherd Sonic BENELUX | |
| | |
| | #38 (permalink) |
|
Roelof (weet je waarschijlijk wel) Hoge voltage's zijn minder gevoelig voor spanningsverliezen door stekkers/soldeerverbindingen en kabels . spanning (verlies) is stroom (ampere) maal weerstand (ohm) . Dus hoge stromen bij een bepaalde weerstand (door kabels /stekkers etc) geven een hoog spanningsverlies en als je maar 3.7 heb kan je niet veel meer missen . Dus hogere stromen vereisen dikke kabels ,stekkers etc. Daarom dat we spreken over hoogspannings masten omdat het transporteren van hoge spanning /lagere stromen veel gemakkelijker is dan andersom.
__________________ live begins at 40 |
| | |
| | #39 (permalink) | |
| Lid sinds: 9 november 2006 Locatie: Rotterdam
| Citaat:
Maar dat is wel alweer een jaar geleden en de regelaars (lees software) zijn alweer een stuk sneller geworden. Het verschil (met 4cell) in ronde tijden was ongeveer 0,3 tot 0,5s wat voor 1:12 en 8 minuten rijden natuurlijk heel veel is. Maar wat vooral opviel was dat als je probeerde de 4cell auto's bij te houden dat de snelheid na een paar minuten inzakte en de verschillen dan snel opliepen. (Wat ook wel logisch is, het verschil tussen 3,7V en 4,8V is ook behoorlijk groot) Mijn voorkeur voor de 0grd regelaars heeft niet zozeer met de snelheid te maken maar meer met de moeilijkheid van het juist instellen van de software, in combinatie met de juiste verplaatsing. Er zullen uiteindelijk maar een paar mensen zijn die het goed voor elkaar hebben en de rest raakt alleen maar gefrustreerd omdat het hun niet lukt.
__________________ Michael Lepelaar | MBC de sluis | Tamiya TRF417 | Tekin | KoPropo | On-point 1:12 Organisatie DTC2012 | Kom een lekker stukje rijden bij de Dutch Tamiya Challenge 2012! | |
| | |
| | #40 (permalink) |
| Lid sinds: 23 februari 2005 Locatie: Amsterdam Leeftijd: 39
|
[QUOTE=hansdo;1817825]Je moet eigelijk meer rekenen met het vermogen (watts) wat een accu kan leveren . Een 3.7 volt met een capaciteit van 5 amp(uur) levert 18.5 watt (uur) , een 7.2 volt accu van 2,5 amp(uur) levert ook 18,5 W . m.a.w. een 1C lipo moet een dubbele capaciteit (A) hebben om hetzelfde vermogen (rijtijd) te kunnen leveren t.o.v. een 2C.QUOTE] Voor een stuk ga ik met je mee. Echter de NiMh accus hebben een vrijwel gelijke inhoud (rond de 4800mAh tegen 5200mAh NiMh vs Lipo). Dus uiteindelijk is de totale beschikbare energie vrijwel gelijk. Een 2s Lipo van dezelfde capaciteit zal dan ook 2x zoveel vermogen hebben en bij gelijke rijtijd (bij 4wd touring zelfs nog korter!) gemiddeld 2x zo hoge stromen leveren. Aangezien het grootste deel van het verbruik komt van accelereren zullen daar de piekstromen nog veel hoger zijn. Dat 1:12 10,5 nu weer leeg gaat in 8 minuten heeft niet met lipo vs NiMh te maken maar met de vertimende regelaars. Door die techniek zal er relatief meer stroomverbruik zijn bij hoge snelheid tov. niet vertimende regelaars. In 1:12 10.5 zonder vertimende regelaars is al gauw de motor limiterend en kun je niet onbeperkt hoger verplaatsen omdat de motor dat niet aankan en zul je niet meer toekomen om de hele accu capaciteit in 8 minuten te gebruiken.
__________________ Serpent 733, 120, 835, Tamyia M03M Fiat 500 Sanwa Exzess |
| | |
| | #41 (permalink) |
| Lid sinds: 4 mei 2006 Locatie: Amersfoort Leeftijd: 47
|
Volgens mij zou je gewoon met 3 NiMh-cellen moeten gaan rijden (= 3.6v, 4.5v op piek), m.i.zou dit veel beter aansluiten bij de 1s-lipo (= 3.7v, 4.2 maximale piek) En bij een hogere spanning heb je inderdaad minder stroom lopen om hetzelfde vermogen te verkrijgen. tot zover mijn herinneringen aan het technisch onderwijs....haha Eric |
| | |
| | #42 (permalink) |
| Guest
|
[QUOTE=juliuskolff;1818176]gemiddeld 2x zo hoge stromen leveren. Aangezien het grootste deel van het verbruik komt van accelereren zullen daar de piekstromen nog veel hoger zijn.[QUOTE] Min ervaring met de vertimde regelaar is anders namelijk. Toen ik begon met brusless met weinig timing werd de moter erg warm, zeg maar heet. toen kwam er nieuwe software(tekin in mijn geval, en toen moest ik het pinion veel kleiner maken met een hoge vertiming. resultaat de moter liep als een raket en werd maar handwarm. In mijn ogen de beste manier om je spullen heel te houden. Dus regelaar lekker vertimen en idereen mag mijn isntaelling copieren en maken die dan stock. gaat iedereen hard met pielen met de pinion en spur wat nog overblijft. Regelaar op 0 graden gaat de moter weer veel uitmaken en ook de pinion met spur verhoudig , en de moter wordt weer heet. Dan is de punch nog belangrijker wat je uit je accu haalt. Lijkt erg op de brushed orion moter 19 turns klasse zeg maar. Is dit wel wat we willen Nou, ik niet in ieder geval. Jongens graag verstandig hier mee omgaan wat is er nu zo verkeerd aan vertimen? We hebben toch de swift klasse voor de gelijkwaardige race klasse? Overigens is bij lage toeren de stroom hoog maar bij hoge toeren de stroom laag. dat verklaart waarom de moter met een licht verzet koeler blijft. Lijkt mij de juiste manier. Je zou ook spur en pinion kunnen opleggen zeg met maximaal 20T pinion met een 88 spur als kleinste. Lijkt mij een zeer goed idee en dan de regelaar verder vrij. Wat vinden jullie? Just my opinion , Greetz JW greetz JW Laatst gewijzigd door djiewie; 11 september 2010 om 23:31 |
|
| | #43 (permalink) | |
| Citaat:
Een motor oververhitten op 3,7V zal alleen maar moeilijker worden, zelfs in modified.
__________________ Shepherd Sonic BENELUX | |
| | |
| | #44 (permalink) |
| Moderatorteam Lid sinds: 18 november 2004 Locatie: Zaandijk Leeftijd: 36
|
Ik ben er vanavond achter gekomen dat een GM motor op 150 graden rijden toch iets te veel van het goede is haha... LOL... Eén GM motor in de min maar dat was wel met een Pro10 en 2S lipo dus... Overigens heb ik vanavond met Niels de Zwijger gesproken en dat er een 0 graden regelement komt is niet waarschijnlijk op de MACH. Het argument was dat er inmiddels ook al manieren schijnen te zijn om de regelaars te laten knipperen met de leds als zijnde een 0 graden programma maar dat dan niet zijn. En het zou dus of te moeilijk of te veel tijd kosten om dan alle regelaars aan een laptop te hangen... De kans zit er dus in dat 1/12 gewoon met veritimebare ESC's wordt gereden...
__________________ P235-CS '12 Pro10 | KoPropo | GM/Trinity | Hobbywing | Shepherd/Xceed Pro10 4 Ever |
| | |
| | #45 (permalink) | |
| Lid sinds: 25 oktober 2006 Locatie: Den Haag Leeftijd: 37
| Citaat:
Wat de fabrikanten aangeven is leuk en aardig maar die magneten worden echt wel minder bij die temperaturen. Hoe vaker je dat doet hoe sneller de motor warmer gaat worden en hoe sneller je vermogen mist. Als je de motor meet aan de buitenkant dan is die aan de binnenkant nog veel heter. Wat djewie schrijft is ook mijn visie en reeds ook reeds meerdere malen aangegeven. Waarom allemaal problemen gaan zoeken terwijl het allemaal veel makkelijker kan. Dynamische vertiming is de toekomst. Hard gaan met koele motoren.....of als je langzamer wil dan kan het ook...maar nog steeds koelere motoren vanwege het feit wat Djewie reeds aangaf. Het 3.7v verhaal staat hier een klein beetje los van. Ga maar na in de 1:8......waarom wordt er nu gekozen voor 14.8v lipos en lagere kv motoren ipv 7.4v en hogere kv motoren? Simpelweg omdat regelaars affikken en alles veel te warm wordt met 7.4v....bij de 1:12 is het net zo maar dan op een wat kleinere schaal edit .......jammer..... joost was me net even voor haha | |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |