Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelhelikopters > Electro specifiek

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 3 februari 2012, 16:11   #16 (permalink)

ron van sommeren's schermafbeelding

Leeftijd: 50
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brutus Bekijk bericht
... bijvoorbeeld de magneten van de motor minder worden (door langdurige belasting tegen de max aan???? Ik gok maar wat) en dat daardoor de karakteristieken van de motor gewijzigd zijn (kV waarde lager geworden is o.i.d) en dus je motor nu domweg niet meer harder WIL ...
In de modelbouw is het andersom Bert, Kv wordt hoger bij zwakkere magneten. Logisch, want door lagere magnetische veldsterkte moet motor meer toeren draaien om dezelfde spanning als de aangelegde spanning te genereren. (Jij dacht waarschijnlijk aan de Kv zoals gedefinieerd in de grote-mensen wereld, spanning/toerental, a.k.a. de generatorconstante. Gevalletje beroepsmisvorming ).

Door een hoge motorstroom stijgt de temperatuur tot boven de Curie-temperatuur van de magneten, de magneten demagnetiseren (onomkeerbaar) -> daardoor stijgt Kv -> stroom stijgt -> temperatuur stijgt -> magneten verzwakken verder -> Kv stijgt -> stroom stijgt -> temperatuur stijgt -> enz.enz. temperature runaway, en vervolgens I love the smell of electrons in the morning

Motorstroom wil oplopen met derde (3e) macht van Kv en/of tandwielverhouding, als je voor de rest alles hetzelfde houdt. En verder Motorstroom loopt veel sneller (kwadratisch, 2e macht) op dan spanning. In die discussie wat voorbeelden van wat er gebeurt met de stroom bij één of twee cellen meer. Ook weer ervan uitgaande dat andere dingen niet veranderen. Dit alles geldt zowel bij auto's, boten, vliegtuigen als heli's, hoewel bij heli's eigenlijk onderscheidt gemaakt moet worden tussen hoveren en vliegen).

De grootheid Kv uitgedrukt in de eenheid toerental/Volt, zegt niets over vermogen/power (Watt), koppel (Nm), toerental, kwaliteit, stroom, magneetsterkte, rendement/efficiency, nullast-stroom. Idem veel/weinig cogging, valt ook weinig uit af te leiden.

Een onjuiste notatie als motor heeft (of is) 1400Kv zet geregeld mensen op het verkeerde been, ze denken daardoor nogal eens dat Kv iets met vermogen of koppel te maken heeft, het is toerental per Volt, niks meer, niets minder. Het zegt niets over het vermogen of stroom die de motor aan kan. Een motortje van 10Watt kan dezelfde Kv hebben als een motor van 10kiloWatt. Het bereiken van een bepaalde Kv is geen kunst, zoals een hoog vermogen en een hoog rendement dat wel is, een hogere/lagere Kv is slechts een kwestie van minder/meer windingen cq. zwakkere/sterkere magneten (er is wel een bovengrens aan magneetsterkte. Hoe beter de temperatuurbestendigheid van een Neodymium magneet, hoe minder sterk hij kan zijn. Dit wordt langzaam opgerekt, Neodymium magneten worden temperatuurbestendiger).

Helaas maken veel fabrikanten en winkels zich 'schuldig' aan verkeerde notatie, en dat zijn niet altijd de minsten. Correct: Kv=1400rpm/Volt, Kv is een fysische grootheid zoals lengte, tijd, stroom, koppel etc, en wordt uitgedrukt in de eenheid toeretanl/Volt (meter, seconde, Ampère, Newtonmeter ...). Cobra motoren heb ik al zover kunnen krijgen, nu de rest nog, er wacht mij een schone taak
zelfbouw e-motor tipszelfbouw e-motor group • current kills

Laatst gewijzigd door ron van sommeren; 3 februari 2012 om 17:42
ron van sommeren is offline   Met citaat reageren
Oud 3 februari 2012, 16:50   #17 (permalink)
Moderatorteam

brutus's schermafbeelding

Leeftijd: 44
Standaard

Ha die Ron,

nou, ik was NIET in de war met die Kv notatie, ik doelde wel degelijk op toeren per volt, en ik weet dat dat weinig met vermogen te maken heeft. Toch is het wel gek: in mijn Venom GPV-1 heb ik een 6000 kV en een 8000 kV motor geprobeerd, en de 6000 kV is heftig, de 8000 kV gewoon volledig onbeheersbaar. Zit toch wel iets van vermogen bij, in die kV aanduiding.

Ik weet (wist) niet of verzwakkende magneten een hogere of lagere Kv opleveren of niet, ik ging er echter van uit dat de motor onder belasting gewoon niet meer zijn toerental kan halen als de magneten slechter worden. Dan maakt het niet zo veel meer uit of die ESC op 80% of 90% open staat, als de motor niet harder wil, wil hij niet harder.

Dat was mijn gedachtengang, en of die correct is weet ik niet; Na jouw uitleg nog steeds eigenlijk niet, want als verzwakkende magneten een hogere kV waarde geven, geloof ik nog steeds niet dat een motor bij verouderen vanzelf hogere toerentallen gaat draaien. Mischien onbelast, maar zeker niet onder belasting. Geloof inderdaad wel wat je zegt over die vicieuze cirkel van verzwakkende magneten door hogere temperatuur, terwijl de temperatuur juist oploopt DOORDAT die magneten zwakker worden....

Groet, Bert
brutus is nu online   Met citaat reageren
Oud 3 februari 2012, 17:40   #18 (permalink)

ron van sommeren's schermafbeelding

Leeftijd: 50
Standaard

Aan de hand van Kv, motorspanning, tandwielverhouding en rotorbladparameters kun je in gegeven situatie wel het opgenomen vermogen berekenen maar het zegt niets over het maximale vermogen, of beter, de max.stroom, die de motor aan kan. Zal ik even duidelijker editen in mijn vorige bericht.

Bij zwakkere magneten wil de motor hogere toerentallen draaien maar kan het niet, daardoor hogere stroom. De hogere stroom zorgt ervoor dat de gegenereerde spanning toch weer gelijk is aan de aangelegde spanning.
zelfbouw e-motor tipszelfbouw e-motor group • current kills

Laatst gewijzigd door ron van sommeren; 4 februari 2012 om 15:28
ron van sommeren is offline   Met citaat reageren
Oud 4 februari 2012, 16:31   #19 (permalink)

big lama's schermafbeelding

Leeftijd: 32
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Quasti Bekijk bericht
Sorry, maar het inregelen van een ESC heeft echt NIETS te maken met een maximale gas curve stand in je zender. Het bepaald slechts de fysieke standen van je zender stick en geeft die door aan je ESC. Zo weet de ESC dus wanneer je zender op 0% gas staat of juist 100% gas en het effectieve bereik daarvan.

Bij 100% zender stick zal de ESC altijd gewoon 100% geven, maar het is de zender instelling die beperkt is tot 75%. Resultaat: 75% gas.

Verander je de gas curve naar 100%, dan zul je gewoon 100% gas gaan zien.

Als jij de fysieke grens van je zender stick voor de ESC gecalibreerd had staan op 75% dan heb je bij het inregelen echt iets gigantisch fout gedaan. Dan nog betekent dat dat 75% stick beweging 100% gas op je gas curve is. Echter, boven de 75% stick uitslag kan dan je gas uit vallen of niet hoger dan 100%.

Conclusie: je gas curve bepaald je maximale stand, niet je ESC.

Nee, exp in je gas curve is het verschil tussen een lineaire gas curve en een exponentiële curve. Bij een lineaire curve gaat je gas in een strak rechte lijn van punt naar punt bij al je ingestelde gas punten (denk aan een sterrenbeeld, geen kromme lijnen :P ).

Bij een exponentiële curve krijg je een mooie curve met krommingen waarbij alles geleidelijker over gaat in je ingestelde opeenvolgende gas punten.

Voor het bovenstaande probleem geldt waarschijnlijk dat je 85% niet meer maximaal gehaald wordt, mogelijk door slijtage of een weerstand binnen je heli. Dat kunnen versleten lagers zijn, onderdelen die niet soepel meer lopen of gewoon je motor die langzaam aan inkakt.
de heli heeft mischien in totaal 15 a 20 vliegbeurten gehad heli is nog nieuw lijkt me sterk dat de moter nu al versleten is heb hem ook eerst rustig in laten lopen.
zoals al gezegd merk niks anders met vliegen maar vind het gewoon raar hoe dit kan gebeuren
Oud 4 februari 2012, 19:19   #20 (permalink)
Moderatorteam

Leeftijd: 27
Standaard

Gewoon ff je programmering in je regelaar even opnieuw doen
Die van mij zet heeeel soms ook wel eens uit zichzelf de governor aan
Dit hoort niet te kunnen, maar hij doet het....
Ook nog niemand gehoord met hetzelfde punt

Kijk in je servo monitor menu even wat nu gebeurd met je gasals je wisselt tussen de modussen
Heb je geen servo monitor in je zender, duw een servo in het kanaal van de regelaar
Aan deservo zie je dan wat de zender verstuurd naar de ontvanger
Of in iedere vliegmodus tijdelijk een andere hoogste pitch instellen, motor los, en schakelen
De servo's moeten dan gewoon medoen met de schakelaar

Doen ze dit allemaal netjes, zit je probleem waarschijnlijk in de regelaar
Governor aan, verkeerde endpoints etc
Oud 5 februari 2012, 12:29   #21 (permalink)

big lama's schermafbeelding

Leeftijd: 32
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Student Bekijk bericht
Gewoon ff je programmering in je regelaar even opnieuw doen
Die van mij zet heeeel soms ook wel eens uit zichzelf de governor aan
Dit hoort niet te kunnen, maar hij doet het....
Ook nog niemand gehoord met hetzelfde punt

Kijk in je servo monitor menu even wat nu gebeurd met je gasals je wisselt tussen de modussen
Heb je geen servo monitor in je zender, duw een servo in het kanaal van de regelaar
Aan deservo zie je dan wat de zender verstuurd naar de ontvanger
Of in iedere vliegmodus tijdelijk een andere hoogste pitch instellen, motor los, en schakelen
De servo's moeten dan gewoon medoen met de schakelaar

Doen ze dit allemaal netjes, zit je probleem waarschijnlijk in de regelaar
Governor aan, verkeerde endpoints etc
in het servo monitor menu wisseld hij gewoon van stand bij zowel stunt 1 als 2 ik zal proberen de regelaar opnieuw in te stellen al heb ik dit nog nooit gedaan hoop dat het me lukt niet dat ik dadelijk alles verkeerd heb staan
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten