Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelhelikopters > Electro specifiek

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 6 april 2007, 14:47   #16 (permalink)

baileys's schermafbeelding

Standaard

ik heb ook alleen maar goede ervaringen met de flightpower
ikvlieg ernou een jaar mee
en vlieg er net zo lang mee als dat ik hem kocht
zal miss. een paar seconden schelen
ik vlieg zelf met de 1800mah
en ga er binnenkort mee 3d en kijken hoe lang ie dat vol houdt

groetjes baileys
Oud 11 april 2007, 19:11   #17 (permalink)

BarnOwl's schermafbeelding

Standaard

Ik ben echt de uitzondering op de regel: Twee Hacker Flightpowers 6s 4900mAh. Na 25 vluchten elk beginnen de nr 6 cellen op ieder pak te zwellen.
Prestaties zijn nog steeds goed, geen terugval in vluchttijden, ik stop tussen de 3500-4000 mah na iedere 6-7 minuten vlucht (niet extreem) terug met de TP1010 +210 lader combo.

Ik meld dit bij de verkoper en de pakken worden zonder enige discussie omgeruild voor nieuwe.
Extra voorzichtig zet ik de vers uit de verpakking gekomen FP's aan de balancer: Beide paketten hebben op de nr. 6 cel een 0.12 V onbalans t.o.v. de andere cellen. Het kost me een uur aan de balancer om dit uit te vlakken en uiteindelijk krijg ik beide paketten goed opgeladen.

Na 3 vluchten beginnen de batterijen aan 1 kant weer op te zwellen: Jaja, de nr. 6 cel wederom.
Ik meld dit meteen aan de leverancier.
Nu, na 10 vluchten op iedere batterij zijn ze weer ontzettend opgezwollen aan 1 kant maar de leverancier gaat ze weer omruilen.

Ik heb gevraagd om een verklaring maar het enige dat E-heli Duitsland van Hacker (De Duitse FlightPower distributeur) te horen kreeg is dat de cellen fout waren.
Dus nu ook van de nieuwe? Als ze dezelfde batch hebben opgestuurd zou dat wellicht wat verklaren, maar ik ben er zo voorzichtig door geworden, dat ik een 2e 210V balancer heb besteld om dat risico in ieder geval uit te sluiten.......

Het wordt wel snel en netjes opgelost (Dat mag ook wel voor 300 Euro batterijen) maar wat is de oorzaak?

Click the image to open in full size.
Oud 11 april 2007, 21:15   #18 (permalink)
Moderatorteam

Gerard_nl's schermafbeelding

Leeftijd: 36
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tadango
ik wil nooit weer flightpower De weerstand schiet omhoog en dus de prestaties naar beneden... zo heeft iedereen wel zijn ervaring denk ik. Lipo's zijn wisselend.
ik denk ook dat je pas conclusies kan trekken inderdaad als je in je eigen setup verschillende dingen probeert.
iedereen gebruikt en ballast ze anders.
helaas is dat nu eigenlijk net wat de stopicstarter niet wil, testen en geld uitgeven (begrijpelijk )

denk dat je specefiek moet informeren roel bij 3dmp gebruikers op 10 cellen ook bv, met vergelijkbare motorisering.

bij de trex 600 heb ik wel zo vertrouwd op de ervaringen van anderen.
de trex word door 98% met de standaard gear gevlogen (regelaar + motor) en gelijke bladen, dus kan je daar wat meer op afgaan.
Oud 11 april 2007, 21:19   #19 (permalink)
Moderatorteam

Gerard_nl's schermafbeelding

Leeftijd: 36
Standaard

@jeroen, dat sucks zeg

wel vreemd dat het 2 maal ook de hacker versies zijn.

overigens vind ik 3500-4000 terug erin wel veel.
ze geven allemaal als richtlijn de 80% op.

dat is 3680 voor de 4600 pakketten.
als je tegen de 4000 aanzit is veel.
maar aan de andere kant als dat enkel sporadisch voorkomt zouden ze daar gewoon tegen moeten kunnen vind ik.

overigens heb ik de mijne nog never gebalanceerd, toch eens doen, kijken wat de status is. (na plm 10 ladingen per accu.)
Oud 11 april 2007, 22:01   #20 (permalink)

Jurrien Saelens's schermafbeelding

Leeftijd: 40
Standaard

Ik vlieg ook met de hacker versie van FP dus daaraan ligt het niet.
Het zijn wel 4900 lipos dus 3900mah laden is dus OK (doe ik altijd, soms zelfs 4200 als ik wat te ontstuimig ben)
Ik balanceer wel ALTIJD, met een dikke orbit balancer die tot 1amp kan wegmoffelen.
Jurrien Saelens is offline   Met citaat reageren
Oud 11 april 2007, 22:23   #21 (permalink)

Leeftijd: 29
Standaard

Citaat:
overigens vind ik 3500-4000 terug erin wel veel.
ze geven allemaal als richtlijn de 80% op.
Ik duw er altijd rond de 3900 - 4000 terug in en ik belast ze HARD, 120 ampere pieks en ik kom dan aan het einde van de vlucht niet of nauwelijks onder de 20v. 3500- 4000 is dus normaal en niks vreemds aan, overigens is 80% van 4900 = 3920 mah.

De meeste "sponsored by" pilots ontladen hun packs tot 4100 -4200 mah per 4 minuten vlucht, wat overigens ook geen bezwaar is en de levensduur voor zover ik het kan inschatten niet ernstig verminderd.

Vreemd dat het inderdaad beide "Hacker" pakketen zijn, ik heb nu 4 verschillende FP 4900 packs gehad en nooit problemen... zelfs niet na redelijk wat cycles hard belasten.

@gerard

Balanceren is wel noodzakelijk ELKE keer als je laadt, zeker omdat je nooit weet of er een onbalans ontstaan is. Ik heb meegemaakt dat een accu 10 vluchten niet meer dan 0,005v onbalans heeft, maar dan ineens toch 0,010 ofzo... nog geen ramp, maar toch! Ik laad altijd snel (1.7c) met de TP1010 dus ik moet wel met een balancer werken.

Cheers,

Richard
Oud 11 april 2007, 22:41   #22 (permalink)

Standaard

Het zou ook wel erg toevallig zijn als na 25 vluchten (eerste batterijen) Hacker precies dezelfde batch uitgeleverd heeft. Ik heb op de Duitse forums gekeken, maar nergens dit probleem gezien dus het is echt een uitzondering.

Het enige andere incident dat er op leek zag ik op HeliFreak. Er was daar iemand waar na 50 ladingen de nr. 1 cel ging opblazen. Hij dacht dat het aan zijn TP210 balancer lag en die wordt nu door ThunderPower onderzocht.
Daarom heb ik nog een extra 210 besteld. Ik wil toch nog een extra laadstation hebben en nu kan ik met de nieuwe batterijen de balanceruitslagen vergelijken.

Er zijn trouwens ook nieuwe Evo 25 5000 mah packs. Schijnen minstens een minuut vliegtijd erbij te geven maar natuurlijk nog duurder.......
Oud 11 april 2007, 22:55   #23 (permalink)

michiel b's schermafbeelding

Leeftijd: 23
Standaard

Als het weer dezelfde cel is zou ik toch een externe oorzaak zoeken. En dan als eerste bij de balancer.

Of gewoon zonder balancer laden, en dan af en toe eens handmatig cel voor cel doormeten.
Oud 11 april 2007, 23:08   #24 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

666yeti666's schermafbeelding

Leeftijd: 41
Standaard

Ik zou ook inderdaad direct de balancer verdenken, zeker omdat steeds dezelfde cel (nr. 6) het begeeft.
Ik kan niet geloven dat het een batch probleem zou zijn, want het zou wel heel toevallig zijn dat steeds de 6de cel niet goed blijkt te zijn.
Bovendien komen ALLE cellen uit 1 pack uit dezelfde batch, want daar gaat het om , dat alle 6 de cellen dezelfde processpreiding hebben.

Laat de balancer nakijken door de leverancier. Een tweede willekeurige balancer op goed geluk testen kan je weer een duur lipo-pack kosten ....
Oud 12 april 2007, 07:35   #25 (permalink)

Leeftijd: 29
Standaard

Citaat:
Er zijn trouwens ook nieuwe Evo 25 5000 mah packs. Schijnen minstens een minuut vliegtijd erbij te geven maar natuurlijk nog duurder.......
Dat zou alleen zo kunnen zijn als je vliegt tot de cut-off... als je de 80% regel in acht neemt scheelt het net niks in vliegtijd. Ook zijn ze groter en iets minder "goed pas" voor de T-rex 600. Daarom heb ik gewoon de nieuwe FP EVO 20 22c 4900's genomen ipv die, ook zijn ze 35 gram zwaarder.

Cheers,

Richard
Oud 12 april 2007, 09:15   #26 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 666yeti666
Ik zou ook inderdaad direct de balancer verdenken, zeker omdat steeds dezelfde cel (nr. 6) het begeeft.
Ik kan niet geloven dat het een batch probleem zou zijn, want het zou wel heel toevallig zijn dat steeds de 6de cel niet goed blijkt te zijn.
Bovendien komen ALLE cellen uit 1 pack uit dezelfde batch, want daar gaat het om , dat alle 6 de cellen dezelfde processpreiding hebben.

Laat de balancer nakijken door de leverancier. Een tweede willekeurige balancer op goed geluk testen kan je weer een duur lipo-pack kosten ....
Kan, maar die kans is wel heel erg klein.......Het is trouwens zo dat de TP210 een tweeweg communicatie heeft met de lader. Je kunt ook zonder te laden continu de spanning van alle individuele cellen aflezen binnen een duizendste volt. Als er iets mis is met de balancer zou je dit moeten kunnen aflezen of een van de vele failsafe functies zou moeten ingaan.

Als de balancer defect is, zou dat moeten zitten in de nr. 6 circuit. Maar als ik er een willekeurige andere batterij aanhang meet hij deze ook gewoon goed.
Een ander bewijs voor een foute cel is het feit dat na IEDERE vlucht de nr. 6 cellen een onbalans geven van soms wel 0.1 V.
Oud 12 april 2007, 13:57   #27 (permalink)

r_heliman's schermafbeelding

Leeftijd: 31
Standaard

Hoi,

Ik heb flink moeten nadenken wat ik nu besteld etc, maar heb toch mijn besluit kunnen maken.
De Flightpowers zullen zeker geen slecht akkus zijn, en ik zou ze graag ook eens willen testen als 10s (dat gaat ook gebeuren bij Daniel Jetchen) een duitse 3D piloot. Met hem ga ik een packs ruilen.
Zo wat ik nu besteld heb zijn de nieuwe generatie kokams. Daar heb ik twee sets van besteld bij: www.rc-lipoly.de (sorry voor de sluik reclame), maar hij heeft mij goed geïnformeerd en kwam overtuigend over.
De keuze is dus de nieuwe kokam serie, helaas zijn de akku's net iets zwaarder dan de FP'd Maar als die grafiek klopt wel een stuk beter

Click the image to open in full size.
Info's op: www.elektromodellflug.de

In eerste instantie zal ik dus twee packs kopen, en testen. (mensen met 10s heli's mogen deze cellen ook komen testen, mits ze goed kunnen vliegen, en ik hun pack mag testen) En ik zal naar Duitsland afreizen met die packs om ze met Extreme 3D eens te laten vliegen (dat kan ik niet).
Helaas heb ik geen meet apperatuur in mijn heli om tijdens de vlucht deze cellen te testen, maar misschien dat daar wel een oplossing voor komt.

Zo nu wachten tot de cellen er komen (zal eind deze maand worden) En dan KNALLEN

Groeten
Roel
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelhelikopters > Electro specifiek
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten