![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Guest
|
Hallo allemaal, Ik ben redelijk nieuw in rc heli vliegen. Na een Walkera 4#1 vlieg ik nu met een E-sky King v2 2,4 GHz. Ik heb al veel gehad aan de tips, do's en don'ts van dit forum. Toch nog een vraag: gisteren heb ik een Arttech HH gyro gekregen en deze op de heli gezet. In normal mode staat de staartservo mooi in het midden, maar wanneer ik naar HH mode switch, draait de servo volledig weg naar rechts (negatieve pitch op de bladen van de hekrotor). Is dit normaal? Vliegen lukt wel, maar alleen met de trim van de staartservo iets naar rechts. Graag jullie tips en advies. Groeten, Bouke |
|
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 16 september 2004 Locatie: Nootdorp Leeftijd: 47
|
Dat is normaal, zorg er wel voor dat de boel niet klem kan lopen, anders fikt je servo binnenkort uit. De trim moet trouwens in het midden staan, wijkt hij toch iets af, kun je dit mechanisch afstellen.
__________________ Mustang P51, Calmato Sports, Nova Cuatro, ASH 26 en nog veel meer leuk speelgoed. |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Lid sinds: 22 maart 2007 Locatie: Raamsdonksveer Leeftijd: 43
|
Is normaal. Als je met de heli in de hand de staart van je af of naar je toe draait, moet je de pitch zien veranderen. Als het goed is moet de gyro de draairichting dan corrigeren. Normaal gesproken moet je niet trimmen op de rudder als hij al in HH staat, de positie van de servo/lengte van je stuurstang moet gewoon goed zijn in normal/rate. Als er een hele kleine afwijking in zou zitten dan zou de HH mode dit moeten corrigeren. Edit: ik was te traag met typen Eric
__________________ "Een blaffende heli in de morgen ..... een dag zonder zorgen" |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Lid sinds: 6 juli 2003 Locatie: Katwijk Leeftijd: 37
|
Als je in HH schakelt en de heli staat op de grond en de blaadjes gaan dan vol uitslaan is dat dus niet goed! Dan is het center niet goed ingesteld.... Je moet dan (moeten, moeten... willen!
__________________ Depri worden? Tjek dit! |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Guest
|
Skidz, de grap is dat het bij de 1e vluchten werkte zoals jij aangeeft. Daarna opeens niet meer en gaf de servo volledige uitslag bij het overschakelen naar HH. Om dit te compenseren, moet (of wil Ik ga het vanavond eens met een andere servo proberen. Ik lees hier dat de servo's van Esky niet fantastisch zijn en ik heb nog een 9 grams towerpro liggen. Kan het zijn dat de servo gewoon kapot is? Maar er zijn dus wel verschillende visies: 2x reactie "is normaal", 1x "hoort niet". Nog meer input? Laatst gewijzigd door Bouke; 15 juli 2008 om 12:34 |
|
| | #10 (permalink) |
| Lid sinds: 16 september 2004 Locatie: Nootdorp Leeftijd: 47
|
Het is een Arttech gyro, het kan best zijn dat hij wat temperatuurgevoelig is Als de gyro in hh modus staat, anticipeert hij niet meer op draaibewegingen maar streeft hij naar een bepaalde stand, als eerste de stand waarop je de besturing inschakeld. Als je daarna de heli een stukje verdraait loopt dus meteen de servo de hoek in omdat de staartrotor nog niet actief is, begrijp je ?
__________________ Mustang P51, Calmato Sports, Nova Cuatro, ASH 26 en nog veel meer leuk speelgoed. |
| | |
| | #11 (permalink) |
| Guest
|
Ik begrijp het en ik snap uiteraard dat het niet de top of the bill gyro is. Hoewel het wel een stuk beter vliegt dan een standaard Esky. Die was trouwens binnen een week kapot. Ik snap wat je bedoeld, maar ik draai niet aan de heli. Wanneer ik de batterij aansluit in normal mode staat het servo armpje in het midden. Bij switch naar HH schuift hij langzaam naar rechts. Wanneer ik de batterij aansluit en de gyro staat al in HH mode, dan schuift hij direct naar rechts. Na aansluiten batterij blijf ik van de heli af. |
|
| | #12 (permalink) |
| Lid sinds: 16 februari 2003 Locatie: Oegstgeest/ EHGR Leeftijd: 24
|
Dan is het normaal. Je gyro voelt een klein beetje verdraaiing, en dat wil hij tegensturen. Nou is het zo dat hij net zo lang blijft sturen totdat hij weer terug is naar de stand waarop hij stond. Als je staartbladen niet draaien, dus niet helpen terugsturen, geeft hij dus meer pitch omdat hij denkt dat er meer pitch nodig is om terug te komen. Dit is wat jij ziet op de grond.
__________________ Sponsored by 4RC, Edge rotorblades and Scorpion systems |
| | |
| | #14 (permalink) |
| Lid sinds: 6 juli 2003 Locatie: Katwijk Leeftijd: 37
|
Ik denk dat het center verloopt door de temparatuursschommelingen. Veel sensors werken op 3,3 volt die gemaakt word van de 5 volt boordspanning, en het vermogen wat teveel is word in een goedkopere gyro door een lineaire spanningsregelaar opgestookt waardoor de gyro opwarmt. Vandaar dat je je eerste vluchten niks merkt maar later het center verloopt waardoor de middenstand niet meer klopt, en de staart gaat lopen.
__________________ Depri worden? Tjek dit! |
| | |
| | #15 (permalink) |
| Lid sinds: 20 januari 2008 Locatie: Genk - Belgium Leeftijd: 41
|
Als je de gyro in HH zet, en de pitch slider gat naar rechts, kan je 'm dan terug in het midden krijgen door de heli rond de main shaft te draaien ? Dus ergens de heli laten draaien om het centerpunt van de gyro te vinden. Als dat niet lukt lijkt het me toch dat er iets mis is... En je moet eens in de handleiding van de gyro kijken of er geen trucje is om de gyro terug te laten centeren. Bij een GY-401 bijvoorbeeld kan je dat doen door de rudderstick snel 3x van links naar rechts te bewegen. Daarna centreert de staartservo zich, een nieuw nulpunt als het ware. |
| | |
| ||||||
![]() |
| Labels |
| gyro, servo, volledige uitslag |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |