Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Electro vliegtuigen

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 9 juni 2010, 11:16   #31 (permalink)
JiB

JiB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GJVO Bekijk bericht
Ach, als jij denkt dat het sneller is dan krijg je van mij gelijk.
En je weet best dat ik bedoel dat we nooit problemen hebben gehad met 35 mhz aanschakelen op dezelfde frequentie.
Jaja, en je hebt nu niet even een selectief geheugen om maar je argument vol te kunnen blijven houden? Mensen maken fouten, niet iedereen is zo gedisciplineerd zoals jij je voordoet, en als je die discipline aan anderen op gaat leggen hou je niet veel vrienden over.

Citaat:
Aan de ontvangstkant zitten problemen met 2.4 ghz.
Daar krijg je dipjes.
En ja, ook als je accu vol zit, als je servo's de accu onderuit trekken omdat de accu de stroom niet kan leveren.

Pak maar eens een paar eneloopjes, hang daar 4 digitale servos op en ga het belasten, je spanning dipt tot onder de 4 volt.
En dat heeft met 2.4 te maken?? Volgens mij helemaal niets. Zoals je zelf al zegt gebruik je/men in jou voorbeeld accus die de gevraagde stroom niet kunnen leveren. Dan moet je een ontvanger accu systeem gebruiken dat de gevraagde stroom wel kan leveren. Dat heeft niets met 'digitaal' of 2.4GHz te maken, dat is gewoon onachtzaam je systeem samenstellen.
Op een een of andere manier blijven brandstof vliegers op NiMH steken, terwijl de electrovliegers al jaren door hebben hoe je met LiPo veel leukere resultaten kan krijgen. Netjes laden en een spanningsregelaar zou toch geen probleem moeten zijn voor een gedisciplineerd iemand?
Oud 9 juni 2010, 11:51   #32 (permalink)

jolmer's schermafbeelding

Leeftijd: 34
Standaard

JiB, helemaal mee eens!

Ik vind het verbazingwekkend dat er nog steeds discussies over 2.4 GHz bestaan, dat heeft zich toch nu wel eens bewezen? Dan zou ik persoonlijk wél voor Futaba of Spektrum kiezen, omdat vooral deze twee systemen zich inmiddels goed hebben bewezen. Zo zou ik 2.4 GHz van Graupner niet gebruiken, daarbij heb ik teveel ellende meegemaakt.

Mijn nederige mening; 35 MHz is goed, maar vergt meer inschakeldiscipline van álle vliegers en is daarmee al in theorie onveiliger dan 2.4 GHz. Ook bij 2.4 GHz moet je je gezond verstand gebruiken en kun je niet zomaar iets doen, dus in die zin ook niet de heilige graal. Hét grote voordeel van 2.4 GHz t.o.v. 35 MHz; geen onderlinge interferentie, maar ook geen ellende meer met elektromotoren en ESC's die nogal veel EM-brut uitbraken. Alleen al daarvoor, de beste keuze!

~Jolmer
jolmer is offline   Met citaat reageren
Oud 9 juni 2010, 12:29   #33 (permalink)

PH_AJH's schermafbeelding

Leeftijd: 44
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JiB Bekijk bericht
En dat heeft met 2.4 te maken?? Volgens mij helemaal niets.
Jawel. Geen enkele 35 mHz ontvanger schakelt uit als de spanning dipt, 2,4 doet dat wel. Niet dat ik daarmee wil suggereren dat je dus geen 2,4 moet gebruiken trouwens, ik zie de voordelen echt wel. Maar er zitten wel wat addertjes onder het gras.
PH_AJH is offline   Met citaat reageren
Oud 9 juni 2010, 12:35   #34 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PH_AJH Bekijk bericht
Jawel. Geen enkele 35 mHz ontvanger schakelt uit als de spanning dipt, 2,4 doet dat wel. Niet dat ik daarmee wil suggereren dat je dus geen 2,4 moet gebruiken trouwens, ik zie de voordelen echt wel. Maar er zitten wel wat addertjes onder het gras.
Hangt ook van het type 2.4 GHz af; Spektrum is wel gevoelig voor "Brown Outs", Futaba véél minder!

~Jolmer
Oud 9 juni 2010, 12:59   #35 (permalink)

Standaard

Correctie: Spektrum was tot 2007 wat gevoeliger voor brown-outs, daarna hebben ze een verbetering aangebracht waardoor er geen verschil meer is met 35MHz systemen. Oude ontvangers kon je kostenloos laten updaten.
Oud 9 juni 2010, 13:17   #36 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bert Bekijk bericht
Correctie: Spektrum was tot 2007 wat gevoeliger voor brown-outs, daarna hebben ze een verbetering aangebracht waardoor er geen verschil meer is met 35MHz systemen. Oude ontvangers kon je kostenloos laten updaten.
Ik heb begin vorig jaar (2009) de overstap gemaakt naar Spektrum, i.v.m. het beginnen met (turbine~) jetvliegen. Ik ben toen gewaarschuwd om voor een goed stroomvoorzieningssysteem te kiezen, omdat Spektrum hier gevoeliger voor is dan Futaba.

Ik heb die wijze raad maar opgevolgd, geen idee of dit nu nog van toepassing is... Better safe than sorry?

~Jolmer

Laatst gewijzigd door jolmer; 9 juni 2010 om 13:24
Oud 9 juni 2010, 13:37   #37 (permalink)

Standaard

Het is natuurlijk altijd verstandig om voor een goede stroomvoorziening te zorgen, zeker met jetmodellen. Na de update van eind 2007 zijn Spektrum ontvangers niet meer gevoelig voor "brown-outs". Ze herstellen na een spanningsdip direkt de verbinding vergelijkbaar met oude 35MHz systemen. Futaba Fasst doet er iets langer over.

Op de Spektrum site vind je alle info hierover.
Oud 9 juni 2010, 13:46   #38 (permalink)

Standaard

Aha, OK.

Nou mooi, dan is dat dus ook geen issue meer, dus redenen te over om voor 2.4 GHz te kiezen!

~Jolmer
Oud 9 juni 2010, 20:48   #39 (permalink)

DirkSchipper's schermafbeelding

Leeftijd: 54
Standaard

Citaat:
Technisch gezien is het onmogelijk dat met dezelfde servo's en alleen de verandering naar 2,4 ghz de servo's sneller reageren, dat zit tussen de oren.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bdoets Bekijk bericht
Kan best, ik heb goeie oren...
Ik wist helemaal niet dat (puur theoretisch) 2,4 sneller was, maar ik had wél het gevoel dat de respons sneller kwam. Zal wel niet kunnen, maar ik ben niet de enige.
Bart heeft wel gelijk. Het werkt sneller. Alleen ligt dat inderdaad niet aan de servo's, die blijven even snel. Maar het ligt aan de herhalingsfrequentie van de puls-treintjes. Bij 2.4 GHz gebeurt dat al gauw 100x per seconde, bij 35 MHz 20x per seconde.
Als jij dus op een moment iets stuurt (up ...), komt dat commando veel sneller bij de ontvanger en bij de servo terecht. De bewegingssnelheid van de servo blijft dezelfde. De servo begint alleen eerder met bewegen.

Citaat:
Maar je snapt mijn accuverhaal niet helemaal.
Ik heb het niet over de zenderaccu maar over de ontvangeraccu.
Aan de ontvangstkant zitten problemen met 2.4 ghz.
Daar krijg je dipjes.
En ja, ook als je accu vol zit, als je servo's de accu onderuit trekken omdat de accu de stroom niet kan leveren.

Pak maar eens een paar eneloopjes, hang daar 4 digitale servos op en ga het belasten, je spanning dipt tot onder de 4 volt.
In 2.4 GHz ontvangers zit een microprocessor die gevoeliger is voor onderspanning. Ze zijn immers ooit ontworpen voor onze draadloze routers en modems ... Ze gaan daarbij uit van een constante energie-aanvoer via het net. Weliswaar verlaagde spanning via een trafo, maar ze zijn niet ontworpen voor de dalende spanningscurve van een accu-stroomvoorziening waarbij bij hoge belasting de spanning nog even dieper daalt.
Beneden een bepalde grens doet de microprocessor het gewoon helemaal niet meer. Dus niet zoals bij een analoog systeem die het bij te lage spanning slecht(er) doet (maar nog wel een beetje).
En komt de spanning terug op een goed niveau dan moet die processor opnieuw opstarten. Ook daarbij geldt: ze zijn ontworpen voor routers en modems e.d. En daar maakt het niet uit of ze er 1, 2 of 3 sec over doen om paraat te zijn . In de praktijk blijken er merken te zijn die tot 2,5 s nodig hebben na zo'n processor-reset.
De meeste 2.4 GHz ontvangers geven er bij 3,5 V de brui aan. En bij een slechte, al wat lege ontvangeraccu, met veel servo's kan het dan inderdaad voorkomen dat die spanning een paar tienden van een seconde onder dat niveau zakt. Tja, en eenmaal op de grond naast alle brokstukken blijkt de ontvanger dan gewoon nog (weer!!) te werken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bdoets Bekijk bericht
Ik heb geen idee wat het minimum is voor een gemiddelde 35Mhz ontvanger.
In de F3K vlogen ze vaak met maar 3 NiCad of NiMh cellen. 3,7 V vol. De meeste kleine 35 MHz ontvangers gaven er bij 2,8 V de brui aan, maar dan bewogen de servo's ook al alsof ze met de hand aangedreven werden. Zooo slooooom ... Dan wist je dat je accu leeg raakte.

Maar, met een 2,4 GHz ontvanger weet je dat ook ... als je kist op hol slaat ...

Dirk.
DirkSchipper is nu online   Met citaat reageren
Oud 9 juni 2010, 20:52   #40 (permalink)

DirkSchipper's schermafbeelding

Leeftijd: 54
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jolmer Bekijk bericht
Zo zou ik 2.4 GHz van Graupner niet gebruiken, daarbij heb ik teveel ellende meegemaakt.
"2,4 GHz van Graupner" heet tegenwoordig Weatronic. En ik durf de stelling aan dat er misschien wel even goede merken bestaan, maar geen betere.

Enne ... mijn upgrade van MPX 4000 middels Weatronic is goedkoper dan met MPX. Ook de ontvangers zijn 10% goedkoper.

Dirk.

Laatst gewijzigd door DirkSchipper; 9 juni 2010 om 20:55
DirkSchipper is nu online   Met citaat reageren
Oud 9 juni 2010, 21:15   #41 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DirkSchipper Bekijk bericht
"2,4 GHz van Graupner" heet tegenwoordig Weatronic. En ik durf de stelling aan dat er misschien wel even goede merken bestaan, maar geen betere.
Ik ken alleen het iFS-systeem, welke Graupner destijds gelanceerd heeft. Ik heb zeker 4 voorvallen van "bijna crashes" gezien, door wazige storingen.

Wat ik over Weatronic heb gehoord, is dat dat inderdaad goed is. Ik heb daar verder geen directe gebruikerservaring mee. Met Graupner iFS dus wel, vandaar mijn nederige feedback...

~Jolmer
Oud 9 juni 2010, 21:24   #42 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

bdoets's schermafbeelding

Leeftijd: 65
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DirkSchipper Bekijk bericht
Tja, en eenmaal op de grond naast alle brokstukken blijkt de ontvanger dan gewoon nog (weer!!) te werken.
Bij Spektrum kan je dan zien of spanning of signaal onderbroken is geweest, dan knippert het ledje op de RX.
Niet dat je er wat aan hebt op dat ogenblik...
Oud 9 juni 2010, 22:06   #43 (permalink)
JiB

JiB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In 2.4 GHz ontvangers zit een microprocessor die gevoeliger is voor onderspanning. Ze zijn immers ooit ontworpen voor onze draadloze routers en modems ... Ze gaan daarbij uit van een constante energie-aanvoer via het net. Weliswaar verlaagde spanning via een trafo, maar ze zijn niet ontworpen voor de dalende spanningscurve van een accu-stroomvoorziening waarbij bij hoge belasting de spanning nog even dieper daalt.
Beneden een bepalde grens doet de microprocessor het gewoon helemaal niet meer. Dus niet zoals bij een analoog systeem die het bij te lage spanning slecht(er) doet (maar nog wel een beetje).
En komt de spanning terug op een goed niveau dan moet die processor opnieuw opstarten. Ook daarbij geldt: ze zijn ontworpen voor routers en modems e.d. En daar maakt het niet uit of ze er 1, 2 of 3 sec over doen om paraat te zijn . In de praktijk blijken er merken te zijn die tot 2,5 s nodig hebben na zo'n processor-reset.
Je lult uit je nek wat betreft ontworpen voor routers en modems ed. Je kan best de toepassing omschrijven waar de verschillende microcontroller families het eerst in gebruikt werden gebruikt(toetsenborden, diskdrives) maar modems en controllers zitten daar niet bij, die toepassingen zijn vele malen intensiever. Daar heb je dus meestal ARM varianten in zitten tegenwoordig.
Wat betreft de tijd die het kost om te resetten: dat is een software probleem. Een conservatieve schatting van het geheugen op een uC is zeg 4 KiloBytes, en de klokfrequentie is voor het gemak 1MHz. Dat betekent dat je na een reset binnen een seconde 250 keer door het hele geheugen gelopen kan zijn. Met andere woorden, als je meer dan een paar milliseconden (dat zijn duizenden instructies!) er over doet om op te starten, heb je gewoon een software bug te pakken. Nu horen bugs wel inherent bij 'digitaal', maar andersom gaat die vlieger niet op: er is geen wet die voorschrijft dat je precies die bug zult hebben als je iets met een uC maakt. Een hoop controllers hebben brownout detectie in de hardware zitten, dus 'er niet voor gemaakt' is flauwekul.

Daarbij komt nog dat 35MHz (of andere oude banden) ontvangers die tegenwoordig te koop zijn ook allemaal voorzien zijn van microcontrollers. Dus daar gelden precies dezelfde nadelen voor dan wat je in 2.4GHz ziet. Ook met 35MHz FSK kan je nog een hoop aan het signaal oppoetsen met een microcontroller namelijk. Je kan je dus wel proberen te verzetten tegen de 'digitale revolutie' maar in feite is die al lang voorbij, je hebt het zelf alleen niet door (zoek voor de grap maar eens op hoeveel uC's er in bv je auto zitten).

En qua reactie-tijd met 2.4 GHz: zolang er insteek modules voor jouw systeem zijn die in oude 35MHz zenders passen/pasten, is de kans heel groot dat jouw systeem gewoon met 50Hz werkt. Vroeger klaagde niemand over zo'n update frequentie, omdat het ver onder de menselijke reactie-tijd ligt. Zeker de oudere heren hier hoeven er niet op te rekenen dat hun reactietijd sneller dan 1/50 seconde is. Dat 'verschil' zit dus inderdaad gewoon tussen de oren.

Maar om het samen te vatten: 2.4GHz RC systemen zijn vele malen beter dan systemen op 35MHz. Als je last van brownouts krijgt is je elektrisch systeem niet op orde.

Laatst gewijzigd door JiB; 9 juni 2010 om 22:11
JiB is offline   Met citaat reageren
Oud 10 december 2010, 16:08   #44 (permalink)

Standaard

ik heb een 2,4 zender /. ontvanger maar deze vinden mekaar niet meer zowel op zender als ontvanger knipperen bijde leds hij komt uit een heli van e/sky hij is nog
geenhalf jaar oud weet iemand hier raad op
groet d degroot
0356025303 soest
wilmink is offline   Met citaat reageren
Oud 10 december 2010, 16:23   #45 (permalink)

Standaard

Ik gebruik 2,4GHz FrSky en ben daar zeer tevreden over:
Heeft CE keur en met maar 70mW kilometers bereik, heeft hopping systeem zoals futaba en start op binnen 0,2 seconde.
Spektrum hoor ik steeds meer slechte dingen over.

35MHz is stenen tijdperk, kans dat iemand anders per ongeluk je kist neerhaalt of andersom.

Laatst gewijzigd door Baggus; 10 december 2010 om 16:25
Baggus is offline   Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Electro vliegtuigen
Reageren

Labels
accu, beginner, dynam

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten