![]() |
| | #76 (permalink) |
| Lid sinds: 3 juni 2006 Locatie: Beverwijk Roepnaam: Jeroen Leeftijd: 42
Weblogartikelen: 2 |
@Zambezi: Ik heb een zware 35mm brommer die voorbij de achterlijst steekt. Vandaar ook extra gewicht in de neus. Dit was nodig om te voorkomen dat de 9x6" APC prop het schuim bij de vinnen kon raken. Met de klapprop is dat risico zelf wat te beperken door het naar voor vouwen eerder te stoppen. Gaat iets ten koste van de efficiëntie maar er is vermogen genoeg. Ondanks de ruim 170 gram overgewicht zweeft de Xeno nog prima en bij een windje kracht 3 blijft-ie stilhangen tegen de wind in. Landen kan prima door hem te vangen. De bladhouder voor mijn klapprop is een 42mm versie (hartmaat propellorboutjes). Ik heb een 9x7" Aeronauto Carbon erop zitten en nog bijna 2cm vrij tussen de propellortip en de vinnen. |
| | |
| | #77 (permalink) |
| Lid sinds: 30 augustus 2005 Locatie: Den Haag (lid GMVC) Leeftijd: 39
|
Bedankt Sleurhutje! Over die efficientie: is het niet mogelijk die blokkering iets soepeler te maken, zodat de bladen nog iets naar voren kunnen, of is dat te link c.q. niet nodig? T.a.v. de vorige post: Die hoge fairing is wel mooi ja, maar er zijn wel een hoop problemen met die as lees ik op RCGroups. Ik vond het gewoon te gek om het dubbele van 't kistje uit te geven aan de aandrijving, waarbij ik ook nog een veel te dure regelaar moet afnemen, terwijl ik er thuis zat heb liggen. Een keertje goed klappen tegen de helling en je bent echt niet blij; overkomt me dat straks met mijn Xeno, dan koop ik voor 6 tientjes een nieuwe en ben ik weer in de lucht. Of ik zet m'n universele spulletjes over in iets anders. Ik begrijp je argumentatie overigens prima; het is alleen niet mijn keuze.
__________________ “You’re gonna need a bigger boat" Calmato Sport / het nodige schuim / Funcopter / GURU-Z 300 / V120D01 Laatst gewijzigd door ZamBeZi; 11 februari 2010 om 00:01 |
| | |
| | #78 (permalink) |
Er is een ideaal punt voor de propellorbladen. Dat is iets voor het punt waar ze nu uitkomen als ze geblokkeerd zijn. Maar... Als ik rustig vlieg en ineens gas geef, flexen die bladen in het begin bijna een centimeter meer naar voor. Dan raken de tips precies de plastic steuntjes voor de vinnen. Een oplossing voor de as zou een flexibele koppeling zijn. Misschien dat bij de bootjesbouwers iemand is met info. Met een flexibele koppeling los je het probleem van resonantie en torsie makkelijker op waardoor de as langer heel blijft. Ach, zo blijven we leuk aan de knutsel en bedenkt iedereen wat anders. Dat is toch een deel van de hobby.
__________________ Zolang alles er nog op en aan zit, was het een goede landing. |
| | |
| | #79 (permalink) |
|
Motortje besteld: Hyperion ZS2209-24. Prop zelf maar een beetje ingeschat met hulp van Drivecalc; soortgelijk motortje moeten selecteren, want de mijne is nog wat te nieuw voor de database. Het wordt een Aeronaut 9x5 carbon. Ga zelf een middenstuk voor de prop CAD'en en mee laten frezen met 't steuntje. Als het motortje toch te licht is, kan ie altijd nog in m'n Alfa P51D (daar zit nu een kwalitatief minder motortje in met te hoog kv voor 3S), maar ik verwacht wel een goede keuze te hebben gemaakt.
__________________ “You’re gonna need a bigger boat" Calmato Sport / het nodige schuim / Funcopter / GURU-Z 300 / V120D01 |
| | |
| | #80 (permalink) |
|
Screendump van de motormount: ![]() Ik zie net dat ik er nog een klein vuiltje uit moet halen; wie ziet het ook? Het flapje op het langwerpige stuk is om de mount te centreren; als de epoxy droog is, breek ik dat er uit
__________________ “You’re gonna need a bigger boat" Calmato Sport / het nodige schuim / Funcopter / GURU-Z 300 / V120D01 |
| | |
| | #81 (permalink) |
|
Eindelijk RTF Carbonwerk van motormount en prophub is dus eigen ontwerp; wel aardig geinspireerd door wat anderen doen. Er zit nu een Aeronaut folder op 9x5. Die 9" dia is wel zo'n beetje de max, maar ik wil nog wel experimenteren met iets meer spoed. Aan de onderkant wil ik nog van die zwarte invasiestrepen plakken, dus vandeweek ff rolletje solarfilm halen. C.o.g. lijkt ok met 25 gram lood in de neus. By the way: Het freeswerk is door Rob Bulk van www.rbckits.com verzorgd Als er genoeg interesse is, kunnen we wel een kitje van van de Xeno-mount maken, incl. prophub voor de Aeronaut-bladen Het enige dat je nodig hebt is 30 min epoxy, 2 boutjes/moertjes voor de bladen (die in de bladeholders van een 450-size heli zitten voldoen prima) en carbon pijp (30 cm, 3 mm dia) voor de kruisversteviging. De kwaliteit is super, al zal je wel her en der met een rond vijltje een gaatje moeten opruimen; de pijpjes van de kruisversteviging zitten bijvoorbeeld niet helemaal haaks natuurlijk. Het gaatjespatroon in de mount is even een aandachtspuntje, maar volgens mij heeft Hyperion geen afwijkende maatvoering. By interesse even een PB-tje
__________________ “You’re gonna need a bigger boat" Calmato Sport / het nodige schuim / Funcopter / GURU-Z 300 / V120D01 Laatst gewijzigd door ZamBeZi; 6 april 2010 om 23:03 |
| | |
| | #82 (permalink) |
|
Vanmiddag eerste vlucht gemaakt. Was erg winderig en turbulent, dus moeilijk iets te zeggen over zwaartepunt. Lijkt in ieder geval wel goed met mijn setup en 25 gr lood voorin. Na hoogteroer uittrimmen staan beide elevons in neutraalstand iets omlaag; toch te weinig lood? Kist vliegt verder prima; ook de setup is leuk. Niet oneindig verticaal natuurlijk, maar vermogen zat. Iets meer pitch is leuk om te experimenteren, maar snel voorbij zweven is ook erg leuk. Grote beperking daarbij was het feit dat de bladen niet lekker inklapten; ze gingen net te stroef. Na elk blad 1x heel lichtjes over een schuurpapiertje te hebben gehaald op het draaipunt, klapten de bladen veel makkelijker in en daarmee zou dit ook opgelost moeten zijn. De prophub werkt verder fantastisch zonder onbalans en de motormount ook; de domp lijkt vooralsnog prima. Mogelijk zal de eerste vlucht met weinig wind laten zien dat er nog wel een beetje up of down gemixed moet worden met gas, maar vooralsnog lijkt het prima zo. Wat ik nog wel moet uitzoeken is hoe ik het voor elkaar krijg bij een gemixt hoogte en rolroer er voor te zorgen dat ailerons verschillende uitslagen hebben (naar beneden meer, zoals MPX voorschrijft). Geen idee hoe ik dat in m'n FX-18 tik, maar dat moet wel op te lossen zijn denk ik.
| | |
| | #83 (permalink) |
Het verschil in op/neer van de roeren zou ergens onder differentiaal moeten zitten. Anders end-points instellen. Je wilt toch niet net zo veel down als up op hoogte hebben. Vanavond nog even een paar accu's leeg geregd. Dusdanig hard hoeken dat de vleugels begonnen op te krullen. |
| | |
| | #84 (permalink) |
|
Xeno te koop: http://www.modelbouwforum.nl/forums/...ml#post1684621
| | |
| | #86 (permalink) |
| Lid sinds: 22 februari 2007 Locatie: Amsterdam Leeftijd: 28
|
hihi vandaag was het zover eerst me dg1000 geprobeerd die vloog als een zonnetje weer eindelijk volgas hoogte kunnen maken (foute zender instelling) en toen moesten we opeens weg ivm een broed seizoen maja het zij zo wij dus het veld ernaast geprobeerd waar het wel toegestaan was te betreden overigens nergens een bordje gezien bij het andere veld nu de xeno na de 2 cell lipo erin gestopt te hebben het model in me zender gezet alles getest hmm motor doet het niet bij de verkoop deedt ie het perfect dus moet een instelling zijn aangezien ik dit bij een eerder model heb gehad meteen naar de juiste instelling en aangepast en jippie motor doet het niet super veel vermogen op de 2 cellen maja wel lekker licht en genoeg om met 25/30 graden hoogte te kunnen maken eerste worp omdat ik met me vliegmaatje jan was heeft hij hem voor me opgegooit de eerste keer (aangezien ik elke keer sta te trillen als een rietje als ik wat bestuur) 1ste worp dacht ik slim te zijn zonder motor en gewoon meteen in glij vlicht ff alles aanvoelen Fail.......... gelukkig niks stuk (zit nog steeds in de waan dat piepschuim van glas is lol ) 2de poging deze gind stukke beter nadat jan hem opgegooit heeft meteen motor aan en gaan met de xeno woeeehoeeee ik vlieg ik vlieg :P:P en wat voelt de kist(piepschuime plaat) lekker aan heel stabiel na 2 rondjes gevlogen te hebben met en zonder motor de landing ingezet om dit ook ff te testen is wel zo handig ik een ruime bocht gemaakt en aan vliegen maar duik.... duiken... vlucht level vast houden hmmm nog steeds erg hard duiken ...... duiken ........ nog iets lager hmmm nog steeds te snel meteen doorgestart en nog een rondje en weer recht aanvliegen weer een duik nog iets verder nog iets verder sh1t dit ding blijft maar gaan zoefff huppa motor aan weer opnieuw lol de 3de keer ging ik alsnog heel hard maar heb een heerlijke mooie landing gemaakt ik stond versteld van de snelheid dit de xeno behoud bij het aanvliegen helaas hebben we het bij dit gehouden het was erg krap op dit veldje en om schade en risico's te vermijden maar gestopt ik heb iniedergeval ff de xeno kunnen aanvoelen conclusie ik ben erg blij met dit model aan het vlieg gedrag kun je zeker merken dat er over de constructie is nagedacht de xeno vliegt zeer stabiel en heeft een mooi vliegbeeld ik zou in de toekomst kunnen gaan voor 3cellen maar vind dit voorlopig wel erg leuk zoeen lichte setup en zweefcapaciteiten het was kort maar heb heerlijk genoten @zambezi hij is goed gekeurd hoor maar heb vandaag me mini ontvangers xr12 binnen gekregen, die uitermate geschikt zijn voor dit model hier gaat ik heel veel plezier van krijgen
__________________ Wat niet weet wat niet deert ik lees en ik leer |
| | |
| | #87 (permalink) |
|
Veel plezier er mee! Op 2S joh??? hoe kom je er op??? was je zwaartepunt wel goed dan? afijn; je hebt 'm weer heel aan de grond gekregen zullen we maar zeggen...
| | |
| | #88 (permalink) |
| Lid sinds: 22 februari 2007 Locatie: Amsterdam Leeftijd: 28
|
je klinkt verbaast lol is dit zoeen rare combi ? heb ook 3 cellen 100mah maar daar moet ik ff stekkertjes op maken zijn al op de bestel lijjst gezet nou het kwam eigenlijk doordat de stekkers op al me accus anders zijn dus heb ik de 2cellen geprobeerd en het leek me genoeg vermogen uit te komen dus maar geprobeerd en tot me verbazing werkte het perfect het zwaarte punt lag goed tot me verbazing hij zweefde(is dit wel het juiste woord) ook erg goed helaas niet lang kunnen testen maar hij doet het goed erop het is natuurlijk geen race monster maar stijgen doet ie perfect zal hem straks of morgen ff wegen landen is een eitje enkelt de snelheid die hij behoud moet je ff rekening mee houden grtz lip
__________________ Wat niet weet wat niet deert ik lees en ik leer Laatst gewijzigd door lip; 2 juni 2010 om 00:38 |
| | |
| | #89 (permalink) |
|
Leuk hoor! ik had alleen niet verwacht dat ie redelijk zou klimmen op 2 cellen... veel plezier er mee, Dennis
| | |
| | #90 (permalink) |
Voor de liefhebber. Ik heb nog een hagelnieuwe Xeno met twee servo's liggen. De andere Xeno blijft. Wel leuk om met zo'n grote lap laag over het veld te jakkeren.
__________________ Zolang alles er nog op en aan zit, was het een goede landing. |
| | |
| ||||||
![]() |
| Labels |
| multiplex, nürflugel, wing, xeno |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |