![]() |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 3 juni 2006 Locatie: Beverwijk Roepnaam: Jeroen Leeftijd: 42
Weblogartikelen: 2 |
Eindelijk is de Multiplex Xeno sinds een paar weken leverbaar. Dus daar maar een draadje over starten.
__________________ Zolang alles er nog op en aan zit, was het een goede landing. |
| | |
| | #2 (permalink) |
Zelf vind ik de Tuning Set veel te duur, drie keer de kosten van het vliegtuig zelf. De losse onderdelen als cabine en tunnel voor de elektro aangedreven versie zijn nog niet verkrijgbaar, dus maar zelf knutselen. Ik ga de volgende setup uitproberen: - Turnigy 3530-1100kV - Folding Prop 9x5" - Graupner 3S 2000mAh LiPo - Graupner Genius 40A ESC - 2x Multiplex Tiny-MG servo's Waarom deze setup? Dit lag allemaal in een bak met overgebleven rommeltjes. Het gewicht van de accu compenseert het gewicht van de motor achterop, de montage wordt zoals bij de meeste vleugels en niet zoals MPX doet in het midden op het zwaartepunt en dan met een kwetsbare carbon staaf. De Xeno is besteld en onderweg...
__________________ Zolang alles er nog op en aan zit, was het een goede landing. |
| | |
| | #4 (permalink) | |
Weblogartikelen: 2 | Citaat:
__________________ Zolang alles er nog op en aan zit, was het een goede landing. | |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Lid sinds: 22 juni 2007 Locatie: Putten
|
Is een leuke vleugel voor de vakantie en makkelijk mee te nemen leuk om op de beurs te kopen in Dortmund , maar hoe zit dat met die lange as aan die prop zit die er bij of moet toch die set erbij gekocht worden??? gr Andre |
| | |
| | #7 (permalink) |
Ja, de elektroaandrijving van Mutliplex heeft een 20cm lange carbon as. Hierdoor zit de motor net achter het zwaartepunt. Is op zich wat voor te zeggen maar als de prop een klap krijgt, versplintert de as. Daarnaast kost de "tuning set" 150 euro. Dat vond ik het niet waard en ga mijn motor dus net zo monteren als op de gemiddelde vleugel: achterop. Overigens is mijn Xeno vandaag al binnengekomen. Maandag besteld bij Staufenbiel in Duitsland en vandaag al afgeleverd.
| | |
| | #10 (permalink) |
| Lid sinds: 22 juni 2007 Locatie: Putten
|
ik ben benieuwd of je hem zomaar ''achterop'' kunt plakken ,graag foto's hiervan en of je wel voldoende snelheid kan krijgen met de setup ik ben benieuwd kun je hem dan trouwens ook nog dubbelklappen?? want op vakantie zou dat wel handig zijn denk ik |
| | |
| | #11 (permalink) |
| Lid sinds: 22 februari 2004 Locatie: Roosendaal Leeftijd: 28
|
Mijn elebee wil niet balanceren met de motor achterop, dus multiplex zal ook om die reden wel de motor verschoven hebben. Vroegah, met onze loodblok NiMH packs ging het allemaal wat makkenlijker, dat balanceren.
__________________ Geen KNVvL lid en toch gelukkig! |
| | |
| | #12 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 7 augustus 2006 Locatie: Hilversum Leeftijd: 65
|
De Sportwing, vroeger van Freescale, nu van Robbe, en zeer vergelijkbaar met de Xeno, wordt ook geleverd met een verlengde as: ...maar ik heb zelf een Sportwing gevlogen zonder die verlengde as, met een zelfgemaakte motordrager, en een bescheiden pakje lood voorin. Vloog prima... eigenlijk wil ik nog wel eens zo'n pretvleugel hebben. Houd er wel rekening mee dat als je een gewone klapprop gebruikt als duwer, hij zowel te ver naar voren als naar achteren kan doorslaan; naar voren hakt een stuk uit je achterlijst (makkelijk te repareren met schuim) en naar achteren (voorbij het middelpunt) veroorzaakt een geweldige onbalans. Bij sommige spinners is er wel een begrenzing te improviseren, anders is het gewoon een kwestie van rekening mee houden. Eenmaal vliegend heb je er eigenlijk geen last meer van.
__________________ Bart Doets The older I get, the better I was Laatst gewijzigd door bdoets; 16 februari 2010 om 23:38 |
| | |
| | #13 (permalink) | ||
Weblogartikelen: 2 | Citaat:
Citaat:
__________________ Zolang alles er nog op en aan zit, was het een goede landing. | ||
| | |
| | #14 (permalink) |
De foto's van de bouw. Inderdaad zit alles binnen 2 uur in elkaar. Sterker nog, binnen een uur zonder elektro-motor gaat ook wel lukken. Alle brokken die het vleugeltje moeten vormen: ![]() De scharnieren in de twee helften lijmen: ![]() Vanwege het spuitgietwerk hier en daar wat schuim wegsnijden: ![]() Verlijmen van het bakje, mooi vertand tegen verschuiven, erg strakke passing: ![]() In de vleugels wordt een strip gelijmd om knikken te voorkomen: ![]() De twee staartvinnen zijn verwijderbaar/opklikbaar: ![]() Op de vleugels komt een versterkt stuk voor de staartvinmontage: ![]() Met een schuif- en klikconstructie zitten de staartvinnen vast: ![]() De HS-82MG's passen uiteraard perfect en de hevels wordt afgedekt met een kapje: ![]() De stalen pen erin zodat een scharnier ontstaat: ![]() Vleugeltje klaar:
| | |
| | #15 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 7 augustus 2006 Locatie: Hilversum Leeftijd: 65
| Citaat:
__________________ Bart Doets The older I get, the better I was | |
| | |
| ||||||
![]() |
| Labels |
| multiplex, nürflugel, wing, xeno |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |