![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #16 (permalink) | |
| Lid sinds: 24 december 2009 Locatie: De Steeg (Rheden) Leeftijd: 53
| Citaat:
Ik wist niet dat je ook alleen de tandwieltjes kon bestellen. Maar de TP servo's zijn hoop ik wat steviger zodat dat niet iedere keer nodig is. De reden dat ik begin met een Belt CP2 is nu juist dat een crash met een 600 serie heli wat prijziger is, zoals je zegt. Laat ik eerst maar eens de basis principes leren (en bekijken of het echte liefde is of alleen een kortstondige flirt met RC). Ik moet wel zeggen dat ik het iedere dag leuker begin te vinden. Als het goed gaat natuurlijk, maar zelfs na een crash is het best leuk om eens rustig met een kop koffie en een goede bureaulamp en wat gereedschap aan de gang te gaan.
__________________ Vliegt met ESKY Belt-CP V2 (beginner) | |
| | |
| | #17 (permalink) |
| Lid sinds: 28 december 2009 Locatie: Midwoud (N-H) Leeftijd: 30
|
Als het een paar euro scheelt zou ik ze ook gewoon in NL halen maar voor exact hetzelfde spul/merk minder dan de helft, en soms zelfs nog heel erg veel minder, betalen. Reparaties zijn ingecalculeerd, alleen wil ik de beste bang for buck qua reparaties ik kan nu met hetzelfde geld 3x meer reparaties uitvoeren. Ik snap wat je bedoeld piloot, heb soms zelf ook nog wel eens van die uitspattingen. Dat was voor mij ook de reden. En reparaties zijn voor de helft van de hobby, hoort er gewoon bij en is nog erg leuk ook. =-)
__________________ Futaba T8FG T-Rex 600ESP, BeastX v3, Scorpion 4025, CC ICE 100A, Gryphon 7020 HK-450TT Pro, BeastX v3, CC ICE 50A Fun-Key Bell 222 Fuselage 600size, Eurokit retracts, LED's |
| | |
| | #18 (permalink) |
| Lid sinds: 14 oktober 2008 Leeftijd: 41
|
Ik vlieg nu met een 600 ESP maar ben begonnen met een Esky Honeybee FP, daarna een Belt CP v1 toen een T500 en nu de T600. Het helivliegen heb ik mezelf geleerd, ben niet lid van een club maar heb wel op de sim geoefend al was dat niet zo heel veel, ben nogal een pragmaticus. Voor 3D helpt het wel om te simmen aangezien dat snelle manoeuvres zijn. Zo'n traject, zelf leren is zeker wel te doen maar het kost meer tijd dan als je lid bent van een club. Ook kost het meer onderdelen weet ik uit eigen ervaring omdat je nogal is crasht maar tis inderdaad wat Sdeath zegt, heli vliegen is (en dan vooral in het begin) veel repareren en volhouden. Als je goed kunt hooveren, nose in/out en side in vlieg je zo met een T500 weg want hoe groter de heli hoe stabieler ie vliegt. Mocht ik het nog is over doen dat zou ik direct een T500 aanschaffen maar dat is wel een duurdere heli voor een beginner maar de leerkurve is langer. Voorop staat of je de RC sport leuk vindt en er in verder wilt gaan. Je kunt daarom in beter een kleine heli aanschaffen dan gelijk een grote waarmee je veel hogere crashkosten zult hebben dan een kleinere, zie het als 'leerkosten' want mocht blijken dat je het toch niet zo leuk vind zijn de kosten beperkt, maar als je met een kleine goed kunt vliegen dan is de overstap naar een grotere 500/600 heli eenvoudiger te maken en omdat je dan al redelijk goed forward flying (FF) kunt is het lol er dan ook naar. En daar gaat het met een hobby om. Voor tandwieltjes voor de TP's zou je is hier kunnen kijken maar er zijn meerdere webshops in NL. Na een tijdje weet je welke onderdelen het snelst kapot gaan, schaf daar dan wat extra onderdelen van aan. Ik weet nog uit m'n Belt tijd dat het zeer aan te raden is de bladen te balanceren, schaf zo'n 'wipje' aan, kost een paar euro maar die kun je ook bij een grotere heli's gebruiken. Roterende onderdelen balanceren is enorm belangrijk bij heli. Ook een swash leveller is een handige tool, afstellen van de swash gaat zo veel sneller en preciezer. Suc6 met het vliegen want het is een leuke hobby ! Ben sinds kort aan het experimenten met een servogestuurd filmcameratje op de T600 om zo luchtopnamen boven rivieren en landschappen te maken. Tis weer een nieuwe dimensie van de hobby.
__________________ There are no foreign lands. It is the traveler only who is foreign. |
| | |
| | #19 (permalink) |
|
Bedankt voor de site Remo. Ik heb ook net een camera-tje besteld: Mini DV DVR Sports Video Camera Pocket SPY Car Key Cam - eBay (item 350298472532 end time Jan-27-10 08:17:29 PST) Dit is een simpele en niet een servo gestuurde die jij besteld hebt hoor. Ja, Sdeath en ikzelf zijn ook een eigen leertraject ingegaan geloof ik (zonder club) en ja, crashes komen ook nog wel eens voor, lol. Dat balanceren van die bladen is inderdaad erg belangrijk, dat is ook mijn ervaring. Ik doe het overigens door ze zij aan zij te leggen op een vlakke ondergrond op een mainshaft. Die mainshaft rol ik dan langzaam vooruit en het blad dat als eerste "omklapt" is aan die kant het zwaarst. Dan plak ik dus aan de andere kant wat tape (of juist op het andere blad aan dezelfde kant afhankelijk van het gewicht van de bladen, want dat wil ik ook hetzelfde hebben). De bladen die ik (op advies van Sdeath) in HongKong bestel zijn trouwens op de 0,2 gram nauwkeurig hetzelfde gewicht. Dat verbaasde me erg. Ze zijn waarschijnlijk ge-matched! Hoeveel echte vlieguren heeft het jou gekost Remo, om de heli zo te kunnen controleren dat nose-in en side-in geen enkel probleem meer was? Ikzelf heb er nu 7 uur opzitten, maar kom echt niet verder dan voorzichtig side-in. Nose-in is vrijwel altijd crash.
__________________ Vliegt met ESKY Belt-CP V2 (beginner) |
| | |
| | #20 (permalink) | |
| Citaat:
__________________ Futaba T8FG T-Rex 600ESP, BeastX v3, Scorpion 4025, CC ICE 100A, Gryphon 7020 HK-450TT Pro, BeastX v3, CC ICE 50A Fun-Key Bell 222 Fuselage 600size, Eurokit retracts, LED's | |
| | |
| | #21 (permalink) |
|
Goed helivliegen kun je niet uitdrukken in uren, dat is voor iedereen verschillend. Zoals met alles, vind je het leuk dan zul je het sneller leren dan even een uurtje in de middag met de intentie 'dat leer ik wel ff' om het zo maar uit te drukken. Volhouden je je leert het vanzelf en niet opgeven als de heli weer is in een boom hangt oid. Het hoort er allemaal bij. Side in leer je vrij snel, nose in is wel moeilijker omdat dat een goede oog/hand coördinatie verreist. Je stuurt dan in spiegelbeeld. Probeer nose in hoger in de licht te oefenen, dan heb je nog ruimte om stuurfouten te corrigeren. Wat ook helpt is een kleine pitchcurve in te stellen. Als je een uitgebreide zender hebt kun je de EXPO en DUAL RATE aanzetten. Leuk als je nog niet zo goed vliegen kan maar beetje zompig als je al goed kan vliegen. Maar heel moeilijk is het helivliegen niet als je het maar oefent, let er wel op dat je niet steeds zwiepers aan de stuurknuppels geeft. Heel belangrijk bij helivliegen. 3D vliegen is daarentegen wéér een nieuwe dimensie, eerst simmen is daarbij een absoluut vereiste Hier zijn wat filmpjes met FPV, puur ter indicatie wat er zowel mogelijk is... Grand Canyon Grand Canyon Boerenland Brug/meer Zwitserland Met heli eigen jeep zien rijden Knallen met dat ding! Zweden Nevada woestijn Hoover dam De profi Allemaal leuke dingen
__________________ There are no foreign lands. It is the traveler only who is foreign. |
| | |
| | #22 (permalink) | |
| Citaat:
Als je nog niet zo goed kan vliegen hou het dan voorlopig bij de houten bladen. De carbons zijn lichter maar veel duurder. Vanaf de 500 klasse worden bijna altijd carbon gebruikt maar voor de 450 klasse zijn de houten bladen prima.
__________________ There are no foreign lands. It is the traveler only who is foreign. | |
| | |
| | #23 (permalink) |
|
Ja, ik gebruik gewoon houten bladen en het afstellen van het bladspoor is niet moeilijk, dat lukt goed. Bij hoveren op ooghoogte zit er mischien een milimeter of 2 verschil in de afzonderlijke bladsporen. Soms lukt het afstellen heel goed en is het vrijwel gelijk. Goeie tip om nose-in wat hoger te oefenen! Dat voorkomt vast wel schade. Ik vlieg nog met de standaard zender dus ik kan weining instellen. Alleen de pitch/toeren verhouding is instelbaar (dus het verschuiven van de voorgeprogrammeerde pitchcurve). Zelf een pitchcurve definieren is er niet bij. Leuke filnpjes trouwens!
__________________ Vliegt met ESKY Belt-CP V2 (beginner) |
| | |
| | #24 (permalink) |
|
1 of 2 mm bladspoor is geen punt, maar als het meer dan zo'n 5mm wordt zul je ze moeten afstellen. Best is ook 'center of gravity' te compenseren, daarna balanceren. Hier kun je lezen hoe dat in z'n werk gaat. Voor nose in zou je ook een heeeeel langzame pirouette kunnen doen, en steeds ietsjes verder draaien met de staart totdat de heli nose in staat. In alle gevallen, niet aan die sticks gaan yanken omdat je dan crasht. Zeker als beginner weet je nog niet goed stuurfouten snel en adequaat te corrigeren. Vliegen boven een weiland met lang gras kan ook helpen... Ik weet niet of je al idle up vliegt maar als je voorziet, wat heel moeilijk in te schatten is, dat de heli gaat crashen gelijk throtlle naar 0% of in geval van iddle up 1 of 2 de hold knop schakelen, dat kan een mean gear uitsparen. Als je beter kunt vliegen zou je autorotaties kunnen oefenen (1 mtr boven de grond throtlle 0% in normal flight). Heb zelf wel is een autorotatie nodig gehad toen ik een accu ! verloor in de lucht, het gaat er soms bij 3D vrij ruig aan toe Als je een beginner bent, maak je dan maar niet zo druk over die pitch en throttlecurves, is ook meer voor machines met meer motorvermogen. Eerst maar is leren vliegen.
__________________ There are no foreign lands. It is the traveler only who is foreign. Laatst gewijzigd door Remo; 24 januari 2010 om 22:53 |
| | |
| | #25 (permalink) |
|
Je hebt een pb piloot.
__________________ Futaba T8FG T-Rex 600ESP, BeastX v3, Scorpion 4025, CC ICE 100A, Gryphon 7020 HK-450TT Pro, BeastX v3, CC ICE 50A Fun-Key Bell 222 Fuselage 600size, Eurokit retracts, LED's |
| | |
| | #27 (permalink) | ||
| Lid sinds: 6 juli 2003 Locatie: Katwijk Leeftijd: 37
| Citaat:
Citaat:
Voor de absolute beginner is een -4/0/+9 curve imho het beste, een beetje negatief anders kom je niet beneden met wat wind maar te weinig negatief om je kist na een brainfart te moeten uitgraven. Na het stadium hooveren gelijk een -10/0/+10 curve erin en wennen aan je toekomstige curve Throttle curve is ook best belangrijk, te weinig headspeed en je vliegt met een lekke badspons... Just my $0.02
__________________ Depri worden? Tjek dit! Laatst gewijzigd door Skidz; 3 april 2010 om 11:55 Reden: typotje | ||
| | |
| ||||||
![]() |
| Labels |
| belt cp v2, servo keuze |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |