![]() |
| | #16 (permalink) |
| Lid sinds: 24 februari 2005 Locatie: Omg. Utrecht Leeftijd: 47
|
Hmmm, heb de ontvanger accu rechtstreeks! aan de multimeter gehangen, 5.5 volt. Prik ik de ontvanger accu in de ontvanger en meet dan de spanning op een uitgang van de ontvanger dan is de spanning ineens 4.4 volt? zonder servo's. Zou de ontvanger het probleem zijn??????????? |
| | |
| | #17 (permalink) |
| Lid sinds: 17 juni 2007 Leeftijd: 64
|
De ontvanger accu bestaande uit 4 of 5 Ni-** cellen? Onbelast 5,5 Volt en als de ontvanger wordt aangesloten 4,4 Volt? Voor 4 cellen is 5,5 Volt onbelast aan de hoge kant, tenzij de accu net geladen is, voor 5 cellen is het te laag. Gaat het om een 5 cellige accu dan is deze ontladen of defect. Een 617 ontvanger verbruikt afhankelijk van de productiedatum tussen de 40 en 75 mA. Dat mag geen noemenswaardige spanningsval tot gevolg hebben bij een goede accu.
__________________ Futaba FX-30 V3.0 NL, 2.4 GHz Robbe Telemetrie, Simprop Telemetrie met gesproken meldingen Laatst gewijzigd door N.P.S.; 6 maart 2010 om 17:12 |
| | |
| | #18 (permalink) |
|
De accu is een 5 cellen pakket dus 6 volt. Ik heb de ontvanger uit mijn 450 gesloopt en deze geprobeert.....pffffffffff zelfde resultaat.Ik weet het niet meer en gooi de boel maar even op de plank. |
| | |
| | #19 (permalink) |
|
Als van een pakket van 6 Volt waarvan de spanning zakt tot 4,4 Volt als alleen een ontvanger wordt aangesloten is iets mis. Dat is defect of ontladen. Gewoon op de lader hangen, volladen, in die tijd even diep zuchten, vervolgens met geladen accu weer de spanning meten met aangesloten ontvanger. Is die dan nog zo laag dan is het pakket rijp voor het chemisch afval.
__________________ Futaba FX-30 V3.0 NL, 2.4 GHz Robbe Telemetrie, Simprop Telemetrie met gesproken meldingen |
| | |
| | #20 (permalink) |
| Lid sinds: 25 februari 2008 Locatie: Hoorn (NH) Leeftijd: 17
|
Heb dit ook gehad, maar dan met een bec, wat er bij mij gebeurde was de bec kon de piekspanning maar heel even leveren, werd snel heet, en de warmtebreker(dat ding wat ervoor stopt dat alles doorfikt, hoe heet dat?) zorgde dat er geen stroom meer was/weinig stroom.. kort erna was die kouder en werkte alles weer, was een 4a bec met 6a max.. in mn savage heb ik hetzelfde probleem, op 3 accus, zowel 4.8 als 6volt, 4 en 5 cellen, ze geven genoeg klemspanning onbelast, 6.8 voor de 5cellen, en 5.5 voor de 4cellen, zijn allemaal andere merken, echter, als ik ze ook maar ergens inplug, gaat de spanning direct enkele volts omlaag, mn lader krijgt het pakket ook niet meer lekker vol, er gaaat per keer laden maar ong. 100 mah in.. ze lijken dus goed, maar zijn gewoon stuk, die accu's kijk of je ergens van iemand een 6 volt loodaccu kan lenen, dan kan je heel mooi zien of het aan de ontvanger ligt, of servo's, die loodaccu geeft dat vermogen haast altijd wel..
__________________ Sponsored by Hobbymaniac, Gens Ace Batteries , RCbearings Hulp of (3D) Vliegles nodig? Heliexpert |
| | |
| | #21 (permalink) |
|
Het gaat niet om piekspanning maar om piekstromen. Loodaccu's zijn ongeschikt om een ontvanger/servo's te voeden. Bij het oplossen van een probleem gaat het om het elimineren van het defecte onderdeel en het vervangen door een goed exemplaar. De ontvangeraccu is nu verdacht dus is het zaak dit onderdeel te testen.
__________________ Futaba FX-30 V3.0 NL, 2.4 GHz Robbe Telemetrie, Simprop Telemetrie met gesproken meldingen |
| | |
| | #22 (permalink) |
|
De 6volt accu helemaal volgeladen en inderdaad de boel blijft nu wel werken, alleen de vraag voor hoe lang? Tevens de 2S lipo volgeladen, de bec er tussen gezet en hopla de boel valt weer uit Wat moet ik nu aanpassen/kopen/veranderen om de boel werkend te houden? Ik tevens zeggen dat deze problemen geen lekker vertrouwen geven om met de heli te gaan vliegen, maar dat is voor latere zorg. |
| | |
| | #23 (permalink) |
|
We kunnen het er over eens zijn dat het piekstroomverbruik van digitale servo's aanzienlijk hoger ligt dat van analoge. Een accu die in staat is een systeem met analoge servo's van stroom te vooorzien kan problemen geven bij een systeem met digitale servo's. Ook dat heb je gemerkt. Wat nu. Eerst een vraag. Wat is de capaciteit van de ontvangeraccu die je nu gebruikt??? Als die te laag is dan een nieuwe accu met kwalitatief goede cellen (b.v. Sanyo) kopen. Neem snellaadbare cellen omdat deze ook hogere piekstromen kunnen leveren. Veel laders hebben de mogelijkheid een accu te ontladen. De ontladen capaciteit wordt op het display weergegeven. Heeft je lader deze mogelijkheid, ontlaadt dan een net geladen accu. De ontladen capaciteit is altijd lager dan de geladen capaciteit. Zo'n test is geen garantie dat de accu in je helicopter goed functioneert. De stroom waarmee de lader ontlaadt is constant en vrij laag.
| | |
| | #24 (permalink) |
|
Dat digitale servo's meer verbruiken dat weet ik. Ik gebruik een 2C 2650mAH 20C lipo die niet erg oud is +/- 25 ladingen. Bij de combo sets van Align zit een 2C 1950mAH 18C lipo en die werken wel? Ik heb er ook een 6C 25C 2650mAH op gezet (bec kan van 3-10s aan) aan ook dan gebeurt hetzelfde.Tevens heb ik een opstelling met een 3C 2200mAh 25C lipo gebruikt en weer hetzelfde. Ik blijf mijn twijfels hebben over de bec? |
| | |
| | #25 (permalink) |
|
Dan lijkt de BEC de benodigde stroom niet te kunnen leveren, hoewel de specificaties anders doen vermoeden. Kan je een andere BEC proberen???
__________________ Futaba FX-30 V3.0 NL, 2.4 GHz Robbe Telemetrie, Simprop Telemetrie met gesproken meldingen Laatst gewijzigd door N.P.S.; 7 maart 2010 om 15:35 |
| | |
| | #26 (permalink) |
|
Net een splinternieuwe 3S 20C 2200 lipo (3 cellen dus) met de bec geprobeerd en nog steeds hetzelfde resultaat! Ik moet dus nu toch wachten op die andere bec want nu heb ik alles geprobeerd. Ik had al eerder een oproep gedaan of ik eventueel een 6a bec kan "lenen" meer helaas heeft niemand hier op gereageerd dus ik moet ff een paar weken geduld hebben. Ik zet hem maar op de plank of er moet ineens iemand met een idee komen... |
| | |
| | #27 (permalink) | |
| Lid sinds: 7 maart 2009 Locatie: Alphen aan den Rijn Leeftijd: 36
| Citaat:
Op dat moment gaan dus alle drie de servo's precies tegelijk heen en weer en wordt er dus erg veel stroom gevraagd. Als een servo heel snel van richting moet veranderen dan vraagt vooral een digitale servo veel stroom. Je gebruikt een bec die 5 ampere continu en 7.5 ampere piek (dus heel even) kan leveren, als je dit heen en weer bewegen van de stick even vol houd heb je dus grote kans dat je te lang boven de 5 ampere komt en de BEC het dus niet meer kan trekken. Ik heb dezelfde Turnigy BEC hier liggen en heb deze net even aangesloten op mn DS610 servo's om te testen en bij mij zakt de spanning ook te ver in waardoor de ontvanger gaat knipperen. Dit gebeurt bij mij na een aantal seconden heftig de pitch stick op mn zender op en neer te bewegen. Ik heb een spektrum ontvanger welke een knipper signaal geeft als de spanning te laag is geweest. Bij normaal gebruik zal dit waarschijnlijk dus niet zo snel gebeuren maar wil je het zekere voor het onzekere nemen dan kan je beter een zwaardere BEC gebruiken. Ik gebruik zelf voor deze servo's de castle creations BEC pro die tot 20 ampere kan leveren maar elke BEC die boven de 6 ampere kan leveren voldoet waarschijnlijk ook. | |
| | |
| | #28 (permalink) | |
| Citaat:
Ik zal toch geduld moeten hebben voordat ik verder kan want beide bec's die ik hier liggen zijn niet geschikt. Ik heb nu genoeg zaken uitgesloten en blijft eigenlijk allen maar de bec over, dus .....wordt vervolgd. | |
| | |
| | #29 (permalink) |
|
Nou ik heb een "watts up" even kunnen lenen zodat ik wat waardes per servo kan meten. Dit heb ik gedaan: Ap waardes tussen 1.17 en 0.87 (amp piek) vm waardes tussen 5.4 en 4.96 (minimum volt) WP waardes tussen 6.3 en 4.5 (watt) Bovenstaande waardes zijn wel met accu rechtstreeks in de ontvanger omdat een opstelling met de bec ertussen veel lagere waarde tonen omdat de boel na enkele seconden al stopt. Ik ben op een forum wel onderstaande tegen gekomen, meen heeft er een eelco bij gezet op de spanningsval op te vangen, iets wat ik denk ook maar uit veiligheid gaat doen.
__________________ In 2012 weer meevliegen met een Align 700E F3C in de Sportsman Class -> the way to F3C ? Info F3C:check->Dutchf3c Sponserd by:2brothers Laatst gewijzigd door Super john; 9 maart 2010 om 21:54 |
| | |
| | #30 (permalink) |
| Lid sinds: 6 juli 2003 Locatie: Katwijk Leeftijd: 37
|
Ik lees je verhaal nu pas, maar ik heb nog een nieuwe Turnigy BEC liggen van 8 amp continu/15amp piek. Interesse? Voor weinig, uiteraard. Ik ben a.s. zondag in Nieuwegein, das redelijk bij je in de buurt toch? Groetjes, Ton
__________________ Depri worden? Tjek dit! |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |