Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelhelikopters > Electronica

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 28 februari 2010, 13:58   #1 (permalink)

Super john's schermafbeelding

Leeftijd: 47
Standaard BEC probleem ??

Ik heb andere servo's in mijn heli gezet (3x ds610) en ben de boel aan het afstellen. Echter heb ik nu een probleem, als ik even heel snel pitch up en down geef dan gebeurt er ineens 2 a 3 seconden niets meer. Ik zie dan dat de groene led op de ontvanger (R617Fs) dan rood oplicht?

Heeft dit iets met de bec te maken? Op de heli zit een 3a bec, de rce-b3x?
Oud 28 februari 2010, 14:38   #2 (permalink)

rotored's schermafbeelding

Leeftijd: 36
Standaard

Een bec van 3 ampere is niet genoeg voor deze servo's, je hebt een BEC nodig die minimaal 8 ampere continu kan leveren.
Ik heb deze servo's ook en heb zelf de Castle Creations CC BEC Pro die kan ruim voldoende leveren.

Hier kan je meer info vinden over dit probleem:
http://helifreak.com/showthread.php?t=144236

Laatst gewijzigd door rotored; 28 februari 2010 om 14:42
rotored is offline   Met citaat reageren
Oud 28 februari 2010, 15:11   #3 (permalink)

Standaard

Hmmm maar bij de combo's die nu geleverd worden met ds610 in de set daar zit ook een 6a bec bij, dat moet toch genoeg zijn? Meer is beter maar ik ga ervanuit dat 6a genoeg is of zijn er vliegers die de 6a uit de kit hebben vervangen?
Oud 28 februari 2010, 16:39   #4 (permalink)

Standaard

Je zou ook de 6a align BEC kunnen nemen.
Zelf neem ik liever het zekere voor het onzekere en heb ik voor een zwaardere BEC gekozen, vooral ook omdat er op meerdere forums gesproken wordt over vrij hoge stroom pieken bij deze servo's onder belasting.
Oud 5 maart 2010, 22:04   #5 (permalink)

Standaard

Ik heb onderstaande bec kunnen aanschaffen, maar ook hier hetzelfde probleem? Is deze dan ook te licht?

Volgens mij is het er een die to 7.5Amp gaat!

Click the image to open in full size.
Oud 6 maart 2010, 12:47   #6 (permalink)

Standaard

Ik heb nu een ontvanger accu (6v) rechtstreeks in de ontvanger geprikt, dus zonder bec ertussen, en dan werkt het iets langer maar de stopt wel weer. Ik weet ff niet wat ik hier mee aan moet.

Hoe kan ik meten hoeveel amp een servo trekt? Misschien zit er een tussen die ff niet lekker werkt of zo?
Oud 6 maart 2010, 12:57   #7 (permalink)

B. de Groot's schermafbeelding

Leeftijd: 20
Weblogartikelen: 5
Standaard

Wat voor ontvanger accu zit er precies in?
Oud 6 maart 2010, 13:17   #8 (permalink)

Standaard

Ik heb nu verschillende accu's geprobeert, de ontvanger accu die ik rechtsteeks in de ontvanger heb gedaan is een 1400nimh accu.

Verder heb ik via de bec een 2650mAH lipo 2S 20C geprobeert en een 6S 25C 2650mAH erop aangesloten. Maar elke keer weer als je snel pitch up/down geeft stopt de boel na een seconde of twee en gaat de rode led op de ontvanger branden. Dit duurt ook een seconde of twee en dan gaat de groene led weer aan en werkt het weer..

Heb alle links van de servo's gehaald zodat de servo's onbelast werken en dan weer stopt de boel ermee. Hierna telkens 1 servo uit de ontvanger gehaald (elke keer een andere) en als er dus twee tegelijk werken dan blijft de boel wel! werken

Tevens heb alle snoeren van de servo's gecheckt en zie geen gekke dingen.... ik weet ff niet hoe ik dit probleem verder moet aanpakken.

Laatst gewijzigd door Super john; 6 maart 2010 om 13:26
Super john is offline   Met citaat reageren
Oud 6 maart 2010, 13:36   #9 (permalink)

N.P.S.'s schermafbeelding

Leeftijd: 64
Standaard

Dit lijkt heel erg op een stroomvoorzieningsprobleem waarbij de ontvanger als gevolg van een spanningsdip herstart.

De DS 610 is een digitale servo. Deze kunnen veel stroom verbruiken Vooral bij het snel heen-en-weer bewegen van de servoarm kan het stroomverbruik flink toenemen. De stroombron moet deze kunnen leveren, anders daalt de spanning. Als deze ver genoeg daalt krijgt de ontvanger het moeilijk en herstart deze als de spanning weer oploopt. Mijn ervaring met de R 617 onvanger is goed. Nooit problemen mee gehad. Gebruik deze ontvanger zowel met BEC als met een ontvangeraccu.

Als op een Li-Po van hoge capaciteit een BEC wordt aangesloten moet deze BEC de gevraagde stroom wel kunnen leveren, anders heeft de grote capaciteit van de Li-Po geen zin.

Een ontvanger accu van 6 Volt (5 cellen) verergert het probleem omdat het stroomverbruik van servo's bij 6 Volt aanzielijk hoger ligt dan bij 4,8 Volt.

Zie twee mogelijkheden het probleem op te lossen:

1. Een BEC van goede kwaliteit die hoge stromen kan leveren. Drie Ampere is zeker niet genoeg.

2. Een ontvangeraccu van voldoende capaciteit die bestaat uit goede cellen zoals snel laadbare Ni-** van b.v Sanyo. Geen penlite cellen gebruiken.

Als je een ontvangeraccu gebruikt, dan moet deze van goede kwaliteit zijn. Gebruik geen penlitecellen. Deze kunnen geen hoge stromen leveren.

Sommige fabrikanten adviseren het gebruik van een condensator van grote capaciteit. Deze voorkomt bij korte spanningsdippen het herstarten van de ontvanger. Zo'n condensator wort aangesloten op een vrij kanaal op de ontvanger.

Het meten van het piekstroomverbruik van een servo is eigenlijk niet mogelijk omdat het om korte piekstromen gaat. Een digitale meter meet maar enkele malen per seconde. Een analoge meter is dan een betere keuze, maar ook hier zorgt de opbouw van het meetsysteem er voor dat hele korte piekstromen niet worden geregistreerd.

Laatst gewijzigd door N.P.S.; 6 maart 2010 om 14:00
N.P.S. is nu online   Met citaat reageren
Oud 6 maart 2010, 13:45   #10 (permalink)

Standaard

Maar wat ik niet snap is dat er heel veel heli's met dit soort servo's vliegen waarom werkt het dan niet bij mij? Ik heb nu een bec van 7.5 Amp (piek) er tussen hangen en at is nog niet genoeg? Bij de combo's van Align dan zitten deze servo's ook in de heli met een 6Amp bec.

@N.P.S., ik heb alleen een digitale meter hier kan ik dus niets mee, en anders op welke manier moet in dan meten?
Oud 6 maart 2010, 14:03   #11 (permalink)

N.P.S.'s schermafbeelding

Leeftijd: 64
Standaard

Stroom wordt gemeten IN het circuit. De draad waar de daardoor vloeiende stroom gemeten moet worden onderbreken en daar de meter tussenplaatsen.

Meet ook eens de spanning op de ontvanger als de servo's snel bewegen. Misschien kan je al een daling van de spanning zien.

Plaats om de spanning veilig te meten een servosnoer in een vrij kanaal op de ontvanger en sluit de meter in de Volt-stand aan op de rode en zwarte draad van het servosnoer. Let goed op dat je geen sluiting maakt.

Bedenk wel dat je BEC 7,5 Ampere kan leveren, maar de stroombron daar achter moet dat ook probleemloos zonder al de veel spanningsdips kunnen. Is die stroombron je vliegaccu dan zal dit meestal geen probleem zijn. Gebruik je twee aparte Li-Po cellen als ontvanger/servovoeding dan moeten deze cellen de piekstromen probleemloos kunnen leveren!

Laatst gewijzigd door N.P.S.; 6 maart 2010 om 14:22
N.P.S. is nu online   Met citaat reageren
Oud 6 maart 2010, 14:44   #12 (permalink)

Standaard

Heb je al geprobeerd om de stekker van de bec op een ander plek in je ontvanger te prikken?
Mischien heb je een slecht contact in je ontvanger, losse pen of soldering.
Oud 6 maart 2010, 15:14   #13 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rotored Bekijk bericht
Heb je al geprobeerd om de stekker van de bec op een ander plek in je ontvanger te prikken?
Mischien heb je een slecht contact in je ontvanger, losse pen of soldering.
yeb, had ik al geprobeerd maar zelfde resultaat.
Oud 6 maart 2010, 15:29   #14 (permalink)

Standaard

Nog een suggestie:
Misschien geeft de tegen EMK van de servo's storingspulsen op de ontvanger. Met Shottky diodes kun je dit oplossen. Er is het een en ander al geschreven in modelbouw artikelen. Vooral bij erg sterke servo's speelt dit probleem.
carbonglider is offline   Met citaat reageren
Oud 6 maart 2010, 16:43   #15 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carbonglider Bekijk bericht
Nog een suggestie:
Misschien geeft de tegen EMK van de servo's storingspulsen op de ontvanger. Met Shottky diodes kun je dit oplossen. Er is het een en ander al geschreven in modelbouw artikelen. Vooral bij erg sterke servo's speelt dit probleem.
Dit gaat boven mijn pet...

Net een multimeter op een ingang van de ontvanger aangesloten: met een accu (6v) rechtstreeks in de ontvanger een spanning van 5.8 volt.Daarna alle 3 de servo's bewegen en de spanning zakt naar 4.7/4.8 volt en de boel valt uit.

Een 7.4 lipo via een bec op de ontvanger aangesloten, spanning 5.8 volt daarna de servo's bewegen en de boel valt al bij 5.2/5.1 volt uit??? Je "hoort" aan de servo's dat ze stroom te kort komen want je bewegen even heel even erg traag en daarna werkt de boel niet meer.

Ben nu een testdraadje aan het solderen om te kijken of ik de ampere kan meten wat de servo's trekken. Tja en wat voor een oplossing ik moet gaan zoeken??? ik heb werkelijk geen enkel idee.
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelhelikopters > Electronica
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten