![]() |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 21 oktober 2009
|
Hoi, ik heb een allergoedkoopste HK401B Gyro. Vliegt gewoon goed enzo, tot ik vandaag in idle up ging vliegen (70%flat) Als ik ineens vol pitch geef, draait de neus naar links terwijl de heli stijgt. Dit heeft idle0 ook, daarom wou ik in idle up gaan, zodat dit niet meer voor komt. Tijd om een Futaba 520 Gyro te kopen ? of hou je dit dan nog ? b.v.d.
__________________ Gaui 100SE & 200V2 R.i.p. HK450 |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 13 april 2004 Locatie: Swalmen Leeftijd: 41
|
Hoe weet je zo zeker dat het niet aan de gyro ligt? heb je ervaring met dit type? Ik heb hem ook gekocht voor mijn HK450. De Spartan die ik er eerst op had had ik nodig voor mijn Atom 6HV en ik denk, meuk heli => meuk gyro. (De HK450 bedoel ik dus) Maar de reviews zijn lovend. De reviews van deze bijna TE goedkope gyro waren lovend. Een goede Futaba401 vervanger zeggen de reviews op de site. Ik moet hem nog testen..... Het kan inderdaad toch ook de gain zijn die te laag is maar zo zeker durf ik dit niet te stellen. De Spartan houdt heb trouwens strak, ongeacht de rpm drop bij full pitch.
__________________ Walter Robijns, 1x Align TREX 700E, 1x Compass 6HV, 1x Compass 7HV Sponsored by 4RC.NL Laatst gewijzigd door wrobijns; 5 maart 2010 om 14:16 |
| | |
| | #5 (permalink) |
|
Dat was ik vergeten te melden : Servo MKS DS 480 ( snel genoeg lijkt mij ) Motor Turnigy E500 4000kv Gyro gain 70% En ja, als die eenmaal vol pitch staat zal dit wel goedgaan, maar vanuit een hoover in 1 beweging stick volopen. Ik denk dat ik niet per ongeluk stuur? maar ik zal er nog even goed op letten. En ik zoek een reden om een GY520 te kopen!
__________________ Gaui 100SE & 200V2 R.i.p. HK450 Laatst gewijzigd door Molen; 5 maart 2010 om 14:28 |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Lid sinds: 18 november 2008 Locatie: Oldeberkoop Leeftijd: 44
|
Hey Molen: Ik zit aan een heel andere oplossing te denken, die niks met je gyro te maken heeft, en ook niks met je instellingen (gain etc) Want als dat verkeerd stond, had je heli überhaupt niet goed kunnen vliegen. Zeer waarschijnlijk zit je servo niet helemaal goed gepositioneerd. En dan is geld uitgeven aan een andere gyro gewoon zonde van het geld, en helpt ook niet.... Check eens of de middenstand wel klopt. Wanneer de servo in de middenstand staat (dus even tijdelijk je gyro op normaalmode zetten, en de hekrotorstick in het midden laten) moet je heli min of meer neutraal hooveren zonder al te grote correcties. Niet hard klimmen, gewoon voorzichtig los trekken van de grond, en kijken welke kant de staart uit gaat, en dan voorzichtig de servo iets naar voren of achteren verplaatsen (of als dit niet gaat, de stuurstang wat korter of langer maken). Je kunt dit gerust proberen, zo heel veel anders gaat je heli niet sturen in normaalmode, als je rustig hoovert. Bij mijn Walkera kunnen leerlingen het verschil meestal niet merken, en moet ik ze vertellen of hij in HH of normaalmode staat.... Ik kan vanaf hier niet zeggen welke kant je servo uit moet, maar ik durf er wat onder te verwedden, dat je te weinig uitslag richting "neus rechts" hebt, waardoor bij filnk pitch geven de hektrotorservo tegen zijn eindpositie aankomt, en dan niet genoeg meer kan compenseren. Goede basis set-up om dit voor het vliegen al wat grof af te stellen: Servo neutraal, dan moet de hekrotor al lift leveren richting "neus naar rechts", en de bladtippen van de hekrotor moeten als je ze naar elkaar toe zwenkt, ongeveer 1.5 cm bij elkaar vandaan staan. Probeer het maar eens, ik denk dat je probleem dan over is (mijn Walkera had recht uit de doos dit ook verkeerd staan, en vertoonde exact hetzelfde verschijnsel, in iedere mode bij vol pitch de neus scherp naar links....) Groet, Bert |
| | |
| | #7 (permalink) |
|
Ik heb het nu zo gezet, dat de pitch op de tailrotorbladen 0 is, wanneer het servotje in het midden staat. Hiermee staat deze presies ook in het midden op de tail slider. Als ik met 50% gain ( gyro uit ) wil hooveren, zal de heli dus rondjes gaan tollen, en zal dus het servotje moeten verschuiven, net zo lang tot ie stil hangt. Daarmee is er dus pitch op de tailrotorbladen, en staat deze ook niet meer presies in het midden, dus zou ik de limit op nog minder dan 80 moeten zetten. ( deze gyro heeft ook geen limiet apart voor links en rechts ) (*mischien tog reden gevonden om 520 te halen ) Verder vind ik dit ook vreemd, want toen de servo fout zat ging ie zoiezo rondjes draaien, waarna ik op deze positie ben uitgekomen. Maar Brutus zit al langer in de helikopters dus zal het wel zo moeten, alleen ben ik bang om te hooveren zonder gyro! Dus ik weet het allemaal zo nog niet, alleen sneeuwt het nu, anders zou ik wel even een filmpje schieten!
__________________ Gaui 100SE & 200V2 R.i.p. HK450 Laatst gewijzigd door Molen; 5 maart 2010 om 14:56 |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Lid sinds: 16 september 2004 Locatie: Nootdorp Leeftijd: 47
|
Het wordt weleens vergeten dat de heli ingevlogen dient te worden in normal modus. Pas daarna kun je maximaal nut hebben van je gyro ! Let ook goed op dat er niets klem gaat lopen tijdens het verschuiven van de servo. En vol pitch geven geeft geen indicatie over de prestatie van de gyro. De HK gyro`s presteren trouwens prima, maar ik krijg weleens de kriebels als ik zie hoe sommigen de gyro testen.
__________________ Mustang P51, Calmato Sports, Nova Cuatro, ASH 26 en nog veel meer leuk speelgoed. |
| | |
| | #10 (permalink) | |
| Lid sinds: 18 november 2008 Locatie: Oldeberkoop Leeftijd: 44
| Citaat:
Hey molen, Je moet NIETgaan hooveren met uitgeschakelde Gyro, de kans dat dat fout gaat, is erg groot, want je kunt dan je staart ook niet goed meer sturen. Maar in normaalmodus werkt je gyro nog gewoon hoor! Ik weet niet hoe jouw zender werkt op het gain-kanaal. Bij mij is het +100 is vol HH, -100 is vol Normaalmode, en als ik +80% HH vlieg, vlieg ik ongeveer -60% normaalmode, en dan merk je niet of nauwelijks dat je überhaupt in normaalmodus vliegt. Geloof me. Als bij jouw zender de instelling loopt van 0% (normaalmodus) via 50% (gyro uit) naar 100% HH mode, dan moet je voor iedere procent die je boven de 50% ingesteld hebt, ongeveer 4/5 onder de 50% gaan zitten om een vergelijkbare afstelling in normaalmode te krijgen. Dus bijvoorbeeld als je altijd met de instelling op 75% vliegt (50+25), moet je hem nu op 30% (50-(0.8 x 25)) zetten om een vergelijkbaar vlieggedrag in normaalmodus te krijgen. Het enige verschil is dat je nu je heli recht moet trimmen door het verschuiven van de servo of verstellen van de stuurstang, in plaats van met de trim op je zender. En juist deze mechanische instelling is van belang om je HH mode ook goed te laten werken. Ik denk dat je na het allererste hupje waarbij de heli min of meer stil hangt, er achter komt dat het allemaal best wel meevalt.... Wat je beschrijft van je instellingen, (servo in het midden en dan de hekrotor op nul graden) dat was dus precies wat ik dacht dat er aan de hand zou zijn, en dat is dus NIET de juiste afstelling. Met de servo inhet middn, moet er reeds ongeveer 10 graden (ruw getal, maar ongeveer zoiets) pitch aanwezig zijn op de hekrotor, in jouw geval zodanig dat de staart naar links gedrukt word, en de neus dus naar rechts. Heel veel heli's zijn zo ontworpen, dat de hekrotor ongeveer goed staat, als het heveltje aan de hekrotor, haaks op de staartbuis staat en de hekrotorservo in het midden staat. Of dat bij jouw heli ook zo is weet ik niet, maar bij zowel AL mijn Vario's, mijn destijdse Hirobo shuttle, mijn Protech Zoom 450, de Robbe Spirit LE als mijn Walkera 60 B is dat zo, dus de kans is groot dat het bij jouw heli ook zo is. Check het maar ens, waarschijnlijk zit je al een heel stuk in de goede richting! Mogelijk moet je inderdaad de limit iets terugschroeven, maar daar hoef je je écht geen zorgen over te maken. Zou je namelijk een afzonderlijke links en rechtse limit in kunnen stellen en je zet alles op de maximaal haalbare mechanische uitslag, dan krijg je dat de heli de ene kant uit véél harder rond wil dan de andere (linksom het hardst) en ook verschillend gaat reageren op stuurcommando's links en rechts. Persoonlijk vind ik dat heel onprettig vliegen. Wat je zegt, gyro op normaalmodus en dan net zo lang je servo verschuiven tot je heli min of meer recht hangt is een correcte manier om het af te stellen. Je hoeft hier echt niet uitgebreid te gaan hooveren, gewoon rustig lostrekken en kijken wat hij doet bij loskomen, en dan gelijk weer neerzetten is méér dan voldoende. Je hoeft het ook niet super precies af te stelen, "ongeveer" is vooreerst goed genoeg. Daarna kun je weer gewoon je HH inschakelen, en moet je de limit nog even goed zetten, en dan zul je zien dat het wegdraaien bij vol pitch weg is. Is het dan nog niet weg, dan heb je teveel positieve pitch op je hoofdrotor of veel te weinig toeren, maar dat is héél onwaarschijnlijk, want je vliegt al een tijdje met dit ding geloof ik. Succes met afstellen, wees voorzichtig, maar wees vooral niet bang, want het is echt minder moeilijk dan het zo lijkt. Groet, Bert Laatst gewijzigd door brutus; 5 maart 2010 om 15:55 | |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |