![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 13 april 2008 Locatie: papendrecht
|
in heading hold mode blijft mijn staart zachtjes wegdraaien naar links. uiteraard kan ik trimmen, maar is dit de bedoeling in heading hold? hoe kan ik mijn tail en gyro het beste trimmen? is er misschien een manier om de gyro te kalibreren? ik hoor het graag, want het kriebelt om weer lekker te gaan vliegen. alvast bedankt. gr Arno
__________________ robbe moskito sport, belt cp2, walkera V120D01 en een wild thing (bootje) eindelijk af |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 18 november 2008 Locatie: Oldeberkoop Leeftijd: 44
|
Hoi Arno, als een HH gyro langzaam wegdraait, krijgt hij een signaal wat hij blijkbaar als "niet neutraal" beschouwt. dit kun je dus gweoon trimmen. Een en ander is nogal sterk afhankelijk van welke gyro je hebt. Mijn Walkera gyrootje biijvoorbeeld, beschouwt het signaal wat hij ziet op het moment dat de ontvanger ingeschakeld word, automatisch als het neutrale signaal. Dat houd in dat ik altijd voordat ik de ontvanger aan zeet, de zendertrim weer neutraal moet zetten, en tijdens het vliegen iets kan trimmen indien gewenst. Bij dit gyrootje word verloop van de neutraalstand puur veroorzaakt door temperatuurverandering. Het eerste vluchtje, als de heli van binnen naar buiten gebracht is, koelt hij nog af en verloopt de boel tijdens het vliegen. Het tweede vluchtje is de temperatuur gelijk, en is er niks aan de hand. Als ik in de zaal vlieg is er het eerste vluchtje al gelijk niks aan de hand. M.a.w: kijk eens onder welke omstandigheden dit verlopen en wegdraaien optreed. Want in een voorbeeld als het mijne is het voldoende om de heli voor het vliegen een kwartiertje buiten te zetten.... Groet, Bert |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Lid sinds: 25 februari 2008 Locatie: Hoorn (NH) Leeftijd: 17
|
Bekent probleem bij de Ejunk gyro's verhoog de headspeed met ene paar 100 toeren en het is weg(meer toeren opde staart rotor, geeft de gyro meer om mee te spelen.)
__________________ Sponsored by Hobbymaniac, Gens Ace Batteries , RCbearings Hulp of (3D) Vliegles nodig? Heliexpert |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 19 oktober 2008 Locatie: Zoetermeer
| De ‘Head lock Gyro’ De ‘Head lock Gyro’ bevindt zich tussen de controller en de staartservo. Het doel is ongewenste rotatie, bijvoorbeeld tengevolge van invloeden door de wind, op te vangen. De ‘Head lock Gyro’ die in de Belt CP V2 zit (de EK2-0704B) stopt genoemde ongewenste rotatie en zorgt er tevens voor dat de helikopter onmiddellijk terugkeert naar zijn oorspronkelijke positie. Dit gaat zo snel dat je dat bijna niet merkt. De oudere versies van de ‘Gyro’ stopte alleen de ongewenste rotatie, maar liet de helikopter niet terugkeren naar zijn oorspronkelijke positie. Onderstaand een beeld van de ‘Head lock Gyro’. Van links naar rechts zie je dat de staartservo wordt is verbonden met de ‘Gyro’ en de ‘Gyro’ met CH4 en CH5 (de gele draad) van de controller. Zoals gezegd is de staartservo verbonden met de ‘Gyro’ en de ‘Gyro’ met de controller. In feite stuurt de ‘Gyro’ dus de servo aan. Van belang is dat de staartservo goed is gepositioneerd en dat hij zijn uitslagen, binnen de gehele beschikbare vrije ruimte op de ‘cross shaft’, kan overbrengen op de staartrotor. Een eerste stap in het afstellen van de ‘Gyro’ is dus het correct afstellen van de servo en de plaats van de ‘tailpitch-slider’ op de staartbuis. Dit laatste hebben we in de voorgaande paragraaf gedaan. De ‘limit’ afstellen Nu gaan we de limit van de ‘Gyro’ afstellen. Betreffende potentiometer zit op de ‘Gyro’. Doel van het afstellen van de limit is de gehele vrije ruimte op de ‘tailshaft’ te benutten, niet meer en niet minder. Je doet dat als volgt: 1. Voer de eerder beschreven initialisatie actie [I] uit; 2. Zet ‘rudder-trimmer’ op je zender op het middelste punt; 3. Maak een volledige uitslag van je rudder-stick naar rechts. De vrije ruimte op de ‘tailshaft’ aan de rechterkant moet nu zo minimaal mogelijk zijn, echter de ‘tailpitch-slider’ mag nooit een van de zijkanten raken. Gebeurt dat wel, dan zal de servo een brommend geluid maken. Heb je te veel of te weinig ruimte draai dan aan genoemde potentiometer. Draai je met de wijzers van de klok (+) mee dan wordt de ruimte kleiner v.v. Met andere woorden de uitslag die wordt gemaakt wordt groter c.q. kleiner; 4. Heb je een en ander aangepast voer dan de eerder beschreven initialisatie actie [I] uit en controleer of je nieuwe instelling goed is; Punt 3 controleer je vervolgens ook voor de linkerkant. Heb je aan één kant meer of minder ruimte dan bevindt de staartservo zich niet exact in het midden. Ga terug naar de vorige paragraaf om dit te herstellen als de afwijking groot is of zorg er in ieder geval voor dat de ‘tailpitch-slider’ aan geen beide zijden de constructie raakt. De ‘delay’ afstellen Nu gaan we de delay van de ‘Gyro’ afstellen. Betreffende potentiometer zit op de ‘Gyro’. Doel van het afstellen van de delay (vertragingstijd) is er voor zorgen dat de staart van de helikopter stabiel blijft. Met andere woorden: meer of minder gevoelig wordt. Deze instelling kun je ook tijdens de vlucht op de zender bijstellen, met behulp van betreffende draaiknop. Het instellen doe je als volgt: Als de staart tijdens de vlucht een beetje van links naar rechts waggelt en kun je dat niet corrigeren, dan dien je ‘delay’ iets losser te zetten (-). De ‘Gyro’ zorgt er dan voor dat de staart actiever maar minder stabiel wordt. Als de staart tijdens de vlucht een ernstig naar links en naar rechts beweegt en kun je dat niet corrigeren, dan dien je de ‘delay trimmer’ iets vaster te zetten (+). De ‘Gyro’ zorgt er dan voor dat de staart zich stabieler gedraagt maar ook dat de reactie minder actief wordt. Groeten Martin
__________________ Auteur van o.a. Leren vliegen met de Honey Bee FP, Afstellen en Onderhouden van de collective pitch helikopter (uitgewerkte voorbeelden van o.a. de Belt CP V2, de Belt CPX en de CopterX 450SE) en de ff7 |
| | |
| | #5 (permalink) |
|
dank jullie voor de info zover. vandaag het onderstaande in de praktijk proberen te brengen. ik had al gehoord dat de gyro gevoelig is voor temparatuursverschillen, dus even buiten zetten deed ik al. Vandaag heb ik dat bewust even niet gedaan. heli neus draaide nu niet naar rechts maar naar links, daar kan dus een oorzaak liggen. meer toeren draaien had geen effect op het langzaam wegdraaien van de neus. de eerst volgende vlucht weer even laten acclimatiseren en dan kijken of hij weer naar rechts wegdraaid ipv links zonder acclimatiseren. zodra ik meer weer laat ik het horen. voor de juiste afstelling mag ik aannemen dat zonder heading hold mode de heli (bij de juiste windomstandigheden) ook gewoon "vast" moet staan?
__________________ robbe moskito sport, belt cp2, walkera V120D01 en een wild thing (bootje) eindelijk af |
| | |
| | #6 (permalink) | |
| Citaat:
Groet, Bert | |
| | |
| | #7 (permalink) |
|
vandaag mooi windstil, dus de heli zonder heading hold af kunnen stellen. met de heli neutraal zonder hh mode de heli prima stil met zijn staart, zodra in hh mode weer zachtjes naar rechts wegdraaien. de servo nog iets verder verzet, nu in hh mode zo goed als stil, zonder hh draait de staart nu wel flink naar rechts. ondanks het afstellen blijft er een wegdraaiende beweging inzitten. ik ben gewent zonder HH te vliegen dus om eerlijk te zijn ook geen ervaring met HH wat ik van de verhalen hoort is dat hij vast als een huis hoort te staan en je de staartfunctie gewoon kan vergeten. zo ver is het dus nog niet bij mijn cp belt v2 zijn er nog ideeen / tips om toch zo ver te komen, of help me uit mijn droom dat de staart vast als een huis kan staan. gr Arno
| | |
| | #8 (permalink) |
| Lid sinds: 4 januari 2009 Locatie: Den Bosch Leeftijd: 36
|
mijn ervaring met een lichte drift is dat het wordt veroorzaakt door kleine trillingen. Is vaak op te lossen door een extra foam pad te gebruiken om de trillingen wat te dempen. Het is iig het proberen waard.
|
| | |
| | #9 (permalink) | |
| Citaat:
Tsja, ik denk dat je toch nog ietjes last hebt van temperatuur drift of iets dergelijks. Ik kan alleen even met mijn eigen gyrotjes als voorbeeld werken want ik ken jouw gyro niet. Maar wat je zegt kan feitelijk niet, als je heli wegdraait in HH mode, en je komt NIET aan de trims op je zender, moet hij na het verzetten van de servo nog net zo hard wegdraaien, omdat namelijk de gyro in HH mode het zendersignaal als "opdracht tot een bepaalde rotatiesnelheid" interpreteert, en dus onafhankelijk van de middenstand of positie van de servo nét zolang blijft sturen tot er aan deze draaisnelheid voldaan wordt. Dat is niet anders, en het is de oorzaak van dat vrij vaak mensen met de gyro in HH mode de servo op een verkeerde plek hebben zitten (of een verkeerde stuurstanglengte, dat komt op hetzelfde neer) en vervolgens in de extremere pitchsettings in de problemen komen. Een heli MOET ook in normaalmode min of meer correct ingesteld worden om dit te voorkomen. Mijn Walkera gyro bijvoorbeeld, interpreteert het signaal wat hij "ziet" bij inschakelen, als het neutraal signaal voor HH, ongeacht hoe de hekrotortrim op dat moment staat. Echter, zodra ik over ga op normaalmode, word die trim wél weer in het stuursignaal verwerkt. Dus is het zaak, om voordat ik de ontvanger inschakel, even te checken of de trim neutraal staat. Nu schakel ik met die trim neutraal en in HH mode, de ontvanger in en laat de gyro initialiseren. Zodra dat klaar is, zet ik de boel in neutraalmode, en trim de heli door middel van verschuiven van de servo.. Vanaf nu kun je (temperatuurdrift daargelaten) zonder problemen overschakelen tussen HH en normaalmode. Trim ik nu bijvoorbeeld in om het even normaalmode of HH mode, en ik zet die trim NIET neutraal als ik het accupakket wissel, dan ziet de gyro in HH mode bij het initialiseren deze stand als neutraal voor HH, maar schakel ik terug naar normaalmode, dan word opeens die trim wél weer meegenomen, en heb ik opeens een trimverschil. Als ik dan niet de trim bij accuwissel neutraal zet, blijf ik vervolgens trimmen, en zit ik binnen drie vluchtjes buiten het trimbereik.... Vlieg je uitsluitend normaal mode, of uitsluitend HH, dan is er niet zo heel veel aan de hand, gewoon trimmen tot de heli recht blijft en klaar ben je. Toch is het wel van belang om minimaal die servopositie enigszins goed in te stellen ook als je alleen HH gebruikt, want de HH mode werkt bij stationair hooveren alle invliegfouten weg, maar je komt in de problemen bij hard pitch geven of hard dalen als de servoweg niet vanuit die middenstand naar beide kanten even veel uitslag heeft t.o.v. het neutrale hooverpunt. Mogelijk werkt jouw gyro iets anders op details, dat moet je in de handleiding zoeken, maar heel in zijn algemeen is dit ongeveer de juiste manier van instellen: bij hooveren in normaalmodus moet de servo zo goed mogelijk in het midden van zijn stelbereik staan. Hopelijk heb je hier wat aan. Groet, Bert Laatst gewijzigd door brutus; 16 maart 2010 om 18:50 | |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |