![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 18 november 2007
|
Hallo, Ik ben bezig met het afstellen met mijn heli echter kom ik er niet uit. Wie vliegt toevallig ook met deze setup en kan mij hiermee helpen. Het gaat om het volgende setup: os 10cc futura gold gy501 plus bijbehoerende servo Zap 9 Het volgende kom ik even niet uit: Wat zijn de ideale instellingen om mee te beginnen. Wat mag er wel mee gaan en wat niet vb: zodra ik IDL1 inschakel zie ik mijn heckrotor mee gaan verstellen in een andere hoek Welk gan verhouding moet ik instellen voor beginner, Mijn idee is eerst zonder had and lock te leren vliegen en daarna met had and lock. Ik heb de manual gelezen echter kom ik bovengenoemde tegen. groet, Thomas
__________________ Beter laat dan nooit. Laatst gewijzigd door happydribbel; 6 april 2010 om 16:00 |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 22 maart 2007 Locatie: Raamsdonksveer Leeftijd: 43
|
Hoi Thomas, Als je wat meer info geeft over het probleem dan kunnen we misschien wat beter helpen... Waar kom je precies niet uit, zender, heli, type aandrijving etc.etc. heb je de manual al gelezen? Ik verplaats je vraag gelijk even naar het heli elektronika gedeelte. lees eerst: http://www.modelbouwforum.nl/forums/...taat-waar.html M.vr.gr. Eric
__________________ "Een blaffende heli in de morgen ..... een dag zonder zorgen" |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Lid sinds: 18 juli 2004
|
Hey Thomas Je hebt tweedehands wel iets leuks op de kop weten te tikken. Maar voor een beginner niet zo geschikt, om zonder ervaren hulp dit projectiel veilig de lucht in te krijgen ,kan je wel, maar dan? crash. Dit houd in dat jij je futura(opzich mooie hely)afschrijft. Want onderdelen worden schaarser met de tijd. De software in een 9zhp of zap is toendertijd gemaakt voor toendertijd. Dit wil zeggen dat je het gyro-menu nu niet meer kan gebruiken voor hedentedaagse gyro`s. Vroeger waren er alleen tolgyro`s welke je met het gyromenu kon instellen. Toen kon?moest je de gevoeligheid van de giro mixen met de stuur-input van je stick. Je hebt nu zelf al een moderne gyro. Waar je in ieder geval eens moet naar kijken en doen is: zoek een club met helivliegers.!!! Het instellen van zender in combinatie met hely gaat nou eenmaal niet zo gemakkelijk via een forum. Maar ik heb wat tips: Programmeer zender in èèn flightcondition. Maak pas andere cond. aan als ie goed werkt. Dan data copieren naar volgende condities. Dan eventueel aanpassingen maken in de desbetreffende cond. Je kan er veel aanmaken, maar drie is genoeg. start/idlup1/idlup2 of welke naam je ze maar wilt geven. Zet het gyromenu uit op :INHIBIT let op: in alle cond.!!! Zet mixer P>R in het cond.menu uit: INHIBIT let op : in alle cond. Dan moet je een keuze maken waarmee je de gevoeligheid EN werking van je gyro mee wilt bedienen. Je hebt de opties slider links/slider rechts/ draaiknop links en draaiknop rechts. Deze functie is vrij programeerbaar in de 9Z....ja is iets ouder , maar kan alles.!! In het modelmenu>func kan je bij gyro de stuurinputs indelen. Je komt er vanaf beginscherm met drukken P--B--K In dat menu druk je op I en kan je met toets P het gyro kanaal aanpassen. Nu je keuze maken LS=linkerslider of LD=linkerdraaiknop etc.kies geen J, want deze staat voor Joystick. Hierna kan je dus met de ingestelde slider of draaiknop je gyro instellen. Dus je maakt van de slider of draaiknop de steller van de gyro. Als ie anderom moet werken kan je de + in een - veranderen in dat menu met knop R of vice versa. Maar zoek hulp.....ook buiten dit forum bij een club. Veiligheid boven alles!!!!! sucses Richard |
| | |
| | #4 (permalink) | |
|
Hallo Richard, Bedankt voor je reactie, of dit nou een beginners heli is of niet daar kan men uren over gaan twisten, (ben wel nieusgierig wat jij dan wel een goede trainer vind). Het trainer gebeuren kom ik later nog even op terug, ik zat gewoon nog met het volgende welke instellingen worden er gebruikt qua gain bij normale vlucht, dus gewoon rond vliegen en geen 3d gebeuren (op het moment nog even niet) en dus specifiek de gyro instellingen, kan ik gewoon de instellingen gebruiken welke ze als voorbeeld in de beschrijving gebruiken, er moeten toch basis instellingen zijn om mee te beginnen. groet, Thomas Citaat:
__________________ Beter laat dan nooit. | |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Lid sinds: 18 juli 2004
|
Het is een goede trainer. Ik heb er zelf ook twee gehad. De pod en boom (met de zeskantige staartbuis) en een contestmechaniek in een F3C romp. Dus dat is niet het probleem, wat ik aanhaal, maar de onderdelen worden schaarser! Je kan de gyro in het begin op de basis-instellingen zetten en dan gaan tunnen. Gr Richard |
| | |
| | #6 (permalink) |
|
Hallo, ten eerste bedankt voor de reactie, alles werkt. gisteren heb ik de hele middag lekker gehooverd, echter zonder idl1. zodra ik de idl 1 erop zet gaat mijn toeren te veel omhoog. Oke de gas curve omlaag gebracht in idl 1 positie, echter geen verschil, zal wel iets vergeten uit gezet te hebben. De curven heb ik aangepast, maar word de toeren tal niet minder. Wie heeft de oplossing voor mij. groetjes, Thomas
__________________ Beter laat dan nooit. |
| | |
| | #8 (permalink) |
|
Hallo, Deze heli wil ik zonder govener vliegen, de andere ga ik met vliegen. Ik wil eerst graag alles gewoon leren vliegen en later met govener/avcs enz. Het probleem zit/zat hier in: dat bij de zap9 alles met de hand ingesteld moet worden en bij elke funtie in of uit geschakeld worden. Verder ben ik begonnen met de vb instellingen wat er in de beschrijving staat echter deze waarden waren voor mijn heli te hoog. Dus dit allemaal aangepast zodat mijn toerental lager is. Ga dit deze week nog proberen of het nu wel goed is. (anders moet ik dit nog lager zetten). Verder zou ik nog een vertraging in willen bouwen, als ik idle1 inschakel dat dan mijn gas servo langzaam optoert naar de juiste waarde. En wat het betreft keuze van deze heli is overwogen met de volgende redenen: hoe groter hoe stabiler de heli en zover het gebeuren omtrent de bouw van de heli zijn beide heli`s uit elkaar geweest en na controle en waar nodig onderdelen vervangen en weer in elkaar gezet. En volgens mij maakt het voor het techniek niet zoveel uit of je nou een kleine heli hebt of een grote, komt allemaal op hetzelfde neer. Mochten er nog mensen zijn met goede tips laat het gerust weten. groet, Thomas
__________________ Beter laat dan nooit. Laatst gewijzigd door happydribbel; 14 april 2010 om 22:51 |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |