![]() |
| | #2 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 22 juli 2004 Locatie: Nijmegen Leeftijd: 41
|
dan zou ik het ook op een scorpion houden, bv. HK3026 . De kv hangt af van het aantal cellen dat je gaat gebruiken en het gekozen rotortoerental. | HK 3026 Serie Bas
__________________ Compass field rep. 2x Compass 7HV V-stabi 5.1 , Turnigy Nanotech, Jeti 2.4 |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Lid sinds: 19 augustus 2010 Locatie: steenwijk Leeftijd: 30
|
heb een plettenberg orbit 15-10 van iemand over genomen. wik hem in eerste instantie van plan om hem op 4s te gaan vliegen en in de toekomst naar 6s. maar dacht dat het met deze motor ook wel wou toch. vrg peter |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 22 juli 2004 Locatie: Nijmegen Leeftijd: 41
|
Als je die motor al hebt liggen, prima toch, die is misschien nog wel beter dan die scorpion. Ik gebruik al jaren exact dezelfde motor (met fan erop) en bevalt me prima. Heeft er nu meer dan 200vluchten op zitten. Ik vlieg er nu mee in een logo400FBL op 6s lipo. Dat vliegt heel goed, power zat. 4s lipo is misschien wat aan de krappe kant voor die motor ? De headspeed van een standaard 400 moet niet te laag worden anders vliegt het als een dwijl. Ik schat dat je zeker op 1800rpm moet komen. (ik vlieg flybarless en kan dan nog wel op 1600 toeren vliegen, dat is een van de voordelen van fbl; ondanks lage rpm toch voldoende stabiliteit) Bas
__________________ Compass field rep. 2x Compass 7HV V-stabi 5.1 , Turnigy Nanotech, Jeti 2.4 |
| | |
| | #6 (permalink) |
|
15 tands , maar ik gebruik wel mode mod 0.7 tandwielen in plaats van de mod 0.5. De maingear is dan 138tandjes in plaats van 200. Overbrenging = 1 : 9.2 . Met mod 0.5 kom je dan op een motortandwiel van 21T of 22T uit. Governor is flink geknepen om niet een te hoge headspeed te krijgen Bas
__________________ Compass field rep. 2x Compass 7HV V-stabi 5.1 , Turnigy Nanotech, Jeti 2.4 Laatst gewijzigd door 666yeti666; 27 oktober 2010 om 21:18 |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Lid sinds: 19 augustus 2010 Locatie: steenwijk Leeftijd: 30
|
ik heb hier nu een 18 tands op een mod 5 en als ik hem dan op een 6s zet dan heb ik een headspeed van 2190rpm .en op 5s 1825rpm uitgerekend met een headspeed calculator. oohhja de plettenberg motor is trouwens een orbit 15-12. maar als ik het goed begrijp kun je met een flybarless een lagere rpm aan houden en toch stabiliteit behouden.. vrg peter |
| | |
| | #8 (permalink) |
|
jazeker kun je met flybarless een stuk lagere headspeed kiezen, dat is een van de grote pluspunten. Op m'n logo400fbl is de laagste headspeed 1625RPM! Daarmee kan ik heel rustig 10minuten rondvliegen met een 2650mAh pack (80% leeg vliegen). Dan blijft het natuurlijk alleen bij rustig rondvliegen,veel meer niet, maar goed, die headspeed is natuurlijk wel erg laag voor een 400. orbit 15-12 heeft een iets lagere kv dan de 15-10 , ik schat rond de 900kv ? Bas
| | |
| | #10 (permalink) |
| Guest
|
Hoi bas, zou jij eens uit willen leggen hoe dat nu zit met die KV's Ik wil mijn schaal laten vliegen met een lage kop snelheid. Ik heb het eens uitzitten zoeken met scorpion maar ik kom er niet uit. Hoe lager de KV hoe meer cellen batterij.? Ik vlieg flybarless. Ik snap er niets van.Jij wel lees ik. Wil je helpen? Het toerental op je kop regel je toch met je regelaar en zender. |
|
| | #11 (permalink) |
| Lid sinds: 8 december 2004 Locatie: bovenkarspel Leeftijd: 41
|
kv staat voor toerental per volt{accuspanning dus} laten we zeggen je heb een 600kv motor x 12 s lipo 44,4 volt =26640 rpm op de motor dat deel je weer door de tandwiel verhouding en je weet je rpm van de rotor. het toeren tal wordt bepaalt door meerdere vaktoren motor kv accu en tandwiel verhouding.
__________________ let niet op me taal ik ben woord blind. nieuwe msn dus me andere licht er uit. |
| | |
| | #12 (permalink) | |
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten Leeftijd: 50
| Citaat:
Kv alleen zegt niets over kwaliteit, rendement, vermogen, koppel, massa, maximale stoom, maximale spanning van motor. Het geeft alleen het aantal toeren aan dat motor wil lopen bij bepaalde spanning. Net als bij automotoren, sommige motoren zijn hoogtoerig (hoog Kv), andere laagtoerig (laag Kv).
__________________ Vriendelijke groeten • Get a life ... get a Watt-meter!!! • Drive Calculator • volts jolt • • zelfbouw e-motor tips • zelfbouw e-motor group • current kills • | |
| | |
| | #13 (permalink) |
| Guest
|
Hoi,bedankt voor jullie reaktie. Ik kan dus alleen met meer volt een lagere kopsnelheid draaien.? Ik wil zo laag mogelijk ivm met mijn heuy romp maar wil niet voor de motor er regelaar te laag zitten of juist niet aan het max wat de motor en regelaar aan kunnen. Wat is dan volgens jullie het beste? |
|
| | #14 (permalink) |
| ik zal het proberen toe te lichten : in je heli heb je een brushless motor zitten, die draait , afhankelijk van je stand van je regelaar met een bepaald toerental. Stel dat de regelaar "vol open staat" . Dan zal je ROTOR ongeveer met het volgende toerental gaan draaien : rotortoerental = aantal lipo cellen in serie x individuele celspanning onder belasting! x kv motor x totale overbrengingsverhouding bijvoorbeeld : rotortoerental = 12 (lipocellen) x 3.5 (Volt) x 500 (rpm/volt) x 1/10 = 2100 rpm (= omwentelingen per minuut) De totale overbrengingsverhouding kun je eenvoudig afleiden uit het aantal tanden van het motortandwiel (=pinion) te delen door het aantal tanden van je hoofdtandwiel (=maingear). Als je de regelaar niet "vol open zet" , maar governor mode gebruikt dan kies je meestal voor 70 a 80% (om de teruglopende accuspanning en/of zware belastingen te compenseren). En dus komt er een factor 0.7 of 0.8 bij : rotortoerental = aantal lipo cellen in serie x individuele celspanning onder belasting! x kv motor x totale overbrengingsverhouding x governorsetting Als je een governor kiest van 80% , dan wordt het rotortoerental dus 2100 x 0.8 = 1680rpm Nu is dit uitgaande van het ideale geval. Er is geen rekening gehouden met verliezen in de motor of de lipo accu. Zo is de afgegeven accuspanning sterk afhankelijk van het type, de een geeft meer spanning af onder belasting dan de andere (hangt af van inwendige weerstand en temperatuur). Ook de motor heeft verliezen en zal niet de exact berekende waarde halen. Als hulp hiervoor vind je verschillende "headspeed calculators" op internet die hier een afschatting/aanname van doen. "Mr.Mels headspeed calculator" schijnt bijvoorbeeld best wel goed te zijn. Kun je vinden via google (ik heb zelf bovenstaande formule eens in Excel ingevoerd en de waardes berekend en achteraf nagemeten met een logger en het is best een goede indicatie om mee te beginnen, fijnafstelling kun je doen met een andere motortandwiel en natuurlijk de waarde van de governor mbv je regelaar/zender) Hopelijk is het nu iets duidelijker geworden ... Bas
__________________ Compass field rep. 2x Compass 7HV V-stabi 5.1 , Turnigy Nanotech, Jeti 2.4 Laatst gewijzigd door 666yeti666; 8 november 2010 om 19:49 |
| | |
| | #15 (permalink) |
| Guest
|
Hallo,sorry voor de late reaktie maar ik ben even opzoek geweest naar een motor die in mijn lagere frames past die bij mijn romp zitten. Nu heb ik twee motoren gevonden die erin kunnen.Ik blijf wel op 6s vliegen. Het zijn motoren van kontronik.Pyro 600. De ene is 1100Kv en de andere 1200Kv. Maar welke moet ik nu kopen?Wat is nu het verschil tussen de twee motoren .Wat doet de ene nu anders dan de andere. Sorry als ik het nog steeds niet goed begrijp. Wie helpt mij verder. |
|
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |