![]() |
| | #16 (permalink) |
| Lid sinds: 4 januari 2009 Locatie: Den Bosch Leeftijd: 36
|
als de servo electronisch nog gewoon reageert gewoon nieuwe gears erin en klaar. Je hebt al een tandwiel met een beschadiging gevonden en dus waarschijnlijk je oorzaak. de vertanding is erg fijn en zoals gezegd een zand korrel kan als schade veroorzaken Ik heb laatst een 410 gehad op mijn pro die elektronisch kuren vertoonde, stond te dansen zeg maar op midstick en veroorzaakte een bijna crash, de gears waren wel in orde dus de servo vervangen en de oude voor de gears als reserve gehouden . |
| | |
| | #17 (permalink) |
| Banned Lid sinds: 30 maart 2010 Leeftijd: 38
|
Goed, een lesje natuurkunde. een servo is voor een groot deel een vertragingsbak. Dat wil zeggen, het motortje in die servo draait heel snel, en dan komt er een serie tandwielovergangen van een klein tandwieltje naar een groot tandwieltje, oftewel een vertraging. Als je dat aandrijft vanaf de vertragingszijde, zijn de krachten op de tandwieltjes klein. Immers, het is een vertraging, het loopt dus heel soepel. Echter, ga je het nu vanaf de andere kant aandrijven (dus vanaf de hevel) dan is het ineens geen vertragingsbak meer, maar een versnellingsbak. De krachten worden dan aanmerkelijk groter. Zeker de aanloopkrachten kunnen dan je tandwielen slopen. Er zit nu eenmaal altijd wat speling op tandwielen en dat kan in deze situatie negatief uitpakken. Zeker als je een wat snellere digitale servo op deze manier gaat proberen te draaien, zul je merken dat je eerst vrij veel kracht moet zetten, maar dat als het eenmaal loopt, het soepeler gaat. Die aanloopkrachten (dat eerst even wat meer kracht moeten zetten) kunnen je tandwielen slopen. Maak maar eens van technisch lego een versnellingsbakje en draai dan eens aan beide uitgaande assen en voel het verschil. Los daarvan ga je, als je met je hand kracht erop gaat zetten, het motortje gebruiken als dynamo. Het aanstuurprintje krijgt dus ineens een stroom op z'n uitgang. Je moet het zelf weten hoor, draai gerust zoveel aan servo-armpjes als je wil, bij standaardservo's zal het zo'n vaart niet lopen, maar kom hier niet vloeken als je 100 euro + kostende servo kapot is omdat je zonodig aan het armpje moest draaien. Om een servo te testen, zijn er servo-testers. Die bekrachtigen je servo en laten 'm draaien. Dat kun je natuurlijk ook zelf doen met je zender/ontvanger. Dan een klein beetje belasten en kijken of hij alle standen goed haalt en draait. Laatst gewijzigd door Henri Zikken; 23 december 2010 om 16:02 |
| | |
| | #18 (permalink) |
| Lid sinds: 22 januari 2010 Locatie: Breda Leeftijd: 26
|
heb geen lesje natuurkunde nodig hoor. Misschien weet je het zelf maar de massatraagheid van de motor voelt zwaarder als de overbrengverhouding in het kwadraat. Je moet natuurlijk niet als een gek aan die hevel gaan lopen sleuren en zeker niet hard doordraaien tot aan de end stops. Maar om te zeggen dat je een servo niet met de hand mag draaien is te kort door de bocht. Wanneer ik de blade holder van mijn heli afhaal en de bladen uitklap dan worden de servos ook al met de hand bewogen, kunnen ze gewoon tegen hoor. |
| | |
| | #19 (permalink) |
|
Dat het meestal goed gaat, wil niet zeggen dat het goed is. Je opmerking over massatraagheid raakt kant noch wal, maar dat had je zelf ook wel al door. Ik geef een onderbouwd advies, wat iemand daarmee doet, moet ie zelf weten, maar niet gaan piepen als straks een dure servo of heli kapot is hierdoor. Lees ook nog even de topicstart opnieuw door. Topicstarter geeft aan dat ie soms 'flink kracht moet zetten' om de servo ergens 'doorheen te duwen'. Daar was mijn antwoord op gebaseerd. Laatst gewijzigd door Henri Zikken; 23 december 2010 om 18:28 |
| | |
| | #20 (permalink) |
| Lid sinds: 25 februari 2008 Locatie: Hoorn (NH) Leeftijd: 18
|
Dure servo: Meeste dure servo's hebben coreless, of zelfs een brushless motortje, waardoor ze sowieso al uiterst soepel lopen... Dus juist bij standaard servo's zal het zoon vaart wél lopen.. er komt trouwens iets dagen met ene Hezik, die kwam ook altijd met tegenwerkende posts..........
__________________ Rigidheli.com, Gens Ace Batteries, RCbearings, Rapid Eyewear Hulp of (3D) Vliegles nodig? Heliexpert |
| | |
| | #21 (permalink) | |
| Lid sinds: 22 januari 2010 Locatie: Breda Leeftijd: 26
| Citaat:
Wanneer je de equivalente massatraagheid of rotatietragheid over een overbrenging wilt berekenen dan doe je dit door het met de overbrengverhouding in het kwadraat te vermenigvuldigen. | |
| | |
| | #22 (permalink) |
| Moderatorteam Lid sinds: 5 januari 2008 Locatie: Rotterdam Leeftijd: 27
|
Even de theorie aan de kant gelegd, als je wilt kun je alles zover doorberekenen dat zelfs de sterkste verbinding het in theorie niet zou kunnen houden.. Praktisch is het gewoon veilig om te zeggen dat een servo zonder problemen aan de hevel verdraait kan worden. Natuurlijk met de kanttekening dat je het met gevoel doet, en er niet aan gaat zitten sjorren alsof het je schoonmoeder is. Het is er niet op gemaakt, dus je moet het ook niet uren achter elkaar gaan zitten doen. Maar als ik mijn servo's in theorie niet mag bewegen, hoe kan ik dan praktisch mijn heli vervoeren? Zoals gezegd, om het spul op te vouwen MOET je de servo's met de hand bewegen. Misschien zit hier ook een stukje onderbouwing voor de speciale heli servo's? En het valt me op dat mijn nieuwere servo's (610's) eigenlijk zo soepel draaien dat het moeilijk is om ze niet te verdraaien bij transport
__________________ |
| | |
| | #23 (permalink) | |
| Citaat:
Het gaat hier niet om massatraagheid, het gaat hier om speling die op tandwielen zit die je meer tegenwerkt in de versnellingsrichting dan in de vertragingsrichting. Daarom heeft ook het brushless of coreless zijn van het motortje, er geen fuck mee te maken. Je kunt NIET zeggen dat het in de praktijk prima is ze te bewegen. Dat is een ronduit slecht advies. Als ze bewegen tijdens transport, kun je daar niets aan doen, dat is iets anders dan zelf opzettelijk er aan gaan lopen draaien. Maar blijven jullie vooral allemaal lekker draaien aan je dure digitale servo's, vroeger of later moer je er een, en dan kost het je in het minste geval een tandwielsetje en in het ergste geval een kist. Mij heb je er niet mee. | |
| | |
| | #24 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 7 juni 2010 Locatie: Heemskerk Leeftijd: 32
|
Jonges jonges, vergeet niet dat het kerst is he.En dan hebben jullie een stijd over wie de slimste is.Het is maar een servo
__________________ ALIGN Trex 600EFL Pro 3GX Jive 80HV/ALIGN Trex 700E V2 Beastx V3 PowerJive 120 HV/ TDR Mini vbar Helijive 120HV Pyro 700-52 WOH edition/Scorpion 4525Ultimate Futaba 8FG 14ch. |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |