Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelhelikopters > Electronica

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 19 december 2010, 23:42   #1 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Bullet3030's schermafbeelding

Leeftijd: 32
Standaard Servo stuk?

Beste forum leden,

Een van mijn swash servo's doet vreemd.Als er geen spanning op staat heeft hij op 90 graden een gigantisch zwaar punt ik kan hem daar niet door heen bewegen.Het is de 410m uit de trex 450 sport super combo.Als er spanning op staat en ik de stick beweeg doet hij het wel maar blijft hij bij sero trottle een beetje achter op de rest, bij hoger trottle is dit niet te zien.Ik heb wel een lichte crash gehad een tijdje geleden.

Ik denk dat hij stuk is of dat er iig een tandwiel beschadigd is.
Zou dit kunnen kloppen?

groeten

Peter
Oud 20 december 2010, 00:26   #2 (permalink)

gevaho's schermafbeelding

Leeftijd: 36
Standaard

ja peter, grote kans dat er wat tandwielen zijn beschadigd.

De 410's kunnen niet echt veel hebben wat dat betreft, zo te lezen zijn ze electronisch nog in orde.

Gear setjes zijn los te verkrijgen en het vervangen is geen rocketsience. Servo demonteren en de tandwielen een voor een eruit halen en ff de nieuwe er in omgekeerde volgorde er weer in. Let op er zit een erg klein tanwieltje in van kunstof en die kan voor problemen zorgen als je niet goed oplet hoe die eruit kwam. (dont ask how in know ). Verder zorgen dat er in de nieuwe gears geen vuiltjes sluipen oid.

Dus nieuw setje gears erin met wat grease en ze zijn weer als nieuw.
Oud 20 december 2010, 02:34   #3 (permalink)
Banned

Leeftijd: 38
Standaard

En voor de volgende keer: niet gaan zitten draaien aan servo's die uit staan. Is niet goed voor ze.
Henri Zikken is offline   Met citaat reageren
Oud 20 december 2010, 11:08   #4 (permalink)

Leeftijd: 26
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri Zikken Bekijk bericht
En voor de volgende keer: niet gaan zitten draaien aan servo's die uit staan. Is niet goed voor ze.
waarom zou dit niet goed zijn voor de servos?
djamgils is offline   Met citaat reageren
Oud 20 december 2010, 11:40   #5 (permalink)

ebzolipa's schermafbeelding

Leeftijd: 41
Standaard

moment = kracht x arm (dacht ik nog te weten van vroegah)
als je de servo bedient vanaf je servo arm zet je teveel kracht en is de kans erg groot dat je over je tandjes heen draait (en ze daarmee dus beschadigt)

daaarom dus niet doen
Oud 20 december 2010, 11:54   #6 (permalink)

Standaard

Om de servo met de hand te bewegen zet je minder kracht dan dat de houd-kracht van de servo is en dus belast je de tandwielen zelf minder zwaar dan dat de servo zelf kan doen. Daarom lijkt me jouw (ebzolipa) redenering niet correct.

Enige dat ik zou kunnen verzinnen is dat door zelf de servo te bewegen werkt de motor als dynamo. En dit zou wellicht hoge stromen kunnen creeren. Maar kun je met de hand een servo 60graden draaien in 0,1s ? Denk van niet dus met de hand zul je langzamer zijn dan dat de servo draait en dus minder stroom opwekken vermoed ik. En daarnaast lijkt het me dat er diodes in zitten om te voorkomen dat stromen de verkeerde kant op lopen.
En wekt een brushless servo uberhaupt wel stroom op wanneer deze met de hand gedraait wordt? Omdat er bij een bls motor geschakeld moet worden tussen de polen zou het zo kunnen zijn dat deze standaard open staan en dus geen gesloten stroomkring heeft wanneer er geen spanning op de controller staat.
Oud 20 december 2010, 12:19   #7 (permalink)

Standaard

Hoe kom je er dan achter of een servo stuk is?
Ik hoorde er verder ook niks aan en kwam er per toeval achter.
Oud 20 december 2010, 12:22   #8 (permalink)

Standaard

altijd voor en na vliegen controleren of alles nog naar behoren werkt. Dus even alle servos bewegen en controleren of er ergens speling op zit of wat dan ook. Dus ook je ball links enzo controleren.
Oud 20 december 2010, 14:13   #9 (permalink)

ebzolipa's schermafbeelding

Leeftijd: 41
Standaard

aha....i stand corrected
dacht er met mijn natuurkunde formuletje goed vanaf te komen, zo zie je maar weer, elke dag is er iets te leren
Maar...als ik (en ik spreek uit ervaring helaas) aan mijn servo heveltje draai, dan schiet ie wel degelijk over de tandjes heen..en dat komt dus doordat de motor te sterk is? Maar ik beschadig dan toch echt de boel? Ja ik ben ook nog nieuw in deze mooie hobby....

Laatst gewijzigd door ebzolipa; 20 december 2010 om 14:17
ebzolipa is offline   Met citaat reageren
Oud 20 december 2010, 17:43   #10 (permalink)

Standaard

Ik wil eigenlijk gewoon weten of mijn servo stuk is en hoe ik daar achter kan komen de natuurkunde er achter maakt me niet zo veel uit.
Oud 20 december 2010, 18:09   #11 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ebzolipa Bekijk bericht
Maar...als ik (en ik spreek uit ervaring helaas) aan mijn servo heveltje draai, dan schiet ie wel degelijk over de tandjes heen..en dat komt dus doordat de motor te sterk is? Maar ik beschadig dan toch echt de boel? Ja ik ben ook nog nieuw in deze mooie hobby....
Dit ligt dan eerder aan de kwaliteit van de servo vermoed ik.
Ik heb standaard KDS servos gezien waar amper vertanding op de uitgaande as zat. Deze kon je dus makkelijk doordraaien.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bullet3030 Bekijk bericht
Ik wil eigenlijk gewoon weten of mijn servo stuk is en hoe ik daar achter kan komen de natuurkunde er achter maakt me niet zo veel uit.
om het te proberen duidelijke voor je te maken.
voor of na vliegen even alle servos met de hand bewegen en controleren op soepele loop.
met de spanning erop max en min pitch geven en kijken of ze allemaal soepeltjes meelopen. zo ook met cyclic.
na vliegen voelen of de temperatuur is opgelopen van de servo.
Oud 20 december 2010, 21:00   #12 (permalink)

Standaard

ik heb de servo uit elkaar gehaald en alle tandwielen(tjes) gecontroleerd.Ik kon niet echt een beschadiging vinden en de tanwieltjes zonder de hevel tanwiel die in de cover zit draaien soepel.Zodra ik de case bevestigde met de hevel tandwiel liep hij vast.Ook deze uitvoerig gecontroleerd maar niks afwijkend kunnen vinden.De servo weer in elkaar gezet en hij lijkt wel iets beter te werken.Als het weer het toe laat ga ik de heli testen.Ander wordt het een nieuw tandwiel of servo ben ik bang.
Oud 21 december 2010, 13:04   #13 (permalink)

Standaard

wanneer een servo raar doet zou ik deze hoe dan ook vervangen. In jouw geval is het "maar" een 450 maar ook dit formaat heli kan veel schade toebrengen aan jouzelf en omstanders en je wilt het risico niet lopen dat dit gebeurt door iets wat je had aan zien komen.
Oud 22 december 2010, 20:58   #14 (permalink)
Moderatorteam

Leeftijd: 27
Standaard

Even een richtlijntje, een servo moet je gewoon aan de hevel kunnen draaien als er geen stroom op staat..

Als er dan tandjes sneuvelen, moet je even na gaan denken wat er gebeurt als je in de lucht even heftig beweegt of een noodmanouvre maakt
Dan stopt hij er dus ook mee...

Voor een vastlopende servo, gewoon blijven zoeken tot je de oorzaak hebt voor je hem weer gebruikt in de heli
Blijkbaar is het motortje sterker dan jij er op durft te duwen, anders had hij het met stroom erop ook niet gedaan
Maar het probleem is er, en het feit dat het niet aan de oppervlakte ligt wil niet zeggeb dat het probleem er niet is

410's zijn ook niet de minste servo's in de 450,normaal is het niet dat er 1 spontaan een vastloper krijgt

Let ook even op de case, als hier veel spanning op staat met monteren kan er eea stoppen met werken
Misschien een vervorming in de case na de crash?
Zandkorrel erin?

Etc

Succes moet speuren
En vind je het niet, kun je echt beter een andere servo erin hangen
Dat is goedkoper dan een crash
Oud 22 december 2010, 22:05   #15 (permalink)

Standaard

Nou ik heb alle tandwielen goed gecontroleerd en kon niks vinden, van een tand zag ik een minescule afwijking maar dan moest ik wel heel heel heel goed kijken.Daar onder zit volgens mij alleen de electronica.Ik kan twee dingen doen.Voor 14 euro een nieuw setje tandwielen monteren.Of voor 30 euro een nieuwe kopen.Feit is wel dat als het niet de tanden zijn ik weer 14 euro plus toch een nieuwe servo van 30 achter de wagen ben.En het is net wat je zegt, ik weet niet of ik de servo ooit nog vertouw.
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten