Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelhelikopters > Electronica

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 21 februari 2011, 10:58   #1 (permalink)

Leeftijd: 40
Standaard 120 graden ccpm en Graupner MC-24

Gisteren de heli ingevlogen (Caliber 30) met 2 graden boven nul en windkracht 4-5, na een uur in de kantine bezig te zijn geweest om de swashplate fatsoenlijk aan de gang te krijgen. Het probleem:
De zender ingesteld zoals de handleiding van de heli aangaf; ccpm 120 graden, 2 roll 1 nick. Alleen bewoog vervolgens 1 roll servo niet mee waardoor bij het nicken de swashplate scheef omhoog kwam. Toch had ik wel de juiste instelling op de zender. Een half uur door de zendermenu's heengeworsteld en uitgekomen bij 'tuimelschijfdraaiing'. Zette ik die op +20 graden, dan kwamen beide roll servo's omhoog bij het nicken. Op het oog klopte het nu allemaal wel, dus de heli aangetrapt en op het veld neergezet. Gascurve bij neg. pitch nog even laag gezet om hem handmatig op te kunnen toeren zodat hij pas bij +6 graden (het moment dat hij moet gaan zweven) zijn gewenste toerental draaide. Dit om bij eventuele problemen snel het toerental omlaag te kunnen brengen. Vervolgens de heli voorzichtig de lucht in geholpen. Wat een drama. Ik moest de cyclische knuppel rechts onderin de hoek douwen om de heli recht te houden. (Dus veel aileron en nick geven.) Prutsen met de middeninstelling van de servo's maakte het probleem iets minder maar dit leek mij niet de juiste weg, helemaal niet omdat ik al richting 45% verschuiving ging. Er zat gewoon teveel afwijking in.
Er stond wel een harde vlagerige wind maar dat kan niet dit effect hebben gehad. Ik heb het vermoeden dat ik iets met de swashplate mix in de MC-24 moet doen, maar weet iemand daar misschien basiswaarden van? Trial and error werkt wel, maar duurt lang en je neemt nogal wat risico. Waarom zou ik mijn heli kapot vliegen door dezelfde fout die een ander al een keer heeft gemaakt

Laatst gewijzigd door Caliber50; 21 februari 2011 om 11:01
Caliber50 is offline   Met citaat reageren
Oud 21 februari 2011, 16:45   #2 (permalink)
Moderatorteam

Leeftijd: 27
Standaard

Tuimelschijfdraaiing is bedoeld voor flybarless helicopters, om te zorgen dat het stuurcommando elevator ook werkelijk elevator doet in de lucht.

Nu ben ik niet afgestudeert op jouw heli, maar normaal als alles goed is ingesteld moet alles ook zonder draaiing goed werken..

De swash mix zorgt voor de uitslagen van de tuimelschijf. Dus endpoints op 100, en alle swashbeweging via de swashix instellen. Hier kun je pitch, aileron en elevator instellen, die laatste twee moeten trouwens gelijk zijn..

Redenen waarom die ene servo niet meekwam tijdens je test..
Misschien servo's niet in het juiste kanaal gestoken?
Aileron is kanaal 1 en 6, elevator is kanaal 2
Iets anders kan ik in de gauwigheid niet verzinnen..
Oud 23 februari 2011, 21:58   #3 (permalink)

Leeftijd: 40
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Student Bekijk bericht
De swash mix zorgt voor de uitslagen van de tuimelschijf. Dus endpoints op 100, en alle swashbeweging via de swashix instellen. Hier kun je pitch, aileron en elevator instellen, die laatste twee moeten trouwens gelijk zijn..
Bedankt, dit was het probleem. Ik heb voordat ik de swashmix instelde de servowegen begrensd...dom dus. Eerst de servohoorntjes eraf gehaald, alles op 100% travel gezet, middeninstelling op 0, tuimelschijfdraaiing weer op 0 en de swashmix op 61% (standaard) voor elevator, aileron en pitch. Aileron moest ik omkeren naar -61% (de andere kant op) en voila, de swash deed wat hij moest doen. Knuppels in het midden, servohoorntjes er haaks op, pitch instellen met de pitchcurve in normal, acro en autorotatie. Volgens mij werkt alles nu naar behoren zonder kunststukjes.
Caliber50 is offline   Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelhelikopters > Electronica
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten