![]() |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 24 februari 2011 Locatie: Breda Leeftijd: 26
|
Voor een 600size electro heli op 12S ben ik aan het zoeken naar een regulator of bec. Voor zover mij bekend zijn er 4 opties. 1-ESC met Bec, zoals bijvoorbeeld de Jive 80+HV (evt met backup 4S NIMH) 2-ESC zonder bec, zoals CC ICE 80HV en dan een Western Robotics HV BEC die aangesloten wordt op het 12S pakket. 3-ESC zonder bec en een aparte Bec op 2S zoals de Turnigy Ubec 4-ESC zonder bec en een regulator zoals de Scott Gray ReactorX Voor en nadelen 1,2,3 hebben voor mij hetzelfde nadeel en dat is dat alle stroom door 1 of 2 servo connectors loopt en in mijn geval dus ook door de Microbeast en alles staat op hetzelfde voltage. Nadeel van 3,4 is dat er een extra lipo aan boord nodig is als stroomvoorziening. Voordeel van 4 is aparte stroomvoorziening voor de swash servos. Voor/nadeel van 1 is dat alles in 1 unit zit (weliswaar van goede kwaliteit?) en is makkelijk te beveiligen met een 4cellen nimh pakket als backup. Wat gebruiken de meeste van jullie en wat zijn jullie ervaringen?
__________________ Onwetendheid is een zegen, maar vaak is kennis toch wel handig. |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 17 juni 2007 Leeftijd: 64
|
Voor mij zou maar één optie zijn, namelijk de oplossing die de meeste veiligheid biedt. Dat is een aparte ontvangervoeding. Dat kan een ontvanger accu met 4 (of 5) Ni-** cellen van goede kwaliteit en voldoende capaciteit zijn, of een 2 cellen Li-Po met een analoge BEC. Met een analoge BEC heb je de minste kans op storingen. Als er iets gebeurd met de vliegaccu, of als de ESC een ingebouwde BEC heeft en daar gaat iets mis dat blijft de besturing in elk geval functioneren. Omdat een ESC zonder BEC vaak is uitgerust met een optocoupler kunnen storing uit de ESC ook nooit de ontvanger bereiken. Het (geringe) extra gewicht is bij een 600 heli geen bezwaar.
__________________ Futaba FX-30 V3.0 NL, 2.4 GHz Robbe Telemetrie, Simprop Telemetrie met gesproken meldingen Laatst gewijzigd door N.P.S.; 17 maart 2011 om 12:29 |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Lid sinds: 25 juni 2003 Locatie: Groningen Leeftijd: 31
|
De meeste veiligheid gaat nog veeeeeeeeeeeeeeel verder. Dan heb je en powerbox en 2 zenders met een piloot standby......... maar wat is nog nuttig, daar gaat het om Servo stroom niet door de beast kan ook heeeeeeeel eenvoudig door de + draden van de servo los te nemen en deze rechtstreeks uit de bec / regulator te voeden. Meestal is dat echter niet nodig. Dubbele stekkers naar de beast voor voeding zou al flink helpen als dat kan. Anders v kabels solderen zodat de stroom niet door de beast gaat. 12s bec.... kan maar een losse is zeker een goed idee mocht er iets met de hoofd accu mis gaat. Vlieg je niet zo extreem had het wel gekund maar dan had je ook geen 12s setup waarschijnlijk. Mijn voorstel : 2s LiFe ZONDER regulator op de swash (is 6.5V, moet geen probleem zijn) en voor de heck (indien nodig) een losse regulator voor 5V.
__________________ Vliegclub : http://www.avio-eelde.nl/ | Lavi, Long Fox, Edge 540, Fly eagle jet trainer, MD530, Agusta 109, Ryan STA, Vampir, T-Rex 600 FBL, Epsilon F3J, F-86 sabre nano |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |